• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sto lat temu rozpoczęła się budowa portu w Gdyni

as
29 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Widok z góry na budowę portu. Widok z góry na budowę portu.

Dokładnie 29 maja 1921 r. rozpoczęły się pierwsze prace budowlane w Porcie Gdynia. W związku z tym w sobotę obchodzone będą uroczystości związane z okrągłą rocznicą. W południe zaplanowano odsłonięcie pomnika Tadeusza Wendy, jednej z najważniejszych osób, które przyczyniły się do powstania portu.



Znasz historię powstania portu w Gdyni?

- Najdogodniejszym miejscem do budowy portu wojennego (jak również w razie potrzeby handlowego) jest Gdynia, a właściwie nizina między Gdynią a Oksywą, położoną w odległości 16 km od Nowego Portu w Gdańsku - pisał pod koniec wiosny 1920 roku inż. Tadeusz Wenda.

Przyszły projektant i budowniczy portu, pełniący tę funkcję do 1932 r., przekonywał, że Gdynia ma korzystne warunki hydrograficzne, nie ma tam dużych wiatrów, a do tego w pobliżu jest kolej.

Koszt budowy nie przekroczył 300 mln zł



Te argumenty trafiły do decydentów i pierwsze prace budowlane rozpoczęły się na początku lat 20. XX wieku. Początkowo planowano tylko przestrzeń dla małych okrętów wojennych oraz port schronienia dla rybaków. Jednak pod wpływem opinii publicznej 23 września 1922 r. Sejm przyjął ustawę upoważniającą rząd do budowy w Gdyni portu, który realnie liczyłby się na Bałtyku.

Tadeusz Wenda podawał, że koszt budowy portu nie przekroczył 300 mln zł. Na budowle portowe wydano ok. 165 mln zł. Urządzenia portowe kosztowały ok. 135 mln zł. Udział kapitału prywatnego szacował na 45 mln zł. Budowa nie byłaby możliwa, gdyby nie środki centralne i decyzje Eugeniusza Kwiatkowskiego, który w latach 1926-1930 sprawował stanowisko ministra przemysłu i handlu. Wierzył w powodzenie projektu, przeznaczając środki na nowy port w Gdyni.

13 sierpnia 1923 r. zacumował w Gdyni pierwszy statek - s/s Kentucky.

Nowoczesny port



Dziś Port Gdynia jest nowoczesnym portem uniwersalnym, specjalizującym się w obsłudze ładunków drobnicowych, głównie przewożonych w kontenerach i w systemie ro-ro, w oparciu o sieć połączeń multimodalnych oraz regularne linie żeglugowe bliskiego zasięgu i połączenia promowe.

Nowe wyzwania technologiczne, ekologiczne i gospodarcze determinują potrzebę dalszych zmian w funkcjonowaniu portu gdyńskiego. Realizacja sformułowanych w Strategii kierunków rozwoju ma umożliwić Gdyni utrzymanie charakteru portu uniwersalnego, zdolnego do obsługi największych statków zawijających na Bałtyk i kluczowego węzła transportowego w europejskim korytarzu transportowym Bałtyk - Adriatyk.

Budowa nowego terminalu promowego na ukończeniu



Publiczny Terminal Promowy to obecnie jedna z największych inwestycji Portu Gdynia, zostanie oddany do użytku we wrześniu 2021 r.

- Nowy obiekt będzie mógł przyjmować promy o długości 240 m i zapewni krótszy czas obsługi, dzięki czemu port zyska nowych armatorów na rozwijającym się segmencie ro-ro. Budynek terminalu, magazyn oraz galeria pasażerska są już na ukończeniu, obecnie prowadzone są roboty wykończeniowe i instalacyjne wewnątrz - informują przedstawiciele władz portu w Gdyni. - Zakończono roboty konstrukcyjne związane z przebudową Nabrzeża Polskiego oraz rampy ro-ro, do wykonania pozostał montaż wyposażenia - urządzenia odbojowe, cumownicze itp. Konstrukcja estakady najazdowej wraz z nawierzchniami bitumicznymi jest ukończona, prowadzony jest obecnie montaż wyposażenia, wykonywane są nawierzchnie betonowe.

Sobotnie odsłonięcie pomnika Tadeusza Wendy

W najbliższą sobotę o godz. 12 odbędzie się uroczyste odsłonięcie pomnika Tadeusza Wendy na ostrodze mola Rybackiego, przy ul. Arkadiusza RybickiegoMapka. Wydarzeniu towarzyszyć będzie inscenizacja historyczna "Życie portu", a udział w uroczystości wezmą m.in. wnuczki i prawnuczka jednej z najważniejszych postaci, dzięki którym powstał gdyński port.

Budowa pomnika Tadeusza Wendy rozpoczęła się w grudniu zeszłego roku i kosztowała ok. 630 tys. zł.

Projektantem posągu jest Maciej Jagodziński-Jagenmeer, a za projekt pozostałych elementów pomnika odpowiada biuro Arch-Deco z Gdyni. Wykonawcą jest firma Hydro-Mag z Garcza.

Pomnik będzie dobrze widoczny ze skweru Kościuszki, dzięki czemu przykuwał będzie wzrok spacerujących w tej okolicy mieszkańców i turystów.

Pomnik ma 3 metry wysokości i jest wykonany z brązu. Pomnik ma 3 metry wysokości i jest wykonany z brązu.

Tadeusz Wenda

Tadeusz Wenda. Tadeusz Wenda.
Tadeusz Apolinary Wenda urodził się 23 lipca 1863 r. w Warszawie. W 1890 r. ukończył studia w Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu i przez 10 lat pracował przy projektowaniu i budowie linii kolejowych w różnych częściach Imperium Rosyjskiego.

Następne 15 lat spędził, kierując rozbudową portów morskich na Bałtyku. Do Polski powrócił w 1915 r. Po odzyskaniu przez kraj niepodległości rozpoczął pracę w Departamencie Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych jako kierownik Wydziału Budowy Portów.

Od 1920 r. pracował nad projektem budowy polskiego portu. Wszystkie kluczowe zadania - od wyboru lokalizacji, poprzez zaprojektowanie, budowę i rozwój portu w Gdyni - były dziełem Tadeusza Wendy. Przez lata zdobył on uznanie i szacunek zarówno jako wybitny inżynier, ale również jako zaangażowany patriota i życzliwy człowiek. Kiedy odchodził w stan spoczynku w 1937 r., pozostawił Gdynię jako najnowocześniejszy i drugi pod względem przeładunków port na Bałtyku.
as

Opinie (135) ponad 10 zablokowanych

  • Gdynia była przpięknym, białym miastem z szerokimi chodnikami

    Tętnilo w niej życie. Kipiała radością. Dawała pracę nie tylko przy jej budowie, ale również w przemyśle, który się tu rozwinął. Symbolem pokracznych zmian, które zaczęły to miasto niweczyć jest zamknięcie wjazdu do ulicy Węglowej przez wystawienie gigantycznego bloku w miejscu niegdysiejszej kaplicy. Na początku ul. Węglowej znajdowała się tablica z napisem: "Granica Morskiego Portu Handlowego". A ulica Węglowa wiedzie ku Nabrzeżu Węglowym i Nabrzeżu Wendy. Sam inżynier Wenda abloswent Uniwerytetu Warszawskiego i Uniwersytetu w Petersburgu spogląda ze smutkiem na miasto, które do jego wizji już nie przystaje.

    • 20 4

  • W Gdyni pomników więcej niż w Warszawie. (1)

    Młode miasto a zachowuje się jak zdwociały starzec.

    • 16 3

    • Te pomniki to też makiety potiomkinowskie

      • 7 1

  • Data śmierci...

    Dlaczego na projekcie pomnika jest data śmierci Tadeusza Wendy 1937 rok, a w Wikipedii 1948 rok?

    • 6 1

  • Dzisiejsi Mieszkańcy Gdyni wstydzą się za Szczurka i jego ekipe !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Za niszczenie i dewastowanie Naszego tak pięknego Miasta , zbudowanego wielkim trudem i wysiłkiem przez takich ludzi jak inż.Kwiatkowski i Wenda !

    • 20 3

  • A co dalej z portem? (5)

    Od kilku lat coś się znów zaczęło dziać, był jakiś nowy prezes, który pchał tematy do przodu.
    A ostatnio było info, że prezesa zwolnili z dnia na dzień bez podania przyczyny.
    Tak się chyba nie robi jeżeli port się rozwija - co teraz będzie z portem? Z planami na port zewnętrzny, obrotnicą itd itp? Wygryzie nas Gdańsk i Szczecin?

    • 22 4

    • (1)

      Gdańsk od lat jest przed Gdynią ! Całkiem niedawno Port gdański wysunął się na trzecie miejsce pod względem przeładunku !

      • 2 4

      • po przejęiu 50% kontenerowyh obrotów Gdyni

        uważasz, że jest się z czego cieszyć?
        Taka radość kanibala...

        Poza tym to skutek koniunktury, a nie jakichś szczególnych starań czy zasług Gdańska. Której zachwianie Gdańsk odczuł dość boleśnie.
        Trzeci to był w styczniu tego roku, miesiącu, w którym rosyjskie porty zwalniają tempo z powodu klimatu. Więc wynik taki, jak porównanie ziemniaków z odkuwką stalową...

        • 5 1

    • Terminal promowy (1)

      Nie ma się czym chwalić. Zabrano kawał dobrego placu składowego i ogromną czesc nabrzeża, gdzie zmieściłyby się duże statki handlowe przynoszące niemaly zysk do portu w postaci oplat tonażowych i kejowych. Nie mówię już o pieniądzach z przeładunków. A tak mamy ruch tranzytowy wprowadzony do miasta i tyle.

      • 2 2

      • nic do miasta nie wprowadzono

        Bo miasto postawiło prewencyjne zakazy na Węglowej, Chrzanowskiego i Jana z Kolna.
        Przeniesienie ruchu ro-ro w to miejsce jest logiczne i słuszne pod warunkiem zachowania konsekwencji i dalszej przebudowy Polskiej, Wiśniewskiego i ronda Ofiar.
        Oraz dalszych tego typu konsekwentnych działań, związanych ze zmianą charakteru wykorzystania basenów zewnętrznych portu Gdynia.

        • 2 0

    • Planują produkcję kabanosów dla Obajtkowych stacji.

      • 0 1

  • Gdynio co dalej?

    Albo port, albo apartamenty i biurowce.
    Nie da się połączyć tych dwóch środowisk. Będzie jak z rolnikami - przeładunki będą szkodziły mieszkańcom. Zapachy, złom, pył węglowy, ludzie kupują mieszkania udając, że nie wiedzą czym port jako sąsiad grozi.
    Gdynia to było miasto portowe. Nie wiem co by pan Wenda dzisiaj powiedział. Zbyt dużego zachwytu to by raczej nie było :( Zapuścić port i oddać developerom pod zabudowę... Porażka... I mówię to jako Gdynianin od ponad 40 lat.

    • 17 2

  • pomnik Budowniczego (1)

    Na gruzach Dziela.
    Nieprawdopodobna szydera...

    • 14 1

    • powinien być jeszcze podpis

      "Wdzięczni deweloperzy."

      • 4 0

  • Pan Horała i PiS jakoś zamilkli w sprawie OPAT-u Drogi Czerwonej do Portu (4)

    Co raz mniej się też mówi o Porcie Zewnętrznym modernizacji obrotnicy czy inwestycji kolejowych. Pewnie na ołtarzu nic nieróbstwa w temacie Port Gdyni położyli tzn. odwołali prezesa i vice, bo za bardzo chciał i parł do realizacji wizji nowoczesnego rozładunku.

    • 8 1

    • "modernizacji obrotnicy czy inwestycji kolejowych" (3)

      Się nie mówi, bo są robione lub są zrobione.
      A pieniądz lubi ciszę, a nie jazgot w mediach.

      • 2 0

      • inwestycji kolejowych (2)

        Więc co z:
        - trzecim torem (Szczurek z podatku Gdynian ma Wam wybudować, a może rezygnacji z magistrali węglowej ?)
        - tunelem pod torami i wiaduktem aby udrożnić Pucka
        - jaki harmonogram uruchomienia połączeń do Północnych dzielnic i Portu ?
        - planów do reaktywizacji połączeń Gdynia Zachód ?

        • 1 0

        • a te postulaty dotyczą portu?

          Popatrz, co się dzieje na torowiskach od Głównej do Rumi. Nadrobienie 50 lat zaniedbań trochę czasu i pieniędzy wymaga.
          Na wiadukt nad Pucką Gdynia dostała od PKP kasę. Co z nią zrobi? Kolejny plan projektu? Tunel zrobią, jak będą robić tory do Słupska. Na razie kosztorys wzrósł 5x, do 5 mld złotych. I ten tunel, to jak zmarłemu kadzidło. Prawdziwe rozwiązanie to przedłużenie obwodnicy "na łąki". Które nie powstało, bo miasto wolało ciągnąć estakadę przez las.
          Trzeci tor? Na razie to Gdynia nie chce przebudować wiaduktów a co dopiero mówić o budowie toru. I nie z podatków a z dotacji już przydzielonej przez marszałka.
          Harmonogram uruchomienia? A co port ma do tego? Na razie to miasto nie ma na utrzymanie tych linii. I to jest główny powód braku postępów. Miasto płaci, kolej jeździ. Gdańsk nie chce płacić za ruch na linii do Nowego Portu, to kolej nie jeździ.
          Gdynia Zachód reaktywacja? A co tam reaktywować? Coś tam było?

          • 2 0

        • z magistrali weglowej należy zrezygnowć.

          A dokładniej, z odcinka Kościerzyna - Gdynia.
          Należy podjąć i kontynuować niemieckie pomysły i rozwijać komunikację od zachodu.
          Łatwiej i sensowniej. Przedwojennych uwarunkowań dla "premii górskiej" już nie ma.

          • 1 1

  • Ulice przy dworcu przy rondzie wyremontujcie, a nie pomniki stawiacie. Chore.

    • 5 0

  • W obecnych czasach w takim okresie w jakim wtedy

    port zbudowano, to może udało by się skompletować część dokumentacji i pozwoleń. Ale kosztowałyby one tyle ile port.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane