- 1 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (350 opinii)
- 2 Oszukane "30 stopni" w majówkę (33 opinie)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (273 opinie)
- 4 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (116 opinii)
- 5 Kronika oblężenia Gdańska 1734. Część 3 (19 opinii)
- 6 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (75 opinii)
Szlaban na Hokejowej. Kto zostanie na lodzie?
Wspólnoty mieszkaniowe na osiedlu Vivaldiego w Gdańsku chcą postawić szlaban na ul. Hokejowej . Mieszkańcy wskazują, że to osiedlowa i prywatna droga, którą codziennie rozjeżdżają inni kierowcy skracając sobie drogę wyjazdu z innych osiedli na ul. Niepołomicką. - Droga jest prywatna i za jej zużycie płacą mieszkańcy tego osiedla, więc nie dziwne, że chcą się grodzić - mówi pan Mateusz, nasz czytelnik.
Czytaj także: Nie ma służebności, nie ma przejazdu. Kamienna blokada przy Jabłoniowej
- W konsekwencji, członkowie wspólnot mieszkaniowych na osiedlu Vivaldiego są w trakcie głosowania nad ustawieniem szlabanu na drodze wewnętrznej łączącej Hokejową z Niepołomicką, która obecnie rozjeżdżana jest przez praktycznie całą część południa Gdańska stykającą się z Borkowem. Droga jest prywatna i za jej zużycie płacą mieszkańcy tego osiedla, więc nic dziwnego, że chcą się grodzić - mówi pan Mateusz.
Spór o przejazd Hokejową trwa od lat
Problem nie jest nowy, po raz pierwszy pisaliśmy o konflikcie w tej okolicy już w 2012 r. Kłopoty z nadmiernym ruchem pod oknami mieszkańców nasiliły się po 2014 r., gdy wybudowano fragment jezdni łączący ul. Hokejową z Łuczniczą.
Dynamiczny rozwój osiedli, za którym nie nadąża budowa nowych dróg, doskonale widać na zdjęciach satelitarnych na naszej mapie.
porównać
Od tamtej pory ruch na lokalnej uliczce ciągle rósł. Na początku 2018 r. mieszkańcom skończyła się cierpliwość i na wjeździe stanęły znaki zakazu ruchu (z wyjątkiem mieszkańców). Oznakowanie nie przyniosło spodziewanych efektów, więc wspólnoty mieszkaniowe podjęły krok najbardziej radykalny - chcą, by na ulicy stanął szlaban.
Czytaj także: Chcą zamknąć ul. Jasieńską. Mieszkańcy podzieleni
- To jest droga prywatna, za którą płaciliśmy przy kupnie mieszkań i za utrzymanie której płacimy cały czas. Irytuje mnie, że jeżdżą nią mieszkańcy wszystkich ościennych osiedli. Nie mogę przez to nawet samochodu spokojnie zaparkować, bo wszyscy śmigają 80 km/h. I miejcie do miasta pretensje, że drogi nie buduje, a nie do właścicieli tego odcinka, że nie chcą na niej autostradowego ruchu. Znaki postawione są zgodnie z przepisami. Walczymy o szlabany, by odgrodzić się od innych i wcale nie będziemy pierwsi. Wszędzie dookoła wszyscy mają szlaban. A tam wcale nie chodzi o bezpieczeństwo jak u nas, tylko o parkowanie - pisał w marcu w jednym z komentarzy pod filmem mieszkaniec os. Vivaldiego.
Miejskie plany: odległe i niesprecyzowane
Planowana przez miasto droga, o której wspomina, to Nowa Niepołomicka. Jak zauważa pan Mateusz, to właśnie plany budowy tej trasy sprawiły, że w Budżecie Obywatelskim miasto odrzuciło projekt budowy alternatywnego łącznika między Łuczniczą a Niepołomicką.
- Miasto ją odrzuciło bo "za 15 lat będzie Nowa Niepołomicka, więc nie ma sensu budować". Tak nie było sensu budować, że teraz cała ta część miasta niedługo to odczuje. Teraz stanie szlaban i zakończy się to "nagłym" zamknięciem skrótu dla całej tej części Południa, która rano generuje korki na całej długości łącznika. A najłatwiej byłoby, gdyby miasto przejęło tę drogę w nadzór, ale pewnie nie jest to możliwe przez własność gruntów - zastanawia się pan Mateusz.
Urzędnik: Decyzja mieszkańców w pełni zgodna z prawem
Co na to miasto? Miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek przyznaje, że decyzja mieszkańców choć wydaje się trudna i ostateczna, to w świetle obowiązujących przepisów będzie w pełni legalna.
- Decyzja o zarządzaniu ruchem na danej ulicy podejmuje jej zarządca, a jeśli go nie ma tak jak w tym przypadku - to właściciel tej drogi. Będzie to w pełni legalna decyzja ze strony mieszkańców. Osobną kwestią w tej sprawie jest ewentualne przejęcie drogi przez miasto. Kluczowe są wówczas zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nowa Niepołomicka jest w tych planach przewidziana do budowy w pakiecie z Nową Świętokrzyską. Inwestycja ta, zresztą jak wszystkie pozostałe, jest zależna od finansowania zewnętrznego, którego przyznanie - jak pokazuje przypadek budowy przedłużenia Kartuskiej - nie jest wcale takie oczywiste - tłumaczy Wawrzonek.
Warto jednak zwrócić uwagę na podobną sytuację na osiedlu Garnizon we Wrzeszczu. Tam także wszystkie drogi zostały wybudowane przez dewelopera, nie zostały przekazane miastu, a za koszty ich utrzymania ponoszą mieszkańcy. Mimo to przejazd przez osiedle jest dostępny dla wszystkich. Faktem jednak jest, że deweloper tak zorganizował ruch na osiedlu (ronda, śpiący policjanci, nawierzchnia z bruku), że kierowcy nie mają możliwości rozpędzenia się.
Pozostaje mieć nadzieję, że decyzja mieszkańców osiedla Vivaldiego o instalacji szlabanów, która ma im zapewnić spokój i bezpieczeństwo, nie przyniesie skutku odwrotnego np. gdy przed niespodziewaną zaporą utknie jadąca na sygnale karetka albo straż pożarna.
Opinie (646) 9 zablokowanych
-
2018-12-13 17:00
norlalne
d**ile i downy
- 8 8
-
2018-12-13 17:01
(3)
Skoro droga jest prywatna,to piesi też nie będą mogli z niej korzystać?A jeśli tak,to proponuję wprowadzić bilety sprzedawane w kasie umieszczonej na początku i końcu odcinka prywatnego,podobnie jak na autostradach.Powiedzmy bilet normalny jednorazowy 1PLN,ulgowy 50 gr,w przypadku ulgowych można by zwrócić się do Urzędu o refinansowanie ulg ustawowych.Dla często korzystających z drogi wprowadźmy bilety okresowe.No i oczywiście osiedle powinno być ogrodzone,pilnowane przez Specjalistyczną Uzbrojoną Formację Ochronną.Jak już się bawić to na całego.A może pójść dalej i wystąpić o oddzielenie Osiedla Viwaldiego od Gdańska i utworzenie samodzielnej gminy.
- 22 12
-
2018-12-13 17:27
Głupie to nie jest. Jeżeli nie ma tabliczki wchodzisz (1)
na teren wspólnoty i np. ludzie żydzą na odśniezaniu i stwierdzają, że ma być ośnieżone, chodzą w butach z nakladkami typu kolec, to kto wypłaci odszkodowanie za złamania?
- 2 0
-
2018-12-13 22:32
Wiesz za darmo można Hokejową pójść obok masztu
- 0 0
-
2018-12-14 22:10
Moja
Ale ta osoba jest modra ale my jom otrzymujemy finansowo
- 0 0
-
2018-12-13 17:01
W Gdańsku więcej emocji budzi zmiana nazwy ulic (1)
Drogi, dojazdy, parkowanie, komunikacja to pryszcz w porównaniu do problemu pomnika prałata. Ważniejsza jest zadyma niż wybudowanie czagoś dla potrzeb mieszkańców
- 4 1
-
2018-12-14 22:11
Ok
- 0 0
-
2018-12-13 17:02
Służby dostają uniwersalne piloty do takich szlabanów (4)
Lub wzywający pomocy musi pomyśleć i o tym. Pewnie częściej będą się mieszkańcy borykać z problemem uszkodzonych szlabanów i nadużywania ich awaryjnego otwierania. Niestety przejazdy przez drogi osiedlowe są notorycznie nadużywane i wcale nie skracają czasu przejazdu.
- 7 3
-
2018-12-13 17:07
Uniwersalne piloty nie działają,bo wspólnoty bardzo często zmieniają kody,bywa że co tydzień.Wóz strażacki sobie poradzi,bo staranuje szlaban,gorzej z karetką.
- 2 2
-
2018-12-13 17:11
ale nie kombis
bo tam śśrednowiecze
- 0 1
-
2018-12-13 17:37
Taaaa każda karetka pogotowia ma piloty
do wszystkich szlabanów...
- 3 1
-
2018-12-14 19:08
Mendzie monitorik na szlababie
- 0 0
-
2018-12-13 17:04
a ichy syfy (2)
z domkow z jednorodzinnychy na łuczniczej to jest ok w koszach
- 5 1
-
2018-12-13 17:29
Podrzucacze byli już za prlu. Mówiliśmy o nich
Ci z Domków. Podrzucali śmieci bo.mieli małe kubły. Pięknie.
- 0 0
-
2018-12-14 19:08
Jak zaplacom za przejazdy ok
- 0 0
-
2018-12-13 17:20
Jestem mieszkańcem. Nie popieram na 100%, ale innego wyjścia nie ma (3)
Nie ma jak z wózkiem przejść, bo auta pędzą, nie ma ciszy i spokoju a za oknem pole, więc powinno być jak na wsi. A nie jest, bo wszyscy sobie skrót urządzili. Zakaz ruchu nie działa, nie działa oznakowanie o strefie zamieszkania. Rano korki, bo wszyscy do korpo robiąc skrót z innych osiedli potrafią zakorkować wewnętrzną drogę wydawałoby się osiedlową. Szkoda, że do takich działań zmusza nas miasto. A czemu zmusza? Bo 100m dalej jest skrzyżowanie wykonane do połowy. Brakuje fragmentu może 500m i można by ładną drogą wyprostować ten niedokończony układ drogowy do niepołomickiej. Kto tamtędy chociaż raz jechał to wie o co chodzi.
- 42 8
-
2018-12-13 17:54
Pomyśl... (1)
Mam nadzieję, że Ty kolego nie omijasz korków przejeżdzając przez inne osiedla. Czy tylko przez twoje osiedle nie wolno przyjeżdżać, bo Ty tam mieszkasz i tobie spokój się należy?
- 6 4
-
2018-12-13 20:48
Pomyśl PONG
Jak tylko będę miał możliwość to porozmawiam we wspólnocie. Proponuję abonament na rok za xypln. mniej więcej tyle ja płacę, za utrzymanie tej drogi, a Ty na razie nie. A korzystasz. Masz wybór, tylko się obawiam, że gdy trzeba będzie uczciwie płacić za korzystanie z cudzego, to nagle chętnych zabraknie... Drugi wybór też Ci dałem - pisemko do urzędu - co z tą oficjalną drogą?
- 2 2
-
2018-12-13 17:59
Fragment drogi
Popieram pomysł proponuje jakieś wspólne pismo mieszkańców z apelacja o zrobienie tego fragmentu 500 m drogi. Rozwiązało by problem wszystkich.
- 10 0
-
2018-12-13 17:20
to popwodzenia d**ile
a straż cczy pogotowie albo policja powodzenia wam życzęc słoicy!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 8 6
-
2018-12-13 17:26
Nie rozumiem (2)
Myślę że nikt nie przeznaczył na tą drogę milionów żeby teraz żądać jej zamknięcia dla innych.. sory ale dla mnie to jest kolejny problem sfrustrowanych ludzi którzy wymyślają sobie problemy, macie za dużo czasu ? Nudzi wam się ? Mieszkam centralnie przy drodze a pod blokiem mam przystanek i jakoś nie robie z tego problemu że non stop jest korek albo autobus jedzie.... To już jest takie wymyślanie problemów na sile
- 14 8
-
2018-12-14 07:13
mieszkasz przy drodze publicznej
Oni nie mieszkają przy drodze publicznej. Miasto zrezygnowało z zarządzania ta droga.
- 3 1
-
2018-12-14 22:15
Sory ale to nasza droga za nasze pieniodze
- 0 0
-
2018-12-13 17:33
Przez Granitową, Perłową, Piaskową i Raduńską
Przejeżdża często z nadmierną prędkością całe Południe.
Raduńska stoi w korku. Na tej ulicy też jest napływ kierowców z Maciek, Borkowa, Pruszcza.
Jeden koszmar i korek.
Trzeba wystąpić do Spółdzielni o postawienie szlabanów.- 11 2
-
2018-12-13 17:38
Wszystko ma dwa oblicza (3)
Brak pradu ! Problemy z wywozem smieci ! Karetka pogotowia policja straz pozarna a dopiero wtedy bym pomyslal o szlabanach ! Nie wspominajac juz o w .... gosciach
- 8 1
-
2018-12-13 20:43
Liczba gosci pewnie mocno spadnie. Ja na grodzone osiedla jezdze w ostatecznosci - nie pcham sie tam gdzie mnie nie chca.
- 1 1
-
2018-12-13 21:27
szlaban będzie jeden wiedz z każdej strony będzie ww samochód mógł podjechać droga miejska
- 0 1
-
2018-12-14 01:39
Wtedy goście będą parkować na poboczu Niepołomickiej, bo to przecież najłatwiejsze rozwiązanie :)
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.