• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstają pociągi dla Pomorza za 1 mld zł. 8 pierwszych będzie kursować na SKM

bra
10 października 2023, godz. 18:00 
Opinie (221)
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
  • Pociągi jeszcze w fabryce Newagu, ale już w kolorach województwa pomorskiego.
  • Poszczególne pociągi są na różnych etapie powstawania.
  • Do budowy pociągów dla Pomorza zaangażowanych jest blisko 500 pracowników firmy Newag.

W listopadzie przyjadą dwa pierwsze składy, a do końca roku kolejnych sześć. Wszystkie mają początkowo trafić na linię SKM. W sumie 31 składów kosztować będzie 1,1 mld zł.



Impulsy 2 dla województwa pomorskiego są produkowane w fabryce Newag w Nowym Sączu

Jak oceniasz jakość taboru na Pomorzu?

- Można powiedzieć, że praktycznie cały zakład pracuje w tej chwili nad pomorskim taborem. Na produkcji zatrudnionych jest około 500 osób - mówi Zenon Radzik, kierownik Działu Badań i Rozwoju NEWAG.
Pierwszy skład oznaczony jako 31WEbb-009 jest już gotowy. Nie oznacza to jednak, że za moment pojawi się już na Pomorzu, by wozić pasażerów.

Trwają testy pierwszego nowego pociągu



  • Tak wygląda wnętrze pociągu przez zamontowaniem w nim całego wyposażenia.
  • W nowych pociągach będzie 16 stojaków na rowery.
  • Nowe pociągi pomieszczą ok. 500 pasażerów w tym ok. 140 na miejscach siedzących.
  • Tak wygląda wnętrze pociągu przez zamontowaniem w nim całego wyposażenia.
Obecnie prowadzone są jazdy kontrolne oraz testy statyczne i dynamiczne. Jazdy odbywają się na torze testowym na terenie zakładu, jak również na liniach kolejowych z Nowego Sącza do Tarnowa czy Muszyny.

- Pierwsze dwa pociągi dojadą na Pomorze już w listopadzie, a kolejnych sześć do końca roku - przekonuje przedstawiciel NEWAG-u.
Te pojazdy zostały częściowo zakupione z unijnego dofinansowania, które pozyskała PKP Szybka Kolej Miejska już w 2018 roku.

Skład będzie mógł pomieścić prawie 500 osób, w tym około 140 na miejscach siedzących. Miejsc rowerowych będzie 16.

Pierwsze składy trafią do SKM, ale tylko czasowo



Choć powstające obecnie składy mają charakter regionalny (m.in. rzadziej rozmieszczone drzwi), początkowo trafią do SKM Trójmiasto i będą obsługiwać trasę Gdańsk Śródmieście - Wejherowo.

Gdy jednak Newag dostarczy składy przeznaczone do obsługi ruchu aglomeracyjnego czyli miejskiego, te dostarczone wcześniej wyjadą na inne trasy kolejowe na Pomorzu, w tym na linię PKM.

Od 36 do 45 nowych pociągów do 2026 roku



  • Poszczególne pociągi są na różnych etapie powstawania.
  • Pierwszy gotowy skład przechodzi właśnie teksty m.in. na torze w fabryce Newagu.
  • Pierwszy gotowy skład 31WEbb-009 przechodzi testy.
- Do 2026 r. na pomorskich torach pojawi się łącznie 31 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. A chcę przypomnieć, że samorząd województwa pomorskiego podpisał też umowę na budowę czterech 3-członowych pociągów hybrydowych - mówi Mieczysław Struk marszałek województwa pomorskiego. To nie wszystko. - Jeśli pieniądze z Krajowego Programu Odbudowy zostaną odblokowane, to NEWAG wybuduje dla nas dodatkowych 9 pociągów
W sumie województwo wzbogaci się o co najmniej 36, a może nawet 46 pociągów.
bra

Opinie (221) 9 zablokowanych

  • Dlaczego wszystko nowe (1)

    A te przestrzenie między peronem a wagonem po staremu?

    • 5 2

    • Wszystko zgodnie ze skrajnią UIC.

      • 2 0

  • Malkontenci w ruch (1)

    Czytając nagłówek od razu przeszło mi przez myśl ilu paja...ów będzie narzekało, no i długo nie trzeba było szukać. Q....a co by nie zrobili to źle, brzydkie, nie ten kolor, dlaczego teraz, a po co w ogóle, kibel za mały, za duży, zaraz będzie nieczynny, wchodzi tylko 10 rowerów, monitoring nie taki
    Czekam jak ktoś dopisze coś o wyborach
    Skąt te zjeee.y się biorą

    • 3 3

    • Z salek?

      • 2 0

  • Fajnie jakby nowe sklady jezdzily tylko po terenie trojmiasta (2)

    Puszczanie ich do Leborka bedzie pomylka...

    • 4 6

    • Akurat do Lęborka one mogą dopiero pobiegać, a nie mulić 60 po 3city. To pojazdy z v dop. 160km/h. W testach pobiegły ponad 220!

      • 3 1

    • A ile dało trójmiasto na zakup? I gdzie chcesz tym w 3 city jechać? Z Oksywia na Westerplatte?

      • 1 0

  • (1)

    Te nowe pociągi to jest jakiś dramat, mało wejść, ciasne przejścia, nie ma dość miejsca na przewóz bagażu, wózka, roweru...

    • 2 4

    • Czytałeś uważnie? 16 rowerów. Czy to mało? Tyle, że dość często miejsca pozajmowane przez ,,siedzących,,. Trzeba zwrócić uwagę,

      że chcesz postawić rower.

      • 5 0

  • SKM już czas na konkretną poprawę (2)

    Dla mnie przez 30 lat niewiele się zmieniło. Władze to wiedzą, ale powinno się zmienić w pierwszej kolejności:
    1. ilość torów dla SKM - dwa oddzielne tory na trasie Gdańsk-W-wo
    2. Zwiększenie częstotliwości w równych odstępach czasu
    3. Duże (piętrowe) parkingi przy SKM
    4. Punktualność
    To zmieniłoby sytuację transportową aglomeracji zdecydowanie. Auta zostawałyby przy przystankach, a ludzie chętnie korzystaliby z dobrej SKM.
    Koniec snu. Obudziłem się i do roboty ;)

    • 17 2

    • Wątpię, czy wrócą te czasy gdzie potrójny zestaw w godzinach szczytu pomiędzy Gdańskiem , a Gdynią dymał średnio co 7 1/2 minuty ,a do Wejhera co 15. Jak pomiędzy Gdynią , a Gdańskiem bujały się berlińczyki ( jeden nawet stoi w Kościerzynie) to było nawet co 6 minut. Część składów jeździła z Gdańska do Rumii. W Redzie była przesiadką na stonkę z ryflakami na Hel. A do Wejhera w głównym szczycie przewozowym było co 12 , poza szczytem 24 , a w święta i niedziele co 36 minut. A teraz to chyba jest co 15 lub 30. Ponoć był taki pomysł ,że ten pierwszy rodzynek od górali miał być odpowiednikiem Słonecznego ,tylko z nad morza.

      • 6 0

    • Ale to właśnie 30 lat temu pociągi SKM jeździły co 7 minut ;)

      • 3 0

  • Brak toalet... (3)

    Szkoda ze poza tymi ośmioma skladami, reszta bedzie bez toalet...

    • 5 5

    • Bez toalet będzie 20 dla skm. Pozostałe będą z toaletami.

      • 4 0

    • Po co toalety w SKM?

      W tramwajach czy metrze też wymagasz toalet?

      • 3 0

    • w SKM Warsza też niema WC. WC generuje większy serwis i problemy. Przepisy zezwalają na to by w ruchu miejskim nie było WC. Np. już w ruchu podmiejskim muszą być

      • 6 0

  • Jaja sobie robicie?! Pierwsza fotka, to lokomotywa newagu, nie ezet.

    • 3 0

  • Pociągi (7)

    Pamiętam dobrze , kiedy jeździłem do szkoły jeszcze starym poniemieckim taborem z lat 30 XX wieku to wagoniki krótsze o 1/3 od aktualnie używanych zestawów EN 57 miały 4 pary drzwi. Nie bylo problemu z wymianą pasażerów nawet w największym tłoku. Pewnie dzis mniej ludzi korzysta z SKM ale wtedy po wprowadzeniu zestawów posiadających 2 pary drzwi to była tragedia. Kilka razy nie udało mi się wysiąść na czas , zwłaszcza kiedy miałem miejsce siedzące a pośrodku tłum.

    • 28 9

    • EW60 (3)

      W latach 90' też był aż jeden skład EW60, który miał po 4 pary drzwi na wagon. Niestety został porzucony, zaniedbany i ostatecznie trafił do Kolei Mazowieckich. Tam przerobiono go na dwie pary drzwi na wagon. Po prostu eksplozja mózgu.

      • 11 1

      • Nie jeden, a dwa. KolMazy skasowały mu te drzwi i teraz to prawie kibel. (2)

        Za to z wysuwanymi stopniami, czyli łatwiej się wsiada na wysokim, ale na upartego można też na średnim peronie.

        • 5 2

        • (1)

          Jeden, składał się z dwóch jednostek.

          • 5 1

          • Tyle, że jednostki były i są samodzielne. Obecnie EW60 może jeździć z EN57AKM.

            • 1 0

    • (1)

      Te stare składy nie miały też stopni, a wysokość podłogi była dostosowana do wysokości peronów. Ogólnie to SKM od lat nie ma pociągów dostosowanych do ruchu aglomeracyjnego. A w jedynym nowym już od dawna nie używają wysuwanych stopni...

      • 5 0

      • Bo wydłuża to czas zatrzymania składu.

        • 1 0

    • Gdańsk - Wejherowo to długa trasa.

      Te stare z taką ilością drzwi miały jedną wadę bo zawsze jest coś kosztem czegoś. One były przystosowane dla pasażerów stojących a lepiej chyba postać kilkanaście sekund przy drzwiach niż później stać całą drogę. W tamtych czasach pasażerów było kilka razy więcej niż obecnie.

      • 3 1

  • Za późno. (1)

    10 lat opóźnienia.

    • 4 2

    • Konfa by szybciej kupiła!

      Maybacha dla Mentzena, z "kijem"!

      • 3 1

  • Kiedy widzę ten pociąg w budowie, to przestaję się czuć w bezpiecznie w podróży. (3)

    Same cienkie blaszki, to wszystko wygląda tak jak te blaszane cieniutkie profile do ścianek z płyt gipsowo-kartonowych.
    Delikatniutkie to takie, boję się wręcz pomyśleć o tym co będzie jeśli dróżnik albo ktoś od sterowania ruchem na kolei zawali sprawę. Zawsze widząc w lokomotywach i wagonach te toporne bufory wierzyłem w to, że w pociągu mogę czuć się bezpiecznie. Masywna ciężka lokomotywa także dawała to poczucie bezpieczeństwa. Pociągi nie spieszyły się.
    Dzisiaj pociągi śmigają jak perszingi, teraz widzę, że są wykonane z cieniutkich blaszek i płyt pilśniowych, kto wie czy nie z malowanego plastiku? Jak można się czuć bezpiecznie w takim pociągu zwłaszcza po katastrofie jaka miała miejsce ostatnio w Gdyni?

    • 2 4

    • Nie ma problemu

      Jak chcesz bezpieczeństwa, to wsiadaj do kibli. Ostatnio pokazano jak są bezpieczne.

      • 4 1

    • Katastrofa to była w Otłoczynie czy Szczekocinach.

      Tu był incydent.

      • 4 0

    • Piszesz o wypadku w Gdyni? To popatrz na zdjęcia i porównaj zniszczenia we w miarę nowoczesnym pociągu (jakoby z cienkich blaszek i płyt) z "topornym" EN57.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane