• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będą wyglądały nowe strefy płatnego parkowania w Gdańsku

Maciej Korolczuk
12 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wkrótce za postój trzeba będzie płacić m.in. w rejonie przychodni na ul. Wałowej. Wkrótce za postój trzeba będzie płacić m.in. w rejonie przychodni na ul. Wałowej.

Dotarliśmy do projektu uchwały Rady Miasta Gdańska, która precyzuje, jak będą wyglądały nowe strefy płatnego parkowania. Za postój wkrótce trzeba będzie płacić na kolejnych ulicach w Śródmieściu i Wrzeszczu, a także na Siedlcach, Aniołkach i Oliwie. Jednocześnie miasto obniży ceny miesięcznych karnetów dla mieszkańców wszystkich dzielnic objętych opłatami.



Czy rozszerzenie strefy płatnego parkowania to dobry pomysł?

O pomyśle gdańskich urzędników, którzy chcą rozszerzyć strefy płatnego parkowania pisaliśmy już w kwietniu. Poza nowymi miejscami postojowymi, za które wkrótce trzeba będzie płacić, magistrat chce też w formie pilotażowego programu uporządkować dzikie parkowanie w pasie nadmorskim. Wkrótce m.in. w Jelitkowie, Brzeźnie i na Wyspie Sobieszewskiej pojawią się komercyjne parkingi, które mają wyeliminować tzw. "samozwańczych parkingowych" i zastawione samochodami pasy zieleni czy wjazdy na prywatne posesje.

Nowe strefy wkrótce, poza jednym wyjątkiem

Jest już gotowy projekt uchwały, w której radni wskazują, gdzie powstaną nowe strefy, precyzują wysokość opłat za postój oraz ustalają sposób ich pobierania.

Dotychczas opłaty obowiązywały na Głównym i Starym Mieście, Wrzeszczu i w okolicach Akademii Medycznej na Aniołkach. Wkrótce strefy zostaną utworzone na kolejnych ulicach w Śródmieściu i Wrzeszczu, a także na Siedlcach, Aniołkach i Oliwie. Opłaty będą tam pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 - 17:00 (na obszarach Śródmieścia, Wrzeszcza), 9:00 do 15:00 (Siedlce, Aniołki, Oliwa).

Strefa zostanie utworzona także w Brzeźnie, ale tam po sprzeciwie mieszkańców i rady dzielnicy urzędnicy co najmniej do przyszłego roku postanowili zawiesić pobór opłat.

  • Strefa Płatnego Parkowania w Brzeźnie zostanie wyznaczona na obszarze ograniczonym ulicami: Walecznych, Południową, Brzeźnieńską (włącznie z tymi ulicami), Hallera (z wyłączeniem tej ulicy), Wczasy, Dworską (z włączeniem tych ulic).
  • Strefa Płatnego Parkowania na Siedlcach zostanie wyznaczona na obszarze ograniczonym ulicami: Strzelecką, Nowe Ogrody, Powstańców Warszawskich, Bema, Zakopiańską do Wyczółkowskiego, Bema, Kartuską do Ciasnej, Pohulanka do Kolonii Studentów (z włączeniem tych ulic), Armii Krajowej (z wyłączeniem tej ulicy), 3 Maja, Nowe Ogrody (z włączeniem tych ulic).
  • Strefa Płatnego Parkowania na Aniołkach zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Chodowieckiego, Kopernika, Wronią, Orzeszkowej, Dębową, Dantyszka, Dębinki, Smoluchowskiego (do Jarowej), Smoluchowskiego do Traugutta, Traugutta do Nr 29 nieparzyste i do Nr 14 parzyste, terenem niebędącym drogą publiczną, Aleją Zwycięstwa od Nr 31/32 do Chodowieckiego  (z włączeniem tych ulic.
  • Strefa Płatnego Parkowania we Wrzeszczu zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Batorego, Sosnową, Partyzantów, Gen. De Gaulle'a, Grunwaldzką, Kościuszki, Dmowskiego, Zator-Przytockiego, Miszewskiego, Uphagena, Piramowicza, Aleją Zwycięstwa do nr 31/32, terenem niebędącym drogą publiczną, Traugutta od nr 29 nieparzyste i od nr 14 parzyste, Do Studzienki, Matejki, Jaśkową Doliną z włączeniem tych ulic.

- Strefa Płatnego Parkowania w Brzeźnie będzie poddana pod głosowanie Rady Miasta, natomiast fizycznie pobór opłat przynajmniej w tym roku nie będzie uruchomiony. Jako powód wskazano nam brak wystarczającej liczby urządzeń do poboru opłat i niewystarczający czas na dostosowanie organizacji ruchu - mówi nam Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący zarządu dzielnicy, która jako jedyna oprotestowała pomysł urzędników.
- Nic na siłę - odpowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Jeśli mieszkańcy nie chcą stref i opłat, to ich nie wprowadzimy. Jeśli mieszkańcy wolą obecną sytuację, gdy w czasie sezonu letniego nie mają pod domem wolnego miejsca, bo wszystkie zajęte są przez turystów, to nie mamy na to wpływu - dodaje.
Początkowo opór mieszkańców wobec utworzenia strefy płatnego postoju dało się odczuć w Oliwie. Po spotkaniu z radnymi mieszkańcy jednak zmienili zdanie.

- Strefa płatnego parkowania przeważnie w pierwszej fazie budzi nieufność, ale to dobry pomysł, by ograniczyć w dzielnicy ruch samochodowy i wymóc rotację na miejscach postojowych - mówi Mariusz Andrzejczak, radny Gdańska i dzielnicy Oliwa.
  • Strefa Płatnego Parkowania w Oliwie zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Grunwaldzką, Opata Jacka Rybińskiego, Polanki (z włączeniem tych ulic), Bażyńskiego (z wyłączeniem tej ulicy).
  • Strefa Płatnego Parkowania w Śródmieściu zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Wartką, Grodzką, Podwalem Staromiejskim, Targiem Drzewnym, Huciskiem, Podwalem Grodzkim (z włączeniem tych ulic), Błędnikiem (z wyłączeniem tej ulicy), Dyrekcyjną, Kosynierów Gdyńskich, Jana z Kolna, Łagiewniki, Wałową, Targową, Lisia Grobla, Rybaki Górne (do Podstocznej), Wałową, Stara Stocznia (z włączeniem tych ulic) oraz korytem rzeki Motławy.

Niższe opłaty miesięcznych abonamentów

Za pierwszą godzinę w SPP trzeba będzie zapłacić 3 zł, za drugą - 3,60 zł, trzecią - 4,30 zł, a za czwartą i następne - 3 zł.

Aby nowe strefy płatnego parkowania mieszkańcy w pozostałych dzielnicach przyjęli z większym zrozumieniem, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów miesięcznych. Obecnie za parkowanie w SPP mieszkaniec musi zapłacić miesięcznie 30 zł. Wkrótce opłata spadnie do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - zapłacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł). Obecnie za roczny abonament trzeba zapłacić niemal trzy razy więcej (300 zł).

W ubiegłym roku miasto z tytułu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania uzyskało przychód w wysokości 4,4 mln zł (z czego 401 tys. zł pochodziło z opłat abonamentowych). Rok wcześniej do budżetu miasta wpłynęło 3,9 mln zł, a w 2013 r. - 3,7 mln zł.

Uchwała jeszcze w maju

Zmiany mają zostać uchwalone jeszcze na majowej sesji Rady Miasta. Za postój w tych dzielnicach trzeba będzie płacić najwcześniej od przełomu sierpnia i września, gdy miasto odbierze nowe parkomaty.

Czytaj więcej: Gdańsk wymienia parkomaty. Będą duże zmiany

Co ważne - abonamenty będą ważne tylko w strefie zamieszkania, czyli np. kierowca mieszkający i posiadający miesięczny abonament na parkowanie we Wrzeszczu, chcąc zostawić auto w SPP w Oliwie, będzie musiał zapłacić za każdą godzinę postoju. Osoby prowadzące działalność gospodarczą w obszarze objętym poborem opłat za miesiąc parkowania zapłacą 150 zł lub w skali roku - 900 zł.

Oprócz stref pojawią się komercyjne parkingi

Wcześniej, bo już od połowy czerwca w pasie nadmorskim pojawią się parkingi komercyjne. Miasto wydzierżawi pasy drogowe pod płatne miejsca postojowe, co ma uporządkować dzikie parkowanie i wymusić większą rotację pojazdów. Takie parkingi pojawią się m.in. w Jelitkowie, Brzeźnie i na Wyspie Sobieszewskiej.

- Od połowy czerwca do końca sierpnia trzeba będzie płacić za parkowanie przy Ptasim Raju zobacz na mapie Gdańska, na ul. Falowej zobacz na mapie GdańskaLazurowej zobacz na mapie Gdańska - wyjaśnia Władysław Sidorko, Przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wyspa Sobieszewska. - To będą komercyjne parkingi. Nie odczuliśmy zdecydowanego sprzeciwu mieszkańców. Zdają sobie sprawę, że kwestie dzikiego parkowania na trawnikach czy samozwańczych parkingowych, którzy za parę złotych "przypilnują auta", trzeba uporządkować.
Krytycznych głosów mieszkańców nie było też słychać w Jelitkowie. Tam początkowo miała powstać strefa płatnego parkowania. Później jednak rada dzielnicy zmieniła rekomendację i wskazała, że najlepszym sposobem będą prywatne parkingi. Dlaczego?

- Okazało się, że w strefie nie można pobierać opłat w weekendy, a za godzinę trzeba by było płacić 3 zł. Dajemy szansę pomysłowi miasta, bo to pilotażowy program. Zobaczymy, jak to wpłynie na komfort mieszkańców i ruch samochodowy w Jelitkowie - dodaje Łukasz Bejm, Przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Żabianka - Wejhera - Jelitkowo- Tysiąclecia.
Od połowy czerwca za postój w Jelitkowie trzeba będzie płacić w czterech lokalizacjach: na ul. Jelitkowskiej zobacz na mapie Gdańska (przy siedzibie Ergo Hestii) i parkingu przy skrzyżowaniu z ul. Bursztynową zobacz na mapie Gdańska, parkingu na ul. Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska i wzdłuż ul. Piastowskiej zobacz na mapie Gdańska.

Opinie (496) 1 zablokowana

  • Kochany PiS (6)

    Wszyscy ujadający na PO, wasz kochany PiS ma projekt aby podnieść minimalna stawke za godzinę parkowania z 3 do 5 zł i podnieść opłatę dodatkową z 50 zł na więcej.
    Zobaczymy jak wtedy będziecie ujadac na wasz kochany rząd ;-)

    • 35 37

    • I bardzo dobrze, to jest pozytywna informacja bo są miejsca gdzie taka stawka powinna obowiązywać.

      • 7 4

    • kochane PO (3)

      w dalszym ciągu rządzi w Gdańsku i w wielu dużych miastach Polski.

      • 9 4

      • w zachodniej Europie też rządzi? bo tam wszędzie są opłaty za parkowanie

        • 5 2

      • ale nie w Gdyni, nie zapominajmy o tym (1)

        • 3 1

        • W Gdyni jest bezpartyjny Szczurek... wiec także nie mieszajmy tam do tego PiSu

          • 1 0

    • Ja tam nie chcę w Gdańsku ani PO, ani PiS-u - dajmy szansę niepartyjnym ruchom obywatelskim, takim jak Gdańsk Obywatelski.

      • 2 0

  • Chory pomysł (3)

    Parkingi są żeby parkować. Teraz już nawet nie będzie można pójść normalnie nad morze bo też będzie "płatne"

    • 68 19

    • Sebix wejść na plażę jest bezpłatne. (1)

      • 10 9

      • jeszcze ...

        • 15 4

    • parking platny plaza sobieszewo

      za piach i za tą wode tez nas zaczną kasowac pajace wole jezdzic na plaze mikoszewo jantar a tu niech sobie placą wlasciciele parkometruw omijac tą dzielnice sobieszewo

      • 0 0

  • Wszystko ok (2)

    jestem za płatnym parkowaniem ale uważam ze mieszkańcy powinni miec bezpłatne abonamenty w swojej strefie np mieszkając przy ul szerokiej parkuje tam bezpłatnie ale jak pojadę autem do Brzezna to juz zapłacę

    • 37 16

    • Nie ma bezpłatnych abonamentów. Abonament z definicji związany jest ze świadczeniem pieniężnym.

      • 9 1

    • nikt ci nie każe mieszkać na Szerokiej. Ciesz się że masz tańszy abonament.

      • 6 9

  • Bolszewicy

    pozazdrościli żulom i postanowili wykosic konkurencję

    • 28 6

  • (6)

    No to teraz parkowanie samochodów przeniesie się na podwórka, a mieszkańcy stref będą mieli poważny problem z zaparkowaniem własnego auta.
    Co na to Straż Miejska ?

    • 44 1

    • Jak podwórka prywatne to załóżcie szlabany, a jak miejskie to parkować może każdy. (5)

      • 5 5

      • (2)

        A jak zastawią dojazd do szlabanów ?

        • 2 1

        • To powinni zaopatrzyć się w cztery koła zapasowe (1)

          oraz zaklepać wizytę u lakiernika.

          • 6 2

          • Sądząc po podpisie j.w. Straż Miejska będzie miała dodatkową robotę

            • 0 2

      • Wykupić

        Jak podwórko jest miejskie, to można je wykupić. Miasto bardzo chętnie sprzedaje podwórka i z dużą bonifikaty. Podwórka dla miasta, to tylko kłopot, więc sprzedają.

        A jak już będzie Wasze, to "róbta co chceta".

        • 5 0

      • a jak miejskie podwórko to już można rozjeżdżać trawniki ?

        zastawiać dojścia do śmietników, klatek schodowych itd...?

        • 5 0

  • skurw...

    • 32 5

  • (3)

    Czy strefa będzie obejmowała akademiki gumedu?

    • 15 0

    • Tak jak na załączonym obrazku. (2)

      Pomyśl co by się tam działo jeśli wszędzie zrobią strefę oprócz Dębowej.

      10zl na miesiac za parkowanie to nawet dla studenta da się przeżyć. Zwłaszcza że taki co ma samochód to już nie biedak.

      • 3 6

      • Ja pier...

        • 4 1

      • aha...

        czyli jak gość to "już nie biedak" to można mu dowalić haracz, podatek, myto, cło i akcyzę? Podejście iście fantastyczne ;) Jak widać bogatemu można zabierać pieniądze.

        • 4 1

  • (3)

    człowiek z rodziną chce sobie pojechać spokojnie na plażę do sobieszewa no i co. Standard płać. Zawsze mało...

    • 42 11

    • wsiadaj w tramwaj Janusz (2)

      • 7 11

      • u nasz w Kokoszkach nie ma

        • 6 1

      • Zwłaszcza do Sobieszewa

        dojedzie tramwajem

        • 6 0

  • bardzo dobrze! wreszcie leszcze mi nie beda miejsca zabierac wolnego!

    • 7 28

  • mnie nikt nie pytał o zdanie (12)

    z jakiej paki mam płacić za parkowanie pod swoim domem, jeśli miasto nie zapewnia mi parkingu, za co zapłacę? za to że nie mam gdzie parkować i stoję na ulicy i narażam się na uszkodzenia i kradzież auta? a nie stać mnie na przeprowadzkę!

    • 65 13

    • tak Janusz masz płacić za parkowanie na ulicy bo nie jest twoja tylko miasta (6)

      • 12 20

      • Janusz to chyba ty wieśniaku, widać że nawet na auto cię nie stać, więc nie wiesz co piszesz :)

        • 11 4

      • (4)

        Już płacę za jej używanie - w podatkach miejskich i w opłacie drogowej wliczonej w cenę paliwa. Mało rządzącym złodziejom??

        • 17 4

        • odróżnij podatek od opłaty za wykorzystanie przestrzeni (3)

          nieelastyczna podaż miejsc do parkowania stwarza koszty ponoszone w postaci czasu spędzonego na szukanie wolnego miejsca do zaparkowania i paliwa zużytego na jazdę w tym celu, albo liczenie się z sytuacją, która wymusi zaparkowanie w dużej odległości od zamierzonego celu podróży (chyba że się rano wstanie przed wszystkimi innymi chętnymi do zaparkowania).

          Nie ma darmowych obiadów: albo system zarządzania popytem na parkowanie, albo stopniowo narastająca totalna rozpierducha miasta (której jesteśmy świadkami).

          • 1 9

          • oplata za wykorzystanie przestrzeni?!

            A wiec do tego juz doszlo?
            Socjalisci z ich mania kontroli - precz z miasta!
            Toz to zrealizowany Orwell

            • 10 0

          • (1)

            "odróżnij podatek od opłaty za wykorzystanie przestrzeni" - a czym się różni oprócz nazwy? Opłata to opłata, czy nazywana podatkiem, abonamentem, świadczeniem, czy jakkolwiek inaczej. Reszta to już szczegóły prawno-księgowe, sens pozostaje taki sam.

            "nieelastyczna podaż miejsc do parkowania stwarza koszty ponoszone w postaci czasu spędzonego na szukanie wolnego miejsca do zaparkowania i paliwa zużytego na jazdę w tym celu, albo liczenie się z sytuacją, która wymusi zaparkowanie w dużej odległości od zamierzonego celu podróży (chyba że się rano wstanie przed wszystkimi innymi chętnymi do zaparkowania)." --, widzę kolega (albo koleżanka) był na kursie mikroekonomii w ramach studiów - brawo ;) Tak czy inaczej, podaż można uelastycznić lepiej wykorzystując rozmaite grunty i budując więcej parkingów piętrowych (nie tylko podziemnych), promując korzystnie z jednośladów (nie tylko rowerów, ale także motocykli i motorowerów, w tym skuterów) oraz wprowadzając NAPRAWDĘ DOBRĄ komunikację miejską.
            NAPRAWDĘ DOBRA komunikacja miejska to taka, która jest: punktualna, czysta i przyjemnie pachnąca, ma dużo miejsc siedzących (nie po to rezygnuję z używania samochodu, aby stać w tramwaju czy autobusie trzymając się rury), jest wygodna, często jeździ, ma dobry rozkład i dociera wszędzie tam, gdzie powinna, także w godzinach wieczornych czy nocnych (nawet rzadziej). Utopia? Może. Ale dopóki nie zostanie zrealizowana - zapomnijcie o tym, aby większość samochodziarzy przesiadła się do autobusów, tramwajów czy pociągów.

            " Nie ma darmowych obiadów: " - jasne, tu się zgadzamy. Za wszystko trzeba płacić, albo bezpośrednio, albo pośrednio (np. w podatkach).
            "albo system zarządzania popytem na parkowanie, albo stopniowo narastająca totalna rozpierducha miasta (której jesteśmy świadkami)." - jasne, ale można jeszcze zarządzać PODAŻĄ miejsc na parkowanie - jest sporo niewykorzystanych, zapuszczonych działek, na których można by budować parkingi piętrowe.

            • 4 0

            • dobra komunikacja miejska

              To taka z jednym biletem godzinnym ktorym możesz jeździć - skm/pkm, ztm, zkm i przesiadać się w co Ci sie podoba i akurat pasuje (oczywiście z naciskiem na synchronizację dowozową do węzłów przesiadkowych). Dopóki ten postulat nie zostanie zrealizowany to wszyscy jak to piszecie Janusze i Sebixy w golfach będą swoje puszki stawiać gdzie się da.

              • 0 0

    • nie twój teren to płacisz (4)

      tak trudno to zrozumieć !!! Chcesz mieć za darmo to sobie miejsce wykup.

      • 6 10

      • (1)

        januszowi się wszystko należy - za darmo! Skoro tam mieszka, a tak na serio - jak spółdzielnia ma swój teren to proszę szlaban i zapłać za miejscówkę i masz swoje - jak ktoś u siebie pod garażem parkuje też musi za działkę zapłacić.

        • 2 12

        • Chyba nie za darmo, skoro płaci (a) podatki - w przypadku gruntu miejskiego lub (b) - czynsz w spółdzielni czy we wspólnocie mieszkaniowej. Ale pewnie, miasto szuka frajerów, którzy płacili, płacą i będą płacić jeszcze więcej, podwójnie i potrójnie, bo co z tego, że raz zapłacili...
          I kto tu jest roszczeniowy? Człowiek, który uczciwie płaci i wymaga, czy miasto, które ciągle domaga się więcej? Co robi z tymi pieniędzmi, że ciągle mu ich mało? Ile pieniędzy idzie na wydatki zbędne, jak limuzyny dla przedstawicieli władz miasta i administracji? Dlaczego nie mogą jeździć zwykłymi samochodami - albo dać przykład i przesiąść się na rowery, motocykle albo do komunikacji miejskiej?

          • 8 0

      • jakto nie moj? (1)

        Tak samo moj jak twoj.
        Teren miejski czyli NASZ

        • 3 0

        • Ale ja nie życzę sobie parkowania na "naszym terenie" po trawnikach i chodnikach, i też nie chce mieszkać na jednym wielkim parkingu. Zrozumcie że jest żle i będzie gorzej - samochodów jest zbyt wiele - a centrum i atrakcyjnie turystycznie miejsca nie są z gumy i się nie rozciągają wraz z popytem. I albo wsadzicie te chytre d*pska do komunikacji miejskiej - albo będziecie stać w tych yebanych korkach i się wiecznie wściekać i szukać godzinami miejsca do zaparkowania - ale mnie to nie robi - jak lubicie ten sport to no problem. Powiem tylko że będzie coraz gorzej , z roku na rok.

          • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane