• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstaje największe rondo w Polsce

Maciej Naskręt
24 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz jak przebiegają prace na budowie trzypoziomowego skrzyżowania ul. Marynarki Polskiej i Trasy Słowackiego w Gdańsku.


Zwiedziliśmy budowę największego w Polsce ronda, które powstaje w rejonie splotu ul. Uczniowskiej i ul. Marynarki Polskiej.zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku.



Skrzyżowanie, którego budowa napsuła nieco krwi mieszkańcom Nowego Portu (niezbędna była nowa organizacja ruchu tramwajów i autobusów), powstaje w ramach budowy tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Za 885 mln zł buduje je hiszpańska firma OHL, na zlecenie miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Powstający węzeł będzie miał 130 metrów średnicy i trzy poziomy. Najwyżej, czyli w poziomie terenu znajdzie się rondo i ul. Marynarki Polskiej. Na poziom -1 będą musieli zejść piesi, którzy będą chcieli przejść na drugą stronę Trasy Słowackiego lub ul. Marynarki Polskiej, a także do przystanków tramwajowych. Najniżej, bo na poziomie -2, pobiegnie Trasa Słowackiego. Ulica Marynarki Polskiej i Trasa Słowackiego będą połączone bezkolizyjnymi zjazdami.

Na nowym węźle powstanie siedem obiektów inżynierskich: dwa tunele pieszo-rowerowe w ciągu ul. Marynarki Polskiej nad Trasą Słowackiego, dwa wiadukty drogowe, dwa wiadukty techniczne dla instalacji, jeden wiadukt tramwajowy.

Zacznijmy od informacji dla osób korzystających z komunikacji tramwajowej w ciągu ul. Marynarki Polskiej, która z powodu budowy ronda została wstrzymana. Ruch tramwajów w Letnicy zostanie wznowiony jesienią. Właśnie ruszyła budowa wiaduktu dla tramwajów w centralnej części planowanego splotu dróg przy PGE Arenie. Trwa wykonywanie zbrojeń, a kolejny etap prac - betonowanie obiektu - ma rozpocząć się w ciągu najbliższych dwóch tygodni.

Przy węźle trwa budowa długich na 90 metrów przystanków. Formowane są już betonowane podstawy, do których zostaną zamontowane podpory wiaty, nawiązującej do faktury i koloru fasady sąsiedniego stadionu. Przystanki zaprojektowali architekci Katarzyna SchulzBłażej Bącalski, którzy w 2009 r., jeszcze jako studenci PG, wygrali konkurs organizowany przez miasto.

Wykonawca do dzisiaj zdołał zbudować dwa wiadukty technologiczne, jeden tunel dla pieszych, a także wiadukt drogowy w kształcie łuku od strony Martwej Wisły. Widać także zarys betonowych zjazdów z ul. Marynarki Polskiej w kierunku Trasy Słowackiego.

Prawdopodobnie w sierpniu ruch drogowy zostanie przełożony na przeciwną stronę budowy ronda - dzisiaj przejazd wiedzie od strony stadionu. Kierowcy pojadą wtedy wspomnianym wcześniej obiektem po łuku. Trwa przygotowywanie docelowego dojazdu do niego. Zmiana organizacji ruchu umożliwi budowę dalszych obiektów: wiaduktu drogowego w relacji do centrum Gdańska i tunelu pieszo-rowerowego w świetle obecnego objazdu placu budowy.

Obecnie spod wykonanych już obiektów usuwany jest grunt tak, by pod obiektami mogła pobiec Trasa Słowackiego do tunelu. Ponadto na całej długości wykopu - po jego obu stronach - wzmacniane są dotychczasowe mury oporowe. Ich grubość ma wynieść nawet dwa metry.

Jest szansa, że jeszcze w tym roku pojedziemy z Drogi Zielonej aż do ul. Marynarki Polskiej. Do tego czasu węzeł ma być praktycznie gotowy. Mobilizacja ze strony wykonawcy - firmy OHL - jest ogromna, bowiem za każdy dzień kursowania komunikacji zastępczej w Letnicy musi on płacić miastu 8 tys. zł.

Na budowie pracuje ok. 300 osób, głównie przy pracach zbrojarskich. Oprócz tego na placu jest kilkunastu operatorów koparek i żurawi. Wrażenie robi ogromna liczba pomp wodnych, które nieustannie wypompowują wody gruntowe z drenaży i przesyłają ją do kanalizacji deszczowej.

W przyszłą środę, 29 maja, na terenie portu, przy ul. Ku Ujściu - na wschód od Martwej Wisły - rozpocznie się drążenie podwodnego tunelu maszyną TBM. Jak dokładnie będą wyglądać pierwsze minuty po uruchomieniu ważącej prawie 2,2 tys. ton maszyny opisaliśmy w osobnym artykule.

Na plac budowy tunelu docierają kolejne tubbingi, czyli betonowe elementy, które wytwarzane są w firmie budowlanej w Kokoszkach. Z tubbingów w trakcie wiercenia wykonywana będzie okrągła ściana tunelu. Przesuwająca się do przodu maszyna TBM ułoży je za sobą. Każdy z pierścieni będzie złożony z siedmiu elementów: sześciu podstawowych i siódmego, tzw. "klina".

Prace przy tunelu mają zakończyć się w październiku 2014 r. Dwa tygodnie temu w ankiecie zadaliśmy pytanie: czy wykonawca zdąży z budową tunelu przed październikiem 2014 r.? Zagłosowały 662 osoby. 48 proc. ankietowanych uznało, że 1,5 roku to za mało, by zakończyć inwestycję. Z kolei 34 proc. głosujących uznało, że wciąż po październiku 2014 r. na budowie będą toczyć się prace, ale będą one miały charakter kosmetyczny. Pozostałe 17 proc. przekonane jest, że budowa zakończy się w terminie.

Miejsca

Opinie (226) ponad 50 zablokowanych

  • Ta wasza megalomaia jest śmieszna,największe w Polsce a może na calym świecie i wszechświecie

    takie bzdury i tytuly to możecie wciskać 5 latkom bo to dumnie brzmi niemal metropolitalnie ale prawda jet inna

    • 1 3

  • Tam zaden samochod nie dojedzie ;-) (2)

    wszystkie utkna w lesnym odcinku Slowackiego na zaporowych swiatlach. Ok 17-18 nie da rady wjechac do miasta podczas gdy inne ulice wokol tego ronda o tej porze sa puste, ktos kto to ustawia powinien wisiec przy drodze na szubienicy dla przykladu.

    • 10 5

    • Widzę topografia miasta w jednym palcu (1)

      Słowackiego stoi bo wszyscy uparli się, że tędy będzie najszybciej. Proponuje czasem pomyśleć i pojechać drogą alternatywną, a takie są.

      Aby Słowackiego się nie korkowało, musieliby zrobić bezkolizyjny prawoskręt. Co jest do zrobienia.

      • 3 0

      • nie zgadzam sie

        za rondem w strone Galerii droga jest pusta. Nalezy wyeliminowac swiatla na rondzie. Rondo same w sobie jest rozwiazaniem na korki, tak funkcjinuje 99% UK a u nas wszedzie swiatla. Brak myslenia i nieetyczne praktyki, wyrzucanie publicznych pieniedzy w bloto.

        • 5 0

  • kogo to obchodzi. Mnie nie ja tam nie jeżdże, bo to zad*pie gdańska

    • 2 6

  • (1)

    a na środku idealna miejscóweczka na bełta

    • 1 4

    • Z boku eko-wychodek.

      • 0 2

  • RONDO RODLA (1)

    • 0 0

    • na Dlugiej byly lawki w ksytalcie RODLA ale Budyn je rozebral

      • 0 2

  • Wg mnie największe rondo jes gdzieś.... (1)

    w centralnej częsci Polski, okolice Bydgoszczy, Poznania, nie pamiętam dokładnie w jakeij wsi.
    Rondo jest tak wielkie, że nie widać jego końca. a "w środku ronda" są normalnie wybudowane domy. Zawsze rajd Tour De Pologne przejeżdża przez tą wioskę, z kamery helikoptera to bardzo okazale wygląda

    • 1 6

    • Głogów

      • 2 1

  • A na Oruni wszstko sie wali atu takie wystawne ronda ya tak duza kase (2)

    Orunia sie wali

    • 1 6

    • (1)

      niech się zawali do końca to powstanie nowa ładniejsza bez marginesu społecznego !

      • 1 1

      • chodzi o budowanie nowej ORUNI bo tu wszystko jest zgnite

        • 0 1

  • Rondo pomorskich MALKONTENTÓW pomorskich bo najwięcej jest ich w okolicach 3miasta.

    • 4 1

  • kiedy będą naprawy tej "inwestycji"? (1)

    a rok po zakończeniu powrócą ci sami fachowcy od tanich inwestycji i będą łatać po sobie swoje fuszerki,oczywiście pod nową nazwą firmy ...nie daleko od tego miejsca mija rok od oddania i dziury na węźle Marynarki ,również na Słowackiego.... no cóż mamy szpeców od przetargów ,technologii,odbiorców inwestycji,nasza kasa leci ,ktoś nią wydaje bezkarnie ,rączka rączkę myje i tak koko-jombo ido przodu

    • 9 8

    • naprawy zaczną się na drugi dzień po wielkim otwarciu tak jak zawsze chyba nikt nie będzie zdziwiony był czas przywyknąć

      • 4 2

  • Czy z ronda bedzie można sie dostac bezposrednio na przystanek Metra ?? (2)

    • 7 9

    • Andżela jasne że będzie można jak ktoś już napisał linia 10 i ta jedna nam wystarczy na jakieś 20 do 30 lat potem zasypią

      • 1 1

    • tak, linia nr 10, kierunek Budyniowo

      • 6 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane