• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stacja w Osowej zmienia oblicze. Nowy dojazd, parking i perony

Maciej Naskręt
8 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nowy peron na stacji Gdańsk Osowa. Nowy peron na stacji Gdańsk Osowa.

Stacja Osowa, która jeszcze pół roku temu nie spełniała podstawowych wymogów podróżnych, zmienia oblicze. Wiosną tego roku rozpoczęła się przebudowa peronów w ramach projektu PKM, a niebawem ruszą tam prace zlecone przez Gdańsk przy budowie parkingu typu park&ride. Ponadto obok stacji powstaje nowy dojazd z Barniewic do Osowy. Mieszkańcy nie będą musieli stać przed szlabanami na ul. Nowy Świat.



Czy nowa stacja przyciągnie mieszkańców Osowy do kolei?

Stacja kolejowa w Osowej przy ul. Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska przez wiele lat wyglądała jakby czas zatrzymał się tam w latach 80. Stara infrastruktura peronowa i nieczynny dworzec sprawiły, że częściej zatrzymywały się tu pociągi niż zaglądali pasażerowie. Do końca tego roku sytuacja powinna się zmienić.

Rozwój Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ostatnich latach - budowa 18-kilometrowej, dwutorowej linii z Wrzeszcza do Osowy - wymusił zmiany na stacji w Osowej. Czymś przecież trzeba zachęcić podróżnych. Nie tylko doprowadzono tam dodatkowy - drugi - tor od strony Wrzeszcza, ale także samorząd województwa podjął decyzję o przebudowie dojścia i peronów wspomnianej stacji, co pochłonie ok. 24 mln zł.

Roboty torowe w tym miejscu wykonuje spółka PKP PLK, będąca właścicielem linii 201 Gdynia - Kościerzyna.

  • Nowy peron, kosz i ławki na stacji Gdańsk Osowa.
  • Nowy peron na stacji Gdańsk Osowa. Pasażerowie muszą jeszcze przechodzić w poziomie torowiska.
  • Nowy peron na stacji Gdańsk Osowa.
  • Nowy peron na stacji Gdańsk Osowa.
  • Prace brukarskie na stacji w Osowej.
Dwa nowe perony, tunel dla pieszych i ozdobne wiaty

Inwestor, spółka PKM, buduje tam natomiast dwa dwukrawędziowe perony (o długości 160 m), wiaty przystankowe oraz przejście podziemne (o długości 57,8 m i szerokości 6,5 m), dzięki czemu z obu stron linii kolejowej mieszkańcy będą mogli bezpiecznie dostać się na przystanek. Poza schodami do dyspozycji pasażerów będą cztery windy.

Podobnie jak w przypadku pozostałych ośmiu przystanków kolei metropolitalnej, również w Osowej zastosowane będą wiaty w stylu "czerwonej wstążki", wyróżniające całą linię PKM, jednak nieco zmodyfikowane, ze względu na konieczność dopasowania przystanku Osowa do standardu całej linii 201.

Ponadto przewidziane zostało wybudowanie placu dworcowego, który pełnić będzie funkcję łącznika pomiędzy budynkiem starego dworca PKP a projektowanym tunelem prowadzącym do nowych peronów PKM.

  • Duża wiata, to tu pojawią się ozdobne ściany.
  • Budowa wiat i zejścia do tunelu.
  • Koniec peronu 1 na stacji Gdańsk Osowa.
  • Prace budowlane na stacji Gdańsk Osowa.
  • Budowa wiat i przejścia podziemnego na stacji Gdańsk Osowa.
Prace wykonane w 80 proc.

Zaawansowanie wszystkich prac przy budowie przystanku PKM Gdańsk Osowa na koniec września 2015 r. wynosiło ok. 80 procent. Wykonany jest już w całości tunel prowadzący na nowe perony, który kilka dni temu przeszedł pozytywnie testy obciążeniowe.

Jeden z peronów jest gotowy prawie w całości - to przy nim zatrzymują się obecnie pociągi SKM obsługujące linię PKM. Budowa drugiego dobiega końca. Gotowe są też konstrukcje wszystkich wiat przystankowych, a część z nich ma już nawet zamontowane ściany. Jeszcze w październiku powinna zostać zamontowana ściana dużej wiaty z charakterystyczną dla przystanków PKM perforacją nad głównym wejściem do tunelu, od strony starego dworca PKM.

- Planowane oddanie do użytku całego nowego przystanku PKM w Osowej przed wprowadzeniem w życie nowego rozkładu jazdy w grudniu br. jest więc całkowicie realne - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
  • Trasa do przejścia między planowanym parkingiem a peronem na stacji w Osowej.
  • Miejsce planowanego parkingu park&ride u zbiegu ul. Seleny i ul. Barniewickiej.
Powstanie parking park&ride

Kolejnym udogodnieniem dla podróżnych ma być planowany po drugiej stronie ul. Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska, patrząc od strony dworca kolejowego, parking dla samochodów osobowych. Ma on przekonać mieszkańców Osowy do podjeżdżania samochodem przed stację, pozostawiania tam pojazdów i podróżowania dalej koleją.

Decyzję o budowie miejsc postojowych podjęło miasto. Przedsięwzięcie w jego imieniu zleci wykonawcy Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która ogłosiła już przetarg.

- Działka, na której ma powstać parking wymaga wielu prac. W pierwszej kolejności trzeba będzie usunąć stamtąd zieleń, dopiero wtedy rozpoczną się właściwie prace budowlane. Udostępnienie miejsc postojowych planujemy jeszcze w grudniu tego roku - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Okolica nie zachęca do jej odwiedzania po zmroku, ale i na to znalazła się recepta. Na nowym parkingu maja stanąć też lampy solarne, które nie tylko oświetlą drogę z przystanku do samochodu, ale także poprawią bezpieczeństwo podróżnych.

Warto tu przypomnieć, że każdy pojazd pozostawiony na planowanym parkingu w Osowej w godzinach szczytu przełoży się na mniejsze korki m.in. na ul. Spacerowej, ul. Słowackiego lub al. Armii Krajowej.

  • Planowane dodatkowe połączenie Barniewic z Osową.
  • Planowane dodatkowe połączenie Barniewic z Osową.
  • Nowe połączenie ul. Barniewckiej (w Osowej) z ul. Letniskową (od strony Barniewic).
Nowe połączenie Barniewic z Osową

Co ważne, tuż obok stacji w Osowej powstaje kolejne udogodnienie - przejazd pod linią kolejową, który umożliwi połączenie ul. Letniskowej zobacz na mapie Gdańska (od strony Barniewic) i ul. Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska (od strony Osowy). Nowy łącznik pod wiaduktem kolejowym będzie nosił nazwę ul. Nowa Biwakowa.

Przedsięwzięcie jest odpowiedzią miasta na potrzeby ze strony mieszkańców Barniewic, którzy są odgrodzeni linią kolejową od Gdańska. Od chwili, gdy ruszyła PKM-ka muszą oni dłużej stać przed szlabanami w ciągu ul. Nowy Świat. zobacz na mapie Gdańska Inwestorem dodatkowego przejazdu pod wiaduktem jest także DRMG. W sumie powstanie tam ok. 250 m drogi wraz z chodnikami. Kierowcy z Barniewic wjadą na ulice Osowy w rejonie ul. Biwakowej. Przedsięwzięcie, które pochłonie ok. 1,5 mln zł ma być oddane jeszcze w grudniu tego roku. prace prowadzi firma Eurovia.

Jedyny problem może stanowić fakt, że droga do przejazdu pod linią kolejową wiedzie po łuku. Na domiar tego przejazd pod nią jest na tyle wąski, że nie mogą się minąć pojazdy. Dlatego dla zapewnienia bezpieczeństwa zostanie tam ustawiona sygnalizacja z ruchem wahadłowym.

Budynek dworca na stacji w Osowej. Budynek dworca na stacji w Osowej.
Bez szans na remont starego dworca zobacz na mapie Gdańska

Jeśli ktoś liczy, że budynek dworca kolejowego w Osowej odzyska świetność to, niestety, musimy go rozczarować. Obiekt póki co musi czekać na lepsze czasy i rozwój infrastruktury. Możliwe, że wtedy znajdzie się chętny, który zdecyduje się wyremontować budynek i w jego wnętrzu urządzić choćby gastronomię lub hotel.

Na razie możemy liczyć jedynie na to, że obiekt nie ulegnie dużej dewastacji.

Film archiwalny


Stacja Osowa jako ważny węzeł przesiadkowy

Perony na stacji Osowa będą miały zatem (podobnie jak we Wrzeszczu) charakter kierunkowy: jeden (od strony ul. Barniewickiej) dla pociągów jadących w kierunku Gdyni, drugi (od strony ul. Letniskowej) dla pociągów jadących do Gdańska lub Kościerzyny.

Pociągi PKM zgodnie z założeniami rozkładu jazdy po 13 grudnia mają tam kursować co 15-20 minut.

Będzie tam nie tylko możliwość przesiadki z pociągu jadącego z Kościerzyny na pociąg zmierzający w kierunku lotniska. Obok stacji zatrzymują się autobusy miejskie. W planach jest też ustawienie biletomatów.

Miejsca

Opinie (243) ponad 20 zablokowanych

  • P&R (3)

    Jak wynika z danych na geoportalu działka 1220/9 ma powierzchnię 1598 m2. Odejmując powierzchnię na wjazd i drogi wewnętrzne zmieści się tam 100 samochodów. Ale i tak będzie świecił pustkami. Obecnie dworzec jest obstawiony jedynie samochodami budowlańców.

    • 2 4

    • Trochę wiary !!

      • 0 0

    • trochę bzdurzysz.
      Już od dawna tam parkują ludzie

      • 0 0

    • A jednak zmieści się aż 40 samochodów. Szaleństwo.

      • 0 0

  • remont drogi

    A kto naprawi drogę między Barniewicami a Gd. Osową ??? TA DROGA TO JAKAŚ MASAKRA . Rozpie...na na maxa przez samochody firmy budującej kolej metropolitalną .

    • 5 1

  • (2)

    Ten parking nie jest " dodatkowym udogodnieniem" tylko podstawą powodzenia całego projektu. Bez niego nikt nie przesiądzie się na PKM ke. Busik, który jeżdzi przez Osowę powinien być w cenie biletu PKM. Bo jak mam zapłacić 3,60 za 2 przystanki, a następnie 3,50 za przejazd do Wrzeszcza to chyba coś jest nie tak.
    Przydało by się trochę myslenia biznesowego, aby zwiększyć liczbę pasażerów. PKM powinna sie dogadać z ZKM w tej kwestii. Tylko wtedy ludzie zaufają linii i przesiądą się na PKM.

    • 11 1

    • W Trojmieście bardzo powoli powstają parkingi dla rowerów przy stacjach SKM

      oraz przy stacjach PKM. Przy stacji Gdańsk Osowa powinien powstać taki parking, ale na pewno nie w odległości 150 metrów od wejścia na perony.

      • 2 0

    • Proponuje ciebie na stanowisko menadżera Pkmki rejon Osowa popieram ciebie

      Trafna ocena bez wielkich pieniędzy masz talent biznesowy takich nam potrzeba ,aplikuj do SKM

      • 0 0

  • i dziadostwo do okoła......

    • 1 0

  • Błąd w artykule

    Jestem mieszkańcem po drugiej stronie torów. Nie jest to prawda co jest napisane a artykule barniewice nie bedą skomunikowane z tunelem pod koleją tylko nowy świat. Dodatkowo nie jest to takie rewelacyjne rozwiazanie ponieważ przejazd pod linia będzie odbywał się jakieś 2 kilometry od aktualnego przejazdu który blokuje całe skrzyżowanie i wszystkie ulice dojazdowe jak tylko przejazd zostanie zamknięty czyli co 7 minut na jakie 3 minut. Wychodzi na to że mieszkańcy ciagle czekają na zablokowanym przejeździe. Rozwiazanie o którym państwo piszecie nie usprawni dużo przejazd jest w linii prostej skomunikowany z obwodnica na która wszyscy rano się kierują nikt nie będzie nadkładać drogi o 4 kilometry żeby przejechać pod linia kolejki tylko poczeka na przejeździe korkując skrzyżowanie. Tunel pod linia powinien znajdować się na obecnym przejeździe kolejowym komunikując dojazdy to rozwiazanie jest błędem.

    • 5 0

  • IDIOCI !kto nigdy nie jeździł niech się nie wypowiada!

    Pociąg Kościerzyną Gdynia ma ogromne powodzenie ludzie od lat korzystają. Kto pisze ze jeździ pusty nigdy nie korzystał z tego połączenia. Połączenie z linia kolejki jest udostępnione przez kilka autobusów. Mieszkańcy osowy są w sobie zapatrzeni i zadufani wszystko chcieliby mieć pod nosem !!!

    • 1 1

  • Osowej!

    od Osowa Góra - Espen Krug.

    • 0 0

  • zbyt wolno jezdzi

    jestem po wycieczce koleją od Wrzeszcza do Osowej,
    jestem rozczarowana, pierwszy problem brak informacji we Wrzeszczu gdzie kupić bilet, z którego peronu odjeżdża, zamieszanie, potem kolej rusza i jedzie jak żółw, stoi bardzo długo na przystankach, szokiem dla mnie była lokalizacja przystanków w dużej odległości od zabudowy...nie wiem kto się zdecyduje na takie podróże, chyba emeryci.

    • 2 0

  • PKM

    Czekamy na przystanki PKM Karwiny i stadion

    • 0 0

  • autobus

    Ciekawe, które autobusy poucinają. Miejmy nadzieję, że nie będzie takiej katastrofy co przy PKM Brętowo.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane