• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Św. Ducha odzyska utraconą zabudowę

Krzysztof Koprowski
28 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Plan zagospodarowania pozwoli na odbudowę brakującej pierzei ul. św. Ducha. Dzisiaj znajduje się tutaj zaniedbany skwer oraz częściowo zachowane przedproża. Plan zagospodarowania pozwoli na odbudowę brakującej pierzei ul. św. Ducha. Dzisiaj znajduje się tutaj zaniedbany skwer oraz częściowo zachowane przedproża.

Ulica św. Ducha zobacz na mapie Gdańska ma szansę odzyskać zabudowę na całej długości. Wyłożony właśnie do publicznego wglądu projekt planu zagospodarowania obejmuje odcinek najbliżej Motławy, czyli między ul. Mokrą zobacz na mapie GdańskaMydlarską zobacz na mapie Gdańska. Przewidziano tutaj zabudowę mieszkaniowo-usługową z zachowaniem istniejących przedproży.



Jak powinna wyglądać nowa zabudowa wzdłuż ul. św. Ducha?

Główną przyczyną przygotowania nowego planu zagospodarowania dla tej części ul. św. Ducha jest unieważnienie fragmentu planu dla Głównego Miasta z 2003 r. w zapisach dotyczących miejsc parkingowych oraz potrzeba zaktualizowania ich do obowiązującego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego z 2007 r.

Zgodnie z decyzją Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 2014 r. nie można w planach zagospodarowania wymagać od inwestorów wskazania alternatywnego miejsca parkingowego w sytuacji, gdy niemożliwa jest budowa parkingu bezpośrednio na posiadanej działce.

W efekcie unieważnienia tego zapisu, niektóre działki - w tym przy ul. św. Ducha - mogły jeszcze przez wiele lat pozostać niezabudowane, ponieważ w planie sprzed 14 lat obowiązek utworzenia miejsc postojowych dotyczył także tych terenów, gdzie fizycznie brakuje miejsca pod budowę parkingów lub jest to znacznie utrudnione np. przebiegiem infrastruktury podziemnej.

Nowa zabudowa może powstać bez parkingów

W nowym planie dla ul. św. Ducha dopuszcza się całkowitą rezygnację z budowy parkingów, ale jednocześnie wskazuje się maksymalną liczbę miejsc postojowych - gdyby inwestor zdecydował się na ich realizację. Przykładowo, dla mieszkań jest to nie więcej niż jedno miejsce postojowe na jedno mieszkanie, zaś dla hoteli i pensjonatów - maksymalnie 0,6 miejsca na jeden pokój.

- Taka polityka parkingowa jest przewidziana dla całego Śródmieścia. Jest to obszar bardzo restrykcyjnych zapisów konserwatorskich, a ponadto przy odbudowie często brakuje miejsca na realizację parkingów. Podobną politykę prowadzi większość krajów europejskich. Śródmieście jest bardzo dobrze skomunikowane transportem zbiorowym. Osoba kupująca mieszkanie w takiej zabudowie musi mieć świadomość, że będzie miała problemy z zaparkowaniem auta lub będzie musiała parkować w Strefie Płatnego Parkowania - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Istniejące przedproża będą musiały być wkomponowane w nową zabudowę. Istniejące przedproża będą musiały być wkomponowane w nową zabudowę.
Obowiązek zachowania przedproży i lokale handlowe od strony św. Ducha

Wjazd do podziemnej hali garażowej, o ile taka powstanie, będzie mógł być zlokalizowany wyłącznie od strony ul. Mokrej lub Mydlarskiej. Od strony ul. Św. Ducha parter na całej długości musi być przeznaczony pod lokale handlowo-usługowe (z zakazem działalności instytucji finansowych oraz salonów sieci komórkowych).

Ponadto od strony ul. św. Ducha obowiązkowo należy zachować istniejące przedproża. Dopuszcza się również odtworzenie przedwojennych przedproży lub zaakcentowanie w przyległym chodniku ich przebiegu (częściowo wykonano to już w ramach trwającego remontu ulicy).

Czytaj też: Św. Ducha będzie ładna, ale niewygodna dla pieszych

Nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa będzie mogła liczyć maksymalnie 19 metrów wysokości. W przypadku, gdy wyniki badań historycznych pozwolą na rekonstrukcję kamienic, będzie ona obowiązkowa dla inwestora.

Gdyby było to jednak niemożliwe, forma architektoniczna może być współczesna z zachowaniem podziałów elewacji, odpowiadających historycznym szerokościom kamienic oraz zróżnicowaniu przyległych fasad o minimum 1 metr wraz z lokalizacją otworów okiennych na różnych wysokościach względem bezpośrednio przyległych do siebie fasad.

W planie wskazano lokalizacje punktów gromadzenia odpadów. Pojawiła się też sugestia utworzenia nowej publicznej toalety. W planie wskazano lokalizacje punktów gromadzenia odpadów. Pojawiła się też sugestia utworzenia nowej publicznej toalety.
Odtworzenie tylko pierwszej linii zabudowy

Głębokość zabudowy w stronę ul. Mariackiej będzie zbliżona do pozostałych okolicznych kamienic odbudowanych po wojnie.

- Zgodnie z zapisami planu nie odwzorowujemy linii zabudowy substandardowych przybudówek, które istniały przed wojną - wyjaśnia dyrektor BRG.
W projekcie planu uwzględniono lokalizacje punktów gromadzenia odpadów, które będą mogły być wkomponowane w zabudowę, pod ziemią lub w formie wiat. Przewidziano pod nie miejsce od strony ul. Mydlarskiej oraz Mokrej. Od strony ul. Mokrej zalecane jest też utworzenie nowej toalety publicznej, która obecnie funkcjonuje w wolno stojącym pawilonie zobacz na mapie Gdańska

Czytaj też: Góra śmieci w centrum Gdańska, bo... przeniesiono śmietnik

Struktura własności gruntów w rejonie ul. św. Ducha. Struktura własności gruntów w rejonie ul. św. Ducha.
Na razie teren pozostanie własnością miasta

Właścicielem całego terenu objętego projektem planu jest Gmina Miasta Gdańska. Czy w związku z pracami planistycznymi wkrótce ogłoszony zostanie przetarg na jego sprzedaż?

- Teren ten nie będzie w najbliższym czasie wystawiony na sprzedaż w drodze przetargu. Wcześniej również nie próbowaliśmy go sprzedawać - informuje Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Projekt planu zagospodarowania "Główne Miasto rejon ulic św. Ducha i Mydlarskiej" dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do projektu planu oraz prognozy oddziaływania na środowisko są przyjmowane do 14 grudnia br.

Wizualizacja kładki na Wyspę Spichrzów, która ma docelowo powstać na przedłużeniu ul. św. Ducha

Miejsca

Opinie (134)

  • bedzie miejsce dla uchodzcow z Afryki (1)

    zasiedla sobie centrum Starowki, bedzie jak w Malmo, petardy co drugi dzien...

    • 5 9

    • Oj ty biedny buraku

      naprawdę tylko tyle rozumiesz z dzisiejszego świata??

      • 0 3

  • Brawo!!!

    od lat patrzę jak Gdańsk się fajnie rozwija. To naprawdę robi się miasto z marzeń. mam nadzieję, że że gdańszczanie nie oddadzą władzy w ręce pisiorów. Ale poczekam i wtedy rozważę przeprowadzkę.

    • 12 4

  • AKCJA - ZNAJDŹ ZDJĘCIA

    "W przypadku, gdy wyniki badań historycznych pozwolą na rekonstrukcję kamienic, będzie ona obowiązkowa dla inwestora."

    Proponuję znaleźć i dostarczyć miastu i inwestorowi przedwojenne zdjęcia, tak aby inwestor był zobowiązany do rekonstrukcji. Większość w ankiecie jest za tym rozwiązaniem. W przeciwnym razie, jestem przekonany, powstaną tam kolejne potworki architektoniczne. Pozdrawiam.

    • 10 3

  • (13)

    Pani Damszel-Turek chyba pomyliła Gdańsk z Amsterdamem, bo żeby dojść do transportu miejskiego z ul. Św. Ducha trzeba dylać 15 minut w stronę LOT-u lub ewnetualnie Akademii Muzycznej

    • 61 26

    • Wielce Szanowny (7)

      nie dostrzegł oraz całkowicie zignorował linię nr 100.
      A dlaczego się ją pomija, bo nie ma żadnego znaczenia komunikacyjnego oprócz jednej jedynej rzeczy dla której ta właśnie linia powstała.
      Chodzi bowiem o zniżki w czynszach i innych opłatach wobec miasta, kiedy odległość obiektu jest większa niż (np 10 minut) od najbliższej komunikacji miejskiej.
      Zatem istnienie linii nr 100 wożącej powietrze a i mającej od półtora roku inną trasę, bez Ogarnej, Chlebnickiej i św. Ducha, nie ma dla komunikacji żadnego uzasadnienia ale ma dalej trwać, by nie móc stosować jakichkolwiek zniżek wobec mieszkańców. Zatem mimo większego dotowania do tej linii miastu "opłaca" się ją utrzymywać z względów podatkowych i żadnych innych.

      P.S. Oczywiście zgadzam się, że komunikacja ta prawdziwa, to dopiero dworzec albo LOT.

      • 26 6

      • (3)

        Pojedz se 100, 30 minut stracone

        • 7 1

        • (2)

          a na siłowni 30 minut na bieżni to bez problemu ale 15 minut na autobus to już trzeba "dylać" - łajzy jak ci co windą jadą do madisona na siłownie - schody dla inwalidów rozumiem , czy na schodach masa spada ? pozerstwo się szerzy , a nadmuchane miśki paczki kafli na 4 piętro nie potrafią wnieść , po zer stwo !!!

          • 14 2

          • Się zdenerwałeś.... :) Ale święta prawda (1)

            • 1 1

            • bo śmieszy mnie pozerstwo - trener personalny , ćwiczenia , bieganie , itd. a przyjdzie co do czego i trzeba naprawę się wysilić to chłopa nim a do pomocy - bezużyteczny nadmuchany balon na pokaz, pełno takich było na magazynie napojów , wytrzymywali góra dwa dni ładowania ciężarówek ręcznie :) - zgrzewka pepsi za ciężka była :)))

              • 5 1

      • A linia 100 to komunikacja urojona ?

        • 4 1

      • (1)

        tylko ile procent mieszkań tam jest mieszkańców a ile lokali na dziki turystyczny wynajem????

        • 8 2

        • Chyba nie zrozumiałeś treści tego wpisu.

          • 0 1

    • (1)

      a do tramwaju wodnego tylko minutka. Biala flota nawet do Sopotu doplyniesz.

      • 8 1

      • Nawet jest Port Lotniczy, tylko 30 minut autem. Więc super komunikacja :-D :-D

        • 6 2

    • śródmieście źle skomunikowane? chyba ktoś żyje w alternatywnej rzeczywistości

      Ze Św. Ducha do przystanku na Żabim jest 500 m. Tramwaj ma ci podjeżdżać pod drzwi?

      • 11 5

    • jak alternatywa?

      Alternatywą jest rozjeżdżanie Śródmieścia Historycznego, a 15 min to za duży dystans? Ruch to zdrowie. Ludzie strasznie wygodniccy się zrobili.

      • 15 4

    • Akademia Muzyczna trochę nie po drodze... bliżej jest Żabi Kruk albo Chmielna. A zawsze można jechać rowerem :D

      • 3 6

  • Brawo

    Dobra decyzja .

    • 8 3

  • zobaczymy (2)

    Aby nie skończyło się tak jak z zabudową Wyspy Spichrzów ! Białe landary zasłonią całe pobrzeże , zasłonią najważniejszy zabytek Gdańska - kościół Mariacki. Nie będzie żadnej przestrzeni. A Motława będzie sprawiała wrażenie ścieku wodnego. Z pobrzeża nie będzie widać jachtów , co sprawi że Gdańsk przestanie się kojarzyć z morzem. Dodatkowo trzeba dodać, że miasto ani mieszkańcy nie będą mieli żadnych korzyści z biznesu władz miasta z firmą duńską , która w sposób dziwny została właścicielem najbardziej atrakcyjnej części miasta.

    • 8 9

    • Możesz rozwinąć temat duńskiej firmy i wyjaśnić jakie są zarzuty ? Pytam poważnie i bez podtekstu.

      • 1 3

    • Możesz rozwinąć temat duńskiej firmy i wyjaśnić jakie są zarzuty ? Pytam poważnie i bez podtekstu.

      • 2 3

  • Napiszcie

    Kto ustawił ławki na św. Ducha zwrócone w stronę okien.

    • 10 4

  • Super inwestycja (2)

    wyciąć drzewa, zabudować ostatnie zielone tereny i wpuścić dewelopera.....a mieszkańcy niech z dzieckiem siedzą przed telewizorem - po co na plac zabaw, czy skwer pooddychać świeżym powietrzem. Kasa, kasa i jeszcze raz kasa. Kolejny wałek

    • 9 9

    • (1)

      Strach usiąść samemu na ławce a co dopiero z dzieckiem. Niebezpieczne typy tam przesiadują.

      • 4 3

      • Siedzą zawsze te same i nie są wcale źli. Typowe ocenianie po wyglądzie, no cóż zrobić jak się nie wie to ... się pisze byle co, byle cokolwiek napisać.

        • 2 2

  • wytną drzewa!!!

    • 7 6

  • Reset miejskich decyzji-pozytywny -brawo

    Niby park tam toweekendowy nocny horror-menelsko-pijacko -bandycki.Zabudowa tam była kilkaset lat i teraz jest też potrzebna to nie NY z central parkiem!

    • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane