• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stacja w Osowej zmienia oblicze. Nowy dojazd, parking i perony

Maciej Naskręt
8 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nowy peron na stacji Gdańsk Osowa. Nowy peron na stacji Gdańsk Osowa.

Stacja Osowa, która jeszcze pół roku temu nie spełniała podstawowych wymogów podróżnych, zmienia oblicze. Wiosną tego roku rozpoczęła się przebudowa peronów w ramach projektu PKM, a niebawem ruszą tam prace zlecone przez Gdańsk przy budowie parkingu typu park&ride. Ponadto obok stacji powstaje nowy dojazd z Barniewic do Osowy. Mieszkańcy nie będą musieli stać przed szlabanami na ul. Nowy Świat.



Czy nowa stacja przyciągnie mieszkańców Osowy do kolei?

Stacja kolejowa w Osowej przy ul. Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska przez wiele lat wyglądała jakby czas zatrzymał się tam w latach 80. Stara infrastruktura peronowa i nieczynny dworzec sprawiły, że częściej zatrzymywały się tu pociągi niż zaglądali pasażerowie. Do końca tego roku sytuacja powinna się zmienić.

Rozwój Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ostatnich latach - budowa 18-kilometrowej, dwutorowej linii z Wrzeszcza do Osowy - wymusił zmiany na stacji w Osowej. Czymś przecież trzeba zachęcić podróżnych. Nie tylko doprowadzono tam dodatkowy - drugi - tor od strony Wrzeszcza, ale także samorząd województwa podjął decyzję o przebudowie dojścia i peronów wspomnianej stacji, co pochłonie ok. 24 mln zł.

Roboty torowe w tym miejscu wykonuje spółka PKP PLK, będąca właścicielem linii 201 Gdynia - Kościerzyna.

  • Nowy peron, kosz i ławki na stacji Gdańsk Osowa.
  • Nowy peron na stacji Gdańsk Osowa. Pasażerowie muszą jeszcze przechodzić w poziomie torowiska.
  • Nowy peron na stacji Gdańsk Osowa.
  • Nowy peron na stacji Gdańsk Osowa.
  • Prace brukarskie na stacji w Osowej.
Dwa nowe perony, tunel dla pieszych i ozdobne wiaty

Inwestor, spółka PKM, buduje tam natomiast dwa dwukrawędziowe perony (o długości 160 m), wiaty przystankowe oraz przejście podziemne (o długości 57,8 m i szerokości 6,5 m), dzięki czemu z obu stron linii kolejowej mieszkańcy będą mogli bezpiecznie dostać się na przystanek. Poza schodami do dyspozycji pasażerów będą cztery windy.

Podobnie jak w przypadku pozostałych ośmiu przystanków kolei metropolitalnej, również w Osowej zastosowane będą wiaty w stylu "czerwonej wstążki", wyróżniające całą linię PKM, jednak nieco zmodyfikowane, ze względu na konieczność dopasowania przystanku Osowa do standardu całej linii 201.

Ponadto przewidziane zostało wybudowanie placu dworcowego, który pełnić będzie funkcję łącznika pomiędzy budynkiem starego dworca PKP a projektowanym tunelem prowadzącym do nowych peronów PKM.

  • Duża wiata, to tu pojawią się ozdobne ściany.
  • Budowa wiat i zejścia do tunelu.
  • Koniec peronu 1 na stacji Gdańsk Osowa.
  • Prace budowlane na stacji Gdańsk Osowa.
  • Budowa wiat i przejścia podziemnego na stacji Gdańsk Osowa.
Prace wykonane w 80 proc.

Zaawansowanie wszystkich prac przy budowie przystanku PKM Gdańsk Osowa na koniec września 2015 r. wynosiło ok. 80 procent. Wykonany jest już w całości tunel prowadzący na nowe perony, który kilka dni temu przeszedł pozytywnie testy obciążeniowe.

Jeden z peronów jest gotowy prawie w całości - to przy nim zatrzymują się obecnie pociągi SKM obsługujące linię PKM. Budowa drugiego dobiega końca. Gotowe są też konstrukcje wszystkich wiat przystankowych, a część z nich ma już nawet zamontowane ściany. Jeszcze w październiku powinna zostać zamontowana ściana dużej wiaty z charakterystyczną dla przystanków PKM perforacją nad głównym wejściem do tunelu, od strony starego dworca PKM.

- Planowane oddanie do użytku całego nowego przystanku PKM w Osowej przed wprowadzeniem w życie nowego rozkładu jazdy w grudniu br. jest więc całkowicie realne - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
  • Trasa do przejścia między planowanym parkingiem a peronem na stacji w Osowej.
  • Miejsce planowanego parkingu park&ride u zbiegu ul. Seleny i ul. Barniewickiej.
Powstanie parking park&ride

Kolejnym udogodnieniem dla podróżnych ma być planowany po drugiej stronie ul. Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska, patrząc od strony dworca kolejowego, parking dla samochodów osobowych. Ma on przekonać mieszkańców Osowy do podjeżdżania samochodem przed stację, pozostawiania tam pojazdów i podróżowania dalej koleją.

Decyzję o budowie miejsc postojowych podjęło miasto. Przedsięwzięcie w jego imieniu zleci wykonawcy Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która ogłosiła już przetarg.

- Działka, na której ma powstać parking wymaga wielu prac. W pierwszej kolejności trzeba będzie usunąć stamtąd zieleń, dopiero wtedy rozpoczną się właściwie prace budowlane. Udostępnienie miejsc postojowych planujemy jeszcze w grudniu tego roku - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Okolica nie zachęca do jej odwiedzania po zmroku, ale i na to znalazła się recepta. Na nowym parkingu maja stanąć też lampy solarne, które nie tylko oświetlą drogę z przystanku do samochodu, ale także poprawią bezpieczeństwo podróżnych.

Warto tu przypomnieć, że każdy pojazd pozostawiony na planowanym parkingu w Osowej w godzinach szczytu przełoży się na mniejsze korki m.in. na ul. Spacerowej, ul. Słowackiego lub al. Armii Krajowej.

  • Planowane dodatkowe połączenie Barniewic z Osową.
  • Planowane dodatkowe połączenie Barniewic z Osową.
  • Nowe połączenie ul. Barniewckiej (w Osowej) z ul. Letniskową (od strony Barniewic).
Nowe połączenie Barniewic z Osową

Co ważne, tuż obok stacji w Osowej powstaje kolejne udogodnienie - przejazd pod linią kolejową, który umożliwi połączenie ul. Letniskowej zobacz na mapie Gdańska (od strony Barniewic) i ul. Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska (od strony Osowy). Nowy łącznik pod wiaduktem kolejowym będzie nosił nazwę ul. Nowa Biwakowa.

Przedsięwzięcie jest odpowiedzią miasta na potrzeby ze strony mieszkańców Barniewic, którzy są odgrodzeni linią kolejową od Gdańska. Od chwili, gdy ruszyła PKM-ka muszą oni dłużej stać przed szlabanami w ciągu ul. Nowy Świat. zobacz na mapie Gdańska Inwestorem dodatkowego przejazdu pod wiaduktem jest także DRMG. W sumie powstanie tam ok. 250 m drogi wraz z chodnikami. Kierowcy z Barniewic wjadą na ulice Osowy w rejonie ul. Biwakowej. Przedsięwzięcie, które pochłonie ok. 1,5 mln zł ma być oddane jeszcze w grudniu tego roku. prace prowadzi firma Eurovia.

Jedyny problem może stanowić fakt, że droga do przejazdu pod linią kolejową wiedzie po łuku. Na domiar tego przejazd pod nią jest na tyle wąski, że nie mogą się minąć pojazdy. Dlatego dla zapewnienia bezpieczeństwa zostanie tam ustawiona sygnalizacja z ruchem wahadłowym.

Budynek dworca na stacji w Osowej. Budynek dworca na stacji w Osowej.
Bez szans na remont starego dworca zobacz na mapie Gdańska

Jeśli ktoś liczy, że budynek dworca kolejowego w Osowej odzyska świetność to, niestety, musimy go rozczarować. Obiekt póki co musi czekać na lepsze czasy i rozwój infrastruktury. Możliwe, że wtedy znajdzie się chętny, który zdecyduje się wyremontować budynek i w jego wnętrzu urządzić choćby gastronomię lub hotel.

Na razie możemy liczyć jedynie na to, że obiekt nie ulegnie dużej dewastacji.

Film archiwalny


Stacja Osowa jako ważny węzeł przesiadkowy

Perony na stacji Osowa będą miały zatem (podobnie jak we Wrzeszczu) charakter kierunkowy: jeden (od strony ul. Barniewickiej) dla pociągów jadących w kierunku Gdyni, drugi (od strony ul. Letniskowej) dla pociągów jadących do Gdańska lub Kościerzyny.

Pociągi PKM zgodnie z założeniami rozkładu jazdy po 13 grudnia mają tam kursować co 15-20 minut.

Będzie tam nie tylko możliwość przesiadki z pociągu jadącego z Kościerzyny na pociąg zmierzający w kierunku lotniska. Obok stacji zatrzymują się autobusy miejskie. W planach jest też ustawienie biletomatów.

Miejsca

Opinie (243) ponad 20 zablokowanych

  • Z innej beczki...

    Do Trojmiasta.pl: Ustalcie w końcu jedną wersję odmiany nazwy dzielnicy, o której ten artykuł. Podpowiadam:
    Mian.: Osowa
    Dop.: Osowy
    Cel.: Osowie
    Bier.: Osowę
    Narz.: Osową
    Miej.: Osowie
    Woł.: Osowo

    Czasami to czytać już się tego nie chce - w jednym zdaniu odmiana taka, w drugim inna :)))))))

    • 1 1

  • Gdzie podziałą się stacja na Kielnieńskiej w Osowie

    Gdzie się podziała stacja kolejowa na Kielnieńskiej w Osowie, główny szlak transportowy który jest najbardziej potrzebna w tym rejonie. Czy jak zwykle rozmowy z mieszkańcami były po to aby wiedzieć jak im najbardziej uprzykrzyć rozwiązanie?.
    Wiele miejscowości Jak Osowa,Bojano,Chwaszczyno, Szemud,Miszewko, Karczemki,Dobrzewino,Bieszkowice i mnóstwo innych miejscowości z tego rejonu zostało pozbawionych dobrego dojazdu poprzez bezmyślną decyzję urzędników który postawili stację oddaloną od głównej trasy aby utrudnić dostęp.
    Czy ktoś liczył przeszkody jakie znajdują się na Barniewickiej od stroni Kielnieńskiej, szkoda zawieszenia aby dojechać do stacji. Proponuję urzędnikom wybrać się w podróż PKM np z Chwaszczyna autobusem który jeździ co 30 minut i przesiadka na autobus w Barniewicką (2,5 km) następnie czekanie na PKM z dojazdem do Wrzeszcza i przesiadka do SKM aby dotrzeć na Politechnikę. Czas jaki należy przeznaczyć na dojazd około 1,5 h. Trasa autobusem do Oliwy i przesiadka na tramwaj około 1 h.

    Gratulację dla Owczej Istoty która wymyśliła utrudnienia na tej trasie PKM.

    • 3 0

  • NORD

    tymczasem na ORUNI "Właśnie stoi karetka na szlabanach, kobieta którą na nią czeka chyba ma coś z sercem! Dlaczego karetki nadal jadą Traktem do ulic za torów i sterczą na szlabanach? Powinny jechać Dolną Bramą!", " Proszę o wszelkie informację w tej sprawie.
    Czas napisać do wszystkich odpowiedzialnych za szybki sprawny dojazd karetki do miejsca zdarzenia! (PKP PLK, Marszałek, Wojewoda...)..."; "Dla mieszkańców Barniewic, Chwaszczyna i Nowego Światu budują drogę asfaltową jako dojazd do wiaduktu, który pozwala ominąć przejazd kolejowy. Fakt - nie muszą budować tunelu pod torami od podstaw - wiadukt dla pojazdów do 3 m był i dotąd służył tylko polnej drodze.
    Działanie, choć potrzebne (a być może i wsparte przez kolej), służyć ma głównie gminie Żukowo, gdy za podobne pieniądze mogliby wykonać chociażby prace przygotowawcze na Oruni, o większej liczbie mieszkańców i przy ważniejszej linii kolejowej niż 201."

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane