- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (95 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (41 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (305 opinii)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (11 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
Stanisław Kociołek uniewinniony ws. Grudnia 70
Stanisław Kociołek został prawomocnie uniewinniony w sprawie masakry robotników w Gdyni w grudniu 1970 r. Dwaj byli żołnierze zawodowi zostali w tej sprawie skazani na kary w zawieszeniu - tak orzekł w poniedziałek Sąd Apelacyjny w Warszawie.
Sąd wtedy niejednogłośnie uniewinnił od zarzutu "sprawstwa kierowniczego" zabójstwa robotników byłego wicepremiera PRL, 80-letniego dziś Stanisława Kociołka. Był oskarżony o to, że 16 grudnia 1970 r. nakłaniał w telewizji strajkujących w Gdyni do powrotu do pracy, choć - zdaniem prokuratury - wiedział, że następnego dnia rano stocznia będzie zablokowana przez wojsko. Na stacji kolejki miejskiej przy stoczni zginęły osoby, które miały usłuchać apelu Kociołka.
Dwaj inni oskarżeni o "sprawstwo kierownicze" zabójstwa - płk Mirosław W., były dowódca batalionu blokującego bramę Stoczni Gdańskiej i płk Bolesław F., były zastępca ds. politycznych dowódcy 32. Pułku Zmechanizowanego blokującego przystanek kolejki pod stocznią w Gdyni - zostali skazani na dwa lata w zawieszeniu.
Gdańska prokuratura chciała uchylenia wyroku I instancji wobec wszystkich trzech oskarżonych i przekazania ich sprawy do ponownego rozpoznania w Sądzie Okręgowym w Gdańsku. Obrońcy byli za utrzymaniem wyroku.
Opinie (108) 10 zablokowanych
-
2022-06-30 08:22
komusze sady
to sa te niezalezne sady co bronia komune
- 0 0
-
2014-12-17 16:36
solidarnośc
szkoda tych lat walki o wolnośc ja uciekam z tego kraju tu jest tyrania a sądy niezawisłe dalej sobie bedą wisieć tam gdzie same chcą tu niczego niema na te solidarnośc dobrze robi żraz ele za towszystko jest dla byłej kcpzpr jak to możliwe a jednak możliwe soldarność dobrze robi że wam depcze po pietach bo inaczej to dalej byście przejeli władzę z poocą ukochanej moskwy przykre to ale rosja nie śpi zielone ludziki posuwają sieę w głąb europy u nich nie ma świąt to ateiści przypominam solidarność
- 0 0
-
2014-07-01 08:23
Grudzien 1970 r. (1)
Przykro się robi człowiekowi który biorąc udział w tych zdarzeniach ,dzisiaj słyszy wyrok: Kociołek niewinny a dwaj pozostali osadzeni za pobicie ze skutkiem śmiertelnym!!.
Gdy patrzyłem na sędzinę ogłaszającą wyrok pomyślałem : "ile ty dziecko miałaś lat w tamtym okresie"?
Te ofiary padły od kul a nie od pobicia!!Msci się i mścić się będzie jeszcze długo pozostawienie wymiaru sprawiedliwości w stanie głębokiego komunizmu!.
Dzisiaj ci sami prokuratorzy czy sędziowie co ferowali wyroki za czasów komuny,stanu wojennego są na swoich stanowiskach i wszystkim Nam śmieją się w twarz.
Szkoda dalszego pisania,gdyż odżywają tamte wspomnienia,tego się doczekałem,ze ZBRODNIARZE są niewinni.
Winne są rządy solidarności,które w latach 90-tych nie rozprawiły się z komuna,oni dostali władzę a tamci bezkarność!!!.- 6 2
-
2014-07-04 18:01
tak winne są rzady
lat 90tych na czele z bolkiem.Pamiętam jak mówił "ja ich wszystkich w skarpetkach puszcze".I puścił tyle,że nie tych co trzeba a tych co mu zaufali.
- 1 0
-
2014-06-30 16:08
Czy komentujący mają pełen obraz dowodowy? (10)
Mam wrażenie, że nie. Rozumiem doskonale frustrację i ból. Samo wspomnienie zbrodni napawa obrzydzeniem i każdego bezpośrednio i świadomie odpowiedzialnego należałoby bez wątpienia surowo ukarać.
Ale czy komentujący mają wiedzę nt. zebranych materiałów i czy w ogóle zastanawiają się, za co miałby być skazany Kociołek w tej sprawie? Rzucanie frazesami, że "zbrodniarze" niewiele daje, nic nie wyjaśnia i może tylko pomóc przykleić sobie samemu łatkę oszołoma.
Bezpośrednio odpowiedzialni za decyzje prowadzące do śmierci robotników, jak wynika z artykułu, zostali skazani. Za co miałby być skazany Kociołek? Szczerze nie chciałbym, żeby w naprawdę wolnym kraju (czyli nie w obecnej Polsce) skazywano ludzi za apel.
Czy oburzeni wyobrażają sobie, że Kociołek był żądny krwi i gdyby mógł, własnymi rękoma zagoniłby ludzi pod lufę jakiegoś wojskowego karabinu, byle tylko ktoś zginął? To brzmi absurdalnie.- 6 31
-
2014-06-30 23:52
a hitler czy stalin osobiście mordowali, durniu ? (4)
- 9 3
-
2014-07-01 07:12
(3)
Liczyłem na coś merytorycznego. Serio. Chociaż na jakąś próbę.
Chcesz skazać Kociołka za "bo Hitler"? Świetnie. Żyjemy w jaskiniach czy jak?- 1 9
-
2014-07-01 07:57
(2)
Poczytaj sobie jak przebiegał proces to nie będziesz zadawał głupich pytań. Zrobiono wszystko, żeby najważniejsi świadkowie powymierali, a sprawa się przedawniła.
Żydzi swoich oprawców przywozili w worku i wieszali. My chowamy swoich oprawców z honorami i listami pasterskimi.- 11 2
-
2014-07-01 15:54
(1)
Czytam to:
"Po 18 latach od wniesienia aktu oskarżenia sąd uniewinnił Stanisława Kociołka od zarzutu polegającego na namawianiu w wystąpieniu telewizyjnym z 16 grudnia 1970 r. robotników do pójścia nazajutrz do pracy, w wyniku czego w Gdyni śmierć poniosło 13 osób, a wielu zostało rannych."
I dla mnie każdy inny wyrok byłby absurdem, jeśli chcemy nazywać się cywilizowanym narodem z cywilizowanymi metodami.
Sama sentencja oskarżenia - jeśli poprawnie przytoczona - jest kpiną z prawa i kpiną z ofiar tamtego wydarzenia. Otóż wynika z niej, że ludzie zostali namówieni do pójścia do pracy, co ich zabiło. Prawda jest taka, że nie zabiła ich ani namowa, ani praca. Zabili ich mordercy w mundurach i ustalenie bez wątpliwości odpowiedzialnych za wydanie rozkazów zabicia (strzelania) oraz ustalenie bez wątpliwości wykonawców tych rozkazów jest kluczem do sprawiedliwości. Reszta to zwykła żądza krwi, zemsty, nic więcej.- 1 3
-
2014-07-02 09:53
zdaje ci się, że czytasz
w rzeczywistości tylko składasz literki w wyrazy bez żadnego zrozumienia...
W przeddzień "Czarnego Czwartku" admirał Janczyszyn, chociaż komuch, próbował zapobiec masakrze (m.in. prosił o wstrzymanie ruchu skm, marynarze zostali w koszarach). Usłyszał bodajże z wojewódzkiego KC, żeby się nie wtrącał. On, prosty komuch z nadania kacapskiego wyczuł, że coś się święci, a towarzysz WICEPREMIER nic nie wiedział?
Na zbadanie postawy Janczyszyna IPN potrzebowało tylko przejrzeć archiwa. Na udział w ludobójstwie kociołka "niezawisły" sąd potrzebował OSIEMNASTU LAT proceduralnych gierek, by na końcu stwierdzić, że w totalitarnym państwie dwóch pułkowniczków potrafiło samowolnie wymordować kilkudziesięciu cywili bez żadnej odpowiedzialności. Wiesz ile trwała Norymberga? Wiesz ile sądzili Eichmanna? A tam w grę wchodziła czapa, a nie jakieś w najgorszym wypadku śmieszne zawiasy.
Co jednak najbardziej porażające, to nie postawa kacapskich hien. One tylko ratują swoje pupy. Najgorsze w tym wszystkim są intelektualne qrfiszony, rozdzielacze włosa na czworo i relatywiści, którzy z humanitarnych pobudek bronią morderców kosztem ofiar (problemy z rentami, odszkodowaniami, bo przecież winnych nie ma), złodzieji przed okradzionymi, poczucie sprawiedliwości nazywają zemstą, zamiast ustalać prawdę, wyciągają z sufitu jakies bajki (w czasie namawiania do pracy już musiały być wydane rozkazy, wytypowane jednostki i ustalony plan taktyczny, a w państwie komunistycznym o takich rzeczach decydowała wierchuszka, a nie pułkownikowski duet) itp. itd.
Trzeba być niezłym durniem albo bezpośrednio zainteresowanym, żeby pisac takie kocopały.
Bez poważania,- 1 1
-
2014-06-30 21:17
(4)
Dostałem kilkanaście negatywów, ale żadnej odpowiedzi. Ktoś odważy się podjąć merytoryczną próbę, z poszanowaniem prawa?
- 4 12
-
2014-07-01 08:23
Dyskusja z Tobą o winie Kociołka jest równie bezzasadna jak jego sądzenie w oparciu o tzw. żelazne dowody. (3)
Po 45 latach to można zrobić co najwyżej apel poległych. "Nie wiem", "nie pamiętam", "to nie ja", "ja tylko wykonywałem polecenia" - to jedyne co można dzisiaj usłyszeć.
To ja się pytam: kto pielęgnował i podsycał ten system!? Kto go bronił i kto właściwie nim kierował?
Oczekujesz dowodów procesowych? Podpisanych dokumentów? Wolne żarty...
Wszystko już dawno poszło z dymem właśnie po to, aby z takich jak Ty można było robić wała w majestacie prawa. Przecież nie ma żadnych dowodów...
A Kociołek chciał dobrze, to ci z KC robili całe zło. Oczywiście ci nieżyjący, bo ci co jeszcze dychają to sami patrioci z tłustymi emeryturami.- 11 3
-
2014-07-01 15:46
Ale nie skupiaj się, proszę, na cyzelowaniu ad personam ponad miarę. Ja Ciebie nie obrażam. Nawet tak samo popieram moralne potępienie tamtego systemu i jego trybów i trybików.
Jednak w odróżnieniu od Ciebie, staram się myśleć logicznie i odnosić się do systemu prawnego, a nie do emocji i chęci rozszarpania człowieka. Jak to sobie wyobrażasz? Że sąd wydaje wyrok, "bo lud tak chce"? Na podstawie przesłanek, które nie wskazują winy? Za co konkretnie chcesz tego człowieka w tej sprawie skazać?
Czy nie widzisz, że jeśli pozwolisz na precedens w postaci sądowego linczu - wyroku z uwagi na odczucia, a nie dowody i fakty, to niczym nie różnisz się od zbrodniarzy z PRL-u? Otwierasz tym samym furtkę do dowolnego wykorzystania sali sądowej jako zemsty albo narzędzia tortur. Dziś skażesz Kociołka na podstawie emocji, a jutro skażą Twojego syna w taki sam sposób, tylko nie Twoimi emocjami.
A'propos pielęgnowania systemu jeszcze - do jakiego stanowiska czy funkcji chciałbyś ludzi skazywać za pielęgnowanie? Od generała do pułkownika? Chyba jednak niżej, prawda? Może do szeregowego? W końcu wiernie służył i zapewne pałował? A może dalej - do urzędnika państwowego dowolnego szczebla? Skażmy ludzi za pielęgnowanie systemu, nawet jeśli nie kierowali bezpośrednio żadną krzywdą. Skażmy np. panie na PRL-owskiej poczcie. No co? W końcu gdyby nie chciały pracować, to poczta by padła, a za nią inne zakłady państwowe i cały system. To co - może idźmy w ten absurd na całego? Jak ktoś nie wychodził na ulice z protestami i nie drukował ulotek w podziemiu, to jedziemy z nim - wyrok za wspieranie komunizmu!
Tak ma być w wolnym kraju? Jakim wolnym kraju? Pokroju Somalii?- 1 4
-
2014-07-01 10:58
nic dodać nic ująć w tym temacie
Wniosek: na tym świecie sprawiedliwości się nie doczekamy
- 2 1
-
2014-07-01 09:42
merytoryka to nie jest mocna strona styropianowych boChaterów
tylko pluć, niszczyć i żądać nie dając nic w zamian
- 0 5
-
2014-06-30 15:17
Dobry wyrok, czas żyć teraźniejszoscia, 44 lata temu, kogo to obchodzi. (11)
- 23 268
-
2014-07-01 11:24
prowincjusz (1)
widać, żeś prowincjusz - nie masz pojęcia co znaczył grudzień 70 dla mieszkańców Gdańska i Gdyni
- 5 1
-
2014-07-02 08:17
Nie tylko dla mieszkańców Gdańska i Gdyni. Dla Sopocian również !
- 3 0
-
2014-06-30 16:48
Ty komunistyczny zasrańcu ludzie zgineli przez takich jak ty i dlatego bys mugł te wypociny pisac! (2)
gdyby to twoi rodzice zgnili inaczej byś piszczał przybłędo!
- 59 8
-
2014-07-01 12:11
mUgł
i cała powaga twojej wypowiedzi się zes.ała :-)
- 1 3
-
2014-06-30 21:30
Masz rację ,ale nad ortografią popracuj
- 12 7
-
2014-07-01 10:34
Miałem podobne zdanie gdy byłem nastolatkiem - później dorosłem
- 4 3
-
2014-07-01 00:21
diagnoza
Jednoznacznie widać,że do pomiot zomowca-oprawcy.
- 12 2
-
2014-06-30 16:55
(2)
To polska specjalność taplanie się bez końca w przeszłości. Tu każdy ma swoje zdanie i wszystkie rozumy pozjadał. Natomiast jeżeli jest mowa o przyszłości to mądrych tak wielu już nie ma. W kraju bieda, bajzel i bezrobocie ale hasełka powtarzać i wyroki ferować, do tego chętnych nie zabraknie nigdy.
- 8 54
-
2014-06-30 17:13
i wedlug ciebie sytuacja prawna nie ma z tym nic wspolnego?
- 17 0
-
2014-06-30 17:12
jedno wynika z drugiego
kiedy placi sie emeryturki zbrodniarzom przez tyle lat, sady nie dzialaja to i bezrobocie i sytuacja gospodarcza sie pogarsza.
- 42 4
-
2014-06-30 15:56
to nie ucz sie historii
po co Ci obywatelstwo polskie? skoro minelo prawie sto lat od odzyskania niepodleglosci?
Co Cie obchodza twoje urodziny albo twojej matki skoro tyle lat minelo?- 74 6
-
2014-07-01 20:04
Przechodząc obok gmachu POlskiego (TFU) 'sontu', bądź POlskiej (TFU) PrOkuratury - spluń "siarczyście" na trotuar i pójdź (1)
Przechodząc obok gmachu POlskiego (TFU) 'sontu', bądź POlskiej (TFU) PrOkuratury - spluń "siarczyście" na trotuar i pójdź dalej ! ! !
Nie zważaj na to, co zostawiłeś za sobą, aby 'cosik' do butów się nie przykleiło ! ! !- 4 0
-
2014-07-01 22:13
POlska Republika Bananowa ! W jej imieniu POlski "sont" wydał wyrok w sprawie GRUDNIA '70 !
Należy jeszcze zmienić godło Państwa Polskiego z : Orła w Koronie na : Banana w Kondonie !
I będzie wszystko GIT.
W jakim zas*anym państwie przyszło mi żyć ?- 2 0
-
2014-06-30 16:44
(4)
Nic dziwnego, że uniewinniony. Jeden dostał ostatnio pogrzeb z honorami. Póki co komuniści dalej są u władzy, z Komoruskim na czele ( obrońca WSW, WSI). Tych co chcieli rozliczyć komunistów, odsunięto od władzy w 1992 roku. Polecam film pt. Nocna Zmiana.
- 22 5
-
2014-06-30 20:58
jesteś idiotą z urzędu czy z urodzenia? (3)
debilny gimbusie?
- 2 8
-
2014-06-30 23:57
(2)
Spotkajmy się na mieście, to zobaczysz jaki ze mnie gimbus
- 4 4
-
2014-07-01 13:44
(1)
założysz glany i brunatną koszulę, bejsbola do łapy - no nie?
- 1 4
-
2014-07-01 19:56
Spotkajmy się, to się przekonasz, a nie snujesz swoje dziwne opowieści.
- 2 1
-
2014-07-01 02:25
Ten burdel nie jest moją ojczyzną. (4)
Jeden morderca niewinny, pobiera emeryture 6000, drugi skur...syn spokojnie dozyl 90tki i pochowano go z honorem, trzeci sku...syn jest jednem z najbogatszych obywateli tego kraju.......
Zdrajcy, sku...syny, czerwone ku..y to elita tego kraju.
Urban, Kiszczak, Kociolek, Jaruzelski.....powinni wisiec.
A ja s**** na "kraj" ktory jest obojetny wobec mordercow moich rodakow.- 8 3
-
2014-07-01 16:00
na sraczke proponuję Stoperan. Jest skuteczny
jw
- 1 3
-
2014-07-01 06:04
Nie po chrzescijansku (1)
Ile w tobie gniewu,zalu i nienawisci moje dziecko. Wszak chwalebne jest wybaczanie grzechow naszych bliznich. Pojednaj sie w duchu z wrogami swemi a Pan przyjmie ciebie. Nie grzesz nienawiscia i odpusc swoim winowajcom..
- 0 7
-
2014-07-01 12:45
w pupie mam ciebie twoja wiare i twoj kosciol katolu.
- 2 2
-
2014-07-01 06:05
Nie po chrzescijansku
Ile w tobie gniewu,zalu i nienawisci moje dziecko. Wszak chwalebne jest wybaczanie grzechow naszych bliznich. Pojednaj sie w duchu z wrogami swemi a Pan przyjmie ciebie. Nie grzesz nienawiscia i odpusc swoim winowajcom..
- 0 7
-
2014-07-01 09:40
jak umrzesz panie Kociolek (1)
to będę chodził sikać na twój grób, to już drugie miejsce bo pierwsze mam w warszawie na powązkach na grobie jaruzela.
- 9 3
-
2014-07-01 14:59
komuniści nie umierają. oni zdychają.
ja też mu naleję i n****m na grób.
dodatkowo wysmarkam się, rzygnę, strzepię łupież z głowy, wycisnę pryszcza i zwalę gruchę na ten grób.- 3 0
-
2014-07-01 12:03
I nie powiesili go i nie ucięli głowy i rąk (3)
To nie po katolicku, oko za oko, ząb za ząb, powinni go publicznie spalić na stosie a zwłoki poćwiartować i rzucić lwom na pożarcie, tak aby sprawiedliwości i prawu boskiemu stało się zadość
- 1 5
-
2014-07-01 13:30
nie interesują mnie wasze metody prowadzenia śledztw, UBEKU (2)
Cywilizowane kraje wypracowały procedurę eliminacji zwyrodnialców ze swych szeregów bez całego bagażu nienawiści.
- 5 1
-
2014-07-01 13:33
Nie obrażaj mnie - nie jestem ubekiem (1)
jestem katolickim księdzem i chcę krwi!
- 0 4
-
2014-07-01 13:48
jasne, jasne
takich też delegowaliście do seminarium, ubeku
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.