• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szynobusy na linii PKM zużywają więcej paliwa niż zakładano

Maciej Naskręt
17 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy. Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy.

Górzysta linia, częste przystanki i brak doświadczenia maszynistów mają potęgować zużycie paliwa szynobusów kursujących po linii PKM. Przewoźnik - SKM - wciąż analizuje kwestię spalania, ale nie wyklucza, że m.in. wspomniane czynniki mają na to istotny wpływ. Producent szynobusów zarzeka się, że ich obliczenia zużycia paliwa pokrywają się z realiami linii.



Jak oceniasz jakość przewozów na linii PKM?

Szynobusy kursujące po linii PKM, zgodnie ze specyfikacją zamówienia, powinny spalać od 40 do 60 litrów na każde 100 kilometrów. Dotarliśmy jednak do informacji, że szynobusy znacznie przekraczają te założenia, kursując po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Obserwuję przebieg tankowania szynobusów w Gdyni. Z moich obserwacji wynika, że pojazdy palą więcej, niż zakładano - zasygnalizował nam jeden z pracowników firmy, współpracującej ze spółką PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że 18-kilometrowa linia PKM, która łączy Osowę z Wrzeszczem, jest de facto linią górską - na tym odcinku pociąg pokonuje 131 m różnicę wysokości. Ponadto w tym czasie szynobusy zatrzymują się na dziewięciu przystankach i stacjach.


SKM analizuje zużycie paliwa

Władze spółki SKM w Trójmieście, która jest operatorem linii, przekonują, że ilości spalanego paliwa są wciąż przez nich analizowane.

- O ich ostatecznej wielkości będziemy mogli powiedzieć wtedy, gdy przetestujemy tabor zarówno w porze zimowej, jak i letniej, bowiem temperatura otoczenia ma istotny wpływ na te wartości. Również ważnym czynnikiem mającym wpływ na jego zużycie są umiejętności maszynistów, które są cały czas doskonalone pod kątem jazdy tym taborem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.
Co na to producent - firma Pesa?

- Na zużycie paliwa ma wpływ bardzo wiele czynników, które mogły być nieznane przewoźnikowi obsługującemu dotąd wyłącznie tabor elektryczny - wyjaśnia ostrożnie Michał Żurowski, rzecznik prasowy bydgoskiej Pesy.
- Nasze obliczenia zużycia paliwa w ofercie pokrywają się z realiami na linii PKM, a zużycie w eksploatacji jest zgodne z przedstawioną przez nas w przetargu ofertą - dodaje.

SKM jest zabezpieczona przed wyższymi kosztami

Co jeśli nie uda się wyeliminować czynnika odpowiedzialnego za wyższe spalanie?

Umowa między samorządem województwa, a spółką SKM na operatora, przewiduje rekompensaty w sytuacji gdyby zyski z wpłat za bilety nie pokrywały części kosztów. To oznacza, że z budżetu województwa będzie trzeba dołożyć do funkcjonowania linii PKM.

Przypomnijmy, że pociągi po linii PKM kursują od 1 września. Na razie składy kursują między Wrzeszczem a Osową, poza pojedynczymi kursami do Gdyni Głównej i Gdańska Głównego. Od 1 października pociągi mają dotrzeć do Kartuz.

Miejsca

Opinie (308) 1 zablokowana

  • Ściema :)

    Z czego wiem to te Szynobusy Spalają 2 -razy po 45l/100km w przystankach odalonych po 2-13km

    • 3 0

  • Skoro jada pod gore to musza wiecej spalic,normalne

    Widac tez ze bardzo kopca to oznaka ze jest marnej jakosci ropa to i pali wiecej

    • 4 0

  • Jak nie wiadomo co za przyczyna, zróbmy referendum.

    • 3 2

  • czteroetylek (1)

    Sprawdził bym odmierzacze na stacji tankowania szynobusów w asyście obwodowego urzędu miar w Gdańsku ul.Polanki naczelnik Horała, Założył plomby na wlewach paliwa szynobusów. Przeszkolił obsługę z eco drivingu bo to też pojazd z silnikiem spaliwowym.Załozył monitoring na stacji paliw.... dalsze konsultacje płatne :D

    • 22 4

    • Pojęcie nie masz o czym piszesz

      Zużycie paliwa chwilowe, średnie, i wiele innych parametrów jak obciążenia silników, prędkość itd są na bieżąco zapisywane a także wysyłane przez system telemetryczny w czasie rzeczywistym....Pomyliły Ci się epoki...albo czteroetylek ołowiu Ci zaszkodził.

      • 0 0

  • Jakość paliwa też ma wpływ

    może by tak sprawdzić jakość paliwa???

    • 5 0

  • Dobre co.

    Winni maszyniści, przystanki i pagórki. Użyć takich argumentów to trzeba być idiotą albo zakładać,że ci co czytają są takimi.

    • 6 0

  • Moze sprawdzić czy maszyniści i ci on nalewania gnojówki zwanej ON

    nie mają prywatnie "tedeji" :-))))

    • 4 3

  • (15)

    Samochody spalają więcej paliwa, niż podają producenci w swoich magicznych tabelach

    • 183 5

    • (12)

      Moje Tico 14,6 w cyklu miejskim.

      • 7 2

      • (6)

        Cieniutko. Ja swoim Golfem schodze poniżej 8 litrów.

        • 2 1

        • (5)

          BMW 525tds touring diesel na trasie 7 litrów/100 km, na autostradzie 6 z groszami, w mieście jeżdżę tak rzadko że nie wiem ile
          wcześniej BMW benzyniaki 316, 318 itp na poziomie 6-7 na trasie, 8 w mieście

          • 0 13

          • (2)

            minusują posiadacze aut francuskich, spalanie powyżej 10 l / 100 nawet poza miastem, hehehe

            • 1 10

            • Ciekawe (1)

              Peugeotem 3008 (spory samochód) w mieście ok 6-7L

              • 1 0

              • Kangoo 1,2 16V - bierze 8-9l gazu na 100km, jazda raczej delikatna.

                Wychodzi koszt około 17 złotych za 100km.

                • 2 0

          • (1)

            mi w 525tds spalanie poza miastem wzrosło ostatnio z ok. 7 do ok. 8, nie wiem co robić, poradźcie koledzy

            • 0 0

            • Powiedz dziewczynie żeby cię pchala a ty wyłączając samochod

              • 5 0

      • Silniczek Tico ma gaźnik i jeśli nie wciśniesz grzybka ssania po rozruchu - może wyjść na serio taki wynik :-) (4)

        • 7 1

        • (1)

          Tico się nadaje co najwyżej do wożenia kijów po polu golfowym. Choć i na to wymyślono bardziej efektywne rozwiązania

          • 7 7

          • BMW to auto dla turasów i murzynów

            • 9 3

        • (1)

          Gażnik to ma mój stary traktor. Chyba w osobówkach wymyślono w międzyczasie jakieś nowocześniejsze rozwiązania?

          • 1 6

          • całe życie na traktorze, nie ma czasu na naukę...

            • 5 0

    • (1)

      Zależy od kierowcy. Ją np. W mieście nigdy nie przekroczylem normy. Jednak w trasie ciężko mi utrzymać się w niej. Po prostu 100km to za mało na jazdę 140 przez autostradę.

      • 3 14

      • Ja spalam zawsze tyle samo albo mniej niż podają producenci. Zwłaszcza poza miastem.

        • 4 7

  • Zużycie takch szynobusów to min 100 litrów na 100 km i wzwyż

    do tego teren górski PKM. 2 silniki diesla po ponad 500 PS każdy, ponad 100 ton masy i ktoś kto bredził , ze będzie to palić 60 litrów na 100 km został by zwolniony przeze mnie za brak zdolności myślenia. Najlepiej jak ten szynobus rusza z Matarni do Lotniska to mocy mu brakuje. Parowóz lepiej by wyrywał .

    PS PKM jest super tak czy inaczej :-))))

    • 4 1

  • Teraz badają spalanie ???? Jakieś jaja !!

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane