• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Te przystanki PKM Południe przyciągną najwięcej pasażerów

Szymon Zięba
7 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
  • PKM Kowale, PKM Wielkopolska i PKM Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska - to najprawdopodobniej będą najpopularniejsze przystanki PKM Południe.

Z planowanej linii PKM na południe Gdańska najczęściej będą korzystać uczniowie i osoby dojeżdżające do pracy. Największej liczby pasażerów można się spodziewać na przystanku Łostowice-Świętokrzyska - tak wynika z ankiet przeprowadzanych w ramach konsultacji społecznych.



Czekasz na budowę PKM Południe?

Przypomnijmy: Trasa PKM Południe to zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.

W pierwszym etapie, do 2030 r., powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.

Do końca 2023 r. trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedź, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.

By wyjść naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, kolejarze sukcesywnie przeprowadzają konsultacje społeczne na temat przyszłej trasy PKM. Głosy oddawać można również w internetowej ankiecie (w sumie wypowiedziało się w ten sposób już ponad 5 tys. osób).

Rozkłady PKM i SKM



Z badania wynika, że przyszłe przystanki PKM, które będą najbardziej oblegane, to:

Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska



Korzystanie z tego przystanku zadeklarowało ponad 26 proc. pytanych.

  • 3+995 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: pod istniejącą pętlą tramwajową Łostowice - Świętokrzyska.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 12 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: tramwaj, autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska.
Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska.

Wielkopolska



Korzystanie z tego przystanku zadeklarowały ponad 24 proc. pytanych.

  • Nowy przystanek powstanie na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie skrzyżowania ul. Wielkopolskiej z ul. Hokejową.
  • Peron znajdować się będzie 8 m poniżej poziomu obecnego terenu - w związku z tym wybudowana zostanie kładka dla pieszych oraz winda.
  • Kolejarze zapowiadają także zintegrowanie go z innymi środkami transportu: autobusem, rowerem, ale też samochodami osobowymi (budowa miejsc kiss&ride oraz park&ride).

Lokalizacja przystanku Wielkopolska. Lokalizacja przystanku Wielkopolska.

Świętokrzyska - węzeł Kowale



Korzystanie z tego przystanku zadeklarowały ponad 22 proc. pytanych.

  • 7+288 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie pod skrzyżowaniem ul. Świętokrzyskiej z projektowaną ul. Nową Bulońską Południową.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 10 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, tramwaj, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).

Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale.

 

 Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale.


- Wyniki ankiet potwierdzają, że tam, gdzie są największe osiedla, jest też największe zainteresowanie ich mieszkańców posiadaniem jak najbliżej przystanku PKM Południe. Dotyczy to całej pierwszej trójki najpopularniejszych - zdaniem głosujących mieszkańców - przystanków na projektowanej przez nas linii: Łostowice-Świętokrzyska, Wielkopolska i Świętokrzyska - węzeł Kowale. Tylko te trzy przystanki zebrały blisko 75 proc. wszystkich głosów - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Podkreśla, że widać to także od kilku lat na pierwszej linii PKM, gdzie najpopularniejszymi przystankami są Jasień i Kiełpinek - czyli właśnie te leżące przy dużych, nowych osiedlach mieszkaniowych.

"PKM-ką" codziennie do pracy i szkoły



Dla zdecydowanej większości odpowiadających na pytania w ankiecie PKM, składy na południe Gdańska, będą codziennym środkiem transportu do szkoły i pracy (ponad 75 proc. odpowiedzi).

Najważniejszą kwestią przy projektowaniu przystanków jest natomiast ich dobra dostępność (ponad 50 proc. pytanych).



Miejsca

Opinie (118) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (20)

    Sama budowa oczywiscie wazna, ale kluczowa jest czestotliwosc kursowania, rowniez w poznych godzinach wieczornych.

    • 165 1

    • To spójrz na rozkład SKM (14)

      PKM Południe to bezpośrednie przedłużenie dotychczasowej linii SKM.

      • 13 1

      • (13)

        To nie oznacza, ze czestotliwosc kursow po dobudowaniu linii bedzie taka sama jak dzisiaj.

        • 5 9

        • Częstotliwość będzie dokładnie taka jak na SKM (9)

          To właśnie oznacza, że częstotliwość na linii PKM Południe będzie identyczna jak na linii SKM, bo nie może być inaczej skoro wszystkie pociągi kończące obecnie bieg na SKM Gdańsk Śródmieście będą - po wybudowaniu PKM Południe - dojeżdżać do Węzła Kowale i tam kończyć bieg (tak jak teraz na Śródmieściu).

          • 10 4

          • Zdziwisz się (5)

            Za krótko żyjesz dzieciaku...

            • 5 1

            • A gdzie miałyby kończyć SKMki (4)

              jak tory ze Śródmieścia zostaną przedłużone?
              Dlaczego piszesz do niego dzieciaku?
              Nie interesujesz się projektem to zachowaj złote myśli dla siebie.

              • 2 1

              • bo myśli jak "dzieciak"

                ,któy nie widział co nasi urzędnicy potrafią wymyśleć.

                • 0 0

              • Przecież tory ze śródmieścia prowadzą dalej na południe już teraz. (2)

                A jakoś skm'ka nie jeździ co 7min do orunii.

                • 0 0

              • Nie prowadzą

                • 0 0

              • W jaki sposób tory ze Śródmieścia prowadzą dalej na południe już teraz?

                • 0 0

          • też tak myśleliśmy o istniejącej PKMce

            bo startuje z Wrzeszcza .......no cóz 1-2 pkmki na godzinę to za mało
            a teraz zlikwidowali np. wszystkie połączenia autobusowe z przystankiem Kiełpinek a sam przystanek jest daleko od cywilizacji i poza zasięgiem kogokolwiek na pieszo oprócz nielicznych mieszkańcó Wiszących Ogrodów.

            Oby na południu było inaczej,

            • 0 0

          • Południe to PKM na Śródmieściu przesiadka na SKM :) (1)

            • 5 6

            • Co ty za bzdury wypisujesz?

              • 0 1

        • Właśnie to oznacza :-) (2)

          Założeniem projektu jest wydłużenie każdego pociągu odjeżdżającego dziś do Śródmieścia. A wiec takt 7,5 minuty, docelowo 6 lub 5.

          • 3 0

          • (1)

            Tak samo jak każda SKM dojeżdża do Wejherowa ;-)

            • 3 0

            • Do Wejherowa będzie więcej dojeżdżać jak rozbudują linię Chylonia - Lębork.

              Teraz SKM musi tam dzielić tory z innymi jak regio, intercity, towarowe.
              Na przedłużeniu na Gdańsk Południe nie będzie takiego problemu, co więcej, nie będzie innego miejsca, żeby skończyć kurs skmki, tylko Główny albo Kowale-Świętokrzyska.

              • 0 0

    • ważne też jest skomunikowanie dzielnicy z danym przystankiem pkm/skm (2)

      właśnie zlikwidowano ostatni autobus dojeżdżający na PKM Kiełpinek - był słabo zgrany z pkmkami więc zamiast dostosować rozkład to przeniesiono go na Jasień gdzie są już 4 autobusy dojeżdźające do PKM.
      Czekamy tylko aż przestaną się zatrzymywać pkmki na Kiełpinku bo będzie nie rentownym przystankiem skoro nie ma możliwości dojechania do niego inaczej niż autem lub rowerem.
      Kolejnym hitem jest powstający przystanek PKM na Karczemkach -tzw. przystanek z nikąd do nikąd , bez możliwości dojechania do niego, na piechotę aby się przesiąść na główna linię pkm to trzeba iść ok. 2km na około ;) itp.
      Można zbudować tak aby nie dąło się z tego korzystać? Można .... choć mieszkańcy walczyli o zupełnie inne rozwiązania to zostali w każdym aspekcie zignorowani.

      • 2 0

      • klasyka gatunku

        wygaszanie popytu.

        • 0 0

      • smutna prawda

        autobus do kiełpinka to niestety była kpina - uwielbiałam obserwować jak ten pusty autobus przyjeżdża wieczorem pod pkm, stoi kilka minut i tuż przed przyjazdem 2 pkm-ek zamyka drzwi i "ucieka", żeby przypadkiem ludzie wracający wieczorem do domów nie mogli się wygodnie przesiąść :( a faktycznie szkoda, bo mając przystanek pod nosem, spore 2 osiedla w zasięgu nie ma kompletnie jak się do niego dostać.
        pkm karczemki na razie mają sens tylko w trakcie remontu linii gdynia-kościerzyna, trochę zamiast pkm matarnia. ciekawa jestem tylko co będzie dalej z bajpasem kartuskim?

        • 1 0

    • W szczycie co 1h, po za szczytem co 2h.

      Ostatni odjazd o 21:00. Tak jak jest obecnie na linii pkm. Mozecie juz planowac sprzedaż auta.

      • 6 1

    • Włodarze Gdańska czyli deweloperzy

      Nie pozwola, zeby tyle gruntu zmarnować pod pkm

      • 1 3

  • Przystanek Strzyża (5)

    Jest przystankiem przesiadkowym dużo ludzi wsiada i wysiada na nim a nie uświadczysz choćby jednego kiosku w którym człowiek mógłby kupić gazetę

    • 26 4

    • Kiosków Ruchu już nie ma od wielu lat (1)

      • 0 1

      • Jak go zwa to zwą

        Ale kioski są na całym świecie na dworcach i przystankach

        • 0 0

    • (2)

      Kto dzisiaj czyta gazety? Był tam zresztą kiosk i splajtował wiele lat temu.

      • 6 1

      • Ja czytam

        Czytałem i będę czytał

        • 0 0

      • Ja.

        Wiesiek lat 74.

        • 0 0

  • na tą budowę i uruchomienie PKM czekamy od zamknięcia linii z Pruszcza do Kartuz

    • 0 0

  • ale rozdmuchują tą pkm (6)

    przecież nawet nie ma decyzji czy to w ogóle powstanie. nie ma się co tym tak emocjonować.

    • 48 9

    • Ważna inwestycja. Ale ten czas... (1)

      Niestety, wszystko będzie teraz trwać latami. Przejdę na emeryturę zanim powstanie PKM. Taka decyzja powinna zapaść 5 lat temu. Ale cieszmy się, że choć teraz ktoś na to wpadł, że ludzie potrzebują transportu ..

      • 6 0

      • Ktoś na to wpadł w latach 70 ubiegłego wieku i nawet rezerwę terenową przewidział.
        Teraz to musztarda po obiedzie.

        • 0 0

    • Normalna wstępna faza inwestycji (1)

      a że proces trwa wiele lat i może nie dojść do skutku to normalna sprawa.

      • 0 1

      • ta inwestycja została zaplanowana w latach '70

        A potem sp...na niekontrolowaną i rabunkową zabudową przeznaczonych dla niej terenów.
        Teraz są to "gusła" nad trupem, bo nas nie stać na wydumki typu drążenie tuneli i podziemne przystanki.
        Gusła, za które urzędnicy zapłacą, aby mieć podkładkę pod rzeczy oczywiste i widoczne gołym okiem.

        • 2 0

    • Dulkiewicz zbiera głosy z Południa. Oczywiście Południowcy nie dadzą się nabrać na piękne słówka.

      Lata zaniedbań w tej części miasta (i nie tylko w tej) zrobią swoje i prezy.dętka pójdzie z torbami. Wystarczy zobaczyć jak budują 300 metrowy łącznik Łucznicza-Niepołomicka: 2 tyg. pracy i miesiąc przerwy. I tak od pół roku.

      • 1 0

    • to tylko wczesna faza kampanii wyborczej

      trzeba się aktywnością wykazać...

      • 17 0

  • Opinia wyróżniona

    SKM (12)

    Najpierw należy dobudować tory na Oruni i przedłużyć SKM do Pruszcz Gdańskiego, Pszczółek, Tczewa. Na tej trasie budować węzły przesiadkowe. Przy tej linii mieszka ponad 100 tys. mieszkańców.

    • 96 53

    • Do Pruszcza (2)

      i tylko tam. Do Tczewa wystarczą pociągi Regio. Po co wydłużać trasy SKM, jeszcze może do Iławy jak kiedyś ma jeździć?

      • 26 2

      • Jest powód (1)

        Po to, żeby ograniczyć pazerność Regio w stosunku do przewożących rowery.

        • 1 1

        • Roweru się nie wozi tylko na nim jeździ.

          • 4 1

    • Czyli mniej niż przy krótszej trasie PKM Południe

      Dzielnice które będzie PKM południe obsługiwać już teraz razem mają około 60-70tysięcy, a po oddaniu reszty osiedli spokojnie dobiją do 100.000 wraz kowalami i Borkowem.

      • 2 1

    • SKM już tam była

      Nie przedłużyć, tylko przywrócić. Kiedyś jeździła tam SKMka i przynajmniej przewóz rowerów był za darmo.

      • 3 1

    • Mieszkańców Pruszcza, Pszczółek i Tczewa

      Którzy podatki płacą w swoich gminach

      • 2 0

    • Jak wszystkie SKMki pojadą do Kowal

      to już nic nie zostaje do Pruszcza. (dalej niż Pruszcz to już regio).
      W planach było wpięcie PKM w SKM na Zaspie. Wtedy można by było zrobić linię SKM2 Gdynia-Osowa-Zaspa-Pruszcz, ale do tego potrzebne to wpięcie i nowe tory Gdańsk - Pruszcz. Dodatkowo jeśli na przedłużenie na Gdańsk południe przejdzie wariant niebieski to duża częśc Oruni będzie mogła korzystać z przystanku na Trakcie. Wtedy SKMki dla samego Pruszcza to zbyt dużo, ewentualnie część tych SKM2 kończyłaby na Głównym, a tylko co któraś jechała do Pruszcza.

      • 0 0

    • (2)

      Jeszcze w latach 2000 jezdzila skm-ka z Gdanska do Tczewa. Niestety samorzad nie chcial doplacac i na tej linii jezdzi tylko pkm-ka. Skm tylko do Pruszcza Gdanskiego.

      • 7 14

      • tam jezdzi Regio

        Nie PKM.

        • 28 0

      • PKMka do Tczewa?!?

        • 11 3

    • Tam przynajmniej jest alternatywa w postaci PKP, na proponowanej trasie takowej nie ma.

      • 21 0

    • Pełna zgoda

      • 5 9

  • Ale po co? (1)

    Przecież podobno klimat się ociepla, lodówce topnieją, to po kowalach będzie można łódką pływać

    • 0 0

    • może się podniesie

      ale nie 100m
      Na takiej wysokości są Kowale.

      • 0 0

  • Straszne marnotrastwo terenu i pieniedzy

    Ta kolej powinna byc pod ziemia szkoda dzialek
    Braki terenow pod budownictwo a tu takie marnotrastwo
    Po za tym jak udowodnila wojna na ukrainie metro ratowalo ludnosc cywilna przed bombardowaniami
    Ile jest schronow w gdansku?
    Sa w tych konkretnych dzielnicach?
    Budowa na morenie az sie prosi o tunel aby zejsc na poziom morza.

    • 0 1

  • Najpopularniejsza nieistniejąca stacja

    Jak TOP 10 największych nieżyjących gwiazd rocka.

    Chociaż nie, to drugie ma większy sens.

    • 2 0

  • Czy jest jakiś problem, żeby przed 2040 powstała Nowa Świętokrzyska? (1)

    Zanim zamieszkaliśmy na Niepołomickiej, interesowaliśmy się tą okolicą i w 2018 wydawało się, że NŚ powstanie lada moment. Upłynęły 4 lata i nadal planowane są głównie rozważania nie rozwiązania- czy warto, a którędy, a czy tramwaj czy autobus, a może hulajnoga. Obawiam się, że do 2030 najwyżej nowe przejście dla pieszych powstanie (tak, jak przy Kampinoskiej) a i to niekoniecznie

    • 25 2

    • He he ja mieszkam w tym rejonie od 2015 roku i już nowa Świętokrzyska była w planach. Teraz jest tam tyle bloków, nie wiem czy ona się tam zmieści:)

      • 1 0

  • Miło się czyta o tych planach

    Milej by sie czytało raport z ich realizacji

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane