- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (74 opinie)
- 2 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (83 opinie)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (260 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (67 opinii)
- 5 Masz interes? Zostaw kartkę (143 opinie)
- 6 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (217 opinii)
Tak zmieniają się perony dalekobieżne w Trójmieście
Sprawdziliśmy postęp prac przy przebudowie peronów dalekobieżnych, które zmieniają oblicze w ramach modernizacji 37-kilometrowej magistrali kolejowej w Trójmieście. Po trwających ponad dwa lata pracach gotowe są perony na stacjach Gdynia Główna, Sopot i Gdańsk Oliwa.
Na terenie Trójmiasta od marca 2011 r. trwa warta miliard złotych modernizacja głównej magistrali kolejowej na odcinku od Pruszcza Gdańskiego przez Gdańsk, Sopot do Gdyni Chyloni. To część przebudowy linii E-65 (o długości 323 km) z Gdyni do Warszawy, która pochłonie ok. 11 mld zł, co daje 34 mln zł za każdy kilometr.
Postanowiliśmy sprawdzić co dotychczas na dziewięciu dalekobieżnych peronach w Trójmieście udało się przebudować kolejarzom.
1. Gdynia Chylonia
Tutaj zaczynamy naszą fotorelację, podążamy linią w kierunku Pruszcza Gdańskiego. Peron dalekobieżny gotowy jest tylko w części. Na razie można korzystać z jego południowej krawędzi. Ustawiona została stalowa konstrukcja wiaty, którą niebawem wykonawca od góry osłoni transparentnym pleksi.
Cała platforma dla pasażerów została wydłużona o ok. 70 metrów. Wykorzystano do tego celu rezerwę terenową tuż za wejściem do tunelu. Ponadto wspomniane wejście też zmieniło oblicze, ale prace tam zakończyły się na razie na stanie surowym.
2. Gdynia Główna
Perony w centrum Gdyni, z których można wyruszyć w podróż poza Trójmiasto są praktycznie gotowe. Trwają ostatnie prace przy zejściach do tunelu. Ustawione są już wiaty dla pasażerów, na których zamontowano system informacji pasażerskiej z zegarami.
Niestety na perony nie dostaną się osoby niepełnosprawne, bowiem brakuje wind lub platform wjazdowych. Oprócz tego nie ma zadaszenia między istniejącymi wiatami a zejściami do tunelów. W deszczowe dni pasażerowie będą więc moknąć idąc na pociąg.
3. Gdynia Orłowo
Na tej stacji dotychczas wykonano zachodnią krawędź peronu dalekobieżnego. Nie ma na niej jednak zbyt wiele miejsca, bowiem trwa tam montaż wiaty dla pasażerów na wzór tej, która stoi w Gdyni Głównej i planowana jest w Gdyni Chyloni.
Ponadto trwa wymiana wschodniego toru dla pociągów dalekobieżnych.
W ramach inwestycji na stacji wykonano kładkę dla pieszych, po której nie mogą poruszać się osoby niepełnosprawne. Powód? Nie ma tam jeszcze wind.
4. Sopot
Peron dalekobieżny na tej stacji jest już gotowy. Pozostały do wykonania drobne prace brukarskie, a także uruchomienie windy, którą będzie można wyjechać z tunelu. Wydłużona została także charakterystyczna wiata - aktualnie obejmuje ona większość peronu. Zlikwidowano także zejście do dawnego tunelu przy dworcu.
Mankamentem na tej stacji jest brak systemu informacji pasażerskiej. Ponadto kolorystyka peronu odbiega od tej przyjętej na peronie SKM. Niemniej ze wszystkich peronów zmodernizowanych w Trójmieście na tym w Sopocie na pociąg oczekuje się najbardziej przyjemnie.
5. Gdańsk Oliwa
Tu również należy wykonać prace kosmetyczne. Brakuje m.in. tablic z rozkładem jazdy pociągów, w wielu miejscach nieukończone są prace brukarskie. Ponadto wciąż czarną folią owinięty jest szyb przyszłej windy, która ma umożliwiać zjazd do tunelu.
Wciąż fatalnie wygląda podziemne przejście, którym podróżni mogą dojść do peronu dalekobieżnego. Wymalowane jest ono wątpliwej jakości graffiti.
Na dalszą przebudowę oczekuje też ok. 50-metrowy chodnik między wejściem do dworca a zejściem do tunelu. Został on w całości rozebrany.
6. Gdańsk Wrzeszcz
Tu prace jeszcze nie ruszyły. Przypomnijmy, że pierwotne założenie kolejarzy z PKP PLK pokrzyżowała budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Okazało się, że dla sprawnego ruchu pociągów i obsługi potrzebny jest dodatkowy trzeci peron.
Prace przy przebudowie tego odcinka mają rozpocząć się w sierpniu.
Nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej powstanie między dworcem a istniejącym peronem, przy którym zatrzymują się składy zmierzające poza nasz region. Obiekt ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. Ma być w połowie osłonięty wiatą przystankową. Na peron będzie można dostać się po schodach z dwóch tuneli - przy dworcu i od strony ul. Kilińskiego. Natomiast niepełnosprawni na poziom peronu będą mogli wjechać windami.
Powstanie kilka dodatkowych rozjazdów i dwa dodatkowe torowiska kolejowe wraz z niezbędną infrastrukturą do kierowania i bezpieczeństwa ruchu. Zmiany na stacji nie obejmują linii kolejowej Szybkiej Kolei Miejskiej.
7. Gdańsk Główny
Ta stacja przechodzi najmniejszy zakres przebudowy. Kolejarze zmodernizują tu wyłącznie torowisko przy peronach dalekobieżnych. Pozostałe elementy pozostaną bez zmian. Szkoda, bo najpoważniejszym mankamentem tej stacji jest właśnie niski peron - o wysokości ok. 30 cm - podczas gdy przyjmuje się standard 76 cm.
Aktualnie peron pierwszy na stacji jest zamknięty dla podróżnych. W miejscu, gdzie modernizowane tory przechodziły nad tunelem, usypano kopczyk, po którym mogą przejeżdżać samochody budowy.
8. Gdańsk Orunia
Tu prace toczą się na peronie, przy którym przed rozpoczęciem inwestycji zatrzymywały się pociągi jadące w kierunku centrum Gdańska. Dodajmy, że przejazd pociągów odbywa się tu po zachodnim torze linii E-65. Widać tam już krawędź peronu, a wykonawca układa nawierzchnię z kostki brukowej. Gotowe jest też oświetlenie.
Natomiast otwarty jest peron, z którego można wsiąść do pociągu w kierunku Tczewa. Zatrzymują się tam wszystkie pociągi spółki Przewozy Regionalne. Wykonawcy pozostaje tam zamontowanie ogrodzenia i ekranów akustycznych.
Nie widać jednak prac przy tunelu na końcu peronu. Przejście pozostaje w stanie surowym, a piesi korzystają z przejścia w poziomie torowiska.
9. Gdańsk Lipce
Stację tworzą dwa perony. Aktualnie przebudowywany jest ten znajdujący się po wschodniej stronie torowiska. Po zakończeniu prac i przerzucaniu wahadłowego ruchu pociągów na sąsiedni tor wykonawca przystąpi do modernizacji drugiego peronu - po zachodniej stronie.
Jak przekonują kolejarze, trudno będzie poznać to miejsce. Zamiast niskich peronów powstają tu oświetlone platformy o wysokości 76 cm. Ponadto wzrośnie ich szerokość z dotychczasowego jednego metra do pięciu. W tym celu poszerzono znacznie nasyp kolejowy, po którym wiedzie linia kolejowa. Staną tam też wiaty dla podróżnych, o których można było do tej pory tylko pomarzyć.
W pobliżu stacji znajduje się przejazd kolejowy, którego pracę nadzoruje dziś dróżnik. Ma go zastąpić system automatycznego wykrywania pociągu i opuszczania zapór.
- zabudowa 60,5 km torów szlakowych i stacyjnych,
- zabudowa 100 rozjazdów,
- modernizacja 74,4 km sieci trakcyjnej,
- wykonanie 310 tys. m sześć. robót ziemnych,
- wbudowanie 102 tys. m sześć. kruszyw na warstwy ochronne podtorza,
- wbudowanie 177 tys. m sześć. tłucznia,
- modernizacja 6 wiaduktów kolejowych,
- modernizacja 2 mostów kolejowych,
- modernizacja 6 przepustów,
- budowa 5 i modernizacje 5 przejść podziemnych dla pieszych,
- modernizacja 8 peronów (12 krawędzi peronowych),
- modernizacja 3 istniejących przejazdów w poziomie szyn.
Natomiast na obszarze LCS Gdynia o długości ok. 14,5 km linii kolejowej miedzy Gdańskiem Oliwa i Gdynia Chylonia, za kwotę 456,9 mln zł zostaną wykonane:
- zabudowa 51,3 km torów szlakowych i stacyjnych,
- zabudowa 75 szt. rozjazdów,
- modernizacja 73,8 km sieci trakcyjnej,
- wykonanie 214 tys. m sześć. robót ziemnych,
- wbudowanie 94 tys. m sześć. kruszyw na warstwy ochronne podtorza,
- wbudowanie 107 tys. m sześć. tłucznia,
- modernizacja 11 wiaduktów, w tym 10 wiaduktów kolejowych,
- modernizacja 2 mostów kolejowych,
- modernizacja 13 przepustów,
- budowa 1 i modernizacja 8 przejść podziemnych dla pieszych,
- modernizacje 7 peronów (14 krawędzi peronowych),
- modernizacja 1 przejazdu w poziomie.
Opinie (111) 9 zablokowanych
-
2013-07-21 15:49
przepraszam, ale...
te wyremontowane perony czy dworce są... bardzo brzydkie jak dla mnie. zero ładu, zero składu, sporo braków, nic do siebie nie pasuje, nawet kolorystycznie. szkoda.
- 14 2
-
2013-07-21 16:00
Gdynia.....
Dworzec ładny, perony beznadziejne. Brak zadaszenia (te kilka metrów to żadne zadaszenie) brak wjazdu dla niepełnosprawnych (gdzie hasło Gdynia bez barier?) Jakość - nie oceniam. W obecnej chwili ani to ładne ani praktyczne a jeszcze każą cieszyć się że zmodernizowane. Gdzie trzeba skargi pisać albo z kim przespać ;) aby zrobili coś z tym, bo biadolenie na portalach nic nie da.
Dobrze że są alternatywne możliwości podróży :P- 19 0
-
2013-07-21 16:07
jedyna recepta to EMIGRACJA pani Stasiu.
- 6 4
-
2013-07-21 16:07
Tempo tych prac
remontowych, to autentyczny sabotaż komunikacji.
- 11 3
-
2013-07-21 16:15
perony w gdyni (3)
projektanci chyba sa z podstawowki skoro wiate na peronach w gdyni ustawiaja 500 m od wyjscia z tunelu? jaki to sens? a nastepna wiata to w polowie drogi do stoczni ;/ u nas jak sie remontuje to juz nie mozna zrobic cos porzadnie, aby bylo i tyle!
- 26 1
-
2013-07-21 16:30
Podobnie jak pomysł usytuowania odpływu pod wiatą więc jak pada to cała nawierzchnia pod wiatą jest mokra, słupy stojace w dwóch rzedach a po środku ławki i tablice i teraz gdy z pociagu wypada 100 osób to musza się z walizkami przeciskać między tymi przeszkodami, albo ustawienienie grubego słupa oświetlenia przed tablicą z nazwą stacji - to projektował jakiś IDIOTA bez wyobraźni... nieprawdopodobny brak wiedzy. W zasadzie to co się dało zrobiono źle.
- 12 0
-
2013-07-21 16:37
co się dziwić ? (1)
jak zwykle wygrała NAJTAŃSZA oferta , zatem wytaniają na czym się da ... Ja się pytam , dlaczego KAŻDA stacja i peron PKP w Trójmieście , dalekobieżna lub SKM wygląda inaczej ???
- 5 0
-
2013-07-21 17:32
dzieki temu, że wygląda inaczej, łatwiej sie zorientować gdzie się SKM zatrzymuje
- 6 0
-
2013-07-21 16:24
Orunia (1)
Tylko idiota mógł tam wybudować tunele z zakrętami. Radziłbym aby całe torowisko było tam oświetlone i odgrodzone, aby żaden maszynista nie musiał odpowiadać (i mieć wyrzuty sumienia do końca życia) za potrącenie pieszego który bał się iść tunelem.
- 9 0
-
2013-07-21 23:21
Dawno temu torowisko na Oruni było ogrodzone aż do Zawiejskiej
Płot ukradli złomiarze...
- 2 0
-
2013-07-21 17:14
"graffiti" - czy nie można tego nazwać po prostu bazgrołami?
będzie i po polsku, i zgodnie z rzeczywistością
- 14 2
-
2013-07-21 17:32
Hmm.....
I bardzo dobrze że PKP remontuje.Będzie wyższy komfort jazdy.I życzyłbym sobie modernizacji linii Gdynia-Hel żebym nigdy nie musiał dołączyć do tych tumanów co stoją w korku od obwodnicy żeby się na półwysep dostać bądź w okolice.
Kolej jest rozwiązaniem na te patologiczne zjawiska.- 7 1
-
2013-07-21 17:33
przy dworcu Oliwa brakuje wyjścia podziemnego od strony południowej (1)
ulica Droszyńskiego i okolice miałyby łatwiejsze dojście
- 8 1
-
2013-07-21 20:19
Zdecydowanie popieram. Targi swego czasu zamierzaly wybudować kladke, targi się wynoszą i nie wiadomo co z tych planów pozostanie.
- 4 0
-
2013-07-21 18:01
(1)
a gdzie Gdańsk Żabianka ?!
- 0 10
-
2013-07-21 18:47
to o peronach dalekobieżnych
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.