• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To był dobry rok dla kierowców (ale przyszły będzie jeszcze lepszy)

Krzysztof Koprowski
31 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trasa Kwiatkowskiego to największa zakończona trójmiejska inwestycja drogowa w 2008 roku. Trasa Kwiatkowskiego to największa zakończona trójmiejska inwestycja drogowa w 2008 roku.

Mijający rok był udany pod względem inwestycji drogowo-komunikacyjnych. Udało się dokończyć kilka inwestycji planowanych i realizowanych od ponad 30 lat. To dopiero jednak przedsmak przyszłych prac.



Ul. Wilanowska w pewnym stopniu poprawiła układ drogowy dzielnicy Gdańsk-Południe. Ul. Wilanowska w pewnym stopniu poprawiła układ drogowy dzielnicy Gdańsk-Południe.
"Żółty wiadukt" służył najpierw powozom, a potem samochodom przez ponad 100 lat. "Żółty wiadukt" służył najpierw powozom, a potem samochodom przez ponad 100 lat.
Najbardziej spektakularną inwestycją, zakończoną po ponad 34 latach od wbicia pierwszej łopaty, jest gdyńska Trasa Kwiatkowskiego. Otwarta z wielką pompą w czerwcu, po trzech miesiącach odbiorów technicznych, wpłynęła w znaczny sposób na układ drogowy północnej Gdyni. Dzięki niej z ulicy Morskiej na odcinku od obwodnicy do trasy, zniknęły tiry i setki aut. Dzielnice leżące na północnych krańcach Gdyni zyskały też doskonałe połączenie z trójmiejską obwodnicą. Oczywiście trasa znacznie poprawiła dostępność drogową gdyńskiego portu.

W czerwcu otwarto z ponad półrocznym poślizgiem poszerzoną o dwa pasy ulicę Janka Wiśniewskiego. Nowa droga zwiększyła przepustowość istniejącego połączenia centrum z Trasą Kwiatkowskiego.

Również dzielnice na południe od centrum Gdyni, zyskały nową drogę - kolejny odcinek Trasy Różowej. Inwestycja wykonana dużo mniejszym nakładem finansowym, ograniczona była jedynie do poszerzenia ul. Lotników od wiaduktu przy SKM Redłowo do skrzyżowania z ul. Wielkopolską. Z pewnością jedna skróciła czas dojazdu do centrum mieszkańcom zarówno Orłowa i Redłowa, ale także wielu gdyńskich sypialni ciągnących się od torów kolejowych aż po Dąbrowę.

W Sopocie w czerwcu uruchomiono tunel samochodowy pod deptakiem Monte Cassino. Schowanie aut, pozwoliło nie tylko na nieoddzielenie pieszych od ruchu samochodowego, ale także na stworzenie (w przyszłości) atrakcyjnej strefy wypoczynkowej w bezpośrednim sąsiedztwie mola.

Najważniejsze w Trójmieście

Trasa Kwiatkowskiego w Gdyni - 30 lat budowy, kilka miesięcy korzystania, kierowcy są w raju

Tunel w Sopocie - czyli kierowcy na dole, przechodnie na górze i morze na wprost

Trasa Sucharskiego w Gdańsku - czyli kilka miliardów do wydania na fragment wewnętrznej obwodnicy Gdańska
W ub.r. Gdańsk nie męczył remontami kierowców, którzy już wcześniej cierpieli za sprawą remontów ul. Mickiewicza, Marynarki Polskiej, Podwala Grodzkiego czy Pomorskiej. Nie oznacza to jednak, że w mijających miesiącach nie robiono nic.

Pod koniec maja uruchomiono wyremontowane skrzyżowanie Hallera - Wyspiańskiego - Kliniczna. Wymieniono na nim nawierzchnię, szczególnie w rejonie przejazdów przez tory tramwajowe. Wreszcie uporządkowano stale rosnący ruch rowerowy w tym obszarze poprzez wydzielenie specjalnego przejazdu przez drogę i torowisko. Torowisko, wyjątkowo mocno zniszczone w tym rejonie, również doczekało się wymiany. Lekkiej korekcie poddano łuk do skrętu spod wiaduktu w stronę Węzła Kliniczna, chociaż nadal nie zdecydowano się na puszczenie tędy regularnego ruchu tramwajowego.

Czy odczuwasz poprawę w ruchu drogowym w Trójmieście?

Na Przymorzu, w ramach budowy centrum handlowego Leclerc, przebudowano fragment ul. Obrońców Wybrzeża na szeroką arterię po dwa pasy w każdym z kierunków. Niestety wygodna droga zwęża się przed skrzyżowaniem z Dąbrowszczaków. Poszerzony odcinek sfinansowany został przez inwestora centrum handlowego, pozostały miał być wybudowany za fundusze pochodzące z budżetu miasta, a tych na razie brak.

W listopadzie otwarto wreszcie ul. Wilanowską, która odciążyła wyjątkowo zatłoczony rejon Gdańska. Nowa droga, nie imponuje ani rozmachem prac, ani swoim wyglądem, ale chociaż w minimalnym stopniu skróciła czas dojazdu z południowych dzielnic do centrum.

Nietypowo, bo w listopadzie rozpoczęto prace nad poszerzeniem ul. Łostowickiej. Dwa pasy w każdą stronę, przebudowane skrzyżowanie z ul. Kartuską - tak w 2011 ma wyglądać nowe oblicze tej drogi. Pracę będą realizowane etapami i zgodnie z zapowiedziami nie mają zbytnio utrudnić ruchu drogowego. Planuje się jedynie możliwość wprowadzenia ruchu wahadłowego, lecz nie przewiduje się się całkowitego zamknięcia ulicy.

1 października wyłączono po ponadstuletniej eksploatacji "żółty wiadukt" przy Bramie Oliwskiej. Początkowo planowano go zburzyć, jednak po fali krytyki urzędnicy wycofali się z tego pomysłu i powrócili do początkowej wizji, mówiącej o przeznaczeniu jego na drogę pieszą - rowerową. Ruch aut mają przejąć dwa nowe wiadukty, które połączą al. Zwycięstwa z ul. Nową Wałową.

Niestety, w mijającym roku zdecydowanie zabrakło inwestycji w transport publiczny, który w odróżnieniu od samochodowego, nie wymaga ciągłych nakładów finansowych. W przeciwieństwie do nowych dróg, nie przenosi problemu w inny rejon miasta (np. otwarcie całej Trasy Kwiatkowskiego już dzisiaj powoduje przeciążenie zjazdów w ul. Hutniczą), lecz rozwiązuje go kompleksowo na co najmniej 20 - 30 lat.

W tej kategorii udało się wyremontować (z kilkutygodniowym poślizgiem) szpecący miasto peron SKM w Gdyni. Pojawiło się zadaszenie oraz nowa nawierzchnia. Lekkiemu liftingowi został poddany również peron przystanku Gdańsk-Politechnika, cały czas trwają prace na stacji Gdańsk-Oliwa.

Inwestycje w 2008 roku to jednak początek ogromnych inwestycji, które rozpoczną się w najbliższych miesiącach. W mijającym roku w Gdańsku przygotowano setki stron dokumentów oraz projektów, które będą realizowane w kolejnych latach. W przyszłym roku mają ruszyć prace m.in. przy Trasie Słowackiego, która połączy port lotniczy ze stadionem w Letnicy oraz Trasie Sucharskiego, w ciągu której powstanie pierwszy w Polsce tunel podwodny. W ciągu najbliższych dwóch - trzech lat, powstanie wreszcie ostatni odcinek Trasy W-Z wraz z przebudową węzła w Karczemkach. Same prace drogowe, których wykonanie planuje się na Euro 2012 kosztować będą ok. 3 mld zł, co jest sumą największą ze wszystkich miast - organizatorów tego wydarzenia.

W Gdyni natomiast największą inwestycją w najbliższym okresie będzie budowa węzła drogowego przy Urzędzie Miejskim i przystanku SKM Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana.

Opinie (169) ponad 20 zablokowanych

  • prosty i niedrogi sposob na udrożnienie Słowackiego (2)

    To namalowanie wzdłuż jezdni białego pasa i zrobienie w ten sposób dwukierunkowej, europejskiej drogi rowerowej.

    • 0 0

    • popieram w 100% (1)

      • 0 0

      • i po 3 pasy w jedna strone sie zmieszcza

        • 0 0

  • nie odwalajcie fuch!

    Kto odpowiada za stan skrzyżowania Armii Krajowej- 3Maja w Gdańsku? Z wielkim hukiem oddana w grudniu 2007 trakcja tramwajowa na Chełm + piękna powierzchnia na w.w. skrzyżowaniu. Ale co to miał być za remont, skoro po roku droga wygląda jak fale Dunaju? Kto naprawi fuchę, zanim się ziemia zapadnie i samochody pozrywają sobie podwozia?

    • 0 0

  • KIEDY WIADUKT NAD SKRZYŻOWANIEM ARMII KRAJOWEJ Z ŁOSTOWICKĄ??? (1)

    • 0 0

    • w grudniu PO POłudniu

      zadowlony?

      • 0 0

  • WYSPA SPICHRZÓW !!!! Co z Wyspa Sichrzów????

    • 0 0

  • Jak to jest (1)

    Komuniści w 20 lat po wojnie zbudowali cały Gdańsk, a Ci przez 19 nie są w stanie paru dziur załatać.

    • 0 0

    • jacy komunisci? budowało pokolenie przedwojenne i wojenne

      • 0 0

  • W Gdańsku tragedia! (1)

    To jakiś koszmar - popatrzcie, jak tragicznie wygląda to podsumowanie dla Gdańska w porównaniu z Gdynią! W Gdyni kilka długich odcinków nowych, dwujezdniowych ulic przelotowych, a w Gdańsku? Przebudowa skrzyżowania i jedna uliczka osiedlowa (Wilanowska).

    Dlaczego w Gdyni się da, a w Gdańsku się nie da?

    • 0 0

    • Jak zwykle komentarz krytykujący...

      jak by pisali o warszawie to szanowna pani tez by napisała ze gdynia jest oczywiście NAJ NAJ NAJ. warszawa ble...
      a jaki z tego morał...??
      że zamiast krytykować i porównywać wystarczyło napisać "o tak GDYNIA jest najlepsza"
      pozdrawiam "najlepszą" gdynie

      • 0 0

  • cco to ma być ?!

    rozumiem święta, koniec roku, pozytywne nastawienie ale są jakieś granice propagandy sukcesu... brakuje jeszcze akapitu w stylu: "... na ulicy Burej udało się naprawić aż 4 dziury w nawierzchni a na ulicy Szarej dwa pękniete krawężniki...". Aż sie cisnie na usta: Wiesław!!!, Wiesław!!!,Wiesław!!!
    A może ten portal prowadzi UM ??

    • 0 0

  • Ruch aut mają przejąć dwa nowe wiadukty, które połączą al. Zwycięstwa z ul. Nową Wałową.

    Wiadukty sie najpierw buduje i udostępnia a potem zamyka inny i chwali "osiągnięciem"

    • 0 0

  • Troszkę się poprawia , ale niestety nie wszędzie.
    Ktoś napisał że komuniści zbudowali Gdańsk w 20 lat po wojnie , ale długi za ten okres spłacamy po dziś dzień. A do tego dochodzą jeszcze remonty tamtych budowli.
    Mam nadzieję że w 2009 roku uda się załatać parę dziur na naszych ulicach ( szczególnie Łostowicka wiem że jest w remoncie ale dziury z dnia na dzień coraz większe !! , Rakoczego , Warszawska , Łódzka , Potokowa i parę innych.) Jeszcze niech włodarze nie zapominają o naprawach chodników szczególnie na ulicy Szerokiej (toż to tragedia )
    No i ścieżki rowerowe , a te to w całym trójmieście.

    • 0 0

  • Korki są i będą zawsze ... (3)

    bo ciągle przybywa nowych samochodów. W dzisiejszym świecie rodzina nie mająca auta uważana jest za zacofaną, niecywilizowaną i biedną, a najgorsze, że ten pogląd obecny jest wszędzie zarówno w dużych miastach jak i wsiach. Jednym słowem konsumpcja w Polsce doszła do takiego stopnia, że doprowadziła do Moralnej Apokalipsy u ludzi.

    • 0 0

    • to juz czas... (1)

      No to czas najwyższy założyć PPDZ - partię powrotu do ziemianek... ale w między czasie może wartbyłoby zajrzeć do podręcznika ekonomii, w szczególności do rozdziału pt.: "podatki i ich rola".

      • 0 0

      • To nie moralna apokalipsa, lecz dno umysłowe. Tłum zawsze był podatny na propagandę, ale że potencjalnie światli (wykształceni) ludzie tak łatwo jej ulegają... to smutne. Juz niewiele nas różni od zblazowanego "zachodu". Tylko czekać jak po sąsiedzku zamieszka para pedałów, a dzieciaka trzeba będzie owijać w kef przed wyjściem do szkoły :) Z takimi perspektywami.. kto wie, czy nie lepiej byłoby powrócić do ziemianek.

        • 0 0

    • Niby tak...tylko 80% samochodów na polskich drogach

      ...to wraki ktorych nie uświadczysz na wiekszosci europejskich dróg ( no moze poza Rumunia i Bułgarią ). Wie to kazdy kto chociaz chwile pomieszkał za granicą. O relcaji cena auta do jego wieku i stanu technicznego nawet niewarto wspominać...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane