• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szynobusy na linii PKM zużywają więcej paliwa niż zakładano

Maciej Naskręt
17 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy. Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy.

Górzysta linia, częste przystanki i brak doświadczenia maszynistów mają potęgować zużycie paliwa szynobusów kursujących po linii PKM. Przewoźnik - SKM - wciąż analizuje kwestię spalania, ale nie wyklucza, że m.in. wspomniane czynniki mają na to istotny wpływ. Producent szynobusów zarzeka się, że ich obliczenia zużycia paliwa pokrywają się z realiami linii.



Jak oceniasz jakość przewozów na linii PKM?

Szynobusy kursujące po linii PKM, zgodnie ze specyfikacją zamówienia, powinny spalać od 40 do 60 litrów na każde 100 kilometrów. Dotarliśmy jednak do informacji, że szynobusy znacznie przekraczają te założenia, kursując po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Obserwuję przebieg tankowania szynobusów w Gdyni. Z moich obserwacji wynika, że pojazdy palą więcej, niż zakładano - zasygnalizował nam jeden z pracowników firmy, współpracującej ze spółką PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że 18-kilometrowa linia PKM, która łączy Osowę z Wrzeszczem, jest de facto linią górską - na tym odcinku pociąg pokonuje 131 m różnicę wysokości. Ponadto w tym czasie szynobusy zatrzymują się na dziewięciu przystankach i stacjach.


SKM analizuje zużycie paliwa

Władze spółki SKM w Trójmieście, która jest operatorem linii, przekonują, że ilości spalanego paliwa są wciąż przez nich analizowane.

- O ich ostatecznej wielkości będziemy mogli powiedzieć wtedy, gdy przetestujemy tabor zarówno w porze zimowej, jak i letniej, bowiem temperatura otoczenia ma istotny wpływ na te wartości. Również ważnym czynnikiem mającym wpływ na jego zużycie są umiejętności maszynistów, które są cały czas doskonalone pod kątem jazdy tym taborem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.
Co na to producent - firma Pesa?

- Na zużycie paliwa ma wpływ bardzo wiele czynników, które mogły być nieznane przewoźnikowi obsługującemu dotąd wyłącznie tabor elektryczny - wyjaśnia ostrożnie Michał Żurowski, rzecznik prasowy bydgoskiej Pesy.
- Nasze obliczenia zużycia paliwa w ofercie pokrywają się z realiami na linii PKM, a zużycie w eksploatacji jest zgodne z przedstawioną przez nas w przetargu ofertą - dodaje.

SKM jest zabezpieczona przed wyższymi kosztami

Co jeśli nie uda się wyeliminować czynnika odpowiedzialnego za wyższe spalanie?

Umowa między samorządem województwa, a spółką SKM na operatora, przewiduje rekompensaty w sytuacji gdyby zyski z wpłat za bilety nie pokrywały części kosztów. To oznacza, że z budżetu województwa będzie trzeba dołożyć do funkcjonowania linii PKM.

Przypomnijmy, że pociągi po linii PKM kursują od 1 września. Na razie składy kursują między Wrzeszczem a Osową, poza pojedynczymi kursami do Gdyni Głównej i Gdańska Głównego. Od 1 października pociągi mają dotrzeć do Kartuz.

Miejsca

Opinie (308) 1 zablokowana

  • Spoko!

    Kasa zawsze się znajdzie na PKM. marszałek od 2009 roku nie dał podwyżki pracownikom, więc jak nie dostaną jej przez kolejne 10 lat z powodu deficytowej inwestycji nic się nie stanie. Po prostu to Polska.

    • 7 1

  • Fakt większego zużycia paliwa i związane z tym koszty eksploatacji zapewne przyspieszą potrzebę niezwłocznej elektryfikacji.

    • 7 0

  • Trójmiasto.pl nie daje szansy czytelnikowi by wyszedł ponad przeciętność (1)

    "wyjaśnia ostrożnie Michał Żurowski" - przepraszam, ale chciałbym dostąpić zaszczytu samodzielnej oceny w lekturze tekstu, czy wyjaśnienie pana Żurowskiego jest ostrożne, nieostrożne, mądre, niemądre, śmieszne, smutne, nijakie. Marzę, aby autor powierzył mi tą niezwykłą odpowiedzialność oceny własnej. Naprawdę, więcej wiary w mózgi. Dno.

    • 8 3

    • Na co dzień twoje rozterki opisuje się pewnym zwrotem:

      "Problem pierwszego świata".

      Może jakąś grupę wsparcia powołamy dla ludzi poszkodowanych słowem "ostrożnie"? Może jest was więcej, lecz boicie się przyznać przed światem do swojej osobistej tragedii? Mam gdzieś wysłać SMSa, żeby jakaś fundacja wsparła cię finansowo w tych trudnych chwilach?

      • 3 0

  • Upadlosc

    czyli, nierentowne! Syndyk, upadlosc, rozbiorka.... Jak to w PL

    • 9 2

  • do AUTORA TEGO ARTYKUŁU (1)

    a co mnie pasażera to interesuje , poziom pseudo dziennikarstwa spadł na bruk, czy mnie obchodzi ? ile zużywa paliwa samolot kupuję usługę i to wszystko

    • 10 5

    • Do AUTORA POWYŻSZEJ OPINII

      Nie odpowiada mi tematyka książki, to jej nie czytam. Nie smakuje mi jakaś potrawa, to jej nie jem. Nie lubię skarpetek w prążki, to ich nie noszę.

      Ból d..y można leczyć, panie stękający. Tylko najpierw wyciągnij z niej głowę.

      • 4 1

  • wożą powietrze dużo palą i są powodem do obcięcia rozkładów autobusów - same plusy

    • 10 1

  • (1)

    Hmmm trzeba lepiej zrobić rozkład, większość pociągów jeżdzi puste....

    • 13 2

    • Zmienić godzinę odjazdu PKM z Wrzeszcza z 16:20 na 16:22!!!

      Zmienić godzinę odjazdu PKM z Wrzeszcza z 16:20 na 16:22!!!, to nie będzie jeździć pusta. Obecny rozkład jest tragiczny.

      • 1 1

  • Pesa-szynobusy

    Te szynobusy są niesamowicie głośne. Słabo zadbano o wyciszenie. Malowanie nijakie, nudne na maksa. Całość robi przeciętne wrażenie już na początku. Co będzie za kilka lat.

    • 6 7

  • Dlatego w 1 dzien skład stał !

    Brak paliwa ? Bo menedżerowie kazali tankować na styk .
    Menadzerowie i bankomaty precz z kolei. To nie bank . Tu czasem trzeba dopłacić aby mieszkańca żyło sie lepiej .

    • 5 0

  • Trzeba zamknąć PKM jest nieopłacalne

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane