• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak się jeździ Trasą Kaszubską

Michał Sielski
22 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Przejechaliśmy całą Trasę Kaszubską. Podróż do Gdyni - w porównaniu z wcześniejszą koniecznością przebijania się przez zakorkowane miasto - jest znacznie przyjemniejsza, szybsza i bezpieczniejsza.



Z jaką prędkością jeździsz po trasach szybkiego ruchu, gdy nie ma tłoku?

Przypomnijmy: Trasę Kaszubską otwarto w środę, 21.12.2022 r., po wielokrotnych zmianach terminu oddania jej do użytku. Firma Polaqua nie poradziła sobie na czas, tłumacząc się przede wszystkim odpływem pracowników ze wschodu po ataku Rosji na Ukrainę. Ostatecznie udało się dotrzymać zapowiadanego od kilku tygodni terminu, choć niewielkie prace będą jeszcze wykonywane.

W kilku miejscach widać bowiem jeszcze barierki. Dużo emocji było też podczas samego otwarcia. Najpierw samochody przejechały w kierunku Gdyni, a na trasie w stronę Strzebielina do ostatnich godzin trwały prace, przede wszystkim porządkowe.

Same jezdnie były bowiem gotowe już od jakiegoś czasu, co sprawdził nasz czytelnik, który przejechał całą Trasę Kaszubską na... rowerze, gdy formalnie był to jeszcze plac budowy:


Trasa Kaszubska: przejechaliśmy całą samochodem



Tym razem to my, legalnie, przejechaliśmy całą Trasę Kaszubską samochodem.

Na razie ruch jest niewielki, ale widać, że sporo kierowców czekało na ten dzień. Na trasie są już zarówno osobowe, jak i ciężarowe samochody, mimo że część nawigacji - jak zwykle - nie nadążyło z aktualizacją map. Już wcześniej były z tym zresztą problemy, przez co niejednokrotnie kierowcy wjeżdżali w zamkniętą drogę lub omijali te odcinki, które w przebudowie nie były. Kto jednak patrzy na znaki, ten bez problemu może przejechać Trasę Kaszubską.

Jest na niej punkt obsługi podróżnych z toaletą i dużym parkingiem, ale nie ma stacji benzynowej. Choć są one przy niektórych zjazdach, ale w tym celu trzeba nieco zboczyć z głównej drogi. Nie jest to jednak niezbędne, bo trasa ma 43 km, które mijają bardzo szybko.

Trasa Kaszubska: nawet godzinę szybciej niż do tej pory



  • Na Trasie Kaszubskiej na razie nie ma wielkiego ruchu.
  • Na Trasie Kaszubskiej na razie nie ma wielkiego ruchu.
  • Na Trasie Kaszubskiej na razie nie ma wielkiego ruchu.
  • Na Trasie Kaszubskiej na razie nie ma wielkiego ruchu.
Nawierzchnia jest doskonała, oznakowanie nie pozostawia wątpliwości, a zjazdy i zakręty są dobrze wyprofilowane. Najlepiej widać to właśnie teraz - podczas deszczowej pogody woda nie zalega nawet na poboczach, a szybko spływa do zbiorników retencyjnych, których po drodze jest całkiem sporo.

Co ciekawe, mimo że droga jest szeroka, a ruch na razie niewielki, nie spotkaliśmy nikogo, kto chciałby sprawdzić, jak szybko można nią jechać. Zapewne nie potrwa to długo, ale trzeba przyznać, że jazda nową trasą z dozwoloną prędkością 120 km/h pozwala oszczędzić nawet godzinę.

Sprawdziliśmy bowiem, co się działo na alternatywnej trasie w czasie, gdy jechaliśmy do Gdyni: kolizja przed Wejherowem i zwężenie do jednego pasa oraz zwyczajowe zatłoczenie w Redzie i Rumi. A trzeba pamiętać, że nie były to godziny szczytu, nie był weekend i przede wszystkim daleko jeszcze do sezonu letniego, kiedy korki są największe. I tak nasz przejazd według nawigacji Google był o 47 minut szybszy niż do tej pory!


Trasa Kaszubska: co powstało



Na Trasie Kaszubskiej na razie nie ma wielkiego ruchu. Na Trasie Kaszubskiej na razie nie ma wielkiego ruchu.
Odcinek Gdynia-Szemud - 22 km:
  • trzy węzły: mniejszy w Koleczkowie i dwa duże w Chwaszczynie oraz Gdyni-Wielkim Kacku,
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • na odcinku Chwaszczyno-Gdynia-Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia-Wielki Kack - będą po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.

Powstało 37 obiektów inżynierskich, w tym mosty, estakady, 22 wiadukty, 2 przejścia podziemne i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowano ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący mogą skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.

Odcinek Szemud-Luzino - 10,3 km:
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224.

Powstały 22 obiekty inżynierskie, w tym 2 mosty i 2 estakady. Oprócz trasy głównej przebudowano drogi o długości ok. 5 km i wybudowano nowe, zapewniające dojazd do nieruchomości oraz służące obsłudze trasy o długości ok. 10 km.

Odcinek Luzino-Bożepole - 10,4 km:
  • 2 pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • 3 węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino,
  • obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Luzino,
  • miejsce obsługi podróżnych.


Miejsca

Opinie (233) ponad 10 zablokowanych

  • A ile lat opóźnienia z powodu zablokowania budowy przez PiS po 2015 roku?

    • 31 15

  • Autobus (1)

    Przydałby się jakiś autobus lub PKS jadący tą trasą

    • 9 7

    • Paszoł won na PKP

      • 1 4

  • A Ić Pan

    Fajnie fajnie, a ja właśnie od 43 min jadę 2km Dąbrowa-Karwiny. Depresji idzie dostać nieudacznicy w UM.

    • 25 1

  • To czym wy jechaliście? Veyronem?

    Trasa Kaszubska w 2 min., no ładnie ładnie.

    • 1 1

  • W końcu! Tyle lat czekania

    • 11 0

  • Trasa fajna ... ale wpada w przepięknie ropie*szony remoncik w Gdyni na wlocie do miasta.Korkujący zarówno obwodnicę, jak i miasto. Coraz to nowe rozgrzebane fragmenty, nic nie skończone.Błot, syf, żwir na jedni, chodników dla pieszych brak. Tam gdzie ostało się trochę asfaltu - hyc, buspasik. Ludzie nie przyjeżdżajcie do Gdyni. Trasą wycieczka spoko, ale nawrotka przed tym cyrkiem obowiązkowa, żeby zachować dobry nastój.

    • 25 3

  • Korki na końcu trasy (1)

    zastanawiający jest korek na końcu trasy przy tak niewielkim ruchu. Zapewne w wakacje, kiedy turyści skorzystają z tego skrótu będą przeszczęśliwi stojąc w kilkukilometrowym korku. Na filmiku widać zbyt krótkie dojazdy, pomimo miejsca na ich dłuższe wykonanie. Kierowcy zamiast się na nich rozpędzać i płynnie włączać do ruchu będą standardowo powodować wypadki w tych miejscach. Standardowo na nowo otworzonym odcinku drogi nie ma stacji benzynowej. Powinien to być wymóg niezbędny do oddania drogi. Coraz więcej takich bezmyślnych sytuacji.

    • 20 5

    • I frytki do tego.

      • 0 1

  • Super (8)

    Ciekawe czy dzięki temu odblokuje się chociaż trochę Kielnieńska bo teraz nie opłaca się jechać przez Osowę i Chwaszczyno, żeby dostać się na TK. Za dużo kombinowania i stania w korkach. A przez węzeł w Wlk Kacku bezkolizyjnie i o wiele szybciej.

    • 72 3

    • I co? (4)

      PiS ciągle niedobry?

      • 12 43

      • PiS na początku zablokował budowę tej trasy. (1)

        Teraz przypisują sobie zasługi, a trasa mogła być gotowa już dawno.

        • 26 13

        • tak, w 2012

          jak obiecał Tusk...

          • 10 12

      • juz sie wypierdziales , i pogorszylo ci sie.

        • 1 1

      • Nie, od 21.XII.2022 jest zarąbisty!

        • 0 0

    • Chwilowo luźniej, ale zobaczymy jak skończą Chwaszczyńską

      • 3 1

    • Ale i tak Gdańsk powinien doprowadzić do jej powstania.

      • 0 0

    • no wreszcie zbudowali!

      • 0 0

  • Filmowcy (1)

    Co to było na tym filmie? Formuła 1? Dwie i pół minuty bez jakiegokolwiek sensu.

    • 9 1

    • Jedyne

      Co można zapamiętać to widoczna nieumiejętność korzystania z pasa rozbiegowego...

      • 4 0

  • Dlaczego Dąbrowa ulica Rdestowa cała w korku skoro trasa otwarta? (3)

    • 19 1

    • A skąd to naiwne przeświadczenie, że ta trasa zlikwiduje korki? (1)

      • 5 1

      • Bo przed budowa ich nie było

        • 4 1

    • Zapytaj się Szczurka i jego wspólnika Łucyka

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane