- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (163 opinie)
- 2 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (216 opinii)
- 3 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (108 opinii)
- 4 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (60 opinii)
- 5 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (147 opinii)
- 6 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (460 opinii)
Synoptyk przeszkolił drogowców
Pracownicy gdyńskich baz LIZUD, odpowiedzialni za odśnieżanie i odladzanie dróg, zostali przeszkoleni przez synoptyka z Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego. Teraz już zima ich nigdy nie zaskoczy?
Niezależnie od tego, kto ma rację, fakty są takie, że co roku mamy kilka sytuacji, w których po nagłych opadach śniegu w kilometrowych korkach staje nie tylko obwodnica, ale i wiele innych dróg w całym Trójmieście.
Dlatego pracownicy gdyńskich baz LIZUD, którzy zajmują się m.in. odśnieżaniem, robią wszystko, by takim przypadkom zapobiec. A że często najważniejsze jest nie samo odśnieżanie, lecz szybkie podjęcie dobrej decyzji, to zdecydowali się na szkolenie prowadzone przez synoptyka.
Jak odśnieżać w czasie szczytu komunikacyjnego?
Wyzwaniem bywa bowiem czas. Najłatwiej jest nocą, gdy ruch jest mały, ale co zrobić, gdy opady zaczynają się w czasie komunikacyjnego szczytu?
Odśnieżanie - firmy z Trójmiasta
- Musimy być gotowi, zanim zacznie padać śnieg. Przykładowo w trakcie ostatniego ataku zimy prognozy przewidywały, że opady rozpoczną się ok. godz. 16, co rodziło mnóstwo komplikacji związanych z natężeniem ruchu o tej porze dnia. Dlatego już o godz. 15 nasze pojazdy stały w newralgicznych miejscach Gdyni, gotowe sypać sól i odśnieżać - mówi Piotr Witkowski, kierownik Działu Letniego i Zimowego Utrzymania Dróg.
Śnieg to wcale nie największy problem dla drogowców
Zwracał uwagę na to, co najtrudniejsze w ich pracy. Bo - wbrew pozorom - wcale nie są to nagłe opady śniegu.
- Sen z powiek dyspozytorów spędza przede wszystkim gołoledź. Dlatego tak ważne jest to, abyśmy byli w stanie przewidzieć ryzyko jej występowania - podkreśla Dawid Czechowski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Teraz kierowcom pozostaje już tylko czekać na efekty szkoleń.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-01-23 12:38
No i fajnie, ale kierowcy też mogliby się ogarnąć (4)
U nas wszyscy czekają na pierwszy śnieg i wtedy kolejki u wulkanizatorów. A trzeba wiedzieć, że opony zimowe sprawdzają się lepiej niż letnie już przy kilku stopniach na plusie! O tych, co panikują i jadą 30 na godzinę lewym pasem obwodnicy, bo śnieg prószy, to już nawet nie wspominam.
- 44 4
-
2023-01-23 23:42
Ja jeżdżę na zimówkach cały rok.
- 0 0
-
2023-01-23 17:11
jazda z prędkością około 30 km/h jest może wolniejsza ale bardziej płynna
co w praktyce skutkuje większą przepustowością korytarza ruchu drogowego. Nie jest to intuicyjne, ale sprawdzone w praktyce wielu ulic i dróg pseudoszybkiego ruchu w aglomeracjach USA, Kanady i Europy.
- 0 1
-
2023-01-23 13:47
Nieprawda, zimowe nie sprawują się lepiej przy kilku stopniach na plusie
Wystarczy prosty test awaryjnego hamowania ze 100 km/h do 0 przy, powiedzmy 4-5 st.C na oponie zimowej i letniej. Opona letnia zapewni maksymalną przyczepność możliwą do uzyskania w danym samochodzie, natomiast opona zimowa odczuwalnie szybciej straci przyczepność. Różnice wynoszą do 10 metrów, czyli ok. 35 metrów na oponie letniej w nowoczesnym
Wystarczy prosty test awaryjnego hamowania ze 100 km/h do 0 przy, powiedzmy 4-5 st.C na oponie zimowej i letniej. Opona letnia zapewni maksymalną przyczepność możliwą do uzyskania w danym samochodzie, natomiast opona zimowa odczuwalnie szybciej straci przyczepność. Różnice wynoszą do 10 metrów, czyli ok. 35 metrów na oponie letniej w nowoczesnym samochodzie z wydajnym układem hamulcowym, a na oponie zimowej nawet 45 metrów. Tyle testy publikowane przez dziennikarzy motoryzacyjnych.
Osobiście bardzo nie lubię przesiadki na zimowe ogumienie i jazdy 90% czasu na asfalcie w dodatnich temperaturach. Różnica w drodze hamowania i w prowadzeniu samochodu jest znacząca. Hamowanie na zimówkach oznacza szybkie wejście ABS do akcji, można się nieprzyjemnie zdziwić po przesiadce z letnich opon, które kleją doskonale nawet przy tych 4-5 st. C. Stabilność samochodu i precyzja szybkich manewrów też spada po założeniu zimówek. W ostatnich latach zbierałem osobiste odczucia z używania nowych opon doskonałej klasy:
- Goodyear F1 Eagle vs. Continental TS830P
- Michelin PilotSport 4S vs. Continental TS850P
I nikt mi nie powie, że zimówka na asfalcie spisuje się lepiej przy paru stopniach na plusie.- 3 3
-
2023-01-23 13:06
dwa tygodnie temu było +18 stopni
i jakoś nie widziałem kolejek do zmiany opon na letnie
- 4 1
-
2023-01-23 18:46
Kiedyś byłem dyspozytorem w Gdańsku
W końcówce lat 80 byłem 3 sezony na dyspozytorni akcji zimowej i każdy z nas wiedział,że jeśli o 3 rano nie podjedzie się samochodem dyżurnym do góry ulicą Wyczółkowskiego to trzeba sypać ,bo inaczej o 6 rano będzie zadyma w całym Gdańsku.
To jest tzw prawda oczywista,a teraz trzeba szkoleń, tv , komputerów,a i tak jest siara.- 11 2
-
2023-01-23 15:04
to szkolenie w niczym Gdyni nie pomoże - śnieg pada a pojazdy LIZUD stoją na bazie (2)
Problemem jest błąd w organizacji i brak finansowania na odpowiednią ilość ludzi i zmian.
I w zeszłym sezonie zwłaszcza i w obecnym też widuję że śnieg pada a pojazdy stoją na bazie. To jak ma być bobrze?- 22 2
-
2023-01-23 21:04
Dobrze
Panie bobrze
- 1 0
-
2023-01-23 15:56
Misto Gdynia
zbankrutowało.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.