• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

9 chętnych na dostarczenie śmigłowców Marynarce Wojennej

Tomasz Modzelewski
15 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Śmigłowiec Mi-14PŁ. Marynarka Wojenna posiada osiem egzemplarzy tego typu maszyn, które zostały dostarczone przez Związek Radziecki na początku lat 80. Śmigłowiec Mi-14PŁ. Marynarka Wojenna posiada osiem egzemplarzy tego typu maszyn, które zostały dostarczone przez Związek Radziecki na początku lat 80.

W lipcu ma się zakończyć dialog techniczny z firmami, które są zainteresowane dostarczeniem nowych śmigłowców pokładowych dla Marynarki Wojennej. MON planuje zakup od 4 do 8 maszyn. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy uda się pozyskać nowy sprzęt.



Czy warto zainwestować w zakup nowych śmigłowców dla MW?

Firmy, które są zainteresowane udziałem w rozpoczętej fazie analityczno-koncepcyjnej, a właśnie jej częścią jest dialog techniczny, to alfabetycznie:


  • Airbus Helicopters SAS
  • Bell Textron Inc.
  • Elbit Systems Ltd.
  • Enamor Sp. z o.o.
  • General Dynamics Mission Systems - Canada Inc.
  • Kaman Aerospace Corporation
  • Polska Grupa Zbrojeniowa SA
  • Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o.
  • WSK "PZL-Świdnik" SA

Resort sprawdza rynek



Obecnie Inspektorat Uzbrojenia jest na etapie ich weryfikacji. Gdy zakończy się ta część, wypracowane zostaną rozwiązania stanowiące punkt odniesienia do planowanych zakupów.

- Dokumenty wynikowe będą stanowić podstawę do wszczęcia, a w dalszej kolejności - postępowania mającego na celu pozyskanie sprzętu wojskowego - odpowiada na pytania Trojmiasto.pl mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.
Co dialog i faza analityczno-koncepcyjna oznaczają w praktyce? Resort obrony sprawdza, co jest dostępne na rynku, u kogo i w jakich wariantach. Po zebraniu wszystkich danych określi założenia taktyczno-techniczne już konkretnie pod kątem tego, co Polska będzie chciała pozyskać oraz najważniejsze daty, czyli jak i kiedy kupić śmigłowce.

Śmigłowiec AW101. Śmigłowiec AW101.

Zakup od 4 do 8 śmigłowców



Podstawową część tych informacji można poznać już na etapie dialogu. Stąd wiadomo, że chodzi o 4 do 8 śmigłowców, które będą mieć możliwości poszukiwania, śledzenia oraz zwalczania okrętów podwodnych. Przy planowaniu zakupów wielozadaniowych morskich śmigłowców pokładowych - zgodnie z założeniami - brane pod uwagę będą m.in. systemy uzbrojenia, łączności, identyfikacji, nawigacji oraz element szkolenia.

Dodajmy, że z jedną z firm, która się zgłosiła do dialogu, jest WSK "PZL-Świdnik" SA, należąca do grupy Leonardo, z którą wiosną ubiegłego roku podpisana została umowa na dostarczenie Marynarce Wojennej czterech śmigłowców AW101 przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych oraz działań poszukiwawczo-ratowniczych w warunkach bojowych.

Obecne maszyny zostaną niebawem wycofane



Nie wiadomo, co stanie się z obecnie używanymi maszynami, ale istotne jest to, że ich wycofanie z eksploatacji to kwestia najbliższych lat.

- Śmigłowce SH-2G, pomimo wykorzystania docelowej normy eksploatacji na poziomie 50 proc., będą musiały zostać wycofane z powodu braku dalszego wsparcia przez producenta - przyznał w ubiegłym roku wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz podczas wystąpienia w Sejmie.
Śmigłowiec Kaman SH-2G Super Seasprite. Śmigłowiec Kaman SH-2G Super Seasprite.

Rozmowy zakończą się najpóźniej w lipcu



W zasobach podległych lotnictwu, a wykorzystywanych przez Marynarkę Wojenną RP, są cztery SH-2G. Wszystkie są w służbie Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej od początku poprzedniej dekady i mogą lądować na fregatach rakietowych Oliver Hazard Perry: ORP gen. Tadeusz Kościuszko oraz ORP gen. Kazimierz Pułaski.

Od niedawna w grę wchodzi również ORP Ślązak. Lądowanie na nim śmigłowca SH-2G było jednym z elementów testów przeprowadzanych na tym najdłużej budowanym polskim okręcie. Podczas prób infrastruktury wykonane zostały operacje z udziałem samolotu Bryza, śmigłowca W3 Anakonda oraz właśnie SH-2G Kaman.

- Odbyły się obloty świateł lądowiska dla sprawdzenia ich widoczności z pokładu śmigłowca, lądowanie, rozruch silnika śmigłowca za pomocą zasilacza okrętowego, gorące tankowanie śmigłowca na lądowisku przy pracującym silniku i obracających się wirnikach - informowała
wówczas PGZ Stocznia Wojenna.

Dialog ma się zakończyć nie później niż w lipcu tego roku.

Opinie (153) 9 zablokowanych

  • Przeciez Antoni nakupowal tyle smiglowcow? Gdzie one sa?

    • 1 0

  • stan jest kiepski - jak z kwarantanna koronawirusa

    moja opinia:
    1. przeznaczyć obecne śmigłowce do celów szkoleniowych w momencie otrzymania nowego sprzętu
    2. Z samolotami zrobić to samo lub stare zezlomować - nie kupować żadnych używek od innych państw
    3. pomyśleć wkońcu nad koncepcją wlasnego lotniskowca - to jest must have każdego liczącego się narodu nadmorskiego

    jeśli będzie sprzęt do szkoleń - będą chętni, jeśli będzie nowy sprzęt będą chętni do służby, jeśli będzie nowa infrastruktura - będą chętni do służby, będzie to wszystko - będzie ochrona i przeciwdziałanie jak należy. Wydawanie kasy na jakieś tropiciele min, holowniczki które są z trudem klepane w Gdańsku mija się z celem obronności naszego kraju.

    • 0 2

  • poco nam teraz helikoptery przeznaczyc kase na onkologie i wirusa

    • 0 0

  • Oj

    No jak to? Przecież Antek obiecywał śmigłowce już 5 lat temu. Jeszcze nie latają?

    • 4 0

  • Jeszcze pamiętam wypowiedzi pana Macierewicza i konferencje.

    Polskie wojsko miało już dawno latać nowymi maszynami. A nie malowanymi w kółko radzieckimi, które okazują się nie do zdarcia.
    Może pan Macierewicz odpowie?

    • 3 0

  • Sikorsky MH-60R

    I tyle w temacie

    • 0 0

  • Maciorek ze swoimi chłopaczkami

    może zrobią z klocków lego

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane