• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Teatr Szekspirowski: jak czarny kwiat spod ziemi

Katarzyna Moritz
14 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kłopotliwa elewacja Teatru Szekspirowskiego

Prawie gotowe są już piwnice przyszłego Teatru Szekspirowskiego w Gdańsku. Budowa budynku ma się zakończyć w wakacje 2013 r.



Jeszcze w tym roku zobaczymy surową bryłę i konstrukcję unikalnego w skali Polski dachu Teatru Szekspirowskiego w Gdańsku. W wakacje przyszłego roku czarna, wyłożona klinkierem bryła teatru wpisze się w panoramę Głównego Miasta.



Zewnętrzne ściany teatru będą pokryte czarnym klinkierem. Nad bryłą budynku będzie się wznosił otwierany, miedziany dach, którego budowa będzie największym wyzwaniem dla budowniczych. Jego konstrukcja pozwoli oglądać niektóre spektakle pod gołym niebem. Zewnętrzne ściany teatru będą pokryte czarnym klinkierem. Nad bryłą budynku będzie się wznosił otwierany, miedziany dach, którego budowa będzie największym wyzwaniem dla budowniczych. Jego konstrukcja pozwoli oglądać niektóre spektakle pod gołym niebem.
Gdański Teatr Szekspirowski, który powstaje przy ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, najtrudniejszą fazę prac budowlanych ma już za sobą. Gołym okiem widać powoli wyłaniającą się z ziemi konstrukcję budynku.

To właśnie grunt, na którym stanie budynek, okazał się największym wyzwaniem dla budowniczych.

Czy wybierzesz się do nowego teatru w Gdańsku?

- Zbyt wysoki poziom wód gruntowych utrudnił nam prace i spowodował opóźnienia. Musieliśmy opasać wykop swojego rodzaju palisadą ze stalowych pali. Było ich ponad 740, każdy został wbity na ok. 8 m. Podczas tych prac natrafialiśmy na olbrzymie głazy narzutowe, ważące nawet po kilka ton, które trzeba było wydobyć - przyznaje prof. Jerzy Limon, dyrektor GTS.

Ale grunt to nie jedyna trudność, z jaką mierzą się budowniczowie teatru. Włoski architekt Renato Rizzi wymyślił bardzo nietypową bryłę, w której trzeba zmieścić rozwiązania charakterystyczne dla teatru. Dość powiedzieć, że w piwnicach będzie nie tylko parking na kilkadziesiąt aut, ale też kącik archeologiczny z wydobytymi podczas badań zabytkami oraz... system zapadni, wykorzystywanych podczas inscenizacji.

- System zapadni umożliwi stworzenie sceny włoskiej czy pudełkowej z widownią z wznoszącymi się rzędami, jak to jest w klasycznych teatrach. Naszym głównym atutem będzie jednak możliwość stworzenia sceny elżbietańskiej, czyli wchodzącej w głąb widowni, wokół której stoją widzowie lub siedzą w galeriach. Może będzie też utworzyć scenę zwaną areną, gdzie widzowie znajdują się z czterech stron - opowiada Jerzy Limon.

Obecnie na budowie pracuje 65 robotników, część przyjechała nawet z Rumunii. Wkrótce będzie ich około 200, a praca ruszy na dwie zmiany.

- W tym miesiącu planujemy zakończyć budowę części piwnic, rozpoczynamy przygotowania do wylewania pierwszych stropów. Do tej pory zużyliśmy już 7 tys. m sześciennych betonu, gros poszło w płytę denną - wylicza Piotr Woźniak, dyrektor budowy z firmy Pol-Aqua, generalnego wykonawcy teatru.

Jeszcze do końca tego roku powinniśmy zobaczyć bryłę teatru. Będzie on miał kubaturę ponad 53 tys. m sześc., powierzchnie całkowita to ponad 12 tys. m kw. (użytkowa blisko 8 tys. m kw.).

Obecnie surowy beton zyska w przyszłości obłożenie z czarnych klinkierowych cegieł, nad którymi będzie górował miedziany otwierany dach, który będzie kolejnym trudnym wyzwaniem dla budowniczych. Dzięki jego konstrukcji w przyszłości będzie można oglądać spektakle pod gołym niebem. Część dachu będzie formą zielonego tarasu z trawą. Wiecha ma być zawieszona tego lata.

Jeżeli nie nastąpią poślizgi, placówka ma być otwarta w 2013 roku, gdy kolejne urodziny obchodzić będzie założona przez prof. Jerzego Limona Fundacja Teatrum Gedanense. Swoją wizytę na otwarcie teatru zapowiedział następca brytyjskiego tronu, książę Karol, który od początku patronuje idei budowy Teatru Szekspirowskiego w Gdańsku.

Teatr będzie pierwszym budynkiem tego typu, wybudowanym od podstaw w powojennej Polsce. Inwestycja pochłonie 81 mln zł, z czego 75 proc., czyli ok. 60 mln zł, wyłoży Unia Europejska, a po 10 mln zł dorzucą Gdańsk i samorząd województwa pomorskiego. Firma Pol-Aqua za budowę dostanie 66 mln zł.

Zobacz kamerę on-line pokazującą prace na budowie Teatru Szekspirowskiego.

Miejsca

Opinie (155) 3 zablokowane

  • perspektywy (1)

    Ci "kulturaln" megalomani puszczą to miasto z torbami !!!

    • 3 4

    • bardzo fajnie ze ty jestes niekulturalny

      twoj glos guano znaczy!!!!

      • 1 1

  • w zasadzie teatr elzbietanski powinien powstac byl w miejscu

    gdzie obecnie jest parking pomiedzy katowania, zbrojownia a teatrem wybrzeze.tam wlasnie stal ow renesansowy wzorowany na londynskim the globe. a teraz tam jest postoj taryfek,centrum biznesowe mafia rusek end bojszwany takze pasazem krolewskim,sprzedaz majtek i skarpetek z czajny...

    • 5 0

  • (2)

    Czy ktoś zauważył, że ta "budowla" blokuje jedyny logiczny sposób rozwiązania problemu przepustowości skrzyżowania okopowa/podwale - bez wyburzeń i rozbudowy estakady (dodatkowe 2 pasy między UOP a bankiem) oraz ostatnie chyba miejsce w centrum gzie mógłby powstać duży (może nawet podziemno-naziemny) parking, obsługujący całe "city"?
    Teatr - i to o tak specyficznym repertuarze mógł przecież powstać jako organizacja (właściwie dotowana i rozwijana) ale bez własnego budynku. Zdobyć popularność i renomę, ściągnąć stałą i pewną publiczność występując na istniejących scenach. A tak będzie żyć z dotacji i szkół, chodzących na lektury obowiązkowe.

    • 14 5

    • Pewnie dlatego teatr ten powstał jako organizacja 20 lat temu... Zyskał stałą widownię i renomę wśród zainteresowanych tematem. A miejsce - teatr staje w tym samym miejscu, co stary teatr szekspirowski - to jego odbudowa, a nie jakiś głupowata przypadkowa lokalizacja...

      • 1 1

    • Ale po co dodatkowe dwa pasy, jak Obwodnica Południowa i tunel pod Martwą Wisłą odbiorą gdzieś połowę ruchu z tego skrzyżowania?

      • 1 1

  • Dobrze ze sa prowadzone inwestycje.... Gdyby nie to wiele miejsc pracy dopieroby upadlo wtedy

    W hiszpanii poprzez kryzys... nic sie nie buduje, a wszystko co bylo w trakcie realizacji zostalo rowniez wstrzymane. W ten sposob kraj ktory glw utrzymywal sie w turystyki i konstrukcji... przezywa wielki kryzys... ludzie nie sa w stanie znalezc pracy zwiazanej z tymi branzami...Dodam, ze w Hiszpani liczba szkol dajacych wyksztalcenie wyzsze inzynierskie jest o wiele wieksza niz w Polsce (bo rowniez w szkolach prywatnych, co cale szczescie w Polsce nie ma miejsca)... wiec wiadomo skad tak duzy wsp bezrobocia dla ludzi mlodych na plw iberyskim.

    • 0 2

  • otwierany dach (1)

    no okok wszystko ładnie pięknie ale jakoś ten dach mnie przeraża... jak go kiedyś otworzą i nie daj losie słodki zawieje mocniej to przeciesz wszystko pójdzie do kosza albo jeszcze kogoś zabije a przecie wiatru to tak łatwo sie nie przewidzi. to chyba byłby lepszy jakiś taki "szyberdach" wciągany w sufit czy coś takiego

    • 3 2

    • Przeanalizuj zatem problematykę technologii mostu zwodzonego.

      • 2 0

  • a tyle tak porzebnych jakichkolwiel dzałań stoi (1)

    a ta do której będziemy musieli tyle dopłacać "jak czarny kwiat spod ziemi" . Może to być druga czarna zaraza

    • 41 24

    • Jakie dzialania masz na mysli?

      Dzieki takim inwestycjom, Gdansk swoim programem bedzie w stanie przedluzyc pobyt potencjalnego turysty, ktory przyjedzie tu w przyszlosci... bo jego odwiedzenia Gdanska, rozszerzy sie nieco o przejscie Traktem Krolewskim i obiad w restauracji Sfinx,
      Sama inwestycja i jej budowa tworzy miejsca pracy, a turysci w miescie kolejne.

      • 2 1

  • Co Gdańsk ma do zaoferowania Turystom?

    Muzeum Archeologiczne... ? 5 dzbankow w zapyzialych Gablotkach? Jadac do Paryza, Londynu czy Madrytu, punktem odwiedzin nie jest jedynie piesza wycieczka po mieście... (ktorej w przypadku Gdanska mozna dokonac w ok 1h) Ale wizyty w muzeach, Galeriach, Teatrach....
    Wiele osob chce w przyszlych inwestycjach dla Gdanska, kontynuacji historyzujacej neogotyckiej Architektury, sztucznie poszerzajac 'stare' miasto o fasady kopiowanych kwartałow... A nikt jeszcze nie zrozumial, ze to jak resuscytacja po zgonie. Gdansk musi czynic inwestycje, ktore zacheca swoim programem do spedzenia tu czasu i korzystania z programu jakim dysponuje miasto... Jak ECS, Teatr o rzadko spotykanej charakterystyce, Muzea powiazane z tożsamościa miasta... Bo puki co odwiedziny Na pomorzu to 0,5dnia Sopot, 0,5dnia Gdansk, 1 dzien Malbork i goodbye.

    • 6 2

  • To on ma by CZARNY ?!?! (1)

    Jak mozna tak oszpecac nasze miasto ?

    • 6 2

    • A mial byc bialym śnieżynkiem?

      • 1 0

  • Polska narodem Magistrow ze 'Szkół wyzszych' (1)

    Jakich nowych stanowisk pracy oczekujecie? fabryki kielbas?
    Ile Buisness Parkow sie buduje, ktore stoja puste... moznaby pomyslec miejsca pracy?
    Kazda inwestycja budowalana daje miejsca pracy, od firmy projektujacej, konstrukcje i koncepcje, firm z asortymentem budowalnym, ktore dostarczaja surowiec i materialy. Firmy wykonujace zlecenie w roznych etapach budowy obiektu. Oraz osoby pozniej obslugujace budynek i w nim zatrudniane. Wiec pomyslcie jak dziala Gospodarka ludzie.

    • 3 3

    • nie bój się, liczba minusów będzie spora. Miejsca pracy tworzy rząd w fabrykach, wszystko inne to SAMO ZŁO

      • 2 0

  • :) Projekt troche toporny, ale ciesze sie z tak nietypowej inwestycji w Gda. (1)

    Ogolna niechec do jakichkolwiek inwestycji?! Gdy budyja muzeum, ZLE bo z podatkow, gdy budyja mieszkania ZLE bo za drogie, gdy budyja teatr ZLE bo nie macie kasy na bilety? Co za pitolowaty narod...niezaradnych ludzi, stekajacych malkontentow! Za to gdy budyja wam Centrum Handlowe... to jakos nie widac tej biedy i niezadowolenia... bo chociaz na spacer 'kulturalny' sie tam przejdziecie.

    • 5 5

    • Zrzędzę więc jestem. Taka tu norma. Zawsze wszystko źle. Najlepiej nie budować nic poza drogami dla samochodów, ale nawet jak te budują, to też źle - bo za wąskie, bo czemu 2 a nie od razu 20 pasów, bo światła, bo ścieżki rowerowe, bo piesi jak bydło, bo emeryci w skodach, bo źle budują, bo w cywilizowanych krajach to dziury się nie robią.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane