• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sprzęt budowlany na drodze: problem czy nie?

Maciej Naskręt
12 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Choć w Trójmieście prowadzi się znacznie mniej prac budowlanych niż przed kilkoma laty, to niektórzy kierowcy wciąż narzekają na nadmiar sprzętu budowlanego na ulicach Trójmiasta. Choć w Trójmieście prowadzi się znacznie mniej prac budowlanych niż przed kilkoma laty, to niektórzy kierowcy wciąż narzekają na nadmiar sprzętu budowlanego na ulicach Trójmiasta.

Koparki, spycharki, wozidła a nawet małe bobcaty - zdaniem niektórych kierowców po trójmiejskich drogach przemieszcza się zbyt wiele sprzętu budowlanego. Czy rzeczywiście tak jest? Jakie przepisy regulują przemieszczanie się takich maszyn po ulicach?



Choć dużych inwestycji budowlanych jest w Trójmieście zauważalnie mniej niż jeszcze 3 czy 4 lata temu, to niektórzy kierowcy narzekają na dużą liczbę sprzętu budowlanego na ulicach Trójmiasta.

- Nie ma chyba dnia, bym gdzieś po drodze między domem, szkołą i pracą nie spotkał jakieś żółtej koparki tamującej ruch. Taki pojazd na drodze to minimum 10 minut straty. Obserwuję to zjawisko od pewnego czasu i zauważyłem, że ani jedna ze spotkanych koparek nie posiada tablicy rejestracyjnej. Czy taki pojazd ma prawo poruszać się po drogach publicznych? - zastanawia się Andrzej Grobelny, czytelnik.

Koparka bez tablic rejestracyjnych może wjechać na drogę

Na początku postanowiliśmy wyjaśnić kwestię braku tablic rejestracyjnych. Z wątpliwościami naszego czytelnika udaliśmy się do Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

- Koparki i spycharki to pojazdy wolnobieżne, czyli takie pojazdy silnikowe, których konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłączeniem ciągnika rolniczego. Ustawodawca zwolnił właścicieli takich pojazdów z obowiązku rejestracji - tłumaczy mł. asp. Joanna Skrent z Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Jak zidentyfikować pojazd wolnobieżny? Na podstawie świadectwa homologacji, karty pojazdu lub innych dokumentów wydanych przez producenta lub importera. Warto jednak wiedzieć, że wsiadając za kierownicę tego rodzaju pojazdu do kierowania nim po drodze publicznej wymagane jest prawo jazdy przynajmniej kategorii B.

Brak wymogu rejestracji pojazdu nie oznacza, że właściciel koparki nie musi wykupić dla niej ubezpieczenia OC. W polisę takiego pojazdu wpisuje się numer VIN, zamiast numeru rejestracyjnego.

Kłopoty z korkami dla policji i firm budowlanych to wymysł

Policjanci z Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku przekonują, że w ostatnim czasie nie mieli zgłoszeń, w których to koparki utrudniałyby przejazd kierowcom aut osobowych.

Tego samego zdania są firm dysponujące sprzętem budowlanym.

- Taka koparka może pojechać maksymalnie do 40 km/h, a w Trójmieście obowiązuje ograniczenie do prędkości 50 km/h, w niektórych miejscach nawet do 30 km/h. Nie rozumiem więc, jak taki pojazd może powodować korki. Kierowcy przesadzają - mówi Marcin Plona z firmy, która wykonuje prace ziemne m.in. na terenie Trójmiasta.

Co ważne, koparka może dojeżdżać na plac budowy nie dalej niż 20 km. - Na dalsze dystanse jest transportowana przez samochody ciężarowe, nie ma więc zagrożenia powstania korków - mówi Plona.

Problemem jest błoto z budowy

Faktycznym problemem wywoływanym przez maszyny budowlane, które poruszają się po miejskich ulicach, może być jedynie błoto, wywożone z placu budowy przez ich koła.

Problem dotyczy jednak nie tylko maszyn budowlanych, ale przede wszystkim ciężarówek - np. z piachem czy kruszywem - które wjeżdżają i wyjeżdżają z placu budowy nawet kilkanaście, kilkadziesiąt razy dziennie. To nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim bezpieczeństwa - na zapiaszczonej jezdni utrudnione jest hamowanie.

Pracownicy budowy maja obowiązek nie dopuścić do zabrudzenia ulicy lub ją posprzątać. W innym wypadku straż miejska może nałożyć na kierownika budowy mandat.

Miejsca

Opinie (92) 2 zablokowane

  • Właśnie błoto (10)

    Straciłem przód samochodu przy budowie Riviery, bo hamulce hamowały, a samochód jechał dalej. Oczywiście nikt tej sytuacji nie był winien, ani zarząd wtedy CH Wzgórze, ani Oltrans, ani Zarząd dróg i zieleni, odsyłali mnie tylko jeden do drugiego.

    • 3 3

    • Pretensje miej do siebie,jeździ się z prędkością bezpieczną,a nie ile fabryka dała. Pewnie przydzwoniło się w jadące przepisowo (8)

      • 9 1

      • (7)

        sam chyba tak jeździsz, jeżeli tak osądzasz, jeżeli prędkość byłaby powodem nikt by do błota nie miał pretensji

        • 0 1

        • A kiedy widziałeś,żeby kierowca Kowalski powiedział:"Ze swojej winy spowodowałem wypadek"? (6)

          Zawsze winna droga,drzewo,dziury,znaki,zawalidrogi, Policja, GPS albo Tusk. Właściwie,to zawsze Tusk. Nigdy nie brawura i głupota kierowcy.

          • 5 2

          • nie winna droga drzewo dziury znaki zawalidrogi policja gps ani Tusk (5)

            tylko błoto, które nie powinno się znajdować na drodze asfaltowej bez żadnych znaków ostrzegawczych.
            A jeżeli 20km/h nazywasz brawurą, to tak przesadziłem jednak moja wina.

            • 1 1

            • To jeszcze przyznaj się,w co przyfasoliłeś 20 km/h,że "straciłeś przód" , może zmienię zdanie... (4)

              • 0 0

              • to był Jeep (3)

                • 0 0

              • Mehehe... (1)

                Ups!

                • 0 0

              • No no

                teraz też się już z tego śmieję, bo było minęło
                ale qwa błota nie powinno być

                • 1 0

              • Innymi słowy jeepłeś w jeepa.

                Co racja, to racja. PRECZ Z BŁOTEM!

                • 0 0

    • Bo jeździć trza umić.

      • 1 0

  • Problem dla pisowców, oni dostają piany na ustach gdy widzą nową inwestycję.

    • 5 6

  • Problemem nie są poruszające się maszyny budowlane tylko błoto, które zostaje na potem na drogach...

    Niestety ale wiele firm nie poczuwa się do tego, żeby czyścić ulicę po takich pojazdach i wystarczy mały deszcz a ulica zmienia się w bagno...
    Najgorsze są z tego co zaobserwowałem inwestycje mieszkaniowe i wyjazd z budowy to bardzo często błoto po kostki, które potem wszyscy mają na swoich samochodach...

    • 8 0

  • narzekanie (1)

    polskie narzekanie . zeby bylo dobrze trzeba troche pocierpiec ,sorry tak mamy w polsce

    • 6 2

    • Jo, jo...

      Taki klimat.

      • 1 1

  • To wolnobieżne czy nie?

    "Koparki i spycharki to pojazdy wolnobieżne, czyli takie pojazdy silnikowe, których konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłączeniem ciągnika rolniczego."

    "Taka koparka może pojechać maksymalnie do 40 km/h, a w Trójmieście obowiązuje ograniczenie do prędkości 50 km/h, w niektórych miejscach nawet do 30 km/h."

    To jak, są to pojazdy wolnobieżne czy mogą jechać powyżej 25km/h??

    • 18 1

  • Jaki to pojazd wolnobieżny?? (2)

    Sam właściciel przyznał w artykule, że swoją koparką może 40 lecieć, jest pojazdem wolnobieżnym nielegalnie. Jak pojazd konstrukcyjnie ograniczony do 25 może 40 pojechać?.

    • 9 1

    • (1)

      Jak przekracza 25km/h, to sięga i zakłada tablice rejestracyjne.

      • 7 0

      • no i kask

        • 0 0

  • Może i mniej inwestycji ale inwestycje te odbywają się na wiele większą skalę. Są one większe

    • 1 0

  • Co to jest? Małe, żółte i kopie? (2)

    Boszzzz! Jakie to proste!

    Mała, żółta koparka.

    • 8 0

    • (1)

      Azjata w lonie matki

      • 1 0

      • Mehehehe...

        Dobre. Dobre!

        • 0 0

  • TAkie maszyny muszą czasem jeździć (1)

    po drogach i jest to zrozumiałe. Maruderom proponuję się przesiąść na rower, buty, albo skuter. Czasem jest potrzeba transportu takiej maszyny 1km... Nie bardzo widzę możliwość, sens i opłacalność sprowadzania "podczołgówki"...
    Sugestia tylko do co niektórych operatorów: jak widzicie że za wami już się robi sporo aut, to zjedźcie proszę na moment na bok, przepuście jak jest możliwość i dalej do przodu :)

    • 15 3

    • jeżdżą dzień w dzień po tych samych trasach !!!

      • 0 0

  • pan Grobelny to typowy polski pieniacz

    nie zawracać sobie d...y takimi kutafonami i ich rzekomymi problemami

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane