• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szynobusy na linii PKM zużywają więcej paliwa niż zakładano

Maciej Naskręt
17 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy. Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy.

Górzysta linia, częste przystanki i brak doświadczenia maszynistów mają potęgować zużycie paliwa szynobusów kursujących po linii PKM. Przewoźnik - SKM - wciąż analizuje kwestię spalania, ale nie wyklucza, że m.in. wspomniane czynniki mają na to istotny wpływ. Producent szynobusów zarzeka się, że ich obliczenia zużycia paliwa pokrywają się z realiami linii.



Jak oceniasz jakość przewozów na linii PKM?

Szynobusy kursujące po linii PKM, zgodnie ze specyfikacją zamówienia, powinny spalać od 40 do 60 litrów na każde 100 kilometrów. Dotarliśmy jednak do informacji, że szynobusy znacznie przekraczają te założenia, kursując po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Obserwuję przebieg tankowania szynobusów w Gdyni. Z moich obserwacji wynika, że pojazdy palą więcej, niż zakładano - zasygnalizował nam jeden z pracowników firmy, współpracującej ze spółką PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że 18-kilometrowa linia PKM, która łączy Osowę z Wrzeszczem, jest de facto linią górską - na tym odcinku pociąg pokonuje 131 m różnicę wysokości. Ponadto w tym czasie szynobusy zatrzymują się na dziewięciu przystankach i stacjach.


SKM analizuje zużycie paliwa

Władze spółki SKM w Trójmieście, która jest operatorem linii, przekonują, że ilości spalanego paliwa są wciąż przez nich analizowane.

- O ich ostatecznej wielkości będziemy mogli powiedzieć wtedy, gdy przetestujemy tabor zarówno w porze zimowej, jak i letniej, bowiem temperatura otoczenia ma istotny wpływ na te wartości. Również ważnym czynnikiem mającym wpływ na jego zużycie są umiejętności maszynistów, które są cały czas doskonalone pod kątem jazdy tym taborem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.
Co na to producent - firma Pesa?

- Na zużycie paliwa ma wpływ bardzo wiele czynników, które mogły być nieznane przewoźnikowi obsługującemu dotąd wyłącznie tabor elektryczny - wyjaśnia ostrożnie Michał Żurowski, rzecznik prasowy bydgoskiej Pesy.
- Nasze obliczenia zużycia paliwa w ofercie pokrywają się z realiami na linii PKM, a zużycie w eksploatacji jest zgodne z przedstawioną przez nas w przetargu ofertą - dodaje.

SKM jest zabezpieczona przed wyższymi kosztami

Co jeśli nie uda się wyeliminować czynnika odpowiedzialnego za wyższe spalanie?

Umowa między samorządem województwa, a spółką SKM na operatora, przewiduje rekompensaty w sytuacji gdyby zyski z wpłat za bilety nie pokrywały części kosztów. To oznacza, że z budżetu województwa będzie trzeba dołożyć do funkcjonowania linii PKM.

Przypomnijmy, że pociągi po linii PKM kursują od 1 września. Na razie składy kursują między Wrzeszczem a Osową, poza pojedynczymi kursami do Gdyni Głównej i Gdańska Głównego. Od 1 października pociągi mają dotrzeć do Kartuz.

Miejsca

Opinie (308) 1 zablokowana

  • News dnia według Kiepskiego Ferdynanda

    Żeby miał sens wywód pana Naskręta, po stwierdzeniu, powinny pojawić się wnioski.

    • 10 1

  • (2)

    Trzeba sprawdzić czy ktoś nie podkrada.
    W końcu w Gdańsku rządzi PO.

    • 23 9

    • pisiory podkradają żeby zaszkodzić po buahhaa

      • 1 3

    • Jarek na 100% nie podkrada,

      on ma samochodzik nakręcany kluczykiem.
      Dostał kiedyś na Mikołaja.

      • 4 5

  • Bo na pusto jeżdżą (1)

    Jak będą zapełnione, to się zużycie zoptymalizuje

    • 5 2

    • bzdura chyba odwrotnie jak puste to mało powinny palić

      • 1 1

  • zaczyna się

    dopłaty, dofinansowania, a wszystko to z kieszeni podatnika

    • 9 1

  • Moim zdaniem powinni lepiej przypilnowac czy aby kto sobie tego paliwa nie spuszcza. Idę o zakład ze wtedy spalanie spadnie ;)

    • 11 2

  • Hel

    Jeździły te szynobusy na Hel to już mieli porównanie ile palą w rzeczywistości.... o skąd nagle takie zaskoczenie???

    • 22 0

  • no proszę. 7-9 aut (srednio) zuzywa tyle samo paliwa

    • 7 1

  • a miały tyle palić ile 3 samochody ( osobowe ? )

    Okazuje się teraz norma 40-60 litrów na 100 km jest przekroczona,
    a ja w swojej naiwności im wierzyłem.
    I co się okazało, że 1 szynobus pali ile 10 samochodów a przecież nie muszą stać w korkach a poza tym co wjechało na górkę to przecież z niej zjeżdza.

    • 8 1

  • Kupujcie w Kaliningradzie to będzie taniej... Gorzej z normami UE, nie spełniają żadnych ichnie paliwa.

    Połowa Warmii na tym jeździ, żyją z handlu i

    / całe transporty idą z tym szajsem na Gdańsk, zwłaszcza na rynki i na giełdę w Pruszczu, nasza SG nadaje się ale do... /

    • 9 1

  • I znow Pesa winna!

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane