• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sprawdziliśmy dla was najnowsze lokomotywy Bombardier Traxx MS spółki Lotos Kolej

Maciej Naskręt
17 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, jak wygląda Bombardier Traxx MS od środka.



Nowoczesne lokomotywy to rzadkość na polskich szlakach kolejowych, ale nie w Gdańsku. Sprawdziliśmy, jak się sprawują niedawno wydzierżawione przez Lotos Kolej lokomotywy Bombardier Traxx MS.



System nadzoru nad pociągami Lotos Kolej na bieżąco pokazuje pozycję i aktualną prędkość wszystkich składów należących do przewoźnika. System nadzoru nad pociągami Lotos Kolej na bieżąco pokazuje pozycję i aktualną prędkość wszystkich składów należących do przewoźnika.
To (niestety) nie anegdota: gdy kilka lat temu polskie koleje ustalały z kolejami czeskimi sposoby organizacji międzynarodowych pociągów, sprawa rozbiła się o polskie lokomotywy. Czescy maszyniści nie chcieli ich prowadzić. Dlaczego? Tłumaczyli, że tak wyeksploatowanymi wozami nie będą jeździć. Po pierwsze nie umieją prowadzić tak starych maszyn, po drugie uważają, że to niebezpieczne.

Nie było by tego problemu, gdyby PKP dysponowały takimi lokomotywami, jakie jeżdżą w barwach spółki przewozowej Lotos Kolej, rozwożącej po całym kraju produktu Grupy Lotos. Ostatnio firma sprawiła sobie trzy nowe Bombardiery Traxx MS.

Każda z nich waży 84 tony. Nie jest szybka, bo jej prędkość maksymalna to 140 km/h, ale pamiętajmy, że pociągi towarowe jeżdżą po Polsce z maksymalną prędkością 70-100 km/h. Ich średnia prędkość - aż trudno to uwierzyć - wynosi ok. 20 km/h!

Droga hamowania pociągu ciągniętego Traxxem z prędkości 100 km/h wynosi, w zależności od wagi ładunku, od 400 metrów do niemal kilometra. Co ciekawe, lokomotywa może podczas hamowania oddawać prąd do sieci trakcyjnej. Niestety tylko za granicą, bo w Polsce nie ma takiej możliwości.

Jakich inwestycji przede wszystkim potrzebują przewoźnicy kolejowi w Polsce?

Ponieważ lokomotywa jest czterosystemowa (może być zasilana prądem stałym o napięciu 1,5 oraz 3 kV lub zmiennym o napięciu 15 kV oraz 25 kV) może poruszać się po torach Austrii, Niemiec i Szwajcarii.

Maksymalna długość składu, jaką lokomotywa TRAXX może pociągnąć, to niemal 750 metrów przy założeniu, że wiezie puste wagony do przewożenia olejów. Ważą wtedy 3,6 tys. ton.

Maszyniści, którzy siedzą za sterami TRAXX-ów, podkreślają, że prowadzone przez nich lokomotywy niemal zawsze wzbudzają zainteresowanie. - Nawet maszyniści z innych spółek kolejowych z wielką przyjemnością robili sobie pamiątkowe zdjęcia przy naszych pojazdach - opowiadają maszyniści z Lotosu.

Co wożą Traxxy? - Nie tylko paliwa i inne produkty naftowe, pochodzące z gdańskiej rafinerii. Często przewozimy towary dla kontrahentów niezwiązanych z Grupą Lotos. Zdarza nam się transportować m.in. samochody i kombajny rolnicze - mówi Mirosław Łosiński, dyrektor ds. operacyjnych i pełnomocnik zarządu Lotos Kolej ds. Zintegrowanego Systemu Zarządzania. Lotosowskie lokomotywy wiozły kiedyś nawet maszyny rolnicze do Turcji.

- Ze wszystkich krajowych przewoźników, Lotos Kolej transportuje towary na najdłuższych trasach w Polsce. Odległość pomiędzy Gdańskiem a Jasłem [Lotos ma tam swoją rafinerię i bazę paliw - przyp. red.], na której regularnie przewozimy towary, wynosi 780 km - dodaje Marian Wasilewski, dyrektor ds. przewozów Lotos Kolej.

W barwach Lotos Kolej jeździ 14 lokomotyw elektrycznych typu Traxx MS i trzy Eurosprintery Siemensa. Ich ruch jest kontrolowany z dyspozytorni znajdujących się w Gdańsku, Zduńskiej Woli i Wrocławiu. Pracują całą dobę, a dzięki opartej także o GPS technologii do monitoringu lokomotyw i ruchu pociągów, dokładnie wiedzą gdzie znajduje się każdy z pociągów ciągniętych przez lokomotywy gdańskiej spółki.

Spółka Lotos Kolej dowodzi, że na kolei można zarabiać.

Miejsca

Opinie (92) 4 zablokowane

  • Dali chociaż na pamiątkę karnister

    paliwa z lotosu.

    • 0 0

  • Ta poprawność językowa :D (1)

    wiadomo, jedna wolta -> 3 tys. wolt, jedna ampera -> 2 tys. amper

    • 3 0

    • ale Volt

      • 0 0

  • LOTOS a PKP (4)

    Chyba się przesiąde z PKP na LOTOS, nie długo podróż w cysternach będzie bardziej komfortowa...

    • 163 3

    • (2)

      weź rurkę do oddychania

      • 11 0

      • jedź w cysternie kabrio

        • 0 0

      • I oby nie zachciało mu się dymka:-)

        • 23 0

    • Lotomy?

      Lotos? Nie lotom, jeżdżę koleją :-)

      • 15 0

  • nowy sprzęt a juz jedno światło nie działa. nowoczesnych lokomotyw to chyba lotos jeszcze nie widział. (1)

    • 1 4

    • Mistrzu, lokomotywa jest w ten sposób osygnalizowana na jazdę manewrową.

      • 2 0

  • (2)

    Przewozy Regionalne 16:51 z Gdyni to dopiero masakra. Podstawią jeden skład i zadowoleni ludzie jak sardynki pościskani - ani wsiąść ani wysiąść. Może by LOTOS wziął się za przewozy pasażerskie

    • 65 2

    • (1)

      Najlepsze dzwoniąc do nich dowiesz się że wszystko jest ok, sprawdzają obciążenia pociągów i nie mają jakiś sygnałów że, któryś jest MOCNO !!!! przeładowany. Nie wiem, nie rozumiem, o 13, 14 , 15 jadą 4 pociagii o 16 praktycznie jeden(ten 16:04 odjeżdza praktycznie pusty bo pasażerów zabiera im ten który jedzie 15:5x a nowych za wiele nie ma) i to pojedynczy skład i oni problemu nie widzą. Przecież o tej godzinie kupa osób wychodzi z pracy i nie ma czym wracać.

      • 4 0

      • Jak to było w pewnej piosence...

        "To prawda, że połowa pociągów jest przepełniona,
        ale za to druga połowa jeździ prawie pusta
        więc w czym problem?"
        ;-)

        • 1 0

  • pisałem wcześniej, że na drożyźnie lody kręci państwo polskie

    dla rządu im drożej, tym lepiej

    • 2 4

  • Akcyza to 60% ceny paliwa

    Chciałbym przypomnieć narzekającym na LOTOS, że cena paliwa składa się w większości z akcyzy zabieranej przez nasz Państwo.

    • 5 1

  • (2)

    Dla mnie mogą swój towar wozić choćby wozami konnymi, albo i transportować umyślnym z workami w kieszeniach. Byle te ich ceny nie były tak skandalicznie wysokie!

    • 32 5

    • akcyza to 60% ceny paliwa

      • 1 0

    • jak dla mnie, Grucha, mozesz go trzymac nawet w pupie

      byle nie w moim aucie :)

      • 1 0

  • wyobraźnia poniosła autora wprost w maliny

    "Maszyniści, którzy siedzą za sterami TRAXX-ów..."

    ster służy, przeważnie, do zmiany kierunku, a lokomotywy jeżdżą, przeważnie, po torach, gdzie o zmianie kierunku ruchu raczej nie ma mowy, sterowanie dotyczy, przeważnie, statków morskich i powietrznych

    owszem, można sterować państwem lub przejąć ster rządów, ale nie lokomotywy, która toczy się po torach
    wystarczyło napisać: "maszyniści prowadzący/kierujący lokomotywę/ą..."
    pewnie zaraz odezwą się głosy, że się czepiam, ale dbałość o język ojczysty u osób produkujących się publicznie, powinna być szczególna

    odnośnie łączenia lokomotyw
    wysiedlonych z terenów zagarniętych po 17 września 1939 Polaków wywożono na "nieludzką ziemię" składami, które ciągnęły trzy lokomotywy, a sznur wagonów sięgał hen za horyzont

    PS po katastrofie kolejowej średniego stopnia, pociągi towarowe jadące obok peronu dworca we wrzeszczu jadą z prędkością, tak na oko, 10 km/godz
    i bardzo dobrze, bo jeszcze trochę i skrajnia peronu dalekobieżnego rozsypie się na amen

    • 2 1

  • (1)

    takie polskie TGV !

    • 29 4

    • Czytelnik Trojmiasto.pl zaraz myśli, że jednak nie takie złe te nasze koleje, że jednak budują naszą przyszłość.

      Dobra kolej, dobry Grabarczyk, chwała Tusku!!!
      Tylko mały szczegół - Tusku zaraz opyli za grosze te cacka wraz z całą rafinerią ruskiej mafii, żeby dopłacić do niereformowanej gospodarki, którą prowadzi na skraj rozpaczy.
      Przepraszam, że głosowałem na tych buców.
      Serdecznie przepraszam.

      • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane