Fakty i opinie

stat

Te drogi zajęli budowlańcy. Teraz wracają do mieszkańców

Zobacz w jakim stanie są drogi nieopodal Południowej Obwodnicy Gdańska.


Podczas budowy Południowej Obwodnicy Gdańska ciężarówki i ciężkie maszyny budowlane korzystały z lokalnych dróg i ulic. Cześć z nich rozpadła się. Czy wraz z końcem budowy POG lokalne drogi odzyskują dawny wygląd?



Budowa Południowej Obwodnicy Gdańska, która ruszyła jesienią 2009 r., wymagała wprowadzenia pojazdów ciężarowych i maszyn na drogi lokalne. Musiały one m.in. dojechać na plac budowy największej estakady w Polsce (2,8 km). Ponadto, na część dróg generalny wykonawca robót skierował tranzyt. Efekt jest taki, że niedostosowane do tego lokalne drogi zaczęły przypominać usiane wybojami trasy rajdowe.

Obwodnicę udało się wykonać w terminie. Do naprawy jednak pozostały rozjeżdżone ulice i drogi, po których poruszali się głównie mieszkańcy. Sprawdziliśmy zatem jak one wyglądają.

I. Droga powiatowa przez Bogatkę zobacz na mapie Gdańska.

Droga powiatowa w Bogatce. Część jej krawędzi zostało już wzmocnionych.
Droga powiatowa w Bogatce. Część jej krawędzi zostało już wzmocnionych. fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl
Od kwietnia 2011 r. do maja 2012 r. wiódł tędy objazd w kierunku Warszawy. Drogowcy musieli wprowadzić taką organizację ruchu na czas budowy węzła w Przejazdowie. Po wyjątkowo mroźnej zimie - na początku tego roku - nawierzchnia zaczęła rozpadać się. Kierowcy wjeżdżali na przeciwległy pas ruchu, by ominąć wyboje. Dochodziło do groźnych sytuacji.

Od otwarcia Południowej Obwodnicy Gdańska droga przez Bogatkę powoli odzyskuje stan sprzed budowy. Wykonawca Południowej Obwodnicy Gdańska - firma Bilfinger Berger - systematycznie naprawia zniszczoną przez cały rok nawierzchnię.

Roboty powinny zakończyć się do 30 października. Część odbiorów wyremontowanej jezdni już się odbyła.

II. Ulica Starogardzka zobacz na mapie Gdańska.

Nowy odcinek ul. Starogardzkiej w okolicach Południowej Obwodnicy Gdańska.
Nowy odcinek ul. Starogardzkiej w okolicach Południowej Obwodnicy Gdańska. fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl
Na czas budowy wiaduktu nad Południową Obwodnicą Gdańska rozebrano tam ok. 300-metrowy odcinek drogi. Był tam ogromny plac budowy wiaduktu nad drogą ekspresową. Teraz wszystko jest już gotowe.

Mieszkańcy południa Gdańska i gminy Pruszcz Gdański dzięki budowie drogi ekspresowej S7 zyskali całkiem nowy odcinek ul. Starogardzkiej. Stanęło oświetlenie, pojawiły się chodnik i płaska jak stół nawierzchnia, czyli wszystko to czego brakowało przed rozpoczęciem inwestycji.

Ulica Niegowska w Gdańsku. Jej stan po zakończeniu budowy estakady wciąż pozostawia wiele do życzenia.
Ulica Niegowska w Gdańsku. Jej stan po zakończeniu budowy estakady wciąż pozostawia wiele do życzenia. fot. Trojmiasto.tv
III. Ulica Niegowska zobacz na mapie Gdańska.

Ta droga pozostawia obecnie najwięcej do życzenia. Poruszały się tędy pojazdy ciężarowe i maszyny budowlane w kierunku placu budowy największej w Polsce estakady drogowej.

Drogę nadzoruje gdański Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku. To z nim wykonawca Południowej Obwodnicy Gdańska prowadzi negocjacje co do przywrócenia stanu sprzed inwestycji. Na razie są one bezowocne. Droga ani trochę się nie zmienia. Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie bierze udziału w rozmowach.

IV. Ulica Borkowska zobacz na mapie Gdańska

Ulica Borkowska w Gdańsku. Zamiast płyt betonowych jest tu wreszcie nawierzchnia asfaltowa.
Ulica Borkowska w Gdańsku. Zamiast płyt betonowych jest tu wreszcie nawierzchnia asfaltowa. fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl
Ta ulica przeszła największą metamorfozę. Przed rozpoczęciem prac wiodła między starymi sadami po płytach betonowych. Południową Obwodnicę Gdańska zaprojektowano w śladzie tamtej ulicy - dokładnie miały na niej stanąć podpory estakady.

Lokalna droga została odbudowana na odcinku od kanału Raduni do pierwszych zabudowań w dzielnicy Maćkowy. Co ciekawe, nowa ulica zyskała odwodnienie, barierki i chodnik.

Ulica Borkowska stała się po zakończeniu robót doskonałą alternatywą dla tych, którzy nie mają ochoty stać w korku na ul. Starogardzkiej do Traktu św. Wojciecha rano i w drugą stronę popołudniu.

Południowa Obwodnica Gdańska to biegnąca przez Olszynkę 18-kilometrowa droga ekspresowa między Koszwałami a Obwodnicą Trójmiasta. Pierwotnie generalnym wykonawcą było konsorcjum firm Bilfinger Berger (lider) i Wakoz (partner), jednak ta druga firma w marcu wycofała się z placu budowy. Bilfinger Berger kończy budowę ekspresówki samodzielnie. Inwestycja kosztuje ok. 1,133 mld zł. Umowny termin zakończenia robót minął pod koniec lipca. Od 9 czerwca kierowcy mogą korzystać z nowej trasy, ale czynne są jedynie trzy spośród pięciu węzłów drogowych.

Opinie (43) 7 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.