Fakty i opinie

stat

Grobowiec i cmentarzysko na budowie Trasy Kaszubskiej

artykuł historyczny

Pozostałości kurhanu sprzed 1,5 tys. lat, starożytnego cmentarzyska i osady - to ostatnie odkrycia archeologów, którzy prowadzą badania przy okazji budowy Trasy Kaszubskiej, między Gdynią i Luzinem. Prace w tym miejscu rozpoczęły się pod koniec ubiegłego roku. Prowadzone są równolegle z budową 40-kilometrowej ekspresówki, która powinna zakończyć się w drugiej połowie 2021 roku.



Znajdujesz na swojej działce historyczny przedmiot, co robisz?

zgłaszam to odpowiednim służbom 34%
zachowuję znalezisko dla siebie 37%
nie zgłaszam tego nigdzie, ale próbuję sprzedać znalezisko 14%
nic nie robię, zostawiam go na swoim miejscu 15%
zakończona Łącznie głosów: 2148
Wiosną ubiegłego roku wyłoniono wykonawców prac archeologicznych, które miały poprzedzić budowę Trasy Kaszubskiej między Gdynią i Bożepolem Wielkim.

Koszty badań wynoszą:

  • w ramach pierwszej części na odcinku Bożepole Wielkie - Luzino - 937 tys. zł,

  • w ramach drugiej części na odcinku Luzino - Szemud - 302 tys. zł,

  • w ramach trzeciej części na odcinku Szemud - Gdynia - ok. 1 mln zł.


Badania archeologiczne rozpoczęły się w październiku 2019 r. na odcinku Gdynia - Szemud (część trzecia) i listopadzie - na fragmencie Luzino - Szemud (część druga).

Pozostałości starożytnego grobowca i relikty cmentarzyska



Po kilku miesiącach prac badający te tereny archeologowie mają się już czym pochwalić. Przebadali bowiem pozostałości starożytnych osad: paleniska, ziemianki i tzw. jamy osadowe.

- Do najciekawszych znalezisk należą przebadane pozostałości kurhanu kultury wielbarskiej [to kultura archeologiczna z epoki żelaza, która rozwijała się między I a V w. - dop. red.]. W trakcie robót ziemnych natrafiono też prawdopodobnie na relikty cmentarzyska kultury pomorskiej (kultura archeologiczna z okresu VII - III w p.n.e). Ze względu na ochronę dziedzictwa nie podajemy ich lokalizacji - mówi Piotr Michalski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Drogowcy zapowiadają, że prace archeologiczne będą kontynuowane po przekazaniu terenu na odcinku Bożepole Wielkie - Luzino. Uzyskano już pierwszą z dwóch decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, tzw. ZRID.

Piotr Michalski podkreśla, że badania archeologiczne są prowadzone zgodnie z terminami umownymi.

- Przeszkodą w realizacji badań mogą być trudne warunki atmosferyczne - niska temperatura i opady deszczu albo śniegu. W trakcie prac mogą pojawić się prawdopodobne stanowiska archeologiczne. Wówczas wzywa się pracowników służb konserwatorskich, którzy mogą wydać ewentualną decyzję o konieczności przebadania tego miejsca - tłumaczy przedstawiciel GDDKiA.
Tak będzie wyglądał węzeł Gdynia Wielki Kack, gdzie zaczynać się będzie Trasa Kaszubska.
Tak będzie wyglądał węzeł Gdynia Wielki Kack, gdzie zaczynać się będzie Trasa Kaszubska. mat. prasowe
Terminy zakończenia badań terenowych są różne dla różnych odcinków poszczególnych zadań i wynoszą od 14 do 120 dni - w zależności od powierzchni koniecznej do przebadania.

Trasa Kaszubska w drugiej połowie 2021 roku



Budowa 40-kilometrowej ekspresówki powinna zakończyć się w drugiej połowie 2021 roku.

Trasa Kaszubska: co powstanie


Odcinek Gdynia - Szemud - 22 km:


  • trzy węzły: mniejszy w Koleczkowie i dwa duże w Chwaszczynie oraz Gdyni-Wielkim Kacku,

  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,

  • na odcinku Chwaszczyno - Gdynia Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia Wielki Kack - będą to po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.


Powstanie 37 obiektów inżynierskich, w tym mosty, estakady, 22 wiadukty, dwa przejścia podziemne i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości, pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.

Podział prac na budowie Trasy Kaszubskiej z Gdyni do Lęborka.
Podział prac na budowie Trasy Kaszubskiej z Gdyni do Lęborka. graf. Trojmiasto.pl
Odcinek Szemud - Luzino - 10,3 km:


  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,

  • węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224.


Powstaną 22 obiekty inżynierskie, w tym dwa mosty i dwie estakady. Oprócz trasy głównej zostaną przebudowane drogi o długości ok. 5 km i wybudowane nowe, zapewniające dojazd do nieruchomości oraz służące obsłudze trasy o długości ok. 10 km.

Odcinek Luzino - Bożepole - 10,4 km:


  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,

  • trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino,

  • obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Luzino,

  • miejsce obsługi podróżnych.

Opinie (255) ponad 10 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.