• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstają pociągi dla Pomorza za 1 mld zł. 8 pierwszych będzie kursować na SKM

bra
10 października 2023, godz. 18:00 
Opinie (221)
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
  • Pociągi jeszcze w fabryce Newagu, ale już w kolorach województwa pomorskiego.
  • Poszczególne pociągi są na różnych etapie powstawania.
  • Do budowy pociągów dla Pomorza zaangażowanych jest blisko 500 pracowników firmy Newag.

W listopadzie przyjadą dwa pierwsze składy, a do końca roku kolejnych sześć. Wszystkie mają początkowo trafić na linię SKM. W sumie 31 składów kosztować będzie 1,1 mld zł.



Impulsy 2 dla województwa pomorskiego są produkowane w fabryce Newag w Nowym Sączu

Jak oceniasz jakość taboru na Pomorzu?

- Można powiedzieć, że praktycznie cały zakład pracuje w tej chwili nad pomorskim taborem. Na produkcji zatrudnionych jest około 500 osób - mówi Zenon Radzik, kierownik Działu Badań i Rozwoju NEWAG.
Pierwszy skład oznaczony jako 31WEbb-009 jest już gotowy. Nie oznacza to jednak, że za moment pojawi się już na Pomorzu, by wozić pasażerów.

Trwają testy pierwszego nowego pociągu



  • Tak wygląda wnętrze pociągu przez zamontowaniem w nim całego wyposażenia.
  • W nowych pociągach będzie 16 stojaków na rowery.
  • Nowe pociągi pomieszczą ok. 500 pasażerów w tym ok. 140 na miejscach siedzących.
  • Tak wygląda wnętrze pociągu przez zamontowaniem w nim całego wyposażenia.
Obecnie prowadzone są jazdy kontrolne oraz testy statyczne i dynamiczne. Jazdy odbywają się na torze testowym na terenie zakładu, jak również na liniach kolejowych z Nowego Sącza do Tarnowa czy Muszyny.

- Pierwsze dwa pociągi dojadą na Pomorze już w listopadzie, a kolejnych sześć do końca roku - przekonuje przedstawiciel NEWAG-u.
Te pojazdy zostały częściowo zakupione z unijnego dofinansowania, które pozyskała PKP Szybka Kolej Miejska już w 2018 roku.

Skład będzie mógł pomieścić prawie 500 osób, w tym około 140 na miejscach siedzących. Miejsc rowerowych będzie 16.

Pierwsze składy trafią do SKM, ale tylko czasowo



Choć powstające obecnie składy mają charakter regionalny (m.in. rzadziej rozmieszczone drzwi), początkowo trafią do SKM Trójmiasto i będą obsługiwać trasę Gdańsk Śródmieście - Wejherowo.

Gdy jednak Newag dostarczy składy przeznaczone do obsługi ruchu aglomeracyjnego czyli miejskiego, te dostarczone wcześniej wyjadą na inne trasy kolejowe na Pomorzu, w tym na linię PKM.

Od 36 do 45 nowych pociągów do 2026 roku



  • Poszczególne pociągi są na różnych etapie powstawania.
  • Pierwszy gotowy skład przechodzi właśnie teksty m.in. na torze w fabryce Newagu.
  • Pierwszy gotowy skład 31WEbb-009 przechodzi testy.
- Do 2026 r. na pomorskich torach pojawi się łącznie 31 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. A chcę przypomnieć, że samorząd województwa pomorskiego podpisał też umowę na budowę czterech 3-członowych pociągów hybrydowych - mówi Mieczysław Struk marszałek województwa pomorskiego. To nie wszystko. - Jeśli pieniądze z Krajowego Programu Odbudowy zostaną odblokowane, to NEWAG wybuduje dla nas dodatkowych 9 pociągów
W sumie województwo wzbogaci się o co najmniej 36, a może nawet 46 pociągów.
bra

Opinie (221) 9 zablokowanych

  • Chciałbym żeby ludzie bardziej szanowali pociągi bo to bardzo dobra wiadomość.

    • 107 1

  • Jest nadzieja, że w końcu pojawią się na trasie PKM (1)

    • 5 5

    • prędzej hybrydy tam sie pojawią nim PLK skończy swoją czesc modernizacji

      • 12 0

  • Moze byc nawet i 100 pociagow ale co z tego jak marszalek z pelo tylko 4 na dobe puszcza na pkm buahaaa (3)

    • 15 13

    • (1)

      Przypominam ze twoj Kacperek twierdził że nikt tym jeżdzić nie bedzie i bez sensu budowa.

      • 10 6

      • Ale jego koledzy z PLK wzięli premię za PKM

        Której pracę przewozową utrudniają na kazdym kroku

        • 8 1

    • gdyby PKP zelektryfikowało linię 201

      to by mogły elektryki śmigać nawet co 15 minut. Ale PKP ma w nosie remonty, więc zelektryfikowana PKM się kończy w polu za lotniskiem i pociągi zamiast jechać dalej, muszą wracać. A to powoduje, że nie może ich być za duzo...

      • 5 2

  • Żeby odblokować KPO trzeba odsunąć PiS od władzy (2)

    Proste

    • 20 20

    • Tylko PO co nam to KPO? Przecież to są w większości normalnie oprocentowane pożyczki, a wydanie tych pieniędzy wiąże się z ogromną biurokracją, która suma sumarum kosztuje więcej niż zwykły kredyt. Obostrzenia przy takich przetargach są ogromne, dlatego Wykonawcy bardzo mocno zawyżają cenę swoich ofert, na poczet zabezpieczeń.
      Zresztą wystarczy spojrzeć na wyniki przetargów w samorządach. Przecież Kowalski za te same prace w swoim domu, zapłaciłby stanowczo mniej.

      • 5 2

    • kpo

      Tak, żeby można było kupić niemieckie wiatraki.

      • 4 3

  • Najlepsze (17)

    Najlepsze to ze właściwe pociagi dla skm przyjadą dopiero za kilka lat. Te co maja w listopadzie przyjechać to jest "wersja regionalna" co jak widac na zdjęciu na zewnętrznych wagonach jest dostępna tylko jedna para drzwi. Współczuję wsiadać i wysiadać w godzinach szczytu np idąc do kierownika kupic bilet... ale w artykule tego nie opisano...

    • 127 18

    • do 2026 roku, beda wszystkie, także te dla SKM. Zreszta oczekiwane pierwsze dla SKM są w przyszłym roku.

      • 12 3

    • (7)

      Takie same SKM kupiła i jeżdżą od kilku lat

      • 8 17

      • (1)

        No wlasnie nie. Te co ma skm maja po dwie pary drzwi na człon. Chyba ze chodzi ci o te składy co jeżdżą w polregio. Wiec jeśli chcesz sie wypowiadać na ten temat polecam sie do informować

        • 20 2

        • Narzekacz

          • 1 0

      • wiem ale ja zawsze pod każdym artykułem musze narzekać

        • 12 3

      • Nie takie same. Te w SKM sa wersją 3 drzwiową przeznaczona dla ruchu aglomeracyjnego (2)

        • 9 2

        • Te zamówione, bo 31WE mają po dwa wejścia. (1)

          • 6 0

          • I w środku są za wąskie.

            • 1 0

      • Zdziwisz się, że nie takie same. Wejścia niżej, drzwi w skrajnych wagonach pojedyncze, ogrom siedzeń w układzie autosana pks.

        Na regionach to jakoś się sprawdza, ale nie na skm czy pkm.

        • 5 1

    • Ten sam problem (2)

      Jest w Impulsach już jeżdżących w Polregio. Wąziutkie przejście przy kabinie WC i jedna para drzwi w członie powoduje ogromne problemy przy wymianie pasażerów.

      • 15 1

      • Nie zauważyłem ogromnych problemów a jeżdżę prawie codziennie

        Może nie jest to najlepsze rozwiązanie ale większość problemów wynika nie z samego rozwiązania ale z chamstwa pasażerów co muszą stać w przejściu mimo że widzą że sporo ludzi wchodzi / wychodzi. Niestety taki sam problem będzie niezależnie od ilości drzwi, chamstwa nie zwalczy się architekturą. Jest za to zaleta tych pojedynczych drzwi bardzo duża - dzięki temu jest więcej siedzeń no i mniejsze przeciągi na postoju.

        • 10 3

      • Bo ktoś nawciskał dodatkowych fotelików, zamiast dokupić kolejny człon.

        • 4 0

    • (2)

      Pawełek a aplikacji w telefonie nieogarniasz?

      • 0 14

      • (1)

        Nie, nie ogarniam i nie zamierzam ogarniać, za komuny były kasy oraz kioski i to działało. Nie mam się czego wstydzić, biletomat w Janowie i nie tylko tam, nie ogarnia sprzedaży całodobowego oraz dwóch biletów jednocześnie, taka "technologia"

        • 9 5

        • Patrz! A mi ogarnia!

          Czyli ty biletomatu nie ogarniasz.

          • 2 5

    • wszystko jest lepsze od kibli

      • 0 2

    • .

      Tak samo jak nie opisano tego, że niektóre z nowych składów nie będą posiadały toalet... moim zdaniem porażka, przede wszystkim dla obsługi, która będzie spędzać tam jednak nawet po kilkanaście godzin dziennie...

      • 1 0

  • przynajmniej beda przedzialy rowerowe (3)

    no w koncu

    • 7 9

    • więcej miejsca na rowery i inny bagaż niz w obecnych ETZ (1)

      Na pewno nie będzie...

      • 2 5

      • Ma być 16 miejsc na rowery. A ile masz obecnie? W skm w porywach 4 na ezt newagu, max 6 na ezt EN57.

        • 2 0

    • Powodzenia przy tych drzwiach z wejściem/wyjściem

      • 2 0

  • koszamrnie mało drzwi, na skm w mieście zupełnie nieprzydatne

    • 14 0

  • Czekam z utęsknieniem. Nie znam w tej chwili lepszych pociągów niż Flirty i Impulsy (1)

    • 2 6

    • Lepszy BR 481 Bombardiera.

      • 0 0

  • Pomieści 500 (2)

    Ale tylko 140 siedzących to jakiś żart?

    • 9 5

    • Socjalizm w Polsce

      • 2 1

    • Bo mać tani w eksploatacji. Im dłuższy tym więcej trzeba odpalić dla PLK, a po co. Aby więcej wcisnąć luda to robią przynajmniej część składu typu metro. Zresztą PIC robi podobnie. Zamawia samoloty na szynach ,a wagony robi na bezprzedziałowe. To nic , że ciasno, widok na belkę międzyokienna , ale można lekko wcisnąć na tej samej powierzchni .90 miejsc siedzących zamiast 66 w/ g nowych standartów

      • 2 0

  • (2)

    Inwestujemy 1mld w pociagi, ktore w ogole nie nadaja sie do jazdy po metropolii. Zly uklad czlonow, slabe przyspieszenie i hamowanie. Potrzebujemy pociagow na miare naziemnego metra a nie ciuchci do pierdzenia miedzy wsiami.

    • 12 5

    • Bo to nie są składy do jazdy po metropolii (1)

      Tylko do ruchu regionalnego. A że kible się rozpadają, to lepiej niech chwilowo ratują sytuację w SKM.

      • 9 0

      • Ja się obawiam, że to będzie kolejna wieczna prowizorka i nie doczekamy się pociągów wreszcie dostosowanych do ruchu aglomeracyjnego. Przecież EN57 wprowadzone na początku lat 70-tych to też miało być rozwiązanie tymczasowe.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane