• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstają pociągi dla Pomorza za 1 mld zł. 8 pierwszych będzie kursować na SKM

bra
10 października 2023, godz. 18:00 
Opinie (221)
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
  • Pociągi jeszcze w fabryce Newagu, ale już w kolorach województwa pomorskiego.
  • Poszczególne pociągi są na różnych etapie powstawania.
  • Do budowy pociągów dla Pomorza zaangażowanych jest blisko 500 pracowników firmy Newag.

W listopadzie przyjadą dwa pierwsze składy, a do końca roku kolejnych sześć. Wszystkie mają początkowo trafić na linię SKM. W sumie 31 składów kosztować będzie 1,1 mld zł.



Impulsy 2 dla województwa pomorskiego są produkowane w fabryce Newag w Nowym Sączu

Jak oceniasz jakość taboru na Pomorzu?

- Można powiedzieć, że praktycznie cały zakład pracuje w tej chwili nad pomorskim taborem. Na produkcji zatrudnionych jest około 500 osób - mówi Zenon Radzik, kierownik Działu Badań i Rozwoju NEWAG.
Pierwszy skład oznaczony jako 31WEbb-009 jest już gotowy. Nie oznacza to jednak, że za moment pojawi się już na Pomorzu, by wozić pasażerów.

Trwają testy pierwszego nowego pociągu



  • Tak wygląda wnętrze pociągu przez zamontowaniem w nim całego wyposażenia.
  • W nowych pociągach będzie 16 stojaków na rowery.
  • Nowe pociągi pomieszczą ok. 500 pasażerów w tym ok. 140 na miejscach siedzących.
  • Tak wygląda wnętrze pociągu przez zamontowaniem w nim całego wyposażenia.
Obecnie prowadzone są jazdy kontrolne oraz testy statyczne i dynamiczne. Jazdy odbywają się na torze testowym na terenie zakładu, jak również na liniach kolejowych z Nowego Sącza do Tarnowa czy Muszyny.

- Pierwsze dwa pociągi dojadą na Pomorze już w listopadzie, a kolejnych sześć do końca roku - przekonuje przedstawiciel NEWAG-u.
Te pojazdy zostały częściowo zakupione z unijnego dofinansowania, które pozyskała PKP Szybka Kolej Miejska już w 2018 roku.

Skład będzie mógł pomieścić prawie 500 osób, w tym około 140 na miejscach siedzących. Miejsc rowerowych będzie 16.

Pierwsze składy trafią do SKM, ale tylko czasowo



Choć powstające obecnie składy mają charakter regionalny (m.in. rzadziej rozmieszczone drzwi), początkowo trafią do SKM Trójmiasto i będą obsługiwać trasę Gdańsk Śródmieście - Wejherowo.

Gdy jednak Newag dostarczy składy przeznaczone do obsługi ruchu aglomeracyjnego czyli miejskiego, te dostarczone wcześniej wyjadą na inne trasy kolejowe na Pomorzu, w tym na linię PKM.

Od 36 do 45 nowych pociągów do 2026 roku



  • Poszczególne pociągi są na różnych etapie powstawania.
  • Pierwszy gotowy skład przechodzi właśnie teksty m.in. na torze w fabryce Newagu.
  • Pierwszy gotowy skład 31WEbb-009 przechodzi testy.
- Do 2026 r. na pomorskich torach pojawi się łącznie 31 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. A chcę przypomnieć, że samorząd województwa pomorskiego podpisał też umowę na budowę czterech 3-członowych pociągów hybrydowych - mówi Mieczysław Struk marszałek województwa pomorskiego. To nie wszystko. - Jeśli pieniądze z Krajowego Programu Odbudowy zostaną odblokowane, to NEWAG wybuduje dla nas dodatkowych 9 pociągów
W sumie województwo wzbogaci się o co najmniej 36, a może nawet 46 pociągów.
bra

Opinie (221) 9 zablokowanych

  • Pociag to nie tramwaj niema jego wad i jest coraz nowoczesniejszy .Tramwaj to relikt PRLu i to bardzo kosztowny awaryjny (9)

    • 2 16

    • pffff) (2)

      Dlatego we wszystkich większych miastach świata kupuje się coraz więcej tramwajów.

      • 11 3

      • Nie... Buduje się metro! (1)

        Zobacz na Chiny co 2-ga wioska ma tam już Metro

        • 1 4

        • Te "wioski"

          Miewają po trzy razy tyle ludzi co Trójmiasto z przyległościami. Na chińskie standardy 3 mln miasto to jest średniej wielkości.

          • 2 0

    • Oj dziadek ci bajek naopowiadał! Tramwaje są już od blisko 200 lat na świecie. Prl zniknął prawie 35 lat temu, zaistniał prawie (4)

      80 lat temu. Na dodatek to w prl zlikwidowano około połowę sieci tramwajowych w Polsce. Powstała tylko jedna nowa - w Częstochowie. Skończ pisanie bajek, bo nudne!

      • 6 3

      • Też uważam, ze Tramwaj to relikt, tylko metro w nowoczesnych aglomeracjach.. (1)

        Tramwaj jest narażone na kolizje z autami, pieszymi, zerwanie trakcji przez wiatry, powalone drzewa, ciężarówki do tego burze śnieżne, oszronienie trakcji i tp... Bardzo zawodny środek transportu stojący na czerwonych światłach jak i auta!

        • 2 6

        • Uważasz się za eksperta, a mylisz podstawowe pojęcia.

          Na dodatek nie zdajesz sobie z kosztów budowy linii metra i tramwaju. Sam SRK dużo kosztowniejszy w eksploatacji. Tabor też tani nie jest. W tramwaju masz częstsze przystanki, nie musisz robić wielu prac na pętli, przed kolejnym kursem, króre są obowiązkowe na kolei.

          • 3 1

      • POkemon gdybys miał mózg to bys poza głupota potrafił konkrety i fakty podawać A fakty sa takie ze tramwaje sa reliktem (1)

        A w Gdańsku mamy jeszce starsze bo moderniizowany zlom niemieckii.I kazdy moze sie przekonac jak koszmarnie zgrzytają i piszczą tramwaje w Gdańsku.Ale typowy POkemon zaprzecza faktom

        • 0 4

        • Dziadzia bierz tabletki

          • 1 1

    • Jak zawsze dzbanki sie odezwały obecnie najwiecej na swiecie produkuje sie autobbusów miejskich i likwiduje sie linie tramwajowe

      zastępując autobusami bez emisyjnymi !

      • 0 3

  • Jak z pensolino

    Nigdy nie było zarzutów a łapówki na otwarte konta poszły żywo .

    • 4 3

  • Oooo... to super

    Będzie w co wa aalić na czołówkę

    • 0 2

  • nowe sklady powinny jezdzic wylacznie gdansk-gdynia, dzieki temu jezdzily by czesciej (3)

    • 2 12

    • Gdańsk - Gdynia możesz rowerem. (2)

      • 2 1

      • On nie ma roweru, (1)

        I co mu zrobisz, mewo zaproponujesz?

        • 0 0

        • Nie, wrotki.

          • 0 0

  • jak ktos ma rower, nie powinien jeżdzić pociągiem (4)

    • 9 6

    • A to niby czemu? (1)

      • 2 2

      • Ponieważ masz rower,

        aby na nim jeździć, a nie go wozić.

        • 1 2

    • Jak ktoś ma nogi, nie powinien rowerem.

      • 2 1

    • jak ktos ma nogi, nie powinien jezdzic pociagiem

      • 1 1

  • Czemu oni nie mogą się trzymać jednej kolorystyki we wnętrzu? (10)

    Z zewnątrz jest ok, ale we wnętrzu nie ma żadnej konsekwencji. I mówię tylko o tych, które należą do województwa (Polregio ma prawo ze swoimi robić co chce). Więc teraz mamy pociągi, które są w środku: zielone, żółte, szare, srebrne, niebieskie. Ostatnio to ujednolicono i w nowych stosowano pomarańczowy, a teraz nagle pojawiają się nowe pociągi, a wszystkie stojaki i poręcze wymalowali na czerwono. No przecież to kiczowate jest.

    • 48 32

    • Kolor

      Faktycznie kolor jest najważniejszy

      • 11 10

    • Liczy się tylko spójny wygląd zewnętrzny (4)

      W środku nież sobie każdy będzie w innym kolorze- fajnie, ciekawie, nieszablono. Ale rozumiem, że nieodrodni spadkobiercy postsowieckiej uniformizacji nie są gotowi na taką "rewolucję".

      • 9 7

      • W PL odejście od "postsowieckiej uniformizacji" kończy się pastelozą blokowisk. (1)

        • 11 3

        • już nie, obecnie stosuje prawie wszędzie się dużo bardziej stonowane kolory, chyba niektórzy dojrzeli i nie malują jak dzieci.

          • 1 3

      • To się nazywa unifikacja (1)

        I wbrew pozorom komuchy to dobrze wymyślili. Dzięki temu każdy pociąg na naszej przepięknej SKM jest identyczny

        • 3 1

        • Unifikacja ułatwia też wymianę typowych elementów. Ten chaos w pociągach SKM musi być niezłym wyzwaniem dla pracowników zajmujących się utrzymaniem taboru.

          • 3 0

    • To jest dopiero dramat (1)

      No istny dramat z pierwszego świata i co jeszcze uchwyty nie sa wegańskie i 5G zamula bo tiktok 3ms dluzej sie odpala.

      • 6 10

      • Ok boomer

        • 3 1

    • Wszystkie od pewnego maja tę samą kolorystykę wnętrza

      PESY kupione na PKM (10 lat temu) są we wnetrzu takie jak te impulsy na zdjeciu

      • 6 0

    • Co ten ma za problem. Luuudzie

      • 1 0

  • Niby dla SKM a wyglada jak dla PKM (1)

    • 6 3

    • Bo jest dla PKM

      • 2 0

  • Coś czuje, że jeszcze za starym pociągiem kiblem zatęsknię

    Za mało drzwi ma ten nowy

    • 9 0

  • Legancko tego kurde rozumisz

    • 0 2

  • (4)

    "W listopadzie przyjadą dwa pierwsze składy, a do końca roku kolejnych sześć. Wszystkie mają kursować na linii SKM." Skoro mają jeździć jako SKM, to czemu nie są malowane na żółto, tylko na kolor pociągów regionalnych?

    • 8 5

    • Zeby osoby starsze nie odróżniające tak szybko i tak latwo czy to jedzie Polregio czy SKM miały problem

      • 4 2

    • Bo po kilku latach przejdą do ruchu regionalnego.

      Wkrótce SKM otrzyma docelowe składy dostosowane do ruchu miejskiego. Te z artykułu są tylko rozwiązaniem przejściowym.

      • 5 0

    • (1)

      to jest malowanie województwa Pomorskiego. Włścielem tych pojazdów jest Województwo Pomorskie. SKM ma swoje Malowanie Polregio Swoje Maliwanie. ogólnie są trzy Malowania.

      • 2 1

      • Akurat nawet schematów marszałka jest 3, Skm też 3, Polregio ma 2. I bądź chłopie mądry.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane