• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala od piątku tylko w Gdańsku. Na początek strona i aplikacja

Maciej Korolczuk
14 grudnia 2023, godz. 14:15 
Opinie (328)
Testy systemu Fala ruszą w piątek, 15 grudnia, tylko w Gdańsku. Na początek działać ma tylko strona i aplikacja. Na resztę funkcjonalności musimy zaczekać. Testy systemu Fala ruszą w piątek, 15 grudnia, tylko w Gdańsku. Na początek działać ma tylko strona i aplikacja. Na resztę funkcjonalności musimy zaczekać.

W piątek, 15 grudnia 2023 r., system Fala wystartuje testowo tylko w Gdańsku. Będzie działać wyłącznie aplikacja i strona internetowa. Poczekać musimy na planer podróży, uruchomienie walidatorów w pojazdach i ewentualnie nowe taryfy, które mają w przyszłości zachęcić użytkowników do korzystania z urządzeń zainstalowanych w pojazdach. Nie wiadomo też, kiedy system Fala ruszy na kolei.



Czy zamierzasz korzystać z Fali już od 15 grudnia?

Dotychczas pierwsze funkcje systemu Fala ruszyły w pięciu pomorskich miastach: kolejno w Lęborku, Pucku, Władysławowie, Chojnicach i przed dwoma dniami w Słupsku.

W tym ostatnim wraz z systemem pasażerowie otrzymali pierwszą i - jak się okazuje - jak na razie jedyną zachętę w postaci nowej taryfy biletu rocznego w cenie 365 zł. W innych miastach system nie zaproponował pasażerom żadnych nowości.

Komunikacja miejska w Trójmieście na żywo



Start tylko w Gdańsku



Podobnie będzie od piątku, 15 grudnia, w Trójmieście, a w zasadzie w Gdańsku, bo tylko tutaj spółce InnoBaltica uda się testowo uruchomić system (w Gdyni system ma ruszyć - również testowo - do końca roku).

To oznacza, że dla wielu pasażerów przez najbliższych kilka tygodni nic się nie zmieni.

- Część funkcjonalności Systemu Fala, w tym aplikacja mobilna, będzie dostępna dla pasażerów w Trójmieście. Od jutra w Gdańsku, a jeszcze przed Bożym Narodzeniem w Gdyni. Następne kroki będziemy ogłaszać sukcesywnie - zapowiedział w czwartek Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie Fali w województwie pomorskim. - Mamy świadomość, że to kolejne przesunięcie pełnego wdrożenia systemu. Przepraszamy za to Pomorzan, a zwłaszcza mieszkańców Trójmiasta, którzy czekają na ułatwienia w podróżowaniu komunikacją publiczną w naszym regionie. Jednocześnie prosimy o jeszcze nieco cierpliwości i zachęcamy pasażerów do udziału w testach Fali. Państwa uwagi będą bardzo pomocne - mówił prezes Matczak.


W podobnym, ostrożnym tonie o inauguracji systemu Fala w Trójmieście wypowiadał się również przedstawiciel wykonawcy, spółki Asseco Data Systems. Zapewniał, że metoda małych kroków to najlepsze rozwiązanie przy wdrażaniu pierwszego w Polsce regionalnego systemu sprzedaży biletów.

- Zarówno dobre praktyki, jak i doświadczenia zdobyte podczas prowadzenia innych projektów z zakresu smart city oraz bieżących prac potwierdzają, że etapowe wdrażanie systemu Fala jest najlepszym rozwiązaniem. W przypadku tak złożonego od strony informatycznej systemu pozwoli to nam na bieżące reagowanie na uwagi ze strony użytkowników - powiedział Andrzej Dopierała, prezes Asseco Data Systems.

Jak będzie wyglądać Fala w Trójmieście od 15 grudnia?



Ruszy sprzedaż biletów przez aplikację

W zasadzie jedyną różnicą będzie możliwość kupna biletu jednorazowego i np. miesięcznego przez aplikację Fali. Ma się ona pojawić w sklepach z aplikacjami w piątek, ale przedstawiciele InnoBaltiki nie byli w stanie określić o której godzinie.

Ma też działać sprzedaż biletów na stronie

Drugą możliwością Fali, która zostanie udostępniona pasażerom w piątek, 15 grudnia, będzie strona internetowa, przez którą po zalogowaniu i podpięciu karty płatniczej każdy będzie mógł kupić bilet okresowy. Co ciekawe, w przypadku kontroli w pojeździe będzie można wówczas okazać kontrolerowi kartę płatniczą, którą zapłaciliśmy za bilet (automatycznie stanie się ona naszym identyfikatorem).

Testy systemu w Trójmieście mają potrwać od kilku do kilkunastu tygodni. Testy systemu w Trójmieście mają potrwać od kilku do kilkunastu tygodni.

Na co musimy poczekać?



Nie będą działać walidatory, brak planera podróży

Od piątku nie będą za to działać ani walidatory w pojazdach, które są sercem i mózgiem całego systemu, ani planer podróży.

Przypomnijmy, że walidatory, inaczej zwane falomatami, mają zbierać informacje o naszych podróżach i to na nich (docelowo, w bliżej nieokreślonej przyszłości) chętni będą odbijać kartę, by system wiedział, gdzie dany pasażer wsiadł, jaki dystans pokonał, z jakich przystanków najczęściej korzysta, gdzie wysiada, ile trwa podróż itp. Te dane mają w przyszłości posłużyć wszystkim organizatorom do przygotowania lepszej oferty przewozowej, by na danej linii albo dogęścić rozkład, albo zmienić standardowy autobus na przegubowy itd.

I choć od kilku tygodni walidatory w pojazdach są włączone i wyglądają na działające, to na razie pozostaną bezużyteczne.

Brak nowych taryf

Pasażerowie wraz z uruchomieniem systemu nie otrzymają przy tym żadnej zachęty, by z nich korzystać. Na inaugurację systemu nie przygotowano w Trójmieście bowiem żadnej nowej taryfy (z przystankowej, zapowiadanej na początku roku się wycofano). Na dotychczasowym poziomie pozostaną też ceny wszystkich biletów.

Kolej na razie bez Fali

Z systemu Fala nie skorzystamy od piątku także na kolei. Wciąż bowiem nie jest gotowa infrastruktura na wszystkich przystankach kolejowych. W walidatory udało się wyposażyć dotychczas 182 spośród 206 przystanków kolejowych na terenie całego województwa. Inaczej mówiąc - od 15 grudnia dla pasażerów korzystających z linii SKM i PKM nic się nie zmieni.



Do kiedy potrwają testy?



Testy Fali w Trójmieście mają potrwać od kilku do kilkunastu tygodni.

Od końca sierpnia w systemie założono 6,5 tys. kont Fala, zamówiono ponad 900 kart, kupiono prawie 350 biletów okresowych8,6 tys. jednorazowych.

- Nie wyznaczamy daty końcowej testów, choć jest oczywiste, że chcielibyśmy oddać Falę do użytku jak najszybciej. Kluczowe są jednak pozytywne wyniki testowania systemu przez pasażerów, organizatorów transportu i samych przewoźników. Zamierzamy w pełni uruchomić system wtedy, gdy będziemy mieli pewność, że jest on gotowy do obsłużenia w regionie wszystkich chętnych pasażerów, wszystkich pojazdów, taryf czy operacji finansowych - dodaje Matczak.
Stan prac nad systemem Fala skrytykowali w czwartek radni PiS. Stan prac nad systemem Fala skrytykowali w czwartek radni PiS.

Opozycja: Fala w kadłubkowej formie



Tuż po konferencji prasowej, na której spółka InnoBaltica zaprezentowała nowy harmonogram wdrożenia systemu, z dziennikarzami spotkali się radni opozycji w Radzie Miasta Gdańska. Według Przemysława Majewskiego, radnego Prawa i Sprawiedliwości, system Fala w formie, w jakiej ma ruszyć w piątek, 15 grudnia, to "system kadłubkowy".

- Ruszyć ma tylko aplikacja i to tylko w Gdańsku. Od wielu miesięcy zwracamy uwagę na wszystkie problemy z wdrożeniem tego systemu, który tak naprawdę nie będzie się różnił niczym od obecnie działających na rynku komercyjnych aplikacji. W dodatku będzie kosztować 150 mln zł, a w przyszłym roku na jego utrzymanie z budżetu miasta ma być na ten cel przeznaczonych 10 mln zł - mówił Majewski.
07:29 15 GRUDNIA 23 (aktualizacjaakt. 15:08)

Ten system Fala to jakiś żart? (101 opinii)

Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.
Poszło kilka milionów opóźnienia ciągle i oni za to zrobili stronę internetową która ma zakładkę news i to wszystko?

Przecież to student by w tydzień zrobił.

Miejsca

Opinie (328) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Fala odpływa

    Te falomaty są zainstalowane w pojazdach od prawie dwóch lat i zafoliowane, przeszkadzają w podróży i niszczą się. Nie wiadomo, jak to ocenić. Nie ma chyba bardziej irytującego "przedsięwzięcia" niż takie, które nastawia się na niszczenie nowych rzeczy, przez instalowanie ich i nieużywanie, a potem a włączanie, żeby czerpały energię "po nic". Gra pozorów to mało. Ani śmieszne, ani smutne, dziwne zwyczajnie.

    • 0 0

  • Systemu brak

    aplikacja nadal jest niedostępna w sklepie play ale można znaleźć ją w apkpure i innych. problem jest taki, że przy próbie logowania próbuje się łączyć do strony biletfala.pl która nie istnieje.
    Inna ciekawostką jest fakt ze aplikacja w czerwsu miała to samo oznaczenie wersji 0.3.46 co opublikowana wersja 11.grudnia. Ale jak wspomniałem aplikacja jest niedostępna w sklepie play od google. Mamy 18 grudnia a miałą być od 15 oficjalnie wypuszczona...
    Może jakaś aktualizacja artykułu by się zdała!?

    • 0 0

  • Fala dla osób niepełnosprawnych posiadających I gr.niepełnosprawności.

    Na jakich zasadach korzystać będziemy z systemu "Fala" osoby posiadające uprawnienia do bezpłatnego przejazdu w komunikacji miejskiej w Trójmieście?

    • 0 0

  • Ox

    Pralnia pieniędzy nic więcej

    • 0 0

  • zwykły wał za niezwykłe miliony

    • 0 0

  • Jest jeszcze ukryty projekt MZKZG .

    Która bardzo dobrze działa , ulepszyć MZKZG o to co ma fala i jest idealnie .

    • 0 0

  • Lepiej pozostać przy tych aplikacjach biletowych

    które już są na rynku i klienci zdążyli przyzwyczaić się do nich. Ten nowy system Fala miał obniżyć koszty podróży po mieście z punktu A do B, ale przecież wszyscy widzą, że to iluzja. Na dodatek całość wykonana jest przez Asseco, a jak wiadomo ta firma ceni sobie bardzo słono oraz solidnie swoje usługi. Może trzeba było zorganizować kolejny konkurs ofert i wybrać jedną z tych mniejszych firm, których apki doskonale sprawdzają się przy codziennym użytkowaniu.

    • 0 0

  • Trochę oszczędności

    dla tych co sobie chcą pojechać na 3 przystanki to bilet z fali może być tańszy od jednorazowego.

    • 0 0

  • Aplikacji nadal nie ma

    Aplikacja miała zostać udostępniona w piątek ale mamy sobotę a aplikacji nadal nie ma.
    Znając życie pewnie wydawca aplikacji zapomniał że aplikacja wrzucona do sklepu z aplikacjami nie zostanie zaakceptowana i udostępniona do pobierania od razu tylko musi przejść proces weryfikacji.

    • 0 0

  • alan

    Praca nad tym systemem trwa chyba sześć lat zatem biorąc pod uwagę rozwój technologii to trzeba powiedzieć że zręby tego systemu już przed startem są przestarzałe. Właściwie nikt niewie dlaczego tyle to trwa i nikt tego nie wyjaśnia. Odnosząc się tylko do tzw. planera to w naszej rzeczywistości transportu publicznego w tym szczególnie kolejowego jest on bezsensu gdyż większość pociągów ma opóźnienia minimum kilkuminutowe, w związku z tym narzędzie to będzie bezużyteczne

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane