- 1 Tunel zamiast kładki nad obwodnicą? (113 opinii)
- 2 Był klub Pokład, będzie hotel (155 opinii)
- 3 Absurd drogowy na Przymorzu (135 opinii)
- 4 Majaland: znamy dokładną datę otwarcia (282 opinie)
- 5 Tomasz Augustyniak wiceprezydentem Gdyni (189 opinii)
- 6 Zaatakował nożem na ulicy, trafił do aresztu (103 opinie)
Synoptyk przeszkolił drogowców
Pracownicy gdyńskich baz LIZUD, odpowiedzialni za odśnieżanie i odladzanie dróg, zostali przeszkoleni przez synoptyka z Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego. Teraz już zima ich nigdy nie zaskoczy?
Niezależnie od tego, kto ma rację, fakty są takie, że co roku mamy kilka sytuacji, w których po nagłych opadach śniegu w kilometrowych korkach staje nie tylko obwodnica, ale i wiele innych dróg w całym Trójmieście.
Dlatego pracownicy gdyńskich baz LIZUD, którzy zajmują się m.in. odśnieżaniem, robią wszystko, by takim przypadkom zapobiec. A że często najważniejsze jest nie samo odśnieżanie, lecz szybkie podjęcie dobrej decyzji, to zdecydowali się na szkolenie prowadzone przez synoptyka.
Jak odśnieżać w czasie szczytu komunikacyjnego?
Wyzwaniem bywa bowiem czas. Najłatwiej jest nocą, gdy ruch jest mały, ale co zrobić, gdy opady zaczynają się w czasie komunikacyjnego szczytu?
Odśnieżanie - firmy z Trójmiasta
- Musimy być gotowi, zanim zacznie padać śnieg. Przykładowo w trakcie ostatniego ataku zimy prognozy przewidywały, że opady rozpoczną się ok. godz. 16, co rodziło mnóstwo komplikacji związanych z natężeniem ruchu o tej porze dnia. Dlatego już o godz. 15 nasze pojazdy stały w newralgicznych miejscach Gdyni, gotowe sypać sól i odśnieżać - mówi Piotr Witkowski, kierownik Działu Letniego i Zimowego Utrzymania Dróg.
Śnieg to wcale nie największy problem dla drogowców
Zwracał uwagę na to, co najtrudniejsze w ich pracy. Bo - wbrew pozorom - wcale nie są to nagłe opady śniegu.
- Sen z powiek dyspozytorów spędza przede wszystkim gołoledź. Dlatego tak ważne jest to, abyśmy byli w stanie przewidzieć ryzyko jej występowania - podkreśla Dawid Czechowski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Teraz kierowcom pozostaje już tylko czekać na efekty szkoleń.
Miejsca
Opinie (69) 4 zablokowane
-
2023-01-23 12:38
Opinia wyróżniona
No i fajnie, ale kierowcy też mogliby się ogarnąć (4)
U nas wszyscy czekają na pierwszy śnieg i wtedy kolejki u wulkanizatorów. A trzeba wiedzieć, że opony zimowe sprawdzają się lepiej niż letnie już przy kilku stopniach na plusie! O tych, co panikują i jadą 30 na godzinę lewym pasem obwodnicy, bo śnieg prószy, to już nawet nie wspominam.
- 44 4
-
2023-01-23 23:42
Ja jeżdżę na zimówkach cały rok.
- 0 0
-
2023-01-23 17:11
jazda z prędkością około 30 km/h jest może wolniejsza ale bardziej płynna
co w praktyce skutkuje większą przepustowością korytarza ruchu drogowego. Nie jest to intuicyjne, ale sprawdzone w praktyce wielu ulic i dróg pseudoszybkiego ruchu w aglomeracjach USA, Kanady i Europy.
- 0 1
-
2023-01-23 13:47
Nieprawda, zimowe nie sprawują się lepiej przy kilku stopniach na plusie
Wystarczy prosty test awaryjnego hamowania ze 100 km/h do 0 przy, powiedzmy 4-5 st.C na oponie zimowej i letniej. Opona letnia zapewni maksymalną przyczepność możliwą do uzyskania w danym samochodzie, natomiast opona zimowa odczuwalnie szybciej straci przyczepność. Różnice wynoszą do 10 metrów, czyli ok. 35 metrów na oponie letniej w nowoczesnym
Wystarczy prosty test awaryjnego hamowania ze 100 km/h do 0 przy, powiedzmy 4-5 st.C na oponie zimowej i letniej. Opona letnia zapewni maksymalną przyczepność możliwą do uzyskania w danym samochodzie, natomiast opona zimowa odczuwalnie szybciej straci przyczepność. Różnice wynoszą do 10 metrów, czyli ok. 35 metrów na oponie letniej w nowoczesnym samochodzie z wydajnym układem hamulcowym, a na oponie zimowej nawet 45 metrów. Tyle testy publikowane przez dziennikarzy motoryzacyjnych.
Osobiście bardzo nie lubię przesiadki na zimowe ogumienie i jazdy 90% czasu na asfalcie w dodatnich temperaturach. Różnica w drodze hamowania i w prowadzeniu samochodu jest znacząca. Hamowanie na zimówkach oznacza szybkie wejście ABS do akcji, można się nieprzyjemnie zdziwić po przesiadce z letnich opon, które kleją doskonale nawet przy tych 4-5 st. C. Stabilność samochodu i precyzja szybkich manewrów też spada po założeniu zimówek. W ostatnich latach zbierałem osobiste odczucia z używania nowych opon doskonałej klasy:
- Goodyear F1 Eagle vs. Continental TS830P
- Michelin PilotSport 4S vs. Continental TS850P
I nikt mi nie powie, że zimówka na asfalcie spisuje się lepiej przy paru stopniach na plusie.- 3 3
-
2023-01-23 13:06
dwa tygodnie temu było +18 stopni
i jakoś nie widziałem kolejek do zmiany opon na letnie
- 4 1
Wszystkie opinie
-
2023-01-23 11:31
Auto ze stałym napędem na 4 koła, porządne zimówki i jeżdżę bez względu na warunki pogodowe (6)
Nie muszę się przejmować niekompetentnymi zarządcami dróg.
- 11 11
-
2023-01-23 11:34
(1)
Jak cie stać na paliwo to czemu nie
- 0 7
-
2023-01-23 11:36
LPG :)
- 2 5
-
2023-01-23 11:47
musisz się przejmować
nie jesteś sam na drodze. W poprzek niekiedy stoi TIR na obwodnicy, Z podporządkowanej sunie jak na łyżwach gość z napędem oszczędnościowym na dwa koła, w dodatku na letnich, Itp, itd.
- 7 2
-
2023-01-23 11:48
Przez korek stworzony przez auta z napedem na 2 kola na kiepskich letnich tez sie przebijesz? (1)
- 6 3
-
2023-01-23 14:19
Tak, odsyłam do youtube...
Masa filmików jak w korku po zaspach i śniegu Quattro albo Jeep wali bez problemu poboczem :)
- 2 1
-
2023-01-23 12:00
Zajefajne marzenia...
niestety pod czapką " ciasno
- 7 1
-
2023-01-23 11:31
super, fajnie, miłego poniedziałku (1)
- 6 3
-
2023-01-23 12:17
Szkolenie powinni prowadzić dyżurni
Komentatorzy na Trójmiasto. pl i Fejsbuku. Specjaliści z zakresu spraw wszelakich a głupszy jeden od drugiego
- 2 1
-
2023-01-23 11:34
Lepiej późno niż później
- 2 3
-
2023-01-23 11:35
modelowanie matematyczne w prognozach meteorologicznych jest najdokładniejsze , od lat korzystam z meteo.pl i to jest w miarę precyzyjne. Prognozy w TV to ewentualnie oglądam dla "pogodynek" Tymczasem.
- 13 3
-
2023-01-23 11:36
No ok ale jak oni maja to wykorzystac (2)
Mirek (a teraz to pewnie Aleksij) z plugopiaskarki nagle bedzie efektywniejszy? Jak dokladnie oni to wykorzystaja?
- 22 2
-
2023-01-23 11:41
Będą wiedzieć że idzie śnieżyca, więc będą w gotowości. Mirek nie dostanie urlopu
- 3 3
-
2023-01-23 11:44
Nie chodzi tu o operatorow a osoby dysponujace sprzetem
- 3 1
-
2023-01-23 11:36
Lizud przeciez ma swojego mentora ktory udziela wywiadow w kazdym temacie
Pan Marek Ł. Reszty nie trzeba.
- 21 3
-
2023-01-23 11:43
zawsze zaskoczeni...
- 3 2
-
2023-01-23 11:44
A pan synoptyk i tak pogodę wróży z fusów.
Będzie śnieg, albo nie będzie.
- 6 4
-
2023-01-23 11:46
Co ma inwersja i synoptykowanie do kierowania odśnieżaniem to nie wiem.
Dostają gotową prognozę i tyle.- 8 2
-
2023-01-23 11:51
Synoptyk?
Szkoda, że nie szukacie pomocy o starej cyganki, która przepowie wam pogodę patrząc w swą szklaną kulę...
Z dłoni wywróży ci czy będziesz dziś miał stłuczkę.
Postawi pasjans i dowiesz się czy dostaniesz mandat za to że jeszcze jeździsz zimą na letnich oponach... bez wiedzy tajemnej nie jesteś w stanie tego przewidzieć, tak samo jak nie przewidzisz tego, że zimą może być zimno, a tego, że zimą spadnie śnieg, to nawet drogowcy nie są w stanie przewidzieć, co roku zima ich zaskakuje...- 11 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.