• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Superszybka kolej na Euro 2012

Magdalena Szałachowska
5 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Francuskie pociągi TGV w regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/h. Rekord specjalnej jednostki TGV V150 wynosi 574,8 km/h. Francuskie pociągi TGV w regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/h. Rekord specjalnej jednostki TGV V150 wynosi 574,8 km/h.

Podróż z Warszawy do Gdańska w niecałe trzy godziny? Już podczas Euro 2012 będzie to możliwe. Powód? PKP Intercity za kwotę 1,5 mld zł planuje zakup 20 superszybkich pociągów, jeżdżących z prędkością ponad 200 km/h!



Spółka o nowym składzie klasy TGV marzyła od dawna. Procedury nabrały tempa po decyzji UEFA o przyznaniu Polsce i Ukrainie prawa do organizacji Euro 2012. Inwestycja będzie pokryta pół na pół ze środków własnych i unijnych.

- Zakupimy składy w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat. Będą obsługiwały najważniejsze trasy w Polsce, czyli Kraków, Warszawę, Katowice i oczywiście Gdańsk - mówi Adrianna Chibowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. - Rozpoczęły się prace nad studium wykonalności projektu. Czy będą to pociągi TGV, czy na przykład Pendolino - nie wiemy. Musimy określić racjonalność przedsięwzięcia.

Pod koniec wakacji PKP IC złoży do Brukseli komplet dokumentów niezbędnych do wydania zgody na taką inwestycję. Następnie rozpisany zostanie przetarg na zestawy zespolone. Jak zapowiada Czesław Warsewicz, prezes PKP IC, pewne jest jedno: na mecze Euro 2012 kibice będą jeździć z prędkością powyżej 200 km/h.

Jednak zakup pociągów to nie wszystko. Na niektórych odcinkach trakcji kolejowych można przyspieszać maksymalnie do kilkudziesięciu km/h. Według przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe, jeszcze w tym roku, po zakończeniu procedur przetargowych, rozpocznie się gruntowna modernizacja tras.

- Do 2012 roku warunki techniczne pozwolą na podróżowanie z prędkością do 200 km/h na 80 proc. odcinków trasy Gdynia - Warszawa - Kraków/Katowice - zapowiada Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy spółki PKP PLK. - Już obecnie geometria torów na odcinku od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia pozwala na jazdę z prędkością 250 km/h.

Osiągnięcie takich prędkości wymaga m.in. wymiany torów na trwalsze, zmiany urządzeń sterowania ruchem, sieci trakcyjnej, podstacji energetycznych, złagodzenia "łuków" oraz budowy dwupoziomowych skrzyżowań z drogami.

Modernizacja magistrali E-65 rozpocznie się od przebudowy stacji Gdynia Główna Osobowa, mostu w Tczewie, po którym można jeździć z maksymalną prędkością 40 km/h i odcinka Warszawa - Nasielsk, którego pokonanie zajmuje ponad godzinę. W ostatniej kolejności zmodernizowane zostaną odcinki na wysokości Pruszcza Gdańskiego i Iławy, które w tej chwili pozwalają na rozwinięcie prędkości do ponad 100 km/h. Zakończenie całej inwestycji planowane jest najpóźniej do 2013 roku.

Modernizacja tras kolejowych pochłonie w latach 2007-2013 6,2 mld euro. Środki pochodzą z budżetu państwa i z funduszy unijnych.

Opinie (110) 3 zablokowane

  • Oj to wspaniale

    bedę codziennie jeżdzil do przcy do Warszawy . Tak jak kiedys ten za komuny jeżdzil z do przcy z Rzeszowa do Szczecina , jeszcze mial nadgodziny .

    • 0 0

  • za wysokie progi na polskie .... linie kolejowe:):):)

    • 0 0

  • propaganda IV RP

    Propaganda IV RP wcale nie gorsza niż ta za czasów PRL. Wciskają nam kity , jak to jest dobrze, jak gospodarka sie rozwija i zarabiamy coraz więcej, teraz super pociągi.... Ciekawe co następne pójdzie na tapetę?

    • 0 0

  • bzdura wielka!!!
    niedosc ze euro nas zabije to jeszcze atrata pieniedzy na tgv!!!
    a moze by tak lepiej zainwestowac w mieszkania komunalne dla mlodych malzensw?!!!

    • 0 0

  • No to sie teraz cos bedzie działo, spadnie bezrobocie, ...

    • 0 0

  • a czemu by nie

    bedzie to super zabawa

    • 0 0

  • Jest piekna pogoda, zapraszam Was do Letniewa, zapewniam jeszcze nie ma komarów

    a następnie porównanie torów kolejki(może drezyną) do NP i dworca Gdańsk Zaspa Towarowa, a następnie do stadionów w Austrii Euro2008; http://austria.intermaps.com/index.asp?chn=Euro08&obid=67989

    • 0 0

  • a we włoszczowej staje???

    • 0 0

  • ponuractwo i brak marzen jest najwiekszym hamulcem sukcesu!

    • 0 0

  • no napewno.....

    heh , jedna wielka bajka ! Dużo podróżuję pociągami , i to co piszą wydaje mi sie nierealne.... Aha i do składów oczywiście będzie potrzebna nowa kadra pracownicza - bo obecni pracownicy trochę już przepici są a przy takich prędkościach , mdłości mogą wystąpić HEH

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane