• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System ILS wraca na lotnisko w Gdańsku

Maciej Korolczuk
3 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Urządzenia ILS udało się wymienić o kilka tygodni wcześniej niż planowano. System ruszy 15 września. Urządzenia ILS udało się wymienić o kilka tygodni wcześniej niż planowano. System ruszy 15 września.

Kilka tygodni szybciej niż planowano zostanie ponownie uruchomiony system ILS na lotnisku w Gdańsku. Od kwietnia Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wymieniała wyeksploatowane urządzenia nawigacyjne, obecnie trwa "oblatywanie" systemu. Ponowne uruchomienie planowane jest na połowę września.



Czy kiedykolwiek twój lot został odwołany lub przekierowany na inne lotnisko z powodu złej pogody?

Przypomnijmy. O problemach z systemem ILS zrobiło się głośno wiosną, gdy podczas jednego z  wieczorów gęsta mgła uniemożliwiła lądowanie kilkunastu samolotom, część połączeń przekierowano a część odwołano.

Jak informowaliśmy w naszym artykule, system ILS, który pomaga pilotom lądować w trudnych warunkach, został wówczas wyłączony. PAŻP, do którego należą wszystkie urządzenia nawigacyjne na lotnisku w Rębiechowie podjął bowiem decyzję o wymianie 15-letnich, a przez to wyeksploatowanych urządzeń systemu. Było to o tyle zaskakujące, że kilka miesięcy wcześniej port lotniczy przeprowadził swoją część inwestycji w system podwyższając jego kategorię z I na II.

Docelowo będzie działać w kategorii III

- Urządzenie ILS, które obecnie jest wymieniane w Gdańsku, użytkowane było przez 15 lat. To jest bezpieczny czas użytkowania określony dla tego urządzenia - tłumaczył nam w kwietniu Mikołaj Karpiński, rzecznik PAŻP. - W zeszłym roku po wykonaniu odpowiednich modernizacji infrastruktury lotniskowej port lotniczy w Rębiechowie został certyfikowany przez ULC do kat II. Od jesieni 2015 r. do początku kwietnia br., wymieniane właśnie urządzenie ILS pracowało w kat II. Dzięki temu w najtrudniejszym dla lotniska okresie jesienno-zimowym port lotniczy wyposażony był w system ułatwiający lądowanie.
Dzięki zainstalowaniu systemu ILS drugiej kategorii, piloci mogą podjąć decyzję o lądowaniu na wysokości 30 metrów, po zobaczeniu 300 metrów pasa startowego. Dotąd musieli to robić dwa razy wyżej, gdy zobaczyli prawie dwa razy dłuższy odcinek pasa startowego. Dzięki zainstalowaniu systemu ILS drugiej kategorii, piloci mogą podjąć decyzję o lądowaniu na wysokości 30 metrów, po zobaczeniu 300 metrów pasa startowego. Dotąd musieli to robić dwa razy wyżej, gdy zobaczyli prawie dwa razy dłuższy odcinek pasa startowego.

- Nowe urządzenie ILS będzie pracowało w kat. II, wszelkie zmiany w infrastrukturze lotniskowej wykonanej przez port lotniczy do tej pory są i będą kompatybilne z montowanym urządzeniem. Docelowo nowe urządzenie po spełnieniu warunków przez port lotniczy będzie mogło działać w kat. III - dodawał.
Wyłączenie systemu na okres letni było zaplanowanym działaniem, bo - jak tłumaczą eksperci - to najlepszy czas na przeprowadzanie tego typu inwestycji. Jesienią, gdy system będzie najbardziej potrzebny ze względu na większe ryzyko wystąpienia anomalii pogodowych, jego wyłączenie mogłoby doprowadzić do zdecydowanie większych uciążliwości dla pasażerów.

Obecnie wszystkie prace inwestycyjne, które pochłonęły ok. 4 mln zł zostały zakończone. Przed ponownym uruchomieniem systemu nowe urządzenia trzeba jeszcze "oblatać". Ponowne uruchomienie systemu ILS planowane jest na 15 września. Od tego czasu ryzyko odwołanych czy przekierowanych lotów ze względu na niekorzystne warunki pogodowe znacząco spadnie.

  • Jesienią, gdy system będzie najbardziej potrzebny ze względu na anomalie pogodowe, ryzyko przekierowanych lub odwołanych lotów będzie minimalne.
  • Wiosenne prace przy systemie ILS.
  • Element infrastruktury należącej do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
  • Urządzenia ILS udało się wymienić o kilka tygodni wcześniej niż planowano. System ruszy 15 września.

Opinie (109) ponad 10 zablokowanych

  • No nie!!! Kolejny sukces Gdańska po uruchomieniu (ponownym) PKMki!!! (2)

    • 6 2

    • PKM mozna było zrobic raz a dabrze ale lepiej jest 100razy naprawiac i modernizowac wiecej kasy podatnika mozna wydac.

      • 0 1

    • oczywiscie tylko z Gdanska :))

      • 1 0

  • W Polsce poniewaz nadal na stolkach siedzi klika kolesiów polityków nic niemozna zrobic raz a dobrze

    trzeba wszystko wymieniac i poprawiac setki razy by jak najwieksze koszty tworzyć i na wszystko maja usprawiedliwienie!Mozna wydac raz więcej ,ale lepiej jest poprawiac 100 razy bo to generuje 100 razy wieksze koszty to kasa państwowa czyli niczyja!

    • 2 7

  • fajnie, że infrastruktura jest już na wysokim poziomie technicznym (1)

    teraz trzeba ściągnąc przewoźników, którzy wypełnią terminal. Dla przypomnienia może przyjąć 2 razy wiecej pasażerów. Zdecydowanie potrzeba 2-3 połączeń tradycyjnych do hubów europejskich (KLM - Amsterdam, AirFrance - CDG lub Orly, może British Airways, był kiedyś Zurich i pusty nie latał) oraz nowych letnich kierunków wakacyjnych. Wszyscy narzekają na brak czarterów w tym roku do Egiptu, Turcji, Tunezji itd. Rozmwiajcie z przewoźnikami low costowymi o połączeniu do Malagi, Teneryfa, Sycylia, Lizbona, Madryt, to sobie Polacy bez biur podróży sami polecą i zorganizują urlop. Głupiej Majorki nie ma nawet.

    • 29 3

    • brak czarterów w tym roku do Egiptu, Turcji, Tunezji ....jak myślisz dlaczego?

      Może jeszcze do Syrii brakuje?

      • 6 2

  • A kiedy w Gdyni (1)

    A kiedy w Gdyni zostanie uruchomiony nasz bajkonur

    • 7 3

    • Na kalendy greckie.

      • 3 0

  • ciekawe czy to było aż tak trudne intelektualnie, by zrobić wszystko za jednym zamachem? (2)

    ktoś wie?

    • 5 10

    • pewnie kaska do podziału podwójna...

      • 2 5

    • dla Budyniowych pociotków to za trudne

      • 2 7

  • (1)

    Ile czasu upłynie do całkowitego wyeksploatowania się systemu? Tak na przysz łość co by zdziwienia i posądzenia o korupcję wykluczyć.Jest to możliwe? Najnowocześniejszy czy po roku szrot? To nie są pieniądze znikąd ,mamy prawo wiedzieć.

    • 1 9

    • Czas eksploatacji ILS to 45 lat

      Budyń kupił trzydziestoletni szrot z Rumunii dlatego po 15 latach trzeba było wymieniać. Teraz instalują czterdziestoletni ILS z Albanii, sprzedający uczciwy chyba - mówił, że jeszcze sporo pochodzi.

      • 1 10

  • ILS.... do pisowców,czyli wyznawców religii smoleńskiej: (3)

    kapitan Tu-154 słynnego lotu nie miał uprawnień do lądowania na lotnisku bez ILS-u....

    • 21 9

    • A ty pajacu masz jakiekolwiek by oceniać pilotów wojskowych (2)

      • 5 13

      • ty to pewnie laureat statuetki błasika?

        oraz oficer, o których maciorka mówi - zeby choć część z was miała takie zasługi jak mój zastępca misiewicz...

        • 6 3

      • Rozsadek

        Nie trzeba mieć niczego oprócz odrobiny mózgu żeby stwierdzić czy ktoś miał uprawnienia do odpowiedniego działania czy nie.

        • 7 1

  • Czy ILS oraz Tristar wdrażała ta sama firma? (1)

    Bo widzę podobieństwo.

    • 14 14

    • Nie

      Nie

      • 2 0

  • Normalnie news dnia. Czekam teraz na taki o mgle nad Rebiechowem i kierunek Bydgoszcz :)

    • 5 6

  • Do Trójmiasto.pl (9)

    Zainteresujcie się co się dzieje z budową Trsay Kaszubskiej.We wrześniu miały być wysłane zaproszenia do składania ofert cenowych !

    • 59 5

    • Personel GDDKiA

      Wiesz ile osób pracuję we wszystkich oddziałach GDDKiA w Polandii ? Około 4700 ! To jak wszystko ma być szybko i na czas?

      • 8 0

    • Nie po to dotyczy częściowo Gdyni

      • 3 1

    • Popieram! Ta inwrstycja to czeski film i nieudolnosc GDDiKA w Gdansku (3)

      Trasa Szczecin - Koszalin juz dawno w budowie lub na etapie projektu budowlanego, chociaz oblozenie ruchem jest mniejsze niz u nas.

      Puki co mamy stata 6-tke i do Slupska jedziemy z Gdanska ponad 2h !!!

      To co sie wyprawia w gdanskiej GDDiKA wola o interwencje prokuratury. Tempo procedur jest jak ruch slimaka.

      Juz nie moge sluchac tlumaczen Michalskiego

      • 17 5

      • (2)

        A ja nie moge patrzec na takie cuda jak puki,bo katarakty mozna dostac

        • 9 6

        • (1)

          Przed bo spacja, Polaku.

          • 4 5

          • Puki co miodek się odezwał

            • 4 1

    • Działają jak ślimaki!!! (1)

      W normalnej firmie jest tak, że jak jest duży, strategiczny projekt to ludzie się spinają, ale w urzędzie mają wszystko w d*pie i pewnie robią ślamazarnie, żeby wykazać, że zajmowali się tym 5 lat i są potrzebni.

      Władze gdańskiej Gddika do wymiany na profesjonalnego managera projektu który przyciśnie za d*py rozpasane kawą i przerwami urzędnicze zady

      • 7 4

      • w normalnej, dużej firmie, jak jest projekt - to sprawdza się nawet najmniej prawdopodobne ewentualności

        Chyba, że to projekt nowej okładki do zeszytu. To wtedy nie.

        • 6 0

    • Spadaj do Raduni - / już biegniemy z tematem.../

      Forum

      • 5 17

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane