• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szynobusy na linii PKM zużywają więcej paliwa niż zakładano

Maciej Naskręt
17 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy. Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy.

Górzysta linia, częste przystanki i brak doświadczenia maszynistów mają potęgować zużycie paliwa szynobusów kursujących po linii PKM. Przewoźnik - SKM - wciąż analizuje kwestię spalania, ale nie wyklucza, że m.in. wspomniane czynniki mają na to istotny wpływ. Producent szynobusów zarzeka się, że ich obliczenia zużycia paliwa pokrywają się z realiami linii.



Jak oceniasz jakość przewozów na linii PKM?

Szynobusy kursujące po linii PKM, zgodnie ze specyfikacją zamówienia, powinny spalać od 40 do 60 litrów na każde 100 kilometrów. Dotarliśmy jednak do informacji, że szynobusy znacznie przekraczają te założenia, kursując po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Obserwuję przebieg tankowania szynobusów w Gdyni. Z moich obserwacji wynika, że pojazdy palą więcej, niż zakładano - zasygnalizował nam jeden z pracowników firmy, współpracującej ze spółką PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że 18-kilometrowa linia PKM, która łączy Osowę z Wrzeszczem, jest de facto linią górską - na tym odcinku pociąg pokonuje 131 m różnicę wysokości. Ponadto w tym czasie szynobusy zatrzymują się na dziewięciu przystankach i stacjach.


SKM analizuje zużycie paliwa

Władze spółki SKM w Trójmieście, która jest operatorem linii, przekonują, że ilości spalanego paliwa są wciąż przez nich analizowane.

- O ich ostatecznej wielkości będziemy mogli powiedzieć wtedy, gdy przetestujemy tabor zarówno w porze zimowej, jak i letniej, bowiem temperatura otoczenia ma istotny wpływ na te wartości. Również ważnym czynnikiem mającym wpływ na jego zużycie są umiejętności maszynistów, które są cały czas doskonalone pod kątem jazdy tym taborem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.
Co na to producent - firma Pesa?

- Na zużycie paliwa ma wpływ bardzo wiele czynników, które mogły być nieznane przewoźnikowi obsługującemu dotąd wyłącznie tabor elektryczny - wyjaśnia ostrożnie Michał Żurowski, rzecznik prasowy bydgoskiej Pesy.
- Nasze obliczenia zużycia paliwa w ofercie pokrywają się z realiami na linii PKM, a zużycie w eksploatacji jest zgodne z przedstawioną przez nas w przetargu ofertą - dodaje.

SKM jest zabezpieczona przed wyższymi kosztami

Co jeśli nie uda się wyeliminować czynnika odpowiedzialnego za wyższe spalanie?

Umowa między samorządem województwa, a spółką SKM na operatora, przewiduje rekompensaty w sytuacji gdyby zyski z wpłat za bilety nie pokrywały części kosztów. To oznacza, że z budżetu województwa będzie trzeba dołożyć do funkcjonowania linii PKM.

Przypomnijmy, że pociągi po linii PKM kursują od 1 września. Na razie składy kursują między Wrzeszczem a Osową, poza pojedynczymi kursami do Gdyni Głównej i Gdańska Głównego. Od 1 października pociągi mają dotrzeć do Kartuz.

Miejsca

Opinie (308) 1 zablokowana

  • Kupujcie w Kaliningradzie to będzie taniej... Gorzej z normami UE, nie spełniają żadnych ichnie paliwa.

    Połowa Warmii na tym jeździ, żyją z handlu i

    / całe transporty idą z tym szajsem na Gdańsk, zwłaszcza na rynki i na giełdę w Pruszczu, nasza SG nadaje się ale do... /

    • 9 1

  • (2)

    Trzeba sprawdzić czy ktoś nie podkrada.
    W końcu w Gdańsku rządzi PO.

    • 23 9

    • Jarek na 100% nie podkrada,

      on ma samochodzik nakręcany kluczykiem.
      Dostał kiedyś na Mikołaja.

      • 4 5

    • pisiory podkradają żeby zaszkodzić po buahhaa

      • 1 3

  • Wystarczy zainstalować przepływomierze (5)

    i znajdzie się źródło wycieku diesla. Chłopcy chcieli już na wstępie ustanowić swoje warunki ale ktoś był zbyt dociekliwy i d,,,pa. Na razie walczą z producentem ale to bezcelowe, silniki zużywają ile powinny, a to
    nie daje żadnej rezerwy dla maszynistów. Problem znany i stary jak świat.

    • 34 1

    • bzdura z twoimi domysłami (3)

      masz kolego mętne pojęcie o temacie, powiedz nam jeszcze gdzie spuszczają to paliwo i czy do termosa, kieszeni a może do teczki.

      • 2 11

      • do karnistrów na stacji tankowania (2)

        • 7 0

        • co to jest karnister?

          • 4 1

        • dobrze ze nie do kanki na mleko

          • 0 0

    • "Przepływy " paliwa

      Zakładałem kiedyś przepływomierze w pewnej firmie budowlanej. Stałem się wrogiem publicznym numer jeden. Do spektakularnych wykryć przekrętów należało zarejestrowanie pracy jednego silnika w maszynie dwusilnikowej. "Oszczędności", oczywiście dla operatora - 300 litrów dziennie. Były jeszcze inne sukcesy.

      • 5 0

  • a miały tyle palić ile 3 samochody ( osobowe ? )

    Okazuje się teraz norma 40-60 litrów na 100 km jest przekroczona,
    a ja w swojej naiwności im wierzyłem.
    I co się okazało, że 1 szynobus pali ile 10 samochodów a przecież nie muszą stać w korkach a poza tym co wjechało na górkę to przecież z niej zjeżdza.

    • 8 1

  • a co z dziwnymi nazwami przystanków (5)

    Zamiast Gdańsk port lotniczy powinno być AIRPORT wtedy zagraniczniak by zrozumiał. A co to za głupi skrót Gdańsk Rębie., Niedżwiednika za to nie skrócili.

    • 7 14

    • lech walesa brzmi dumnie

      • 3 1

    • TW Bolek Airport

      • 9 5

    • w dyni nazwiecie sobie airport

      • 3 1

    • Tu jest Polska...

      ... i nazwy powinny być polskie (ew. z dopiskiem po angielsku). Tak jest w wielu krajach ale jak ktos jezdzi tylko po swojej wsi, to nie wie.

      • 6 0

    • Nazwa 'Port lotniczy' jest ok

      ale nazywanie Rębiechowem kolejnego przystanku to przegięcie. Nie można było wybrać jakiejkolwiek innej nazwy NIE kojarzącej się z lotniskiem?

      • 1 0

  • no proszę. 7-9 aut (srednio) zuzywa tyle samo paliwa

    • 7 1

  • Hel

    Jeździły te szynobusy na Hel to już mieli porównanie ile palą w rzeczywistości.... o skąd nagle takie zaskoczenie???

    • 22 0

  • spalanie (1)

    Głuszek powinien spalić się ze wstydu z powodu palenia głupa tymi swoimi wypowiedziami. Jakim cudem SKM wygrało przetarg skoro ma niedoświadczonych maszynistów

    • 19 4

    • A kto da ci doświadczonych ?

      • 2 1

  • Moim zdaniem powinni lepiej przypilnowac czy aby kto sobie tego paliwa nie spuszcza. Idę o zakład ze wtedy spalanie spadnie ;)

    • 11 2

  • maszyniści tankują do kanistrów i później wychodzi takie spalanie (2)

    sam pracowałem na samochodzie służbowym - spalał 2x więcej niż podawał producent, no cóż miałem ciężką nogę :) wszyscy tak robią
    z moim prywatnym autem nie byłem na stacji od dwóch lat i ciągle jakoś jeździ :P

    • 11 15

    • Chwalisz się że jesteś złodziejem, który okrada chlebodwawcę....? Wstyd!!!

      • 11 1

    • Jak twój pracodawca nie płaci ci nadgodzin a musisz kiwać

      po godzinach za friko to jesteś taki mały Janosik, a jak jest inaczej to jesteś pospolity złodziej.
      Pamiętaj wszakże jak skończył Janosik

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane