• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To był dobry rok dla kierowców (ale przyszły będzie jeszcze lepszy)

Krzysztof Koprowski
31 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trasa Kwiatkowskiego to największa zakończona trójmiejska inwestycja drogowa w 2008 roku. Trasa Kwiatkowskiego to największa zakończona trójmiejska inwestycja drogowa w 2008 roku.

Mijający rok był udany pod względem inwestycji drogowo-komunikacyjnych. Udało się dokończyć kilka inwestycji planowanych i realizowanych od ponad 30 lat. To dopiero jednak przedsmak przyszłych prac.



Ul. Wilanowska w pewnym stopniu poprawiła układ drogowy dzielnicy Gdańsk-Południe. Ul. Wilanowska w pewnym stopniu poprawiła układ drogowy dzielnicy Gdańsk-Południe.
"Żółty wiadukt" służył najpierw powozom, a potem samochodom przez ponad 100 lat. "Żółty wiadukt" służył najpierw powozom, a potem samochodom przez ponad 100 lat.
Najbardziej spektakularną inwestycją, zakończoną po ponad 34 latach od wbicia pierwszej łopaty, jest gdyńska Trasa Kwiatkowskiego. Otwarta z wielką pompą w czerwcu, po trzech miesiącach odbiorów technicznych, wpłynęła w znaczny sposób na układ drogowy północnej Gdyni. Dzięki niej z ulicy Morskiej na odcinku od obwodnicy do trasy, zniknęły tiry i setki aut. Dzielnice leżące na północnych krańcach Gdyni zyskały też doskonałe połączenie z trójmiejską obwodnicą. Oczywiście trasa znacznie poprawiła dostępność drogową gdyńskiego portu.

W czerwcu otwarto z ponad półrocznym poślizgiem poszerzoną o dwa pasy ulicę Janka Wiśniewskiego. Nowa droga zwiększyła przepustowość istniejącego połączenia centrum z Trasą Kwiatkowskiego.

Również dzielnice na południe od centrum Gdyni, zyskały nową drogę - kolejny odcinek Trasy Różowej. Inwestycja wykonana dużo mniejszym nakładem finansowym, ograniczona była jedynie do poszerzenia ul. Lotników od wiaduktu przy SKM Redłowo do skrzyżowania z ul. Wielkopolską. Z pewnością jedna skróciła czas dojazdu do centrum mieszkańcom zarówno Orłowa i Redłowa, ale także wielu gdyńskich sypialni ciągnących się od torów kolejowych aż po Dąbrowę.

W Sopocie w czerwcu uruchomiono tunel samochodowy pod deptakiem Monte Cassino. Schowanie aut, pozwoliło nie tylko na nieoddzielenie pieszych od ruchu samochodowego, ale także na stworzenie (w przyszłości) atrakcyjnej strefy wypoczynkowej w bezpośrednim sąsiedztwie mola.

Najważniejsze w Trójmieście

Trasa Kwiatkowskiego w Gdyni - 30 lat budowy, kilka miesięcy korzystania, kierowcy są w raju

Tunel w Sopocie - czyli kierowcy na dole, przechodnie na górze i morze na wprost

Trasa Sucharskiego w Gdańsku - czyli kilka miliardów do wydania na fragment wewnętrznej obwodnicy Gdańska
W ub.r. Gdańsk nie męczył remontami kierowców, którzy już wcześniej cierpieli za sprawą remontów ul. Mickiewicza, Marynarki Polskiej, Podwala Grodzkiego czy Pomorskiej. Nie oznacza to jednak, że w mijających miesiącach nie robiono nic.

Pod koniec maja uruchomiono wyremontowane skrzyżowanie Hallera - Wyspiańskiego - Kliniczna. Wymieniono na nim nawierzchnię, szczególnie w rejonie przejazdów przez tory tramwajowe. Wreszcie uporządkowano stale rosnący ruch rowerowy w tym obszarze poprzez wydzielenie specjalnego przejazdu przez drogę i torowisko. Torowisko, wyjątkowo mocno zniszczone w tym rejonie, również doczekało się wymiany. Lekkiej korekcie poddano łuk do skrętu spod wiaduktu w stronę Węzła Kliniczna, chociaż nadal nie zdecydowano się na puszczenie tędy regularnego ruchu tramwajowego.

Czy odczuwasz poprawę w ruchu drogowym w Trójmieście?

Na Przymorzu, w ramach budowy centrum handlowego Leclerc, przebudowano fragment ul. Obrońców Wybrzeża na szeroką arterię po dwa pasy w każdym z kierunków. Niestety wygodna droga zwęża się przed skrzyżowaniem z Dąbrowszczaków. Poszerzony odcinek sfinansowany został przez inwestora centrum handlowego, pozostały miał być wybudowany za fundusze pochodzące z budżetu miasta, a tych na razie brak.

W listopadzie otwarto wreszcie ul. Wilanowską, która odciążyła wyjątkowo zatłoczony rejon Gdańska. Nowa droga, nie imponuje ani rozmachem prac, ani swoim wyglądem, ale chociaż w minimalnym stopniu skróciła czas dojazdu z południowych dzielnic do centrum.

Nietypowo, bo w listopadzie rozpoczęto prace nad poszerzeniem ul. Łostowickiej. Dwa pasy w każdą stronę, przebudowane skrzyżowanie z ul. Kartuską - tak w 2011 ma wyglądać nowe oblicze tej drogi. Pracę będą realizowane etapami i zgodnie z zapowiedziami nie mają zbytnio utrudnić ruchu drogowego. Planuje się jedynie możliwość wprowadzenia ruchu wahadłowego, lecz nie przewiduje się się całkowitego zamknięcia ulicy.

1 października wyłączono po ponadstuletniej eksploatacji "żółty wiadukt" przy Bramie Oliwskiej. Początkowo planowano go zburzyć, jednak po fali krytyki urzędnicy wycofali się z tego pomysłu i powrócili do początkowej wizji, mówiącej o przeznaczeniu jego na drogę pieszą - rowerową. Ruch aut mają przejąć dwa nowe wiadukty, które połączą al. Zwycięstwa z ul. Nową Wałową.

Niestety, w mijającym roku zdecydowanie zabrakło inwestycji w transport publiczny, który w odróżnieniu od samochodowego, nie wymaga ciągłych nakładów finansowych. W przeciwieństwie do nowych dróg, nie przenosi problemu w inny rejon miasta (np. otwarcie całej Trasy Kwiatkowskiego już dzisiaj powoduje przeciążenie zjazdów w ul. Hutniczą), lecz rozwiązuje go kompleksowo na co najmniej 20 - 30 lat.

W tej kategorii udało się wyremontować (z kilkutygodniowym poślizgiem) szpecący miasto peron SKM w Gdyni. Pojawiło się zadaszenie oraz nowa nawierzchnia. Lekkiemu liftingowi został poddany również peron przystanku Gdańsk-Politechnika, cały czas trwają prace na stacji Gdańsk-Oliwa.

Inwestycje w 2008 roku to jednak początek ogromnych inwestycji, które rozpoczną się w najbliższych miesiącach. W mijającym roku w Gdańsku przygotowano setki stron dokumentów oraz projektów, które będą realizowane w kolejnych latach. W przyszłym roku mają ruszyć prace m.in. przy Trasie Słowackiego, która połączy port lotniczy ze stadionem w Letnicy oraz Trasie Sucharskiego, w ciągu której powstanie pierwszy w Polsce tunel podwodny. W ciągu najbliższych dwóch - trzech lat, powstanie wreszcie ostatni odcinek Trasy W-Z wraz z przebudową węzła w Karczemkach. Same prace drogowe, których wykonanie planuje się na Euro 2012 kosztować będą ok. 3 mld zł, co jest sumą największą ze wszystkich miast - organizatorów tego wydarzenia.

W Gdyni natomiast największą inwestycją w najbliższym okresie będzie budowa węzła drogowego przy Urzędzie Miejskim i przystanku SKM Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana.

Opinie (169) ponad 20 zablokowanych

  • Buble trzeba likwidowac!!!

    Dlaczego nie zrobiono pasow skretu z Morskiej na estakade Kwiatkowskiego , brak tych pasow powoduje utrudnienia w plynnosci ruchu !!!.To ze wykonawca "zapomnial" to jedno... ale co na to szanowna komisja odbiorcza?, niech ktos z wydz. komunikacji np. pan Bedkowski ruszy d... i uda sie w teren to zobaczy jak to wyglada na miejscu....

    • 0 0

  • To był dobry rok?!!! dla kierowców? (3)

    w mongoli pakistanie bangladeszu? konkretnie proszę? skąd tyle entuzjazmu? na pewno nie dla poruszających się po spacerowej, słowackiego, grunwaldzkiej, podwalu, okopowej, elbląskiej, jana z kolna, kartuskiej,,,,,, No, chyba że się jest miejskim vipem lub kierowcą karetki (tym współczujemy) i można się poruszać po chodnikach, itp. Owszem dziur w okolicach ratusza nie ma! Na okpowej może i są, ale nie przeszkadzają w śmiganiu po tej trzypasmówce zwłaszcza w stronę centrum! ale gdzie indziej to są i to jakie? "Gdańsk - morze możliwości" -- można koło, dwa, cztery, dach; o lusterkach nie wspomnę, urwać jadąc trzydziechą! wreszcie doczekaliśmy się końca remontu hallera, ze wspaniałym dzikoskrętem pomiedzy mickiewicza a kościuszki - też morze możliwości jadących (nie tybylców) na plażę do brzeźna. CZY TO TEŻ BYŁ DOBRY ROK dla kierowców próbujących zatrzymać się lub zaparkować w śródmieściu, przy urzędach, przy galerii bałtyckiej, szpitalach,,,(szpitale i urzędy zwłaszcza UM - wizytówka! należy podkreślić!!!) powtórze się: chyba że się jest miejskim vipem lub kierowcą karetki (tym współczujemy)!!!!!Ale nie ma co narzekać!!! w nowym roku będzie lepiej, w następnym jeszcze lepiej! zgodnie z prawem (..... nie wsp...) NIECH ZOSTANĄ NAJLEPSI! słabeusze, pechowcy(mieszkańcy nowych dzielnic) będą się wykrószać! a przez to będzie luźniej, zwyczajniej, może hałaśliwiej!(bo żeby przetrwać trzeba mieć czym jeżdzić!!) ale szybciej!

    • 0 0

    • a i jeszcze życzenia! dla Redaktora tego tekstu! (1)

      żeby Nowy Rok przyniósł Ci dużo pieniędzy!!!! Abyś mógł kupić sobie samochód! Abyś nim dojeżdzał z pracy i do pracy! o imprezach sportowych, festynach, świętach państwowych - też wspomnę!

      • 0 0

      • chyba normal inaczej

        od jeżdżenia samochodem najbardziej rośnie brzuch a nóżki ulegają skróceniu

        • 0 0

    • nie ma miasta przyjaznego dla kierowców

      Miasto przyjazne dla kierowców to jest coś, co w matematyce nazywa się 'zbiór pusty'.

      - Jak są darmowe parkingi w centrum to rano zawsze są korki
      - jak są autostrady dochodzące do miasta i coraz więcej ludzi mieszka na peryferiach to kierowcy klną na korki i brak miejsc parkingowych

      Jedyna sensowna polityka to rozwój alternatyw samochodu i rozsądne restrykcje dla automobilistów - z odpowiednim systemem informacji o wolnych miejscach do parkowania płatnego - wszystko poprzedzone akcją wyjaśniającą, że miasto nie jest z gumy.

      To nie brak samochodów ale brak wyobraźni jest głównym problemem - niestety dziennikarzy piszących o tych sprawach również

      • 0 0

  • ..............

    wescie sie lepiej za te dziury na drogach a nie za pierdoły TRAGEDIA

    • 0 0

  • W Gdańsku już nigdy nic nie wybudują!!!

    Bo będzie Baltic Arena....hehehehehehehehehehhee

    • 0 0

  • bosmanska zrobcie a nie bo ta droga to napewno ma z 50 lat i do tej porty nikt jej nei dokonczyl bo takiej drogi nie mozna nazwac skonczona

    • 0 0

  • scieżki rowerowe (1)

    pier... sciezki rowerowe ziejące pustką przez 3/4 roku. W Polsce nigdy transport rowerowy nie będzie popularny na wielką skalę (i klimat nie ten i nie ta mentalność), a rekracyjnie wystarczy trakt nad Zatoką, kasę ze scieżek przeznaczyć na drogi i chodniki

    • 0 0

    • eee

      za granica rowerzysci po ulicach jezdza i tyle, pieszy i tak nie ustapi rowerzyscie;/

      • 0 0

  • Józef Goebbels donosi:

    "To był dobry rok dla kierowców".

    Tyle w temacie, bo po co się powtarzać. Pamiętajcie dzieci - kłamstwo powtarzane dostatecznie długo, staje się prawdą! Niestety, nie w tym sensie żeby drogi stały się przejezdne, ale zawsze coś, hmm?

    Smacznego jajka życzy Adolf Budyń!

    • 0 0

  • phi.

    "Na Przymorzu, w ramach budowy centrum handlowego Leclerc, przebudowano fragment ul. Obrońców Wybrzeża na szeroką arterię po dwa pasy w każdym z kierunków."

    Łaaaaał tyle szumu o 130metrów dobre nawierzchni którą wybudowało przyszłę centrum handlowe a nie miasto ktore przypisuje sobie zasługi;/

    • 0 0

  • GDYNIA MIASTO Z MORZA I CUDOWNI MIESZKANCY TO NASZA DUMA (3)

    • 0 0

    • Co to za debil na tym forum pisze te dyrdymały?

      • 0 0

    • a ja zycze gdanszczana zeby wyzbyli sie zawisci i nienawisci do Gdyni :) (1)

      • 0 0

      • Gdynio nasz ukochana i wymarzona wierzymy, że przyszły rok będzie jeszcze lepszy niż ustępujący, tego z całego serca Ci życzed

        Bo jesteś Gdynio naszym jedynym miastem z morza i marzeń i własnie tu, jako ludzie młodzi, widzimy najwieksze możliwości biznesu i odpoczynku. Wspaniałych ludzi kierujących tym miastem, ale i cudownych mieszkanców. Jesteś naszą największą dumą.
        Jesli nawet coś niewychodzi to wiemy doskonale dlaczego.
        Tylko bezpartyjna samorządność się liczy.
        Wszystkiego Najlepszego w 2009 roku, ogromnych inwestycji publicznych, prywatnych,... i jeszcze większego rozwoju. Dalej mądrych i celnych decyzji przez WŁODARZY !!!!

        • 0 0

  • GDYNIO JESTES PERLA KASZUB I POMORZA (1)

    • 0 0

    • buhahahaxD

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane