• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Supertankowiec Atlantas zawinął w niedzielę do Naftoportu

Robert Kiewlicz
13 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 08:35 (15 sierpnia 2016)

Tankowiec Atlantas, transportujący 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej dla Lotosu, dotrze do Naftoportu w niedzielę, 14 sierpnia. Wcześniej statek przeszedł trudną operację przepompowania części ładunku na drugi, mniejszy zbiornikowiec. Bez tego nie mógłby wpłynąć przez Cieśniny Duńskie na Bałtyk.



Aktualizacja, godz. 8:31.
Supertankowiec już w Gdańsku. Supertankowiec już w Gdańsku.
Tankowce "Atlantas" i "Calida" transportujące w sumie 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej dla Lotosu dotarły w poniedziałek o świcie do gdańskiego Naftoportu. Trwa operacja rozładowywania ładunku.



Atlantas to tankowiec klasy VLCC, ma 333 m długości i 66 m szerokości w najszerszym miejscu. Jego maksymalne zanurzenie wynosi 22,5 m. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę. Dlatego nie dziwi fakt, że Atlantas będzie największym tankowcem, jaki do tej pory zawinął do Naftoportu zobacz na mapie Gdańska.

Z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich, ograniczającą maksymalne dopuszczalne zanurzenie tankowców do 15 metrów, Atlantas musiał przeładować przed wejściem na Bałtyk ok. 700 tys. baryłek ropy na inny tankowiec, w ramach operacji STS (ang. Ship-to-Ship Transfer).

Atlantas ma 333 m długości i 66 m wysokości. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę. Atlantas ma 333 m długości i 66 m wysokości. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę.
Atlantas przepłynął ponad 12 tys. mil morskich (22 261 km), okrążając po drodze Afrykę (statki tej klasy po załadowaniu mają zbyt głębokie zanurzenie, by przepłynąć przez łączący MOrze Czerwone i Morze Śródziemne Kanał Sueski).

Pierwszy transport irańskiej ropy do Gdańska to efekt porozumienia zawartego pomiędzy Grupą Lotos oraz National Iranian Oil Company (NIOC). Import ropy z Iranu ma zwiększyć ilość źródeł, w których zaopatruje się gdański koncern.

- Lotos jest zainteresowany każdą uzasadnioną współpracą w zakresie dostaw ropy naftowej do rafinerii w Gdańsku - komentuje Robert Pietryszyn, prezes Grupy Lotos. - W oparciu o różne kierunki dostaw oraz inwestycje we własne złoża wzmacniamy bezpieczeństwo Polski w sektorze energii. Jesteśmy technologicznie przygotowani do przerobu praktycznie każdego gatunku ropy naftowej, w tym z Iranu, Arabii Saudyjskiej, Iraku, Zjednoczonych Emiratów Arabskich czy Kuwejtu. W naszej bazie znajduje się prawie 200 gatunków ropy naftowej i ta liczba sukcesywnie wzrasta. Docelowo chcemy wybrać kilka, aby stworzyć z nich stały mix dający nam największe korzyści. Dodatkowo, położenie w bliskim sąsiedztwie Naftoportu, stwarza Grupie Lotos idealne warunki do odbioru morskich ładunków surowca i stanowi istotną przewagę konkurencyjną spółki.

Z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich, ograniczającą maksymalne dopuszczalne zanurzenie tankowców do 15 metrów, Atlantas przed wejściem na Bałtyk przeładował ok. 700 tys. baryłek ropy na inny tankowiec w ramach operacji STS (ang. Ship-to-Ship Transfer).


W 2015 roku podpisano porozumienie między sześcioma światowymi mocarstwami a Iranem, ograniczające irański program nuklearny w zamian za złagodzenie sankcji wobec Teheranu. Zniesienie nałożonych na Iran sankcji międzynarodowych w zakresie handlu ropą naftową, umożliwiło nawiązanie współpracy pomiędzy Grupą Lotos i NIOC oraz realizację ww. dostawy. Warto przypomnieć, że rafineria w Gdańsku była projektowana pod przerób gatunków ropy pochodzących z Bliskiego Wschodu. W latach 80. i 90. XX w. rafineria przerobiła w sumie ok. 75 mln baryłek (ponad 10 mln ton) ropy irańskiej.

Miejsca

  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (168) 4 zablokowane

  • Trzeba było mpowiedzieć Angeli, że jest robota dla gości, kanał Kiloński do pogłębienia...

    2.000 K. Euro za fr-ajer biorą.

    Mieliby mniej energii na ubogacanie :-)

    • 8 1

  • jade zatankować LPG

    do swojego golfa

    • 3 2

  • światła

    Co to za światła w nowym porcie, już drugi dzień tak świecą.

    • 4 1

  • Ile lat ma kapitan prowadzący tak dużą jednostkę? Możecie mi zdradzić?

    Czy zmiana pokoleniowa na morzu (i nie tylko) już nastąpiła?
    Boję się o to pokolenie... pokemonów...

    • 10 3

  • To i tak wszystko malutkie przy (byłym) Knock Nevis z polską załogą...

    • 12 0

  • Błędy redakcji

    Panie redaktorze. Sporo bzdur. Statek ma 66 metrów szerokości a nie wysokości. W naftoportcie bywały niejednokrotnie statki po 366 metrów (lata 2005 - 2009).

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 26 0

  • Dolek tani i ropa na bliskim wschodzie tania a u nas na stacjach ceny jak w unii ;) (1)

    A najlepiej zarabiaja rafinerie w Polsce :) tak to sie dyma biedny narod - oj slabo !

    • 19 3

    • A ile w cenie benzyny czy ropy to podatki ?

      Ilu urzędników trzeba wykarmić ?

      A kto i kiedy spłaci odsetki od zagranicznych długów zaciąganych przez poprzednie i ten 'nierząd' ?

      Nie gadaj tylko pomyśl !

      • 5 2

  • Wiedza oraz stronniczosc

    Redaktorow Trojmiasto.pl mnie poraza!!!!!

    • 21 1

  • Dziennikarze dyletanci

    • 5 0

  • szkoda

    że ten tankowiec nie jest z radziecka ropa ,prawda szpilek !!

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane