• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

TBM już po drugiej stronie Wisły. Wyzwanie: baza paliw w Nowym Porcie

Maciej Naskręt
12 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wnętrze południowej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Widok w stronę maszyny drążącej TBM - zachodniego brzegu rzeki. Wnętrze południowej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Widok w stronę maszyny drążącej TBM - zachodniego brzegu rzeki.

Drążąca tunel pod Martwą Wisłą maszyna TBM pokonała już 830 metrów i minęła koryto rzeki. Teraz "kret" przesuwa się obok bazy paliw Orlenu. Wykonawca przygotowuje się do zakończenia budowy pierwszej nitki - maszynie pozostało tylko 250 metrów do wydrążenia.



Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) należąca do firmy Obrascon Huarte Lain (OHL) wydrążyła już 830 metrów pierwszej - południowej - nitki tunelu. Maszyna znajduje się pod ziemią w okolicy bazy magazynowej paliw Orlenu. Jak zapewnia inwestor, z pokonaniem strategicznego dla spółki paliwowej terenu maszyna TBM nie powinna mieć trudności.

- W czasie drążenia w ogóle nie przechodzimy pod zbiornikami paliw, są one nawet poza strefą osiadań powstających w czasie pracy maszyny. Teraz drążymy jednak nitkę południową, natomiast przy budowie nitce północnej przejdziemy znacznie bliżej zbiornika z estrami. Najbliżej nas - ale nadal poza strefą osiadań i w oddaleniu od tunelu - jest zbiornik wody przeciwpożarowej, wiercenie nie ma jednak wpływu na stabilność tego obiektu - uspokaja Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki GIK, która jest inwestorem budowy tunelu.

Maszyna-kret minie wspomniany zbiornik z wodą w odległości ok. 20 metrów.

Drążenia w pobliżu bazy paliw nie obawia się też jej właściciel.

- Dla zapewnienia maksymalnego poziomu bezpieczeństwa podjęto odpowiednie kroki minimalizujące ewentualny wpływ prac drążeniowych na obiekty znajdujące się na powierzchni terminalu. Zgodnie z sugestią inwestora i wykonawcy zminimalizowane zostaną ilości zmagazynowanego w zbiornikach paliwa do ustalonych granic - poinformowano nas w biurze prasowym PKN Orlen.

Podczas drążenia, na terenie terminalu zainstalowany zostanie stały monitoring geodezyjny nadzorowany całą dobę przez wykonawcę. Również ze strony PKN Orlen zapewniony zostanie ciągły, całodobowy nadzór pracowników obsługujących instalacje technologiczne, gotowych na natychmiastową reakcję w razie potrzeby.

W ostatnich dniach praca maszyny TBM zwolniła do 4-5 metrów na dobę. Wynika to z rodzaju gruntów, przez jakie przedziera się kret: gliny i iły nie pozwalają na większe tempo prac.

Maszyna TBM pracuje pod ziemią, a na powierzchni intensywnie pracują robotnicy przygotowujący się do jej wyjścia na powierzchnię. Zakończenie drążenia nie będzie tak spektakularne i widoczne, jak choćby w przypadku wychodzenia maszyny ze skał. Wyjście tarczy do szybu końcowego będzie miało miejsce pod osłoną stalowej konstrukcji uszczelniającej, która została specjalnie zaprojektowana i obecnie wykonywana jest na zamówienie OHL w Dreźnie.

Zobacz wnętrze niegotowej pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.

Przed drążeniem TBM przez ścianę szczelinową, system uszczelniający wypełniany jest wodą, której ciśnienie musi być równoważne ciśnieniu w komorze, w której pracuje tarcza. Po przewierceniu ściany czołowej zbrojonej prętami z włókna szklanego i osiągnięciu przez TBM odpowiedniego zagłębienia w konstrukcji uszczelniającej, urobek zostanie usunięty. Następnie wewnętrzne uszczelnienie dostosowane zostanie do pozycji tarczy, a tarcza przesunięta naprzód. Ciśnienie w komorze konstrukcji wyjściowej zostanie zredukowane poprzez spuszczenie wody.

Końcową fazą wyjścia TBM będzie demontaż pokrywy. Po przeprowadzeniu tych operacji tarcza będzie widoczna w komorze wyjściowej. Kolejną operacją będzie wyprowadzenie maszyny na konstrukcję stalową, tzw. kołyskę, ustawioną na płycie fundamentowej. Proces od zatrzymania TBM do momentu demontażu konstrukcji potrwa co najmniej kilkanaście dni i prawdopodobnie zakończy się w listopadzie.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody. Inwestycja realizowana jest przez miejską spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą jest firma Obrascon Huarte Lain (OHL).

Jako pierwszy powstanie tunel południowy. Drążenie drugiego, północnego tunelu, rozpocznie się po zakończeniu przekopywania południowej nitki, wycofaniu maszyny TBM w rejon ul. Ku Ujściu i przetransportowaniu jej tarczy górą na miejsce startowe. Oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.

Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł. Tunelem kierowcy mają pojechać w październiku 2014 r.

Miejsca

Opinie (109) 3 zablokowane

  • Tunel pod m. Wisłą

    Brak cotygodniowej informacji o postępach w budowie.Ostatnie informacje z początku października.

    • 0 0

  • Adamowicz jest jak Gierek (2)

    budować, budować a potem się zobaczy z czego oddać. Czy to źle? Raczej nie. Pieniądz w obecnych czasach to tylko cyferki w komputerach, a tunel i pozostałe inwestycje to coś namacalnego. Zawsze można zatrudnić jeszcze większego cwaniaka od finansów i zredukować zadłużenie :-)

    • 10 10

    • Najwyżej powie, że sie "pomylił":)

      "Pomylić się każdy może", tylko nie zwykły obywatel.

      • 1 0

    • Adamowicz=Gierek nawet mi się podoba to porównanie

      i oczywiście w budowlanym kontekście a nie innym. Tak na prawdę w wielu realizowanych obecnie rozwiązaniach jedziemy wg koncepcji z czasów gierkowskich. Można się zgodzić, że niektóre są przestarzałe inne trochę na wyrost ale nie da się ukryć, że zmiana jest ogromna. Oczywiście ma chłop szczęście że trafił na środki UE ale to nie jego "wina". Plan był by te środki wykorzystać na maksa i to się chyba udaje, a że czasem zabrakło finezji, nikt nie jest perfekcyjny.

      • 1 1

  • (8)

    dla oponiarzy najwazniejsze sa 3 literowki z oswiadczeniu majatkowym i brzoza oczywiscie.

    • 40 32

    • zrób "literówkę" w PIT (6)

      i zobaczysz jak ci się oponiarze z US dobiorą do kupra

      • 25 1

      • Pomyliłem się nie raz.

        Dostałem wezwanie, wcześniej zadzwoniłem, pani grzecznie powiedziała o co chodzi. Pojechałem, poprawiłem. Raz do zeznania zapomniałem doliczyć jednego PITa i zrobiłem korektę dopiero na przyszły rok. Bez konsekwencji oczywiście gdyż sam to wykryłem. Mniej filmów dziecko. Tam też pracują ludzie

        • 0 1

      • (4)

        nie pomylil sie w skarbowce tylko w oswiadczenie bez znaczenia dla zawistnych polakow.

        • 7 14

        • (2)

          To jest jego zakichany obowiązek wypełnić zgodnie ze stanem faktycznym oświadczenie majątkowe.
          Budyń na swojej stronie pisze
          1984-1989 Studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego
          1993-1996 Aplikacja radcowska w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Gdańsku zakończona zdanym egzaminem radcowskim

          Czyli jest prawnikiem, był nawet radcą prawnym.
          I taki facet przy najwyższej możliwej świadomości prawnej narzeka, że nie wiedział na kiedy ma podać kasę z funduszy albo że nie rozumie że ma podać właściwą liczbę mieszkań które posiada? I że płacze na temat zmiany ustawy wtedy kiedy sam dał ciała? To z kogo on robi głupa (oprócz tego, że sam z siebie). Tak - z nas robi! Ale niektórym to nie przeszkadza.

          • 14 3

          • Hmmm Prawnicy (1)

            Heh, a ja zawsze myślałem, że najlepiej na wypełnianiu zeznań majątkowych znają się księgowi. Ale chyba byłem w błędzie bo to chyba domena prawników ;).

            To że ktoś zna prawo to nie znaczy, że wie jak należy wypełnić zeznanie majątkowe, bo od tego są księgowi i osoby w tym się specjalizujące. Z tego co widać w życiorysie to on nie był specem od prawa gospodarczego, a raczej od historii i teorii prawa. Czyli ....

            Ty zapewne zaś jak każdy "Polak" jesteś specjalistą od wszystkiego, czyli ....

            • 0 4

            • Chcesz mi wmówić że PREZYDENT Miasta GDańska nie ma księgowych, albo go nie stać na wynajęcie ? Ilu on ma UM doradców. No bez jaj.

              • 2 0

        • I zgubił laptop, biedactwo...

          • 8 3

    • Budyń wyleci na zbity pyska ty za nim.

      • 2 2

  • No i pięknie (6)

    niektórzy tu już wieścili że wiercenie nie dojdzie do skutku bo ich nie stac na prąd do TBMa...

    • 107 21

    • a budyń ile ci płaci ? (3)

      • 5 13

      • (2)

        Jakby budyń miał mi płacić to by musiał te mieszkania posprzedawać

        • 9 3

        • no właśnie, DArek, po co z tymi leszczami dyskutujesz?

          • 0 2

        • I po co dyskutujesz z debilami ?

          • 6 7

    • A nie

      do TBMu...

      • 2 2

    • sławku nowaku to ty ?

      • 5 12

  • Tunel (6)

    Na pohybel PIS-iorom. :-)

    • 106 66

    • z nudów

      a na Słowackiego korki, pałączenia Słowackiego z tunelem to nawet jaszcze nie narysoali.

      • 1 0

    • jak bardzo masz zlasowany mózg

      aby w temacie budowy tunelu hate'ować PIS
      Co z tobą?

      • 4 8

    • wal się zboczeńcu

      • 1 2

    • ja tylko sie pomyliłem w PIT

      • 4 3

    • lelum polelum

      • 0 1

    • na pohybel to mogliby być uczciwi, ale już za późno

      • 4 5

  • A gdzie rowery? (3)

    Tylko szkoda, że tunel gdański będzie bez drogi dla rowerów i innych mięśniochodów, bo to jest komunikacyjna przyszłość miast.

    • 5 10

    • a co dla pieszych (1)

      a co dla pieszych, pod Tamizą sa tunele dla pieszych wie i tutaj może chodnik by sie dało wygospodarować

      • 3 0

      • ciekawostka: w projekcie zatapianego tunelu był wariant z ciągami pieszo-rowerowymi

        oraz pasem awaryjnym

        • 0 0

    • A mnie się marzy miasto bez rowerów.

      Co to za przyszłość, skoro cofać chcesz do XIX wieku? Kiedy akcyzami i innymi haraczami zmusisz nas do lamp naftowych, aparatów na szklane płytki i zabronisz chirurgom ręce myć?

      • 3 3

  • To nie jest Nowy Port. (2)

    Panie Naskręt to jest nadal Letnica, a nie Nowy Port. Czemu trojmiasto.pl uparło się tego stwierdzenia?

    • 89 3

    • CPN (1)

      Może maszyna skręciła pod kanałem do Niu Port.... Koło Promu Wisłoujście przez wiele lat była baza paliw CPN. I tym sposobem tunel nie będzie maił 1 km , a 3. Ha, ha. Pozdrawiam redaktorka.

      • 5 0

      • znasz Gdansk obserwator?

        baza CPN w Nowym Porcie to jedno, ale jest jeszcze baza tzw CPN 4 pomiedzy Wielopole a Wislna. I o te baze chodzi

        • 0 1

  • ZAPEWNE BĘDZIE PŁATNY PRZEJAZD .

    i pewnie płatny przejazd znając naszych urzędasów aby zarobić

    • 1 7

  • Sopot (1)

    Teraz czas wrócić do planów przewiercenia wzdłuż Sopotu.Byłby spokój i zero korków.

    • 10 0

    • był by tylko korek w tunelu

      • 1 1

  • Pieniądze wyrzucone w błoto (1)

    Te pieniądze powinny pójść na tramwaje, szczególnie na południu Gdańska (szybsza droga na pętlę Łostowice-Świętokrzyska przez Orunię Górną i rozbudowa linii dalej ku obwodnicy), na ścieżki rowerowe, ew. remonty istniejących dróg (patrz liczbe wpisy na tym forum zaczynające się od słów zapraszam na).

    • 2 14

    • gluuuuuuupi jestes....

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane