• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Taka będzie nowa Opera Bałtycka?

Ewa Budnik
18 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Zwycięski projekt Moniki Szczepaniak i Joanny Żołęskiej zakłada budowę obiektu na terenie Dolnego Miasta, na działce po dawnym dworcu kolejowym Kłodno.
  • Pierwsza nagroda. Widok z góry od strony bastionu.
  • Pierwsza nagroda. Widok z góry od strony głównego miasta.
  • Pierwsza nagroda. Plan zagospodarowania terenu.
  • Druga nagroda, lokalizacja: Kłodno. Projekt Karola Borkowskiego, Anny Ptak, Cecylii Szudrowicz.
  • Druga nagroda. Wokół budynku powstałaby otwarta przestrzeń publiczna.
  • Druga nagroda. Z foyer opery rozciągałby się doskonały widok na wodę.
  • Druga nagroda. Z wyższej kondygnacji podziwiać można byłoby panoramę Głównego Miasta.
  • Trzecia nagroda. Lokalizacja: Droga do Wolności. Autorzy: Maria Wysocka i Adam Wasilczyk.
  • Trzecia nagroda. Obiekt wpisuje się w industrialne otoczenie.
  • Trzecia nagroda. Zgodnie z założeniami konkursowymi obiekt koresponduje z elementem wodnym.
  • Trzecia nagroda. Zgodnie z założeniem, jedna z postoczniowych hal wykorzystana byłaby na parking nowej opery.

Trwają dyskusje nad lokalizacją nowego gmachu Opery Bałtyckiej. Tymczasem studenci Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej zaprojektowali jej wygląd w ramach miejsko - uczelnianego konkursu.



Jaki powinien być nowy budynek opery?

W 13 tygodni 36 zespołów studentów z Wydziału Architektury PG przygotowało swoje wizje architektoniczne i co równie ciekawe - wizje wkomponowania nowego budynku w tkankę miasta. Są one odpowiedzią na konkurs ogłoszony wspólnie przez Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej oraz Urząd Miejski w Gdańsku. Chociaż w dyskusjach nad docelową lokalizacją opery pod uwagę branych jest więcej lokalizacji, młodzi adepci architektury mieli do wyboru cztery lokalizacje obiektu: Kłodno zobacz na mapie Gdańska, dwie lokalizacje na Młodym Mieście - Drewnica i koniec Drogi do Wolności oraz teren po byłej fabryce Blaszanka zobacz na mapie Gdańska.

O lokalizacjach, które są brane pod uwagę pisaliśmy w ubiegłym roku

Projekty powstałe w ramach konkursu nie są czysto teoretycznymi rozważaniami - powstały w oparciu o ścisłe wytyczne przygotowane przez Adama Jabłonowskiego, kierownika pionu technicznego w Operze Bałtyckiej. Jednym z założeń konkursowych było umieszczenie obiektu w bezpośrednim sąsiedztwie wody.

- Ogromnie ważne jest, aby wizerunki miast kształtowane były w drodze dyskusji społecznej. Takie konkursy to jeden z bardzo ważnych głosów w takiej dyskusji. To też sposób kształtowania odpowiedzialności za przestrzeń, w której wszyscy żyjemy
- mówiła w czasie wręczenia nagród Lucyna Nyka, prodziekan ds. nauki na Wydziale Architektury PG.

Pogląd ten podziela Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury w gdańskim magistracie:

- Takie konkursy są ważne dla miasta, bo rozszerzają dyskusję społeczną nad możliwymi rozwiązaniami. Obejrzenie tego, jak wiele może być wariantów, to poszerzanie poglądów na przyszły wizerunek tego obiektu - podkreśla dyrektor.

Pierwszą nagrodę otrzymały Monika Szczepaniak i Joanna Żołęska.

- Uważamy, że Kłodno jest najlepszą lokalizacją dla budynku opery. Budynek stojący w tym miejscu byłby widoczny, a z opery byłby ładny widok na miasto. Rewitalizacja Dolnego Miasta była jednym z naszych celów, dlatego krajobraz i najbliższe otoczenie obiektu były dla nas tak ważne. Inspiracją dla formy architektonicznej był pobliski bastion - uzasadniały formę swojej pracy studentki.

Prof. Janusz Rachoń, przewodniczący Społecznego Komitetu Wsparcia Budowy Opery Bałtyckiej (tam urodziła się idea ogłoszenia konkursu) ze względu na koszty powstania inwestycji w tym miejscu (miasto musiałby kupić działkę od PKP) wskazywał inne lokalizacje, jako bardziej prawdopodobne.

- Dyskusje nad lokalizacją Opery Bałtyckiej trwają. Wiele zależy od tego, na co uda się pozyskać finansowanie. Na pewno brane są pod uwagę środki z Unii Europejskiej z kolejnej transzy 2014-2016. Bardziej prawdopodobne, że uda się pozyskać pieniądze na rewitalizację terenów postindustrialnych, niż na rozwój infrastruktury dla kultury... W takim przypadku brane mogłyby być pod uwagę tereny postoczniowe lub Polski Hak [druga lokalizacja nie była wskazana w konkursie - przyp. redakcji]. Ekspertyzy wskazują też, że z punktu widzenia inwestycyjnego te dwie lokalizacje byłyby też najtańsze. Na głosy podnoszące, że nie ma tam jak dojechać odpowiadam: w przyszłości będzie! Do stadionu w Letnicy jeszcze niedawno również nie było jak dojechać - teraz nie ma z tym problemu.

Czytaj także: W jakim stanie jest obecnie działający gmach Opery Bałtyckiej

  • Wyróżnienie: Aleksandra Polańska. Lokalizacja: Kłodno.
  • Wyróżnienie. Główny akcent to "wrośnięty" w bryłę budynku dach w kształcie bursztynu.
  • Wyróżnienie. Lokalizacja: Kłodno. Autorki: Marlena Ratajska, Anna Rutkowska.
  • Wyróżnienie. Charakterystyczne są miękkie linie budynku.
  • Wyróżnienie. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Katarzyna Pietrzak, Barbara Stefanowska, Piotr Podwojewski.
  • Wyróżnienie. Według pomysłu autorów projekt nosi nazwę Baltic Opera.
  • Wyróżnienie. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Aleksandra Cywoniuk, Piotr Kurpiewski.
  • Wyróżnienie. Projekt prezentuje absolutny minimalizm, ale przez to jest charakterystyczny i rozpoznawalny.
  • Wyróżnienie. Lokalizacja: Kłodno. Projekt Aleksandra Owsiana i Rafał Makola.
  • Wyróżnienie. Według komisji konkursowej projekt przypomina akordeon.
  • Wyróżnienie. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Paulina Frankowska, Piotr Musiał.
  • Jedna z prac konkursowych. Lokalizacja: Drewnica. Autorzy: Emilia Wenecka, Sylwia Węsierska, Paulina Włodarczyk.
  • Praca konkursowa. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Sylwia Choszcz, Monika Behrendt.
  • Praca konkursowa. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Michał Baurycza, Jakub Charkiewicz.
  • Praca konkursowa. Nowoczesna bryła, która jest jednocześnie tarasem spacerowym.
  • Praca konkursowa. Lokalizacja: Kłodno. Autorzy: Michał Baurycza, Jakub Charakiewicz.


Pierwsza nagroda
(2500 zł)
Monika Szczepaniak, Joanna Żołęska

Druga nagroda
(1500 zł)
Karol Borkowski, Anna Ptak, Cecylia Szudrowicz

Trzecia nagroda
(1000 zł)
Maria Wysocka, Adam Wasilczyk

Wyróżnienia honorowe
Aleksandra Polańska
Marlena Ratajska, Anna Rutowska
Katarzyna Pietrzak, Barbara Stefanowska, Piotr Podwojewski
Aleksandra Cywoniuk, Piotr Kurpiewski
Aleksandra Owsiana, Rafał Makola
Paulina Frankowska, Piotr Musiał

Sąd konkursowy
- Barbara Szczerbowska - kierownik referatu planów i marketingu w Wydziale Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego w Gdańsku
- Bogusław Rutecki - Wydział Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego w Gdańsku
- Adam Jabłonowski - kierownik pionu technicznego w Operze Bałtyckiej
- Andrzej Rożeński - Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej
- Jacek Droszcz - Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej

Miejsca

Opinie (128) 1 zablokowana

  • siara

    wygląda jak pijalnia wód zdrojowych w Ustroniu - napewno ściągneli projekt! Powodzenia, ale siara...

    • 2 1

  • poziom wizualizacje 3d bardzo podskoczyl ... i nie wiem czy to nie mydli oczu (1)

    Ale projekty są fajne i dobrze przedstawione Graficznie. Co do lokalizacji dolnego Miasta itp, to znowu maglowanie tych samych tematów. Skoro chcemy mieszkać w metropolii, tego typu inwestycje kulturalne powinny byc planowane dla strategii calego Trojmiasta i dogodnych dojazdow. Szkoda, że wykładowcy WAPG nie zachęcają studentów do stategicznego myślenia i analizowania obiektów na większej skali. Bo teraz wygląda to tak - tam jest brzydko, do rewitalizacji! i dajmy im COŚ. A jak dojechać?

    • 1 2

    • Był nacisk na Kłodno. Inne lokalizacje na starcie były "przegrane". Widać nawet po wynikach.

      • 1 0

  • druga nagroda ciekawsza

    pierwsza jest nudna i zachodzi o plagiat. druga pasuje do miejsca i jest całkiem oryginalna. przeszklenia na parterze nadają bryle lekkości.

    • 2 2

  • Lokalizacja odpada. (1)

    To już lepiej na Przymorzu.

    • 1 1

    • z jakiej bańki odpada?
      blisko centrum, piękna okolica, tramwaj ma tamtędy jechać... o co Ci chodzi?

      • 1 0

  • (8)

    promocja kultury:

    Polska: wybudujmy operę, parę osób pójdzie obejrzy coś niewiele mającego z rzeczywistością, zawsze będzie trzeba dopłacać

    USA: zróbmy film, pójdzie cały świat, poprzyzwyczaja do amerykańskich zwyczajów, kupa kasy do wyciągnięcia.

    Ale pewnie, pchajmy się w fyfnasty wiek, stać nas, przecież jesteśmy bogatym krajem.

    • 27 48

    • (3)

      Uważasz, że jakieś amerykańskie szmatławce z happy endem, robione według jednego schematu są bardziej wartościowe niż opera?!
      Dokładnie, ręce opadają...

      • 10 1

      • (2)

        No tak, rece opadaja, ale argumentow to juz nie ma.

        To ja poprosze jak pieciolatkowi: co jest wartosciowego w operze. Tak w punktach, jakbym przylecial z innej planety.

        1. Zapewnia byt artystom i urzednikom, ktorzy w przeciwnym razie nie mieliby co robic. Zmniejsza bezrobocie.
        2. ...

        • 2 6

        • Piękna muzyka. Wspaniałe wokale. Barwne kostium, i fakt iż jest na żywo a nie z nagrania. (1)

          A amerykańskie mass produkcje? Są efekty specjalne, .... i to na tyle.

          • 5 1

          • a dla mnie efekty specjalne to wielki minus (odwracają uwagę od treści filmu, są bezwartościową zapchajdziurą), więc w moim rachunku amerykańskie filmu są na zero...:P

            • 0 0

    • Może cię to zdziwi, ale do Opery chodzi całkiem sporo ludzi. (1)

      Sam bywam od czasu do czasu i nie powiedziałbym by sala świeciła pustkami. Choć może dlatego, że chodzę raczej na popularniejsze spektakle.

      • 4 1

      • Projekty zostana wrzucone na półkę,...........

        ........studenci się nie przebiją , wiec po co ten artykuł??

        • 0 2

    • W życiu...

      nie liczą się jedynie pieniądze...

      • 2 1

    • ręce opadają !

      • 15 5

  • Wygląda jak opera w oslo

    https://www.google.pl/search?q=opera+oslo&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:pl:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=pl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=3XjAUbvlBNDktQblvoDwAw&biw=1366&bih=649&sei=33jAUauHAYfasgbEloCIAw#facrc=_&imgrc=EDMxVdIibCWeYM%3A%3B6cwx86qYL8tcbM%3Bhttp%253A%252F%252Fhasslehurf.files.wordpress.com%252F2011%252F12%252Foslo-opera-house.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fhasslehurf.wordpress.com%252F2011%252F12%252F05%252Foslo-opera-house%252F%3B1646%3B891

    • 4 0

  • Takie nasze małe OSLO

    Takie nasze małe OSLO

    • 2 0

  • Zarówno miejsce jak i projekt budynku przegrywa z obecną Operą Bałtycką.

    • 11 0

  • Żaden projekt nie podoba mi się, są zbyt industrialne.

    Budynek opery musiałby być wyjątkowy.

    • 5 1

  • Opera

    Bardzo rozsądne projekty: dojście, dojazdy i nawet tramwaje wodne. Filharmonia broni się przed tramwajami i autobusami wodnymi po sztubacku!

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane