• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak za rok będą wyglądały przystanki PKM w Gdyni

Maciej Naskręt
13 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny pod ul. Wielkopolską.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion przy ul. Stryjskiej.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion przy ul. Stryjskiej.

Gotowe są projekty przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Karwinach i przy stadionie w Gdyni. Pasażerowie mają z nich skorzystać w 2016 r.



Czy podobają ci się nowe przystanki w Gdyni?

Światło dzienne ujrzały projekty przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, które powstaną w Gdyni. Oba powstaną przy istniejącej linii kolejowej relacji Gdynia - Kościerzyna (nr 201).

Pierwszy przystanek pojawi się u zbiegu ul. Wielkopolskiej i ul. Sopockiej zobacz na mapie Gdyni. Jest on łudząco podobny do gotowego przystanku na Matarni, bowiem również znajduje się w wykopie.

Drugi przystanek zaplanowano przy ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni.

Oba obiekty będą nawiązywać architektonicznie do gotowych już przystanków PKM w Gdańsku.

Pierwotnie plany zakładały ich budowę w drugim etapie powstawania PKM, czyli do 2020 r. Dzięki decyzji Komisji Europejskiej o zwiększeniu dofinansowania projektu z 70 do 85 proc., wspomniane przystanki powstaną już w 2016 r.

- Projekt budowlany obu przystanków PKM na terenie Gdyni jest już gotowy. Zdobyliśmy już pozwolenia na ich budowę, na ostatniej prostej są uzgodnienia z PKP PLK (właścicielem linii 201) i Urzędem Transportu Kolejowego co do technicznych rozwiązań umożliwiających pogodzenie ruchu pasażerskiego z wielkogabarytowymi transportami do portu w Gdyni, które odbywają się po linii 201 - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Dopiero po formalnym zakończeniu tych uzgodnień możliwe będzie ogłoszenie przetargu na budowę dwóch gdyńskich przystanków PKM i ich realizacja.

W ramach budowy przystanku Karwiny największą zmianę przejdzie splot ul. Wielkopolskiej i Sopockiej. Obie jezdnie relacji obwodnica - centrum mają zostać do siebie zbliżone. W tym celu konieczne jest wyburzenie dwóch istniejących wiaduktów znajdujących się w świetle ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni i odbudowanie ich w nieco bliższym sobie położeniu. Zwężenie skrzyżowania i rozebranie istniejących wiaduktów jest niezbędne, by zbudować zejścia do południowej części planowanych peronów kolejowych stacji PKM. Dodatkowo powstanie przy nich winda dla pasażerów o ograniczonej mobilności.

Po zakończeniu budowy miasto Gdynia planuje przy przystanku Karwiny wybudować węzeł przesiadkowy. Powstanie on prawdopodobnie przy wsparciu funduszów unijnych z RPO dla województwa pomorskiego. Przy przystanku PKM mają się pojawić przystanki autobusowe i trolejbusowe, a także parkingi dla samochodów i rowerów.

Natomiast budowa przystanku nad ul. Sportową ma mniejszy zakres prac. Tu nie pojawi się węzeł przesiadkowy. Obiekt ma kluczowe znaczenie ze względu na bliskość obiektów sportowych. Ważnym elementem prac będzie przebudowa wiaduktu nad ul. Sportową.

Dodajmy także, że trzeci przystanek PKM w Gdyni ma powstać na wysokości Węzła Wzgórze. Tu w prace zaangażowany jest zarządca centrum handlowego Riviera, który wyłoży część funduszy na jego budowę. Prace nad kształtem tego przystanku ciągle trwają.

Planowane przystanki PKM w Gdyni. Planowane przystanki PKM w Gdyni.

Miejsca

Opinie (173) ponad 10 zablokowanych

  • A co z dojazdem i parkingiem na przystanku Rębiechowo (Banino) ? (1)

    Przystanek Rębiechowo (Banino) miał rozładować korki na Słowackiego, Spacerowej i Armii Krajowej. Tam nie ma nawet jednego miejsca parkingowego !!! Jakim cudem to ma się stać przystankiem przesiadkowym, w planach właśnie ten przystanek miał największy parking, dojazd jest droga gruntową. O co chodzi ???

    • 3 1

    • przystanek widmo

      Bez dojazdu i parkingu to przystanek widmo za kilka baniek

      • 1 0

  • Brakuje przystanku Fikakowo (3)

    a przy okazji warto rozpocząć rozmowę nt. odnogi z Osowy do Chwarzna przez Dąbrowę po dawnej bocznicy Polifarbu...

    • 13 1

    • Rowerzysta

      na polifarbie zarąbali juz tory. Zostaly tylko skady po nich!

      • 0 0

    • może jeszcze na fifakowie zrobić lotnisko co??? ....bo przecież fifakowo to pępek i centrum świata :P

      • 4 4

    • Zanim usiądzie się do rozmów to już będzie za późno bo kończą się dofinansowania z Unii Europejskiej.

      Poza tym za mało składów, żeby jeździły to przez Karwiny to przed Dąbrowę.

      • 3 1

  • km (1)

    Takie dzielnice jak OBŁUŻE, POGÓRZE, OKSYWIE, i dalej gmina Kosakowo to włodarze Panowie Szczurek i Włódzik mają w d-pie. A miało być tak pięknie łącznie z lotniskiem. Polskie zaściankowe działanie najpierw port lotniczy, później korki na drogach, a później ... kiedyś modernizacja układu drogowego i usprawnienie transportu.

    • 3 0

    • Jak to?

      Przesadzacie ludzie, przecież Szczurek zbudował już "pomnik lotnika" w Kossakowie. Można popatrzeć jak starują wojskowe maszyny z BabichDołów.

      • 1 0

  • Przydały by się ruchome schody... (1)

    Przydały by się ruchome schody...

    • 7 1

    • Wszedzie to sie uwzglednia, ale podobno w Trojmiescie jest taki klimat, ze ich eksploatacja bylaby niemozliwa. Za to mamy piekny czerwony kolor i swiatelka ledowe. To wazniejsze niz udogodnienia dla przyszlych pasazerow.

      • 1 0

  • Przystanki (3)

    Budując nowoczesne przystanki zadaszenie powinno obejmować cała ich szerokość i długość (włącznie z przestrzenią nad torami), tym bardziej, że są tak wysokie. Wystarczy lekki wiatr i wszyscy będą mokrzy od deszczu lub śniegu. W takiej formie zadaszenie pełni jedynie formę estetyczna, żadnej praktycznej.

    • 16 2

    • wyglad wazniejszy niz funkcjonalnosc

      Proponuje spojrzec na przegrany projekt, ktory zajal drugie miejsce. Prawie calkowicie osloniete perony, super estetyczny wyglad. Wygral projekt firmy, ktora wygrywa prawie wszystkie konkursy, a jedynym argumentem byl ten, ze kolor czerwony bardziej bedzie sie wyroznial. Dlaczego nie umozliwiono przyszlym pasazerom udzialu w glosowaniu (za to bzdurne konkursy na nazwy przystankow czy ksztalt perforacji do ktorych przywiazano wieksza wage niz do odpowiedniego osloniecia peronow czy komfortu uzytkowania). Z takim samym projektem firma mogla startowac rownie dobrze na przystanek PKS w Stezycy. Nic wiecej nie mowie, proponuje tylko obejrzec przegrane projekty (google). Zal do dziennikarzy, ze piali z zacheytu zanim wypunktowac wady na etapie mozliwej korekty. Teraz bedzie pi..zdzilo jak na kasprowym w zimowy poranek.

      • 1 0

    • masz rację, dlatego na peronach lini PKM są stawiane normalne wiaty. te czerwone to element ozdobny.

      • 3 0

    • Z tą estetyką, to chyba zażartowałeś?

      • 3 1

  • (1)

    No pewnie na Wielkopolskiej narobią takiego gnoju że bedziemy stac w korkach już od Alei Zwyciestwa. Czy nie mogli uruchomic strony dla uwag od kierowców ktorzy tamtedy jezdzą. Co oni chcą zweżac jak już w godzinach szczytu jest kicha.

    • 6 2

    • W miejscu zjazdu na nowe osiedle deweloper wykona przebudowę Sopockiej. Będzie lewoskręt na osiedle.

      • 1 0

  • PKM na Oksywie

    A kiedy PKM na Obłuże i Oksywie?

    • 3 0

  • Nieważne jak wyglądają. (1)

    Byle by w ogóle były!!!

    • 37 17

    • Byle jak aby było, jest to motto decydentów i projektantów

      Technicznie jest możliwe aby tory PKM łączyły się z torami SKM na wysokości hali widowiskowej w Redłowie. Uważam, że powinien być realizowany scenariusz docelowy, tak aby budować dla mieszkańców (wdrażać rozwiązania przyjazne i wygodne). PKM powinna zatrzymywać się na peronie istniejącym SKM Wzgórze Maksymiliana jest to bliżej Śródmieścia oraz łatwo można się przesiąść na SKM np. do Orłowa i Sopotu. Ponadto PKM zatrzymywałaby się na peronie SKM w Gdyni Głównej blisko Starowiejskiej. Obecnie przystanek będzie kilkaset metrów dalej na torach dalekobieżnych. Gdzie tu sens i logika. Wydawane są pieniądze na siłę realizując bzdurne rozwiązania, które utrudniają życie mieszkańcom. Pisano, że docelowo PKM będzie jeździć po torach SKM od Wrzeszcza do Śródmieścia Gdańska. Gdynia od razu mogłaby to zrealizować. Lepiej poczekać niż budować byle jak

      • 0 1

  • zamiast brnąć w tą bzdurną PKM

    z przystankami w lesie, lepiej zinwestować w połączenia kolejowe/szunobusowe północnych dzielnic Obłuże, Pogórze, Oksywie z centrum. Tory są, wystarczy zrobić 2-3 przystanki

    • 2 2

  • Czyżby ?

    sr*nie w banie

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane