- 1 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (51 opinii)
- 2 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (20 opinii)
- 3 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (507 opinii)
- 4 Z dworca na Jasień 80 zł (501 opinii)
- 5 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (19 opinii)
- 6 Auto wjechało w pieszych i w budynek (295 opinii)
Sprawdziliśmy dla was najnowsze lokomotywy Bombardier Traxx MS spółki Lotos Kolej
Zobacz, jak wygląda Bombardier Traxx MS od środka.
Nowoczesne lokomotywy to rzadkość na polskich szlakach kolejowych, ale nie w Gdańsku. Sprawdziliśmy, jak się sprawują niedawno wydzierżawione przez Lotos Kolej lokomotywy Bombardier Traxx MS.
To (niestety) nie anegdota: gdy kilka lat temu polskie koleje ustalały z kolejami czeskimi sposoby organizacji międzynarodowych pociągów, sprawa rozbiła się o polskie lokomotywy. Czescy maszyniści nie chcieli ich prowadzić. Dlaczego? Tłumaczyli, że tak wyeksploatowanymi wozami nie będą jeździć. Po pierwsze nie umieją prowadzić tak starych maszyn, po drugie uważają, że to niebezpieczne.
Nie było by tego problemu, gdyby PKP dysponowały takimi lokomotywami, jakie jeżdżą w barwach spółki przewozowej Lotos Kolej, rozwożącej po całym kraju produktu Grupy Lotos. Ostatnio firma sprawiła sobie trzy nowe Bombardiery Traxx MS.
Każda z nich waży 84 tony. Nie jest szybka, bo jej prędkość maksymalna to 140 km/h, ale pamiętajmy, że pociągi towarowe jeżdżą po Polsce z maksymalną prędkością 70-100 km/h. Ich średnia prędkość - aż trudno to uwierzyć - wynosi ok. 20 km/h!
Droga hamowania pociągu ciągniętego Traxxem z prędkości 100 km/h wynosi, w zależności od wagi ładunku, od 400 metrów do niemal kilometra. Co ciekawe, lokomotywa może podczas hamowania oddawać prąd do sieci trakcyjnej. Niestety tylko za granicą, bo w Polsce nie ma takiej możliwości.
Maksymalna długość składu, jaką lokomotywa TRAXX może pociągnąć, to niemal 750 metrów przy założeniu, że wiezie puste wagony do przewożenia olejów. Ważą wtedy 3,6 tys. ton.
Maszyniści, którzy siedzą za sterami TRAXX-ów, podkreślają, że prowadzone przez nich lokomotywy niemal zawsze wzbudzają zainteresowanie. - Nawet maszyniści z innych spółek kolejowych z wielką przyjemnością robili sobie pamiątkowe zdjęcia przy naszych pojazdach - opowiadają maszyniści z Lotosu.
Co wożą Traxxy? - Nie tylko paliwa i inne produkty naftowe, pochodzące z gdańskiej rafinerii. Często przewozimy towary dla kontrahentów niezwiązanych z Grupą Lotos. Zdarza nam się transportować m.in. samochody i kombajny rolnicze - mówi Mirosław Łosiński, dyrektor ds. operacyjnych i pełnomocnik zarządu Lotos Kolej ds. Zintegrowanego Systemu Zarządzania. Lotosowskie lokomotywy wiozły kiedyś nawet maszyny rolnicze do Turcji.
- Ze wszystkich krajowych przewoźników, Lotos Kolej transportuje towary na najdłuższych trasach w Polsce. Odległość pomiędzy Gdańskiem a Jasłem [Lotos ma tam swoją rafinerię i bazę paliw - przyp. red.], na której regularnie przewozimy towary, wynosi 780 km - dodaje Marian Wasilewski, dyrektor ds. przewozów Lotos Kolej.
W barwach Lotos Kolej jeździ 14 lokomotyw elektrycznych typu Traxx MS i trzy Eurosprintery Siemensa. Ich ruch jest kontrolowany z dyspozytorni znajdujących się w Gdańsku, Zduńskiej Woli i Wrocławiu. Pracują całą dobę, a dzięki opartej także o GPS technologii do monitoringu lokomotyw i ruchu pociągów, dokładnie wiedzą gdzie znajduje się każdy z pociągów ciągniętych przez lokomotywy gdańskiej spółki.
Spółka Lotos Kolej dowodzi, że na kolei można zarabiać.
Miejsca
Opinie (92) 4 zablokowane
-
2011-03-17 15:08
Akcyza to 60% ceny paliwa
Chciałbym przypomnieć narzekającym na LOTOS, że cena paliwa składa się w większości z akcyzy zabieranej przez nasz Państwo.
- 5 1
-
2011-03-17 15:56
pisałem wcześniej, że na drożyźnie lody kręci państwo polskie
dla rządu im drożej, tym lepiej
- 2 4
-
2011-03-17 16:19
nowy sprzęt a juz jedno światło nie działa. nowoczesnych lokomotyw to chyba lotos jeszcze nie widział. (1)
- 1 4
-
2011-03-17 16:24
Mistrzu, lokomotywa jest w ten sposób osygnalizowana na jazdę manewrową.
- 2 0
-
2011-03-17 16:21
jak zwykle polacy kupili podpicowany złom. (1)
- 0 3
-
2011-03-17 23:56
nic nie kupili
To są jedynie loki w leasingu. I na tym ich wlasnosc sie konczy :)
- 1 0
-
2011-03-17 19:14
Drodzy Państwo, Towarzysze, Polacy, Obywatele i Gdańszczanie Lotos to już Rosyjska Firma i nie ma nic wspólnego z Polską. (3)
Czy do was nie dociera, że wraz z podpisaniem umowy gazowej między panem Pawlakiem a Rosją nad tym dziadowskim i nierętownym Lotosem i Petro Baltickiem zapadła klamka. polaki wy tutaj nic nie macie co najwyżej mieszkanie w bloku albo w kontenerze. Niech żyje Rosja tylko pan Putin może zrobić w Polsce porządek bo Polacy tylko by się brali za łby i wyzywali. TNK-BP rozważa możliwość kupna udziałów w polskiej Grupie Lotos, którą rząd Polski chce sprywatyzować w 2011 roku - poinformował w Moskwie zastępca dyrektora zarządzającego tego rosyjsko-brytyjskiego koncernu naftowego Makism Barski. Według Barskiego, nie ma jeszcze stosownej decyzji rady dyrektorów (rady nadzorczej) TNK-BP, jednak koncern rozważa taką możliwość.Termin składania ofert na kupno 53,2 proc. papierów gdańskiego koncernu upływa 18 marca.O zainteresowaniu TNK-BP przejęciem kontroli nad Grupą Lotos w końcu ubiegłego miesiąca pisał już rosyjski dziennik Wiedomosti, powołując się na trzy źródła zbliżone do firmy i polskiego rządu.Gazeta przekazała, że w styczniu osoby reprezentujące TNK-BP przyjechały do Polski, by rozmawiać w tej sprawie.Wiedomosti podały wtedy, że koncern nie komentuje planów dotyczących udziału w przetargu; zaznacza jedynie ogólnikowo, że rozpatrywane są warianty uczestnictwa w zagranicznych projektach w sferze przerobu.Pod koniec zeszłego roku rosyjski minister energetyki Sergiej Szmatko informował, że dwa inne koncerny naftowe z Rosji - Rosnieft i Gazprom Nieft - mogą złożyć wspólną ofertę na kupno większościowego pakietu akcji Grupy Lotos.Kilka tygodni wcześniej - podczas wizyty w Warszawie - o zainteresowaniu koncernów z Rosji udziałem w prywatyzacji gdańskiego koncernu mówił prezydent Rosji Dmitrij Miedwiediew.TNK-BP, to trzeci pod względem wielkości koncern paliwowy w Rosji. Połowa akcji należy do brytyjskiego BP. Pozostałe znajdują się w rękach jego rosyjskich partnerów - Alfa Group (25 proc.), Renova (12,5 proc.) i Access Industries (12,5 proc.). Podmioty te są kontrolowane przez trzech lojalnych wobec Kremla oligarchów - Michaiła Fridmana, Wiktora Wekselberga i Leonarda Bławatnika.Eksperci w Rosji zauważają, że rafineria w Gdańsku jest usytuowana w bardzo korzystnym dla rosyjskich koncernów miejscu - surowiec można tam dostarczać rurociągiem Przyjaźń lub przez terminal portowy w Primorsku koło Petersburga.Koncerny naftowe z Rosji od dawna próbują umocnić się na polskim rynku. W 2002 roku Lotosem interesował się Łukoil, jednak władze Polski zrezygnowały wtedy z prywatyzacji spółki.Natomiast TNK-BP w 2005 roku próbował przejąć kontrolę nad litewską Mazeikiu Nafta, gdy jej ówczesny właściciel, rosyjski Jukos sprzedawał 53,7 proc. akcji rafinerii. Przegrał jednak rywalizację z PKN Orlen.30 października 2010 roku resort skarbu zaprosił inwestorów do negocjacji w sprawie kupna 53,2 proc. akcji Grupy Lotos. Zaproszenie skierował głównie do tych podmiotów, które prowadzą działalność w sektorze górnictwa ropy naftowej. Sprzedaż akcji gdańskiego koncernu musi zatwierdzić rząd.Oczywiście nasz rząd nie będzie miał z tym problemów.
- 0 4
-
2011-03-17 19:16
Rosjanie przejmą kontrolę nad Lotosem? i wkoncu ktos ten bajzer posprzata . amen.
- 0 0
-
2011-03-17 19:17
Brawo pan premier i cały nasz rząd trzeba wszystko sprywatyzować i pogonić związkowców i innych zadymiarzy.
- 0 0
-
2011-03-17 19:23
Oj będzie się wtedy działo.
Po tym jak nasi 'stratedzy' rozegrali dochodzenie
smolenskie nic nie zdziwi! Ale jakie 'elyty' ktore
wybraly tych zakompleksionych gadaczy taki rzad! Ponoc Niemcy i
Rosja ostatnio nas chwala - pewnie za frajerstwo, ale sluzalczy
intelygenci czuja sie dowartosciowani
Rosjanie przejmą Lotos, France przejmą stocznie , Niemcy niech
przejmą jeszcze kopalnie i porty , a Polacy będa stali przed
bramami zakładów w kolejce i żebrali o pracę.
TNK-BP, to trzeci pod względem wielkości koncern paliwowy w
Rosji. Połowa akcji należy do brytyjskiego BP. Pozostałe
znajdują się w rękach jego rosyjskich partnerów
TNK-BP w 2005 roku próbował przejąć kontrolę nad litewską
Mazeikiu Nafta, gdy jej ówczesny właściciel, rosyjski Jukos
sprzedawał 53,7 proc. akcji rafinerii. Przegrał jednak
rywalizację z PKN Orlen.
Z tego tytułu PKNORLEN miał i ma kłopoty po odcięciu przez
Rosjan ropociągu do Mazeikiu Nafta
rafineria w Gdańsku jest usytuowana w bardzo korzystnym dla
rosyjskich koncernów miejscu - surowiec można tam dostarczać
rurociągiem Przyjaźń lub przez terminal portowy w Primorsku koło
Petersburga
Sprawa jest w gestii BBN podporządkowanemu Prezydentowi RP i
Rządowi RP pod przewodnictwem Premiera.
Jeśli TNK-BP obejmie 50%, wówczas należy się spodziewać odcięcia
rurociągu Przyjaźń do PKNORLEN , jeżeli ponadto 50% terminalu w
Gdańsku będzie w rękach Rosjan – w sytuacji braku
rurociągu do Brodów i innego niezależnego, źródła ropy RP nie
będzie miała możliwości zaopatrywania wojska w paliwo lotnicze z
rafinerii w Polsce ponieważ awaryjny transport samochodowy też
zużywa paliwa, a kolej może zostać łatwo zablokowana.
Po utracie kontroli nad przestrzenią powietrzną Rosjanie
wyposażeni w 600 planowanych nowoczesnych samolotów, 1000
śmigłowców i 100 okrętów klasy Mistral do transportu
śmigłowców, zaopatrzeni w osobiste wyposażenie żołnierza Felin z
dwoma ekranami, mikrofonem i środkami łączności wszystko na
licencji francuskiej, oraz samochodami pancernymi na licencji
wloskiej spólki Inveco - znajda się pod siedzibą Premiera Rządu
i Prezydeta RP. Jeśli Oni nie podpiszą kapitulacji , to zostaną
uwięzieni przez Rosjan. Przeciwnie zostaną skazani za zdradę RP
przez Polski Rząd na uchodźtwie.
Wniosek: I tak źle i tak niedobrze. Lepiej więc wcześniej wziąć
się do roboty jak nie będzie za późno –czas niecałe 5lat- 0 1
-
2011-03-17 19:21
Dali chociaż na pamiątkę karnister
paliwa z lotosu.
- 0 0
-
2011-03-17 20:59
A po co ten GPS? (1)
- 0 0
-
2011-03-17 21:01
Na pkp gubią wagony to i lokomotywę
mogą zgubić.
- 0 0
-
2011-03-17 21:00
A po co ten GPS?
Biedny maszynista nawet nie może wyskoczyć lokomotywką po kawę czy fajki do kiosku, zaraz go namierzą ;P
- 0 1
-
2011-03-17 22:05
trzeba poOdłAnczać
Tak, wyłancznikiem.
- 0 0
-
2011-03-18 00:42
szacun to jest to tak powinno być
brawo wolne miasto GADŃSK- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.