• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tanie przewozy już nie takie tanie

Piotr Weltrowski
31 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ceny w ostatnich tygodniach podniosły m.in. Uber, Bolt i Free Now. Ceny w ostatnich tygodniach podniosły m.in. Uber, Bolt i Free Now.

Wszyscy najważniejsi gracze na rynku tzw. tanich przewozów i taksówek na aplikację podnieśli w wakacje bazowe ceny. O ile w teorii są one wciąż konkurencyjne względem zwykłych taksówek korporacyjnych, to w momencie gdy w grę wchodzą mnożniki związane z godzinami szczytu czy brakiem kierowców, za "tani przejazd" zapłacić można wyjątkowo słono.



Osoby korzystające z taksówek na aplikację czy tanich przewozów wzrost cen mogły zaobserwować już kilka tygodni temu. Firmy jednak o podwyżkach nie informowały, dopiero teraz zaczęły się pojawiać informacje na ten temat - choćby na portalu społeczności kierowców Ubera, Bolta i Free Now.

Zaczął Bolt, później ceny podnieśli też inni



Jak często korzystasz z taksówek lub przewozu osób?

Jak informują sami kierowcy, pierwszy podwyżkę wprowadził Bolt. Początkowo była ona niewielka - podstawowa, bazowa cena za kilometr podskoczyła z 1,30 zł na 1,56 zł. Szybko zareagował Uber, który również podniósł "kilometrówkę" - z 1,30 zł (a w niektórych miastach nawet 1 zł) do 1,50 zł i 1,72 zł w godzinach szczytu oraz w weekendowe noce.

Po kilku dniach Bolt wprowadził kolejna podwyżkę - tym razem do 2 zł za kilometr, praktycznie zrównując w ten sposób ceny z częścią taksówek korporacyjnych.

Warto tu pamiętać, że to ceny bazowe, nieuwzględniające mnożników pojawiających się przy dużym zapotrzebowaniu na przejazdy.

Aktualne ceny za tanie przewozy (dane według kierowców):
  • Uber - 1,50 zł oraz 1,72 zł w godzinach szczytu i w weekendowe noce,
  • Bolt - 2,00 zł.

W przypadku Free Now oszacowanie wielkości podwyżki jest trudniejsze, bo aplikacja ta stosuje algorytm dynamicznej ceny, który ustala cenę za przejazd w opcji Lite (w teorii tańszej) w zależności od natężenia ruchu, dostępności kierowców i innych podobnych czynników.

Niemniej przetestowaliśmy kursy na znanych nam trasach i średnio za kurs w granicach 6-7 km - zapłacić trzeba było około 4-5 zł więcej niż przed podwyżką.

Inflacja i walka o kierowców



Skąd w ogóle podwyżki? Cóż, te wydawały się nieuniknione. Większość firm oferujących tanie przewozy i taksówki na aplikacje oferowała przed wakacjami ceny na poziomie tych z roku 2016. Biorąc pod uwagę samą inflację, jeżdżenie na Uberze czy Bolcie stawało się coraz mniej opłacalne.

Kilka tygodni temu pisaliśmy zresztą o problemach z brakiem kierowców i wynikających z tego pośrednio kłopotach samych klientów, którzy mieli coraz większy problem z zamówieniem taksówki czy przewozu na aplikację.

Podwyżki cen to więc nic innego jak walka korporacji o kierowców - bo walczyć o klienta trudno, gdy nie ma kto go wozić.

Mnożniki grozy



O ile bazowe ceny tzw. tanich przewoźników wciąż są konkurencyjne względem normalnych, korporacyjnych taksówek w Trójmieście (większość z nich jeździ od 2 zł do 2,40 zł za kilometr), o tyle w godzinach szczytu, gdy w grę wchodzą tzw. mnożniki, za przejazd Uberem, Boltem czy Free Now zapłacić możemy znacznie więcej niż za zwykłą taksówkę.

- W nocy z soboty na niedziele chciałam zamówić kurs z Huciska na ul. Komandorską w Gdyni. Uber i Free Now pokazywały mi cenę w wysokości 180 zł. Nawet w sylwestra, chwilę po północy, tyle nie płaciłam. Ostatecznie znajomy znalazł na postoju taksówkę za 80 zł - mówi nasza czytelniczka, która zainteresowała nas tematem.

Trójmiejskie korporacje taksówkarskie



Podobne spostrzeżenia mają zresztą sami kierowcy. Rozmawiamy z jednym z nich, który jeździ dla Free Now (ale też jako zwykła taksówka).

- Ceny w opcji Lite bywają w tej chwili często wyższe od tego, co pokazuje taksometr. Proszę zresztą zwrócić uwagę na to, że kierowcy w ostatnich tygodniach przestali odrzucać kursy w tej opcji. Biorą je, bo w końcu jest to dla nich opłacalne - mówi nam.
Po jego słowach zrobiliśmy test. W nocy zamówiliśmy taksówkę Free Now z centrum Sopotu na obrzeża Gdyni. Cena w opcji Lite - blisko 90 zł. Wybraliśmy jednak opcję ceny zgodnej z taksometrem. Efekt? Zapłaciliśmy około 30 zł mniej.

Opinie (353) ponad 10 zablokowanych

  • Już dawno przestałem jeździć z aplikacją. (1)

    Długo się czeka na przejazd. Jak już się ktoś zgłosi to często odrzucają itd No i jeszcze często wychodzi drożej. Ostatnio jechałem po 3 odrzuconych przejazdach taxi korporacyjną. Poza tym ze za przejazd zapłciłem 5 zł drożej to na czekanie na ubiera straciłem 45min. Korporacyjna była w 5 minut. I wiózł mnie Polak a nie jakiś śmierdzący szoszon

    • 22 5

    • A ja raz chciałem zamówić taxi na Przymorze o 4:00

      A babka mi mówi że wszystkie taksówki są na lotnisku. Myślę sobie ok, może samolot z bogatymi turystami przyleci i wszystkie auta tam pojechały. Miesiąc później znowu potrzebowałem taksówki o 4 ale tym razem zamówiłem ja jak tylko wstałem, czyli o 3. Babka mi mówi że nie wie czy któryś kierowca się zgodzi przyjechać bo wszystkie auta są na lotnisku!

      • 0 1

  • AS to 2 zł/km i 7 zł za początek jazdy. (1)

    Z uberami jest różnie. Raz taniej raz drożej.

    • 17 3

    • Ale w Bolcie płacisz tyle samo, czy w dzień w poniedziałek czy w nocy w niedzielę

      A w taxi niedzielna noc jest o wiele droższa niż dzienny przejazd w tygodniu

      • 0 0

  • Bolt zniżki (3)

    Czemu nikt nie pisze ze bolt każdemu daje bonusy zniżkowe

    • 7 13

    • Dokładnie. Mi np daja 30. % zniżki na 5 przejazdow

      A potem 20% zniżki na 3 przejazdy a potem znowu 30% . A jak na koniec kursu napisze negatywną opinię że kierowca nie miał maseczki albo jechał nieprzepisowo, przepraszają mnie i dają mi kod na 5-10 zł na kolejny przejazd

      • 0 0

    • Te zniżki są tak obliczone ze koniec końców i tak ty płacisz za nie. Tak samo działa np. Pyszne PL

      • 0 1

    • Jakie niby?

      Dostałem rabat za pierwszy kurs i to wszystko.

      • 3 2

  • A ja, z imprezy wracam zawsze samochodem z mleczarni. Bo wiadomo, że mleko ma najszybszy transport.

    • 1 0

  • No i to jest sukces Ubera

    Bo gdyby nie te firmy przewozowe, to taksówkarze już by mieli 3 albo 4 zł / km -- a tak to muszą trzymać cenę by mieć klientów.

    • 0 0

  • Czasami Dajan jest o wiele tańszy niż Uber czy FreeNow (2)

    • 47 8

    • (1)

      Dajan to już ledwo zipie. Ostatnio to już nawet wprost mówią że nie ma taksówki w okolicy i nie dadzą radę wykonać usługi. Pandemi zrobiła swoje

      • 0 1

      • Chyba mają się dobrze

        Korzystam z tego co najtańsze ostatnio również z As taxi i Dajan taxi. W obydwu firmach na taxi trzeba nieco dłużej poczekać a po rozmowie z kierowcami wywnioskowałem ze maja ostatnio tyle zamówień ze trudno im to wszystko ogarnąć. Zapewne jest to związane z tym ze przewozy stały się droższe od taxi korporacyjnej !!!

        • 0 1

  • Kiedyś (11)

    Któregoś razu chcąc jechać do Sopot sprawdziłem w aplikacji i okazało się że różnica między zwykłą taksówką a aplikacja wyniosła chyba ze trzy złote. Aplikacja pokazywała mi między 25 a 28 zł za tą samą odległość od punktu A do punktu B. A za taxi zapłaciłem 30 zł I wiem że byłem ubezpieczony w razie czego jak by mi się coś stało u tutaj nie wiem co mnie czeka ,bo raczej tacy przewoźnicy nie posiadają ubezpieczenia.

    • 45 19

    • Normalnie, z OC kierowcy by poszło. (5)

      Zawodowy kierowca taksówki i nie wie, że nie jest potrzebne jakieś magiczne dodatkowe "korporacyjne" ubezpiecznie? ;)

      • 9 2

      • normalnie z OC.... chłopie, przecież tam z reguły podjeźdża Ivan fiatem tipo sedan w kolorze białym (3)

        i ledwo co kuma gdzie się w ogóle znalazł. Do tego zero znajomości topografii miasta, ani słowa po polsku i jedyne co pozostaje to wiara, że ten człowiek zdawał kiedykolwiek egzamin na prawko, a nie uczył się jeździć GAZem po polu...

        • 15 6

        • Mam inne doświadczenia. (2)

          Ale spoko, siej propagandę dalej.

          • 8 6

          • Pytanie (1)

            Które towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaci z oc kierowcy za kurs zarobkowy?
            Odpowiedź żadne!!!

            • 1 3

            • Błędna odpowiedź.

              • 1 0

      • No to muszę się zdziwić. Każdy który prowadzi działalność przewozu osób musi mieć wpisane to do ubezpieczenia. Z regoly jest to ok. 80% zwyżki do OC. Jesli jest dzwoń a ubezpieczyciel zauważy ze sprawca jest osobą wykonującą przewóz i nie miał pełnego ubezpieczenia, to może odmówić wypłaty pieniędzy. Niby można ściągać od kierowcy, ale on już jest następnego dnia na wschodzie ukrainy

        • 3 0

    • Każdy pojazd aplikacji w dzisiejszych czasach musi mieć licencje taxi wbite taxi w dowód i ubezpieczenie taxi

      • 1 1

    • Skąd to...

      Do Sopotu, a nie do Sopot.

      • 3 1

    • Oc

      W freeNow trzeba mieć Ubezbieczenia na przewóz osób (Taxi) i kasę fiskalną z taksometrem bo firma świadczy usługi Taxi .również samochody jak widać są w 90% klasy jak comfort itp w Uber i bold. Skoda fabia tylko na light może się trafić .Uber i bolt to auta uratowane przed złomowaniem .

      • 2 1

    • po tych wszystkich moich doświadczeniach z tymi uberowcami to w ciemno wsiadłbym do regularnej taryfy bez zastanawiania na

      twoim miejscu

      • 7 7

    • Co ty za bzdury gadasz?

      Znudzony taryfiarz, czy mądry inaczej gimbus? Wiesz co to OC?

      • 8 1

  • Wydać 80-180 zł za kurs po trojmieście to naiwność

    Idę z buta, korzystam z transportu, proszę znajomego

    • 2 0

  • Widzę że najwięcej maja....

    do powiedzenia Janusze transportu

    • 0 0

  • Aga (5)

    Zawsze wracałam boltem z imprezy za 10 zł,ostatnio zapłaciłam aż 18,to jest skandal normalnie

    • 23 20

    • Było dać dyche

      a 8 oddać w naturze

      • 1 0

    • miałaś przystanek z ukraincem po drodze?

      • 2 0

    • 10

      Autobusem jezdzij za 10 zeta . Ciekawe czy sama byś kogoś woziła za takie pieniądze ?

      • 3 3

    • Szok

      Szok

      • 5 1

    • Wracaj na stopa niunia

      • 13 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane