- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (258 opinii)
- 2 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (51 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (260 opinii)
- 4 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (851 opinii)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (83 opinie)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (125 opinii)
Szyper "Czarnej Perły" odpowie przed sądem za zderzenie statku z pogłębiarką
Zakończyło się śledztwo w sprawie wypadku "Czarnej Perły", do którego doszło w lipcu 2021 r. na wysokości Polskiego Haka przy ujściu Motławy do Martwej Wisły. Do sądu trafił akt oskarżenia przeciwko szyprowi jednostki, który odpowie za umyślne sprowadzenie katastrofy w ruchu wodnym.
Około godz. 15 znajdowała się ona na terenie tzw. Polskiego Haka, czyli przy ujściu Motławy do Martwej Wisły, i kierowała się do wejścia Motławy.
- W tym momencie na obszarze Polskiego Haka pojawiła się pogłębiarka, która wypłynęła z Kanału Kaszubskiego. Wykonywała manewr obrotu na Polskim Haku. Jak ustalono, przed wpłynięciem na Polski Hak pilot pogłębiarki komunikował się ze statkiem, informując o planowanym manewrze. Jednak w trakcie obrotu pogłębiarki "Czarna Perła" uderzyła w jej lewą burtę - relacjonuje ustalenia śledztwa Grażyna Wawryniuk z Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Jaki konkretnie zarzut postawiono szyprowi?
Przeprowadzone tuż po wypadku badania wykazały, że sternik "Czarnej Perły" pił wcześniej alkohol.
Warto też zaznaczyć, że w wyniku wypadku poszkodowanych zostało czterech pasażerów statku.
Sprawę zbadali biegli, którzy jednogłośnie orzekli, że bezpośrednią przyczyną wypadku było niewłaściwe przeprowadzenie przez sterującego "Czarną Perłą" manewru wyprzedzania pogłębiarki.
Z zebranego materiału dowodowego, w tym opinii z zakresu wypadków w ruchu morskim, wynika, że bezpośrednią przyczyną zderzenia się jednostek było niewłaściwe przeprowadzenie przez sterującego statkiem Czarna Perła manewru wyprzedzania pogłębiarki.
- Prokurator zarzucił sterującemu statkiem szyprowi, znajdującemu się w stanie po użyciu alkoholu, umyślne sprowadzenie katastrofy w ruchu wodnym, w następstwie czego doszło do narażenia na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia i zdrowia wielu osób, a cztery z nich zostały poszkodowane - mówi Wawryniuk.
Szyper statku nie przyznał się do popełnienia przestępstwa
A przestępstwo to jest dość poważne - grozi za nie kara więzienia do lat 10. Proces w tej sprawie toczyć się będzie przed Sądem Rejonowym Gdańsk-Południe.
Początkowo do sprawy zatrzymano także mechanika "Czarnej Perły", który również wcześniej miał pić alkohol. Ostatecznie jednak nie został on objęty aktem oskarżenia.
Opinie wybrane
-
2023-01-05 14:04
(7)
Dlaczego trak szybko? Dopiero minęło 1,5 roku od zdarzenia.
- 174 10
-
2023-01-05 17:50
reforma wymiaru sprawiedliwości PIS czy pana zero
- 8 5
-
2023-01-05 15:06
Jakie półtora roku?! Nie znasz się na kalendarzu albo/i czytać nie potrafisz!
- 3 10
-
2023-01-05 14:23
reforma pana zbyszka zwanego "zerem"
- 25 18
-
2023-01-05 14:29
Mają płacone na godzinę, nie do sprawy.
- 12 4
-
2023-01-05 14:26
Wolne sądy to i wolna prokuratura (2)
Na wyrok poczeka kolejne trzy lata. I to w pierwszej instancji.
- 30 6
-
2023-01-05 14:58
Jeżeli prokurator dał ciała i sąd będzie potrzebował dalszych czynności to zapewne tak. (1)
- 14 2
-
2023-01-05 15:39
nie
Czas oczekiwania na pierwszą rozprawę wyniesienie pewnie z 8-9 miesięcy. Do tego na pewno biegły, być może dwóch, zarzuty wobec opinii, jak papuga będzie sprytna. Dwa-trzy lata są wysoce prawdopodobne. To Polska właśnie.
- 12 1
-
2023-01-05 14:44
Każdy pije (24)
Ksiadz w kościele, lekarz w szpitalu i szyper na statku. Piję się w pracy, po niej, w urodziny, święta, itd itd. Jeden promil powinien być dopuszczalny. W USA nie ma alkomatów tylko szeryf stwierdza czy ktoś jest pijany czy nie.
- 66 180
-
2023-01-06 19:10
Ja nie pije.Ale chętnie zobaczę jamwsadzasz sieje dziecko na statek, łajbę,tratwę z pijanym szyprem
- 0 0
-
2023-01-06 17:50
Bzdura. pijany ksiadz może najwyżej zgorszyć, pijany lekarz może zabić pacjenta, a pijany szyper zatopić statek z załą załogą. Jeśli o mnie chodzi, sukienkowi mogą chodzić nawaleni 24/7 i tak nic nie robią poza zbieraniem kasy i odprawianiem swoich guseł, a odpowiadaja wyłącznie przed innymi sukienkowymi, którzy wymagają od nich kasy na swoje
Bzdura. pijany ksiadz może najwyżej zgorszyć, pijany lekarz może zabić pacjenta, a pijany szyper zatopić statek z załą załogą. Jeśli o mnie chodzi, sukienkowi mogą chodzić nawaleni 24/7 i tak nic nie robią poza zbieraniem kasy i odprawianiem swoich guseł, a odpowiadaja wyłącznie przed innymi sukienkowymi, którzy wymagają od nich kasy na swoje utrzymanie.
Lekarz lub szyper odpowiadają za życie lub śmieć innych osób.
Pijani księża lataja mi koło d**y, ale na pijanego lekarza lub szypra nie ma zgody.- 2 0
-
2023-01-06 12:21
To, że w innych krajach na zachodzie żyje ciemnota, nie znaczy, że tu też ma taka być.
- 5 0
-
2023-01-06 10:49
szeryf tez stwierdza czy cie odstrzelic czy nie
- 3 1
-
2023-01-06 10:35
(2)
Dla załogi statku w USA, dopuszczalny limit alkoholu we krwi to: 0.4 promila.
Niezależnie od bandery.
Bywam w portach amerykańskich kilka razy w roku i przechodziłem kontrole trzeźwości kilkadziesiąt razy, bywały sytuacje, że PSC czy CG wchodziły na statek kilka razy dziennie.- 3 1
-
2023-01-06 12:22
Pamiętam, jak nieco ponad 20 lat temu trzech kierowników działów od nas z pionu informatyki do USA pojechało
Ludzie nieco po 30-tce. Na seminarium informatyczne do miasta w płd-wsch. Stanach. Atlanta czy Charlotte. Ale wykryli coś atrakcyjnego turystycznie, ponad 200 km stamtąd, na zachód, a może północ. No i kolejnego dnia wyrwali się po obiedzie, w połowie prezentacji popołudniowych, pojechali taksówką do wypożyczalni, wsiedli do wynajętego samochodu i
Ludzie nieco po 30-tce. Na seminarium informatyczne do miasta w płd-wsch. Stanach. Atlanta czy Charlotte. Ale wykryli coś atrakcyjnego turystycznie, ponad 200 km stamtąd, na zachód, a może północ. No i kolejnego dnia wyrwali się po obiedzie, w połowie prezentacji popołudniowych, pojechali taksówką do wypożyczalni, wsiedli do wynajętego samochodu i ruszyli. Tylko że harmonogram podróży założyli z podobnymi prędkościami, jak w Polsce, jeżdżenie 120-140, gdzie ograniczenie było do 70. A ograniczenie do 50 km/h, to ujmowali nogi nieco z gazu i jechali 100-105. Gdy ich policja radarem złapała, dawali 50 zł i jechali dalej, pierwsze 300 m zgodnie z przepisami. W USA myśleli, że poza miastem będą dobrze wypatrywać radiowozów i pojadą "po polsku". Raz się udało, drugi nie, nawet policjant przyjął wyjaśnienie, że się pomylili i źle mile na kilometry jako Europejczycy przeliczali. Ale zapowiedział, że niech nie liczą, że drugi raz to tłumaczenie przejdzie. Nie wiedzieli, czy coś nadał o nich w eter i dalej jechali przepisowo. Po przejechaniu może 70% trasy w interesujący ich rejon - zawrócili. Bo ledwo co by przed północą wrócili. Na szczęście nie próbowali dawać w łapę, jak policji w Polsce. Ktoś im już w Polsce zapowiedział, że jeśli chcą uniknąć dużych kłopotów, niech nawet o tym nie myślą. I 50 baksów nie dawali.
- 1 2
-
2023-01-06 10:51
oczywiście wszystko bedzie ok dopóki nie spowodujesz wypadku
- 1 1
-
2023-01-06 10:18
piją przede wszystkim idioci
- 4 3
-
2023-01-06 09:20
Może w twoim otoczeniu to normalne pijaku
- 1 1
-
2023-01-06 07:23
Tak, wszędzie, w pracy lumpy piją, a ludzie pracują.
- 1 1
-
2023-01-05 21:12
ale my żyjemy w PL a nie USA
to bardzo poważny problem w Polsce.
- 3 2
-
2023-01-05 17:43
(3)
Jeszce pare lat temu oficjalnie kapitan statku w Finlandii mogl miec do1,2 promila.
- 5 7
-
2023-01-06 12:12
Finlandyj mają tam pod do/statkiem...
- 2 0
-
2023-01-05 19:33
W Finlandii jest zimniej i bardziej buja, więc aby nie mieć choroby morskiej dopuszczano takowe lekarstwo na %
- 7 0
-
2023-01-05 18:16
to prawda tak bylo
ale miejscowosc sie nazywala Soplica w gminie Bols nie Finlandia
- 13 2
-
2023-01-05 15:37
(1)
Ach, to cudowne USA. To sprawdź dokładniej jaki tam mają problem z kierowcami jeżdżącymi na podwójnym gazie.
- 25 2
-
2023-01-05 16:21
Problem jest, ale nie ma takiej pobłażliwości jak w Polsce
Pijany kierowca idzie do paki, a nie jakieś fikcyjne zatrzymywanie prawa jazdy, które już zostało zatrzymane 3x wcześniej.
- 27 1
-
2023-01-05 15:13
Ale szeryf w USA nie łata budżetu...8-)
- 14 6
-
2023-01-05 14:57
Nie każdy, ja nie piję. Zatem mijasz się z prawdą. Zapewne celowo. (5)
- 53 12
-
2023-01-05 16:06
Kto nie pije (4)
ten kapuje.
Wiec nie masz sie czym chwalic.- 13 45
-
2023-01-06 22:03
Oho, powiedzenia rodem z PRL dalej w modzie widać
- 2 0
-
2023-01-06 12:25
No kapuję, co z tego
Dzięki temu kilku pijaków z pracy wyleciało, a jakość roboty wzrosła
- 6 1
-
2023-01-05 23:25
Bolek, obecnie nie jest 1973. I w stoczni już nie pracujesz (1)
- 9 6
-
2023-01-06 14:32
s
Balbina jestem a nie Bolek
- 5 1
-
2023-01-05 14:24
Prorok to nie wyrok (9)
Umyślność jest wysoce wątpliwa. Umyślność w prawie karnym ma dwie postacie: 1) zamiar bezpośredni - chce coś ktoś zrobić oraz 2) zamiar ewentualny - ktoś nie chce czegoś zrobić, ale się na to godzi. Trudno w ww. przypadku (nawet biorąc pod uwagę alk) mówić nawet o zamiarze ewentualnym, no chyba że przeBiegły orzekł inaczej w opinii.
- 50 30
-
2023-01-06 00:15
A o lekkomyślności i niedbalstwie w prawie karnym słyszałem?
- 5 0
-
2023-01-05 23:46
te,lojer z drugiego roku (1)
a słyszałeś, że w przypadku katastrof, podobnie jak wypadków, skutek objęty jest i owszem zawsze nieumyślnością, ale zasady bezpieczeństwa w ruchu można naruszyć tak umyślnie, jak i nieumyślnie? taka trudna konstrukcja przestępstw umyślno - nieumyślnych. nie nauczyli? czy jesteś po gdyńskiej szkole zawodowej?
- 4 3
-
2023-01-06 00:17
zanim kogoś zwyzywasz zastanów się
i przeczytaj sobie art. 173 i 177 kk. Może gdyńska szkoła zawodowa nie taka zła? Przestępstwo z umyślno/nieumyślnego naruszenia zasad bezpieczeństwa i nieumyślne spowodowanie wypadku jest zawsze w ostateczności przestępstwem nieumyślnym ( art. 177 kk). Natomiast spowodowanie katastrofy ( art. 173 kk) ma dwie postacie , umyślną ( 173 par 1 kk) i
i przeczytaj sobie art. 173 i 177 kk. Może gdyńska szkoła zawodowa nie taka zła? Przestępstwo z umyślno/nieumyślnego naruszenia zasad bezpieczeństwa i nieumyślne spowodowanie wypadku jest zawsze w ostateczności przestępstwem nieumyślnym ( art. 177 kk). Natomiast spowodowanie katastrofy ( art. 173 kk) ma dwie postacie , umyślną ( 173 par 1 kk) i nieumyślną ( art. 173 pa. 2 kk.) Do tego dochodzą typy kwalifikowane z par. 3 i 4. Nie ma tu mowy o konstrukcji podobnej do 177 kk. Osobiście uważam zarzut z art. 173 par 1 za absurd, podobnie jak pan Lojer. Prawidłowa kwalifikacja to 177 par 1 kk.
- 3 3
-
2023-01-05 14:51
Jeszcze pamiętaj o wyjątkach dla celebrytów lub polityków:) A prawnik, to nawet i po kokainie może prowadzić auto, tylko wtedy okazuje się, że ktoś nieznany mu ją wsypał do oranżady:)
- 13 5
-
2023-01-05 14:35
Musiał sobie zdawać sprawę, że przepłynięcie obok (4)
obracającego się statku grozi zderzeniem z nim, mimo to decydował się na ten ryzykowny manewr. Nikt nie uwierzy, że szyper z x latami doświadczenia nie rozumie co się dzieje na wodzie i jego wyobraźnia nie przewidywała takiej możliwości.
- 18 3
-
2023-01-05 18:20
(1)
Wyobraźnia pijanego działa inaczej, dasz radę, zmieścisz się. I co, nie dał rady.
- 10 1
-
2023-01-06 16:20
Jakby Perla miala mocniejsze silniki, to by sie zmiescil
- 0 1
-
2023-01-05 14:45
ten obrót jest powolny (1)
to nie 360 stopni na sekundę
- 3 5
-
2023-01-07 15:15
Jak widać nie aż tak powolny
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.