- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (156 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (720 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (249 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (103 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (63 opinie)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (142 opinie)
9 chętnych na dostarczenie śmigłowców Marynarce Wojennej
W lipcu ma się zakończyć dialog techniczny z firmami, które są zainteresowane dostarczeniem nowych śmigłowców pokładowych dla Marynarki Wojennej. MON planuje zakup od 4 do 8 maszyn. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy uda się pozyskać nowy sprzęt.
- Airbus Helicopters SAS
- Bell Textron Inc.
- Elbit Systems Ltd.
- Enamor Sp. z o.o.
- General Dynamics Mission Systems - Canada Inc.
- Kaman Aerospace Corporation
- Polska Grupa Zbrojeniowa SA
- Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o.
- WSK "PZL-Świdnik" SA
Resort sprawdza rynek
Obecnie Inspektorat Uzbrojenia jest na etapie ich weryfikacji. Gdy zakończy się ta część, wypracowane zostaną rozwiązania stanowiące punkt odniesienia do planowanych zakupów.
- Dokumenty wynikowe będą stanowić podstawę do wszczęcia, a w dalszej kolejności - postępowania mającego na celu pozyskanie sprzętu wojskowego - odpowiada na pytania Trojmiasto.pl mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.
Co dialog i faza analityczno-koncepcyjna oznaczają w praktyce? Resort obrony sprawdza, co jest dostępne na rynku, u kogo i w jakich wariantach. Po zebraniu wszystkich danych określi założenia taktyczno-techniczne już konkretnie pod kątem tego, co Polska będzie chciała pozyskać oraz najważniejsze daty, czyli jak i kiedy kupić śmigłowce.
Zakup od 4 do 8 śmigłowców
Podstawową część tych informacji można poznać już na etapie dialogu. Stąd wiadomo, że chodzi o 4 do 8 śmigłowców, które będą mieć możliwości poszukiwania, śledzenia oraz zwalczania okrętów podwodnych. Przy planowaniu zakupów wielozadaniowych morskich śmigłowców pokładowych - zgodnie z założeniami - brane pod uwagę będą m.in. systemy uzbrojenia, łączności, identyfikacji, nawigacji oraz element szkolenia.
Dodajmy, że z jedną z firm, która się zgłosiła do dialogu, jest WSK "PZL-Świdnik" SA, należąca do grupy Leonardo, z którą wiosną ubiegłego roku podpisana została umowa na dostarczenie Marynarce Wojennej czterech śmigłowców AW101 przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych oraz działań poszukiwawczo-ratowniczych w warunkach bojowych.
Obecne maszyny zostaną niebawem wycofane
Nie wiadomo, co stanie się z obecnie używanymi maszynami, ale istotne jest to, że ich wycofanie z eksploatacji to kwestia najbliższych lat.
- Śmigłowce SH-2G, pomimo wykorzystania docelowej normy eksploatacji na poziomie 50 proc., będą musiały zostać wycofane z powodu braku dalszego wsparcia przez producenta - przyznał w ubiegłym roku wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz podczas wystąpienia w Sejmie.
Rozmowy zakończą się najpóźniej w lipcu
W zasobach podległych lotnictwu, a wykorzystywanych przez Marynarkę Wojenną RP, są cztery SH-2G. Wszystkie są w służbie Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej od początku poprzedniej dekady i mogą lądować na fregatach rakietowych Oliver Hazard Perry: ORP gen. Tadeusz Kościuszko oraz ORP gen. Kazimierz Pułaski.
Od niedawna w grę wchodzi również ORP Ślązak. Lądowanie na nim śmigłowca SH-2G było jednym z elementów testów przeprowadzanych na tym najdłużej budowanym polskim okręcie. Podczas prób infrastruktury wykonane zostały operacje z udziałem samolotu Bryza, śmigłowca W3 Anakonda oraz właśnie SH-2G Kaman.
- Odbyły się obloty świateł lądowiska dla sprawdzenia ich widoczności z pokładu śmigłowca, lądowanie, rozruch silnika śmigłowca za pomocą zasilacza okrętowego, gorące tankowanie śmigłowca na lądowisku przy pracującym silniku i obracających się wirnikach - informowała
wówczas PGZ Stocznia Wojenna.
Dialog ma się zakończyć nie później niż w lipcu tego roku.
Opinie (153) 9 zablokowanych
-
2020-03-16 09:52
Przeciez Antoni nakupowal tyle smiglowcow? Gdzie one sa?
- 1 0
-
2020-03-16 11:06
stan jest kiepski - jak z kwarantanna koronawirusa
moja opinia:
1. przeznaczyć obecne śmigłowce do celów szkoleniowych w momencie otrzymania nowego sprzętu
2. Z samolotami zrobić to samo lub stare zezlomować - nie kupować żadnych używek od innych państw
3. pomyśleć wkońcu nad koncepcją wlasnego lotniskowca - to jest must have każdego liczącego się narodu nadmorskiego
jeśli będzie sprzęt do szkoleń - będą chętni, jeśli będzie nowy sprzęt będą chętni do służby, jeśli będzie nowa infrastruktura - będą chętni do służby, będzie to wszystko - będzie ochrona i przeciwdziałanie jak należy. Wydawanie kasy na jakieś tropiciele min, holowniczki które są z trudem klepane w Gdańsku mija się z celem obronności naszego kraju.- 0 2
-
2020-03-16 11:42
poco nam teraz helikoptery przeznaczyc kase na onkologie i wirusa
- 0 0
-
2020-03-16 11:44
Oj
No jak to? Przecież Antek obiecywał śmigłowce już 5 lat temu. Jeszcze nie latają?
- 4 0
-
2020-03-16 13:18
Jeszcze pamiętam wypowiedzi pana Macierewicza i konferencje.
Polskie wojsko miało już dawno latać nowymi maszynami. A nie malowanymi w kółko radzieckimi, które okazują się nie do zdarcia.
Może pan Macierewicz odpowie?- 3 0
-
2020-03-16 17:09
Sikorsky MH-60R
I tyle w temacie
- 0 0
-
2020-08-02 15:32
Maciorek ze swoimi chłopaczkami
może zrobią z klocków lego
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.