- 1 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (76 opinii)
- 2 Napad na bank czy głupi żart? (79 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (640 opinii)
- 4 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (107 opinii)
- 5 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (316 opinii)
- 6 Napadał ludzi przy bankomatach. Złapali go (99 opinii)
Strefa Wolnego Miasta, czyli o historii bez obciążeń
Rusza Strefa Historyczna Wolne Miasto Gdańsk, czyli "prawie muzeum". Miejsce, które pokaże wielokulturowe - dla niektórych kontrowersyjne - oblicze Wolnego Miasta.
Zobacz unikalne eksponaty Strefy Historycznej Wolnego Miasta Gdańska.
- Wystawa pokazuje, że tamten czas był dla Gdańska niezwykle korzystny pod względem gospodarczym. Wolne Miasto rozwijało się dynamicznie, zarówno dzięki Polakom, jak i Niemcom - tłumaczy Piotr Mazurek, szef Towarzystwa Przyjaciół Gdańska. - Chodzi nam o podkreślenie wielokulturowości i zarazem mądrości gdańszczan, którzy potrafili wykorzystać trudne, ale na swój sposób sprzyjające warunki do rozwoju.
Od soboty, w kilkunastu gablotach rozstawionych w czterech salach Strefy Historycznej, można oglądać kilkaset eksponatów zgromadzonych przez pasjonatów historii Gdańska.
-Z Łodzi sprowadziliśmy naszą największą dumę, ważącą 550 kg gdańską kasę pancerną firmy Krause. Jest jednak tak ciężka, że będzie eksponowana niemal w wejściu placówki i nie trafi tak jak planowano do aranżowanego gabinetu gdańskiego - wyjaśnia Piotr Mazurek.
Jedno z pomieszczeń przekształcono w przedwojenny kantor kupiecki z małym biurkiem, starym telefonem oraz maszyną do pisania i kalkulatorem z epoki czyli maszyną liczącą typu "Abakus". Ekspozycję wzbogacą akcenty multimedialne - czyli stare filmy dokumentalne pokazujące Gdańsk, odtwarzany będzie też oryginalny hymn Wolnego Miasta Gdańska z lat 30. "Für Danzig" autorstwa Paula Enderlinga.
Cześć przestrzeni zaaranżowana została na wzór dawnego gdańskiego mieszkania z typowymi przedmiotami, butelkami, reklamówkami, naczyniami, a nawet kolekcją opakowań po słodyczach, przedwojennej firmy "Anglas". Zaprezentowano też przykłady najsłynniejszych gdańskich alkoholi m. in. Goldwasser, Machandel, gdańskie piwa i inne.
W holu muzeum prezentowane są dokumenty, stemple, pieczątki, banknoty i monety oraz materiały pocztowe i literatura. Wyeksponowane zostały m.in. pamiątki militarne oraz oryginalny hełm policji gdańskiej.
- Już najwyższy czas, żeby o historii Wolnego Miasta Gdańska , mówić w sposób otwarty, bez emocji i specjalnych obciążeń narodowościowych - uważa Piotr Mazurek.
Strefa, jako jeden z oddziałów Towarzystwa Przyjaciół Gdańska, będzie czynna prze cały rok. W sezonie turystycznym placówka otwarta będzie codziennie od godz. 11 do 18. Wstęp - dorośli 5 zł, dzieci, młodzież i emeryci - 2 zł.
Miejsca
Opinie (123) 6 zablokowanych
-
2009-06-27 14:18
ŚWIETNE !
- 1 2
-
2009-06-27 07:52
jeszcze trochę i Gdańsk stanie się jednym wielkim muzeum!!
muzeum solidarności, muzeum II wojny światowej, muzeum Gdańska, muzeum stoczni ( dżwigi stoczniowe)....., a co z mieszkańcami Gdańska? jaką my mamy rolę w tych wszystkich muzeach?
- 0 4
-
2009-06-27 00:04
STOP RE-GERMANIZACJI GDAŃSKA! (1)
Od poniedziałku zabieram się za szukanie instytucjonalnych sojuszników, z którymi można byłoby podjąć działania skierowane przeciwko takim - i licznym podobnym - inicjatywom.
Nie wiem, czy ich znajdę, ale jest to - moim zdaniem - obywatelska powinność.
A także zdroworozsądkowy imperatyw.
Dokąd pójdziecie, głąby ulegające fascynacji niemczyzną, gdy już - dzięki wam - znowu ona tutaj zagości?- 3 8
-
2009-06-27 00:25
na barykady!
- 0 1
-
2009-06-26 12:11
(3)
"senat wolnego miasta gdanska" dla matolow nie znajacych jezykow
pieprzone faszystowskie swinie
niedlugo beda gadac ze nazisci to byla inna rasa
Gdansk byl zawsze polski i taki zostanie.
niech zyje polski Gdansk!!!- 10 6
-
2009-06-26 20:43
(1)
poczytaj sobie historie gdanska a zobaczysz ze bladzisz czlowieku, nigdy nie byl polski. jedynie byly okresy poddanstwa koronie polskiej ale bylo to miasto wielonarodowe a polacy jedynie jako rybacy na osieku zasuwali. to holendrzy ozlocili te miasto.
- 2 1
-
2009-06-26 22:53
nie tylko holendrzy ale anglicy i przedewszyskim niemcy z lubeki ale początek gdańska to sami rybacy polskiego pochodzenia (upraszczam wypowiedż bo wiekszość i tak nie ma pojęcia o historii tego pięknego miasta) pozdrawiam
- 0 0
-
2009-06-26 14:12
wielokulturowość po Polsku
;-)
- 0 0
-
2009-06-26 13:12
gallux nadaje (7)
znaczy się wysuszył się po wczorajszej kąpieli w tunelu...
Jak było kaczuszko?- 2 2
-
2009-06-26 14:16
czy ktoś może mi podać (6)
wszystkie rozpoznane i domniemane ksywki g@lluxa aby uniknąć niepotrzebnych komentarzy pod jakimś szczególnie głupim postem?
- 0 0
-
2009-06-26 14:26
Akurat w tym gluś jest konsekwentny (5)
zawsze podpisuje się g@llux lub g.
- 0 0
-
2009-06-26 14:28
(3)
czasami z imienia i nazwiska
- 0 0
-
2009-06-26 14:35
tylko jak się na Ciebie wk..wi. (2)
- 0 0
-
2009-06-26 17:01
(1)
wk...wia się bo nie wchodzę mu w dupę bez wazeliny jak Ty :-)
- 0 0
-
2009-06-26 21:57
tylko z wazelina?
- 0 0
-
2009-06-26 15:51
a ja go widzialem w akcji jako
milosnik sopotu
- 0 1
-
2009-06-26 08:08
o! widzę, że sie pikeldekiel dziadzi odnalazł:-) (3)
jakie "pamiątki" takie muzeum
- 5 19
-
2009-06-26 20:37
(1)
spadaj ukraincu
- 0 1
-
2009-06-26 21:00
ukraińcy to nasi bracia słowianie , byliśmy kiedyś jednym narodem ,ale po jakimś czasie nasze drogi się rozeszly. Dowodem na to jest język bardzo podobny do naszego, tak samo jak czeski, serbskochorwacki, bułgarski itp.
- 0 0
-
2009-06-26 14:06
natomiast twój pikeldekiel ...
... nadal zaginiony w akcji ????
- 4 0
-
2009-06-26 20:54
NARESZCIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
NARESZCIE DOCZEKALIŚMY SIĘ!!! WIELKIE DZIĘKI!!!
- 2 1
-
2009-06-26 20:44
gdańszczanin to protoplasta europejczyka
ale to już historia
- 0 0
-
2009-06-26 07:57
dynamiczny okres rozwoju Gdanska? (8)
"Wyeksponowane zostały m.in. pamiątki militarne w tym oryginalny hełm ochotniczych oddziałów SS Heimwehr Danzig"
rozwój był tak dynamiczny, że dla Polaków nie starczyło miejsca- 22 8
-
2009-06-26 09:46
dokladnie (6)
Poza tym ta "ochotniczosc" oddzialow SS-Heimwehr-Danzig tez nie jest tak do konca jasna. Poniewaz Gdansk byl wolnym miastem i oddzialom Wehrmachtu nie wolno bylo tam stacjonowac, Heinrich Himmler postanowil stworzyc paramilitarna grupe w celu "ochrony ludnosci niemieckiej". W zalozeniu oddzial mial liczyc ok. 1500 ludzi, ale zglosilo sie tylko 500 ochotnikow z Gdanska. W zwiazku z tym grupe uzupelniono o 1000 osob, ktore rekrutowaly sie ze straznikow obozow koncentracyjnych.
Wojskowe szkolenie odbylo sie w Swinoujsciu, zaprzysiezenie w Berlinie, po czym "niegdanszczanie" otrzymali paszporty WMG i zostali przerzuceni wraz z calym wojskowym wyposazeniem do Prus Wsch. Tam podzielono ich na mniejsze grupy i przetransportowano do Gdanska jako druzyny sportowe z Olsztyna, Krolewca i innych miast. Aby uspic czujnosc Polakow, wladze WMG urzadzily zawody sportowe, w ktorych te rzekome druzyny mialy brac udzial. Nawet wojskowe samochody przemalowano, zeby wygladaly jak cywilne.
W sierpniu 1939 r. SS-Heimwehr-Danzig otrzymala sztandar, a jej czlonkowie tasmy naramienne, ale na jakiekolwiek reakcje bylo juz za pozno.
SS-mani zostali podzieleni, czesc z nich brala udzial w szturmie na Westerplatte, czesc w ataku na Poczte Polska w Gdansku, a pozostali walczyli w Gdyni.
To m.in. czlonkowie SS-Heimwehr-Danzig sa odpowiedzialni za mord ok. 12.000 osob narodowosci polskiej, kaszubskiej i zydowskiej (masakra w Piasnicy). Z czesci z nich rekrutowala sie "obsluga" KZ-Stutthof, reszta zostala wcielona do SS-Division "Totenkopf", ktora swoj bojowy szlak zaczela we Francji w 1940 r. od masakry 97 brytyjskich jencow wojennych.- 17 1
-
2009-06-26 20:40
To farbowany lis. Sam pieprzy, a tam przecież mieszka.
- 0 0
-
2009-06-26 20:08
(1)
Pokaz lepiej swoje IP.:-) Sam mieszkasz od kilku lat w Niemczech.
- 1 0
-
2009-06-26 20:11
Piotrukas, ciekawa jestem co na to władze imigracyjne.
- 1 0
-
2009-06-26 14:05
dzięki za fajne info (1)
to muzeum właśnie powinni tworzyć tacy ludzie jak ty "priotrukas".
Dzięki za informacje!!!- 4 0
-
2009-06-26 17:10
Piotrakus to Piotr M., który to minimuzeum stworzył... he, he
- 2 1
-
2009-06-26 10:17
Bardzo ciekawe jest to co piszesz
i pouczające. Dzięki.
Szkoda, że na tę część historii nie znajdzie się miejsce w muzeum ku czci mądrych i wielokulturowych Gdańszczan sprzed II wojny swiatowej.- 3 0
-
2009-06-26 14:34
zgadzam się WMG to ....
smutna historia dla Polaków, którzy skończyli w Stutthofie, ale w jakim celu zapomina się o tym? na topie jest branie na siebie winy za "przesiedlenia", ale o zamordowanych polakach, którym nie dano nawet możliwości zmiany miejsca zamieszkania i przeżycia, już nikt nie mówi. Ale co tu się dziwić, skoro przedwojennych polskich gdańszczan, przeżyło tak mało, że nie ma kto o tym mówić.
- 4 0
-
2009-06-26 18:38
WMG (1)
ja stary gdańszczanin ,proszę WAS młodych uszanujcie nasze "emocje" .
WMG -to nasze życie nasza historia, historia 1000 letniego miasta GDAŃSK.
TO WAM PRZEKAZUJEMY.
Ginie społęczeństwo, które nie pamięta o przodkach..
Pozdrawiam WMG.i Was młodych niepokornych...
AVE Gdańsk. AVE MŁODZI....- 5 2
-
2009-06-26 20:27
popieram, Gdańszczanami było wielu wspaniałych ludzi ,o różych nacjach i należy
o nich pamiętać.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.