• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śródmieście bez autobusów - czy to ma sens?

Gosia Stańczyk
18 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 09:24 (18 października 2007)
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz
Awaria jednego autobusu nie uniemożliwia ruchu innym. Gdy tramwaj ma kłopoty, blokuje ruch pozostałych wozów. Czy pomyśleli o tym urzędnicy ZTM-u? Awaria jednego autobusu nie uniemożliwia ruchu innym. Gdy tramwaj ma kłopoty, blokuje ruch pozostałych wozów. Czy pomyśleli o tym urzędnicy ZTM-u?

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku zdecydował się na uzdrowienie sytuacji w mieście, i tęgie głowy zasiadły nad mapami, by odkorkować Gdańsk.

ZTM przekonuje, że pomysł skrócenia linii autobusowych tak, by nie wjeżdżały do śródmieścia Gdańska tylko z pozoru jest nieracjonalny, jednak mieszkańcy miasta zamiast być wdzięczni za usprawnienia narzekają, piszą skargi i dzwonią niezadowoleni do pomysłodawców.

Niestety to, jak dokonano zmian, dobitnie pokazuje, że ZTM nie liczy się z pasażerami. Sposób poinformowania jest zdecydowanie nieracjonalny. Bo czy wywieszenie informacji o skróceniu trasy autobusów linii nr 106, 111, 138 i 178 w piątek, gdy zmiany mają być wprowadzone w poniedziałek, ma sens?

Przewoźnicy, którym naprawdę zależy na komforcie swoich pasażerów o zmianach poinformowaliby przynajmniej tydzień wcześniej, a ogłoszenia o tym zawisłyby nie tylko na wiacie przystanku, napisane maczkiem, ale również w autobusach. Wszystko po to, by nie fundować - jak to zrobiono - mieszkańcom korzystającym ze wspomnianych linii nieprzyjemnych niespodzianek w poniedziałek rano. Pasażerowie na przystankach w centrum czekali zaskoczeni i zdenerwowani zastanawiając się dlaczego ich autobusy nie nadjeżdżają, i przeklinając komunikację miejską.

Kolejnym zaskakującym posunięciem ZTM jest to, że zmiany nie są przeprowadzane kompleksowo. Skróceniu linii autobusowych tak, by zmusić pasażerów do przesiadki do tramwajów, nie towarzyszy zwiększenie częstotliwości kursów tych drugich. To ma według zapowiedzi nastąpić po wykonaniu odpowiednich badań nasilenia ruchu. Czy nie racjonalniejsze byłoby najpierw wykonanie badań, a potem wprowadzanie zmian? Posunięcie ZTM jak na razie spowodowało, że pracownicy dojeżdżający wcześnie rano do pracy na Nabrzeżu Przemysłowym z Oruni, Chełma czy Ujeściska muszą konstruować misterny plan dotarcia punktualnie do firmy, uwzględniający przynajmniej dwie przesiadki.

W efekcie trasa dojazdowa do pracy przekształca się w gehennę, naznaczoną niepokojem o to, czy któreś z wybranych połączeń nie zawiedzie i pasażer nie rozpocznie dnia spóźnieniem do pracy. Czy wobec tego wprowadzone zmiany nie spowodują skutków odwrotnych do zamierzonych i mieszkańcy Gdańska zniechęceni do komunikacji miejskiej postanowią przesiąść się do własnych pojazdów?
Gosia Stańczyk

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (128) 4 zablokowane

  • Co do korków

    W sumie pomysł nie jest zły ale ja bym przyczyny korków jednak szukał w innym miejscu.
    Moim zdaniem jak najszybsze wprowadzenie systemu Tristar powinno być priorytetem a nie tworzenie rozwiązań które dają może kilka prmili wiecej przepustowosci.
    ZTM moze nam tego nie mówi ale poprostu mu sie nie opłaca stać w korkach dlatego cos takiego wprowadził.

    • 0 0

  • niestety system Tristar,

    nie będzie miał wpływu na debili, którzy pchają się na skrzyżowanie nie mając możliwości go opuścić (jadąc od sopotu, najpierw można to odczuć, przy pętli oliwskiej, a potem przy skrzyżowaniu z galerią.

    • 0 0

  • dla kierowców fajnie ale...

    ...ale jak taki tramwaj się zepsuje albo będzie kolizja to za nim ustawia się sznurek następnych pojazdów szynowych. A wtedy co z tymi biednymi pasażerami, z których z pewnością większość się spieszy. Autobus można ominąć. A tramwaj?

    • 0 0

  • miało być

    przy skrzyżowaniu ze słowackiego, no:)

    • 0 0

  • Po cholerę komu tramwaje

    po cholere komu tramwaje. po cholere w ogole transport publiczny. prawdziwi biznesmeni jezdza suvami. dla nich trzeba budowac drogi, a nie linie tramwajowe dla holoty

    • 0 1

  • Autobusy i korki?

    To co napisal ZTM na temat tego iz autobusy powoduja korki tojest wielka pomylka.Powinni swoje zmiany raczej argumentowac w ten sposob ze te autobusy aby nie bylo opozniane nie wjezdzaly do centrum po to aby nie stac wkorkach.Co oni wypisuja

    • 0 0

  • Po cholerę komu autobusy

    chyba tylko dla holoty. nalezy inwestowac wylacznie w budowe drog i autostrad i w produkcje samochodow suvow. nalezy jak najszybciej wybudowac trase leborska, poszerzyc spacerowa do 6-ciu pasow, wybudowac obwodnice poludniowa, obwodnice poszerzyc do 8miu pasow, zbudowac autostrade do obwodnicy na miejscu ul. koscierskiej w oliwie, a nie inwestowac w transport publiczny. w usa wszyscy jezdza samochodami i jest dobrze

    • 0 0

  • Moze inny temat Zkm

    Wczoraj na zajezdni autobusowej Hallera przeprowadzono kontrole kierowcow ZKM .Polegala ona na tym aby sprawdzic wyjezdzajacych kierowcow czy maja koszule niebieskie oraz krawaty.Co sie okazalo ze autobusy wyjezdzaly z opoznieniami do 30 minut.To jest wazne dla ZTM,ZKM! A ludzie ktorzy czekali na te autobusu opoznione sa niewazni.Oczywiscie obrywlo sie kierowcom ktorym kazano wlaczac sie na trase gdzie pasuje.Moze sprawdzcie ten temat

    • 0 0

  • do :DUDU$

    ZTM zarządza komunikacja, a ZKM jest przewoźnikeim (tak jak np.GRYF)i on odpowiada za tabor, czy Wy to rozumiecie? tak trudno w końcu skojarzyc te 2 pojecia?

    • 0 0

  • ultraliberał ma racje

    won z ikarusami, solarisami..... niech woża wojskowych na parady. ja olewam to wszystko bo latam helikopterem i jezdze porsze.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane