• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Superszybka kolej na Euro 2012

Magdalena Szałachowska
5 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Francuskie pociągi TGV w regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/h. Rekord specjalnej jednostki TGV V150 wynosi 574,8 km/h. Francuskie pociągi TGV w regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/h. Rekord specjalnej jednostki TGV V150 wynosi 574,8 km/h.

Podróż z Warszawy do Gdańska w niecałe trzy godziny? Już podczas Euro 2012 będzie to możliwe. Powód? PKP Intercity za kwotę 1,5 mld zł planuje zakup 20 superszybkich pociągów, jeżdżących z prędkością ponad 200 km/h!



Spółka o nowym składzie klasy TGV marzyła od dawna. Procedury nabrały tempa po decyzji UEFA o przyznaniu Polsce i Ukrainie prawa do organizacji Euro 2012. Inwestycja będzie pokryta pół na pół ze środków własnych i unijnych.

- Zakupimy składy w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat. Będą obsługiwały najważniejsze trasy w Polsce, czyli Kraków, Warszawę, Katowice i oczywiście Gdańsk - mówi Adrianna Chibowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. - Rozpoczęły się prace nad studium wykonalności projektu. Czy będą to pociągi TGV, czy na przykład Pendolino - nie wiemy. Musimy określić racjonalność przedsięwzięcia.

Pod koniec wakacji PKP IC złoży do Brukseli komplet dokumentów niezbędnych do wydania zgody na taką inwestycję. Następnie rozpisany zostanie przetarg na zestawy zespolone. Jak zapowiada Czesław Warsewicz, prezes PKP IC, pewne jest jedno: na mecze Euro 2012 kibice będą jeździć z prędkością powyżej 200 km/h.

Jednak zakup pociągów to nie wszystko. Na niektórych odcinkach trakcji kolejowych można przyspieszać maksymalnie do kilkudziesięciu km/h. Według przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe, jeszcze w tym roku, po zakończeniu procedur przetargowych, rozpocznie się gruntowna modernizacja tras.

- Do 2012 roku warunki techniczne pozwolą na podróżowanie z prędkością do 200 km/h na 80 proc. odcinków trasy Gdynia - Warszawa - Kraków/Katowice - zapowiada Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy spółki PKP PLK. - Już obecnie geometria torów na odcinku od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia pozwala na jazdę z prędkością 250 km/h.

Osiągnięcie takich prędkości wymaga m.in. wymiany torów na trwalsze, zmiany urządzeń sterowania ruchem, sieci trakcyjnej, podstacji energetycznych, złagodzenia "łuków" oraz budowy dwupoziomowych skrzyżowań z drogami.

Modernizacja magistrali E-65 rozpocznie się od przebudowy stacji Gdynia Główna Osobowa, mostu w Tczewie, po którym można jeździć z maksymalną prędkością 40 km/h i odcinka Warszawa - Nasielsk, którego pokonanie zajmuje ponad godzinę. W ostatniej kolejności zmodernizowane zostaną odcinki na wysokości Pruszcza Gdańskiego i Iławy, które w tej chwili pozwalają na rozwinięcie prędkości do ponad 100 km/h. Zakończenie całej inwestycji planowane jest najpóźniej do 2013 roku.

Modernizacja tras kolejowych pochłonie w latach 2007-2013 6,2 mld euro. Środki pochodzą z budżetu państwa i z funduszy unijnych.

Opinie (110) 3 zablokowane

  • Nareszcie!:-))

    Nic, tylko sie cieszyc:-)) Gorzej, jesli zmarnujemy szanse, jakie daje nam Euro 2012... Ale badzmy dobrej mysli!:-)

    • 0 0

  • "Modernizacja magistrali E-65 rozpocznie się od przebudowy stacji Gdynia Główna Osobowa"

    sopot też "buduje" nowy dworzec
    i bardzo dobrze:-)

    • 0 0

  • KAZDY MA SWEGO BOGA

    Dla mnie najwazniejsza z tras to Gdansk- Szczecin. Syf, brud i smierdzacy kolejarze w jedynce! Tragedia!

    • 0 0

  • sprzeczne odczucia

    Heh, a to, ze 'zwyczajne' pociagi jezdza wolniej niz kilkadziesiat lat temu, to co?
    Taka pospolita lokomotywa pewnie zdolalaby rozpedzic sie do okolo 200km/h (jesli ktos posiada sprawdzone informacje prosze o ew. sprostowanie), przeciez to potezna maszyna.

    Bardzo mnie cieszy, ze tory maja zostac naprawione/wymienione, ale jednoczesnie bardzo mnie denerwuje fakt, iz mozna bylo jak sie okazuje zrobic to wczesniej. Fajnie ze Euro 2012 daje (poki co) kopa, zal tylko ze Polacy jak widac potrzebuja takiego kopa w sam srodek d*** zeby ruszyc z miejsca.
    Szybsze podroze mogly byc wczesniej i to bez TGV.

    Pozostaje tylko zyczyc powodzenia w realizacji zamiarow i wyremontowania wreszcie infrastruktury kolejowej, bo inaczej do TGV bedzie mozna w polsce co najwyzej opony doczepic...

    • 0 0

  • oni są chyba nienormalni...

    pociągi z Gdańska do Warszawy jeżdżą o godzinę dłużej niż 20 lat temu nie ze względu na kiepski tabor kolejowy, a z powodu tragicznego stanu torów grożących katastrofą kolejową.
    Kolejny pomysł na zmarnotrawienie pieniędzy :( i łapówki z przetargów.

    • 0 0

  • w 4 godziny do Warszawy?

    W takim czasie można dojechać tylko jednym pociągiem. Wszystkie pozostałe jadą ok. 5 H.

    • 0 0

  • za III RP

    jeżdziły 3,5 godz.

    • 0 0

  • czy ABY NA PEWNO można jeździć TERAZ tak szybko?

    bo niedawno oglądałem jakieś info, według którego IC do Warszawy znowu jeździ dłużej niż parę lat temu...

    no więc jak to jest???

    co do TGV to raczej odpada, bo potrzeba całkiem nowych torów, może Pendolino, tylko żeby znowu nie skończyło się na gadaniu, jak wiele razy

    no i żeby trasa do Gdyni była dostosowana, bo na razie to chyba mówią tylko o centralnej magistrali kolejowej - a to znaczy, że znowu nas wycyckają, tak jak z autostradą i przez lata z połączeniami lotniczymi

    • 0 0

  • wietrze przetarg

    moze najpierw niech linie kolejowe wybuduja a nie tylko przetargi urzadzac...

    • 0 0

  • haha juz to widze jak wybuduja jeszcze tunele i mosty na przejazdach, bo przeciez pociag na przejezdzie 200km/h nie pojedzie, a jakby mial caly czas zwalniac, to po co sie w to bawic. nie mowiac juz o torach, ktore trzeba zaorac i polozyc nowe :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane