• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal za 130 mln zł dla Steny Line już niedługo

Michał Sielski
26 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Po wprowadzeniu na trasę nowych, większych promów (na zdjęciu Stena Vision) okazało się, że trasa do Karlskrony ma jeszcze większy potencjał. Po wprowadzeniu na trasę nowych, większych promów (na zdjęciu Stena Vision) okazało się, że trasa do Karlskrony ma jeszcze większy potencjał.

Świętująca 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line może liczyć na inwestycje gdyńskiego portu w nowy terminal promowy. - Wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest - zapewnia prezes portu Janusz Jarosiński. Start inwestycji wartej 130 mln zł to kwestia najbliższych miesięcy.



Tak rosły przewozy na linii Gdynia-Karlskrona. Tak rosły przewozy na linii Gdynia-Karlskrona.
Obecnie na linii Gdynia - Karlskrona pływają trzy promy. Dzięki temu w 2014 roku udało się przewieźć w ten sposób ponad 560 tys. pasażerów. Niemal 7 mln osób skorzystało natomiast z promów w ciągu 20 lat działalności linii Gdynia-Karlskrona. Dlatego nikt nie ukrywa, że firma jest ważnym partnerem dla miasta i portu.

- Stena Line od zawsze kojarzy się z Gdynią. Poza tym dzięki jej działalności istnieje wiele mniejszych podmiotów gospodarczych, które z nią kooperują. To konkretne miejsca pracy, więc z oczywistych względów zależy nam na tej współpracy - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Władze Portu Gdynia idą w tych zapewnieniach jeszcze dalej.

Przy dalszym wzroście liczby chętnych na rejs do Szwecji, obecny terminal stanie się za mały. Przy dalszym wzroście liczby chętnych na rejs do Szwecji, obecny terminal stanie się za mały.
- To dla nas armator numer 1, więc nikogo nie może dziwić, że z naszej strony podejmowane są działania inwestycyjne, mające na celu dostosowanie infrastruktury do rosnącego zainteresowania linią - podkreśla Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Portu Morskiego Gdynia. - Jedną z nich jest budowa nowego terminalu, ale podzieliliśmy to zadanie na etapy - dodaje.

Czytaj więcej: Nowy terminal skróci podróż do Szwecji o pół godziny.

Początkowo wybudowano więc nowe drogi do portu oraz trasę kolejową. Nowy terminal pasażerski będzie "wisienką na torcie". Jego koszt ocenia się na 130 mln zł.

- Przypuszczam, że 25-lecie trasy będziemy celebrować już w nowym miejscu. Terminal intermodalny jest już gotowy, reszta prac projektowych właśnie się kończy i pozostanie "wciśnięcie guzika", czyli decyzja czy i kiedy rozpoczynamy inwestycję budowlaną - zapewnia prezes Jarosiński.

Przedstawiciele Steny Line zapewniają, że o przenosinach do Gdańska - które jeszcze kilka lat temu wydawały się realne - nie ma już mowy. Integrują się z lokalną społecznością, wspierając lokalne inicjatywy. Podczas imprezy uświetniającej 20-lecie linii, podarowano m.in. 45 tys. zł dla Hospicjum Dziecięcego im. św. Wawrzyńca. Pieniądze przeznaczone zostaną na zakup nowoczesnego aparatu USG, pomocnego w diagnozowaniu małych pacjentów.

- Chcemy zostawić trwały ślad w sercach gdynian - mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska. - Misja naszej firmy to nie tylko organizowanie przewozów promowych, ale również aktywne włączanie się w życie lokalnej społeczności - dodaje.


Miejsca

Opinie (81) 5 zablokowanych

  • Dworzec Morski jako muzeum... (6)

    Nie rozumiem pewnych decyzji. Tydzień temu otwarto Muzeum Emigracji w budynku Dworca Morskiego. Budynku, który znajduje się w miejscu, gdzie łatwo zacumować prom, znajduje się przy dużym kole manewrowym i generalnie najszybciej można prom przyjąć i odprawić - wystarczyło dobudować rękawy.
    A teraz trzeba budować nowy terminal promowy (kawałek obok), a budynku do tego przeznaczonym znajduje się srebrzysty glut i kilkadziesiąt projektorów multimedialnych z lecącymi w kółko filmami, kilka reprodukcji plakatów i stare walizki. Byłem w ostatnią niedzielę w tym "muzeum". Zrobione trochę jak muzeum DDR w Berlinie - rzutniki, jakaś inscenizacja, kilka słuchawek na kablu, stary maluch (zamiast trabanta). Nie wiem dla kogo to jest. Ani dla młodzieży, ani dla starszych. W dodatku na kamiennej tablicy ze złotymi literami znalazłem dwa błędy gramatyczne w zdaniach po polsku.
    Gdzie tu sens, gdzie logika?

    • 19 6

    • Nick, pewnie jeszcze wielu rzeczy nie rozumiesz (3)

      i pewnie nie zrozumiesz, taki twój los, ale pracuj, abyś w swoich genach nie przenosił takich "niezrozumiałości" na inne pokolenia, bo twoje dzieci będą miały do ciebie wielki żal, a nie stać będzie pewnie ich na wymianę genową w następnym pokoleniu.

      Pracuj nad sobą i uwierz mi, nawet oporne na wiedzę własne geny można modyfikować.
      Życzę powodzenia.

      • 5 15

      • (2)

        Nieładnie mu odpisałeś. A facet niegłupio napisał. Ja mu jednoznacznie nie odpowiem, bo też niektórych rzeczy do końca nie rozumiem.
        Przyjmuję do wiadomości historyczną wartość budynku Dworca Morskiego (ale już niekoniecznie Muzeum Emigracji) i, co za tym idzie, brak zgody na jego wyburzenie, w związku z niemożnością przystosowania go do wymogów funkcjonowania jako nowoczesnego terminalu pasażersko-promowego. Niemniej uważam, że relacja tzw. wartości historycznych (a w tym przypadku raczej niedużych) do potrzeb współczesności powinna opierać się o zdrową racjonalność. Żyjący wcześniej nie mieli takich, jak obecnie, niejednokrotnie przesadzonych, oporów. Przykładowo, taki mega-historyczny Gdańsk był wielokrotnie przebudowywany w przeszłości, bo nie dałoby się w nim funkcjonować w nowszych czasach. Osobiście ciekawie byłoby zwiedzać to miasto w stanie sprzed wieków, ale nie odbieram wtedy żyjącym prawa do koniecznych gospodarczo i politycznie decyzji dotyczących zmian urbanistycznych.
        W obecnej Gdyni zapanował trend do odbierania portowi co się da na rzecz lobby deweloperskiego, niejako na przekór tendencji rozwoju układów transportowych, w tym z udziałem portów morskich. Oceniam tę politykę miasta jako złą, prowadzącą do redukcji znaczenia tego miasta, i oczywiście też portu.
        W tym kontekście, uważam, że wątpliwości przedstawione przez "Nick-a" mają uzasadnienie.

        • 8 6

        • m (1)

          ja wiem, że większości sie podoba jego wypowiedz, ale ONA obraża moją inteligencje o logistyce nie wspominając. Nazwać chciałem jeszcze bardziej dosadnie, ale szkoda mi człowieka, bo jednak się "napracował".

          Najchętniej napisałbym petycje do Prezydenta Szczurka, o zmniejszenie dotowania szkolnictwa, bo niby dlaczego maja finansować z naszych podatków nieuków i ignorantów ?

          • 5 1

          • Oj, wyczuwam tu jednak jakieś mocne uczulenie na krytykę tego muzeum...a może jednak na samo muzeum :)

            • 1 5

    • Odpowiedź jest prosta (1)

      Stena to nie tylko prom pasażerki, gdzie wystarczy jeden budynek i tyle.

      Wyobrażasz sobie w centrum Gdyni zaparkowanych 100 ciężarówek oczekujących na wjazd na prom. Ot cała filozofia.

      • 5 1

      • To prawda, że w tym przedsięwzięciu trzeba też przygotować towarzyszącą infrastrukturę, jak i zabezpieczyć sprawny, nie powodujące zatorów załadunek i wyładunek promu tak, aby prom nie musiał stać długo przy nabrzeżu, jak i żeby nie dochodziło do okresowego paraliżu komunikacyjnego tej części portu i miasta.
        Jednakże, obydwa te obiekty będą usytuowane w pobliżu siebie i problem transportowy byłby podobny, chociaż, chyba łatwiejszy do rozwiązania w okolicy obecnego muzeum. W każdym bądź razie, w inwestycji wszystko to musiało być uwzględnione.

        • 1 1

  • Oby więcej takich inwestycji (2)

    W przeciwieństwie do ECS, Teatru Szekspirowskiego i innego kolesiostwa urzędasów.

    • 12 7

    • (1)

      A co mają inwestycje miejskie do inwestycji portu kołku jeden? Przecież to nie Gdynia to buduje tylko port. Gdynia to właśnie w budynku dworca morskiego, który służył właśnie odprawianiu pasażerów statków wybudowała Muzeum Emigracji, więc o czym bredzisz?

      • 3 2

      • Byłbym wdzięczny, gdybyś wyróżniał/a jakoś inaczej swój podpis pod komentarzem, skoro są już pod nim moje wpisy z podpisem "m".

        • 2 2

  • Prezesem portu jest pan Janusz Jarosiński a nie "Jarosław", (1)

    co sugeruje pan w pierwszym akapicie panie Michale (czy inny Marku)

    • 2 1

    • co sie tak przejmujesz

      jeden złodziej i tak ludzie w porcie na smieciowkach pracuja

      • 0 5

  • Ostatnio wszystkie największe inwestycje w Gdyni to inwestycje władz portu (2)

    Dlaczego Gdynia zamiast się z tego cieszyć oddaje nabrzeża pod deweloperkę zamiast na tereny rozwojowe dla portu?

    PS Szczurek idź na staż w porcie, może się nauczysz jak przeprowadzać wielkie inwestycje

    • 15 10

    • Cha, zgadzam się z sugestią, że w sprawach inwestycyjnych miasto mogłoby iść po nauki do portu :).

      • 3 3

    • Maro zaPiSz sie do swojego partyjnego portowego Horały

      on spełni twoje oczekiwania, o jeszcze wiekszych "inwestycjach portowych"

      • 7 9

  • Transatlantyk (1)

    A może rozszerzyć połączenia międzynarodowe a i kontynentalne fajnie by było jak kiedyś mieć Batorego i bezpośrednie połączenia z Nowym Światem. Po co latać do Włoch czy Francji a można mieć to w Polsce.

    • 7 2

    • połączenie Nowy Jork - Gdańsk Nowy Port

      :-)

      • 3 4

  • Jak znam życie, to dalej jakaś ściema (2)

    jak nas wcześniej informował - kolejny raz prezes Jarosiński, a jeszcze wcześniej na pokładzie szweckiego promu (na bankiecie) "Do grudnia 2014 roku ma powstać projekt nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim w porcie w Gdyni:)))))))" i to miał być po któryś z kolei termin ostateczny z ostatecznych, a wybudowany półtora roku później.

    Czas leciał i już myślałem, że chodzi tu o przesunięcie miejsca tego Terminalu na Nabrzeże Śląskie i zakupione nowe tereny SRNauta, na zaplecze ?

    Dziś czytam o wciskaniu "guzika", pewnie i tak z tego wszystkiego guzik będzie ? Wiem, wiem, że to nie tylko wina rzeczonego, ale rządzących województwem, gdzie w jednym miejscu buduje się niepotrzebne jezdnie, przystanki kolejowe gdzie nie ma ludzi, bo trzeba tam polityczne budować, a w innym potrzebne inwestycyjny przesuwa się w nieskończoność. Odwagą wykazał się b.minister Nowak "budujmy tam gdzie rządzi PO", wiec most JP II na właściwa eksploatacje poczekał 20 lat, oczywiście obecnie musi przejść remont i przeglądy kwalifikacyjne, a koszty ? Terminal Promowy Westerplatte powstał w 2002 roku "na pilne potrzeby" i od blisko 10 lat nowoczesny terminal świecił pustkami, no ale w końcu coś drgnęło, bo wybory jesienią.

    Panie prezesie życzę, aby gdyński T.dorównywał najlepszym choćby terminalowi promowemu w auckland wektor

    • 7 7

    • (1)

      Oszczędź łzy na inne okazje, jak zmieni się władza na gorszą.
      Jakby co, to wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że budowie tego terminalu nic już nie przeszkodzi.

      • 2 2

      • "jak zmieni się władza"

        Widzisz ubolewam, ale co mi pozostało, widać musi być gorzej, aby następnie było lepiej, to wieczna sinusoida, która nas otacza - wskazują na to wybitni wyznawcy postkeynesizmu i pewnie przejście do ekonomii instytucjonalnej - na teorie wpływu i wyboru politycznego jasno i otwarcie.

        A nie jak dotąd gdzie PO postanowili posegregować miasta i ludzi na lepszych i gorszych. Co spowodowało i odbiło się natychmiast na ograniczeniu wpływów z sektorów gospodarki do tworzenia przeładowanej "biurokracji swojaków urzędowych".

        To nie moja bajka a w niej małpy i ten cały cyrk. Poprzez to widać jak niszczony i z jednej i z drugiej będzie niezależny samorząd na rzecz molochów partyjnych, a szkoda, bo inaczej to sobie wyobrażałem. Port jest tego doskonałym przykładem :))

        • 2 4

  • Stena Line (4)

    Na górnym zdjęciu jest prom Stena Vision. A nie Stena Spirit.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 18 5

    • na zdjęciu to Stena Vision (2)

      a matka chrzestna Steny Spirit jest nie żyjąca P.Przybylska..dziwne zrządzenie losu..

      • 5 1

      • Cudna kobieta

        • 2 0

      • Chodzi ci o to, że Przybylska była piękną kobietą?

        • 1 0

    • trojmiasto/pl nawet jak ma info podane na tacy to da plamę.
      robicie te artykułu po ch**u, Panie Sielski, zmień Pan okulary.

      • 8 2

  • 130 (3)

    Drogo trochę.

    • 11 7

    • bo cohca wszystko od razu...jak w Rzymie

      • 1 0

    • zrob taniej.

      • 4 4

    • inwestycja zwróci się po 86 latach

      • 5 4

  • Promy Steny są drogie (2)

    Próbowałem kupić bilet do Karlskrony i z powrotem na koniec sierpnia: samochód osobowy + 2 osoby (najtańsza kabina i dwa posiłki). Wyszło 1.700 zł! Kupiliśmy więc bilety na samolot Gdańsk-Skavsta i powrót (z dodatkowym bagażem) i wynajęliśmy auto klasy compact na 3 dni (z dodatkowym ubezpieczeniem). Wyszło 1.100 zł. Oszczędzamy kasę i dwie noce w podróży... Co ciekawe, w Szwecji ceny biletów promowych na tę linię są niższe. Linia zakłada, że pasażerowie wydadzą więcej na zakupy, spa i jedzenie na promie...

    • 9 4

    • Szwedzi zakładają że szwedzcy pasażerowie skorzystają ze SPA itp...

      a Polacy (Stena Line Polska) wiedzą, że polscy pasażerowie wybiorą najtańszą opcję podróży nawet w kabinie 12 osobowej jakby takie były i ani grosza nie wydadzą na promie, dlatego bilety kupione w Polsce są droższe

      • 3 3

    • Lepiej korzystać z promocji, które są dość często. Ja kupuję za 150 zł w obie strony :)

      • 7 1

  • Szwedzi podjęli szybko decyzje odnośnie terminalu promowego. (2)

    W Karlskronie, kupili teren od gminy, w Polsce o budowie nowego terminalu promowego słyszę od lat, myślałem że już coś zaczęto budować a oni najpierw muszą "wcisnąć guzik", czyli podjąć decyzje czy i kiedy rozpocznie się inwestycję budowlaną" rozumiem z tego, że przez kilka lat oni sobie robili pogaduszki na temat budowy terminalu a działań konkretnych tzn. budowy nie rozpoczęli? Za 5 lat ten ich projekt będzie już za stary, nierealny do warunków. Jak to zawsze w Polsce od pomysłu do budowy musi minąć 10-20 lat, potem okazuje się, że projekt jest za stary.

    • 33 20

    • (1)

      Nie czytałeś uważnie artykułu. Przed rozpoczęciem budowy samego terminalu, trzeba było (oprócz dokumentacji, pozwoleń i uzgodnień - a to w Polsce długo trwa) wykonać inne poważne inwestycje, aby terminal mógł sprawnie funkcjonować. Jest o tym wspomniane w wypowiedzi prezesa portu. A budowa samego terminalu nie będzie liczona w latach, tylko w miesiącach. Ponadto, cała inwestycja jest uzgodniona ze Steną i robiona głównie pod jej wymagania.

      • 6 4

      • Trzeba bylo wcisnac guzik

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane