• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To był dobry rok dla kierowców (ale przyszły będzie jeszcze lepszy)

Krzysztof Koprowski
31 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trasa Kwiatkowskiego to największa zakończona trójmiejska inwestycja drogowa w 2008 roku. Trasa Kwiatkowskiego to największa zakończona trójmiejska inwestycja drogowa w 2008 roku.

Mijający rok był udany pod względem inwestycji drogowo-komunikacyjnych. Udało się dokończyć kilka inwestycji planowanych i realizowanych od ponad 30 lat. To dopiero jednak przedsmak przyszłych prac.



Ul. Wilanowska w pewnym stopniu poprawiła układ drogowy dzielnicy Gdańsk-Południe. Ul. Wilanowska w pewnym stopniu poprawiła układ drogowy dzielnicy Gdańsk-Południe.
"Żółty wiadukt" służył najpierw powozom, a potem samochodom przez ponad 100 lat. "Żółty wiadukt" służył najpierw powozom, a potem samochodom przez ponad 100 lat.
Najbardziej spektakularną inwestycją, zakończoną po ponad 34 latach od wbicia pierwszej łopaty, jest gdyńska Trasa Kwiatkowskiego. Otwarta z wielką pompą w czerwcu, po trzech miesiącach odbiorów technicznych, wpłynęła w znaczny sposób na układ drogowy północnej Gdyni. Dzięki niej z ulicy Morskiej na odcinku od obwodnicy do trasy, zniknęły tiry i setki aut. Dzielnice leżące na północnych krańcach Gdyni zyskały też doskonałe połączenie z trójmiejską obwodnicą. Oczywiście trasa znacznie poprawiła dostępność drogową gdyńskiego portu.

W czerwcu otwarto z ponad półrocznym poślizgiem poszerzoną o dwa pasy ulicę Janka Wiśniewskiego. Nowa droga zwiększyła przepustowość istniejącego połączenia centrum z Trasą Kwiatkowskiego.

Również dzielnice na południe od centrum Gdyni, zyskały nową drogę - kolejny odcinek Trasy Różowej. Inwestycja wykonana dużo mniejszym nakładem finansowym, ograniczona była jedynie do poszerzenia ul. Lotników od wiaduktu przy SKM Redłowo do skrzyżowania z ul. Wielkopolską. Z pewnością jedna skróciła czas dojazdu do centrum mieszkańcom zarówno Orłowa i Redłowa, ale także wielu gdyńskich sypialni ciągnących się od torów kolejowych aż po Dąbrowę.

W Sopocie w czerwcu uruchomiono tunel samochodowy pod deptakiem Monte Cassino. Schowanie aut, pozwoliło nie tylko na nieoddzielenie pieszych od ruchu samochodowego, ale także na stworzenie (w przyszłości) atrakcyjnej strefy wypoczynkowej w bezpośrednim sąsiedztwie mola.

Najważniejsze w Trójmieście

Trasa Kwiatkowskiego w Gdyni - 30 lat budowy, kilka miesięcy korzystania, kierowcy są w raju

Tunel w Sopocie - czyli kierowcy na dole, przechodnie na górze i morze na wprost

Trasa Sucharskiego w Gdańsku - czyli kilka miliardów do wydania na fragment wewnętrznej obwodnicy Gdańska
W ub.r. Gdańsk nie męczył remontami kierowców, którzy już wcześniej cierpieli za sprawą remontów ul. Mickiewicza, Marynarki Polskiej, Podwala Grodzkiego czy Pomorskiej. Nie oznacza to jednak, że w mijających miesiącach nie robiono nic.

Pod koniec maja uruchomiono wyremontowane skrzyżowanie Hallera - Wyspiańskiego - Kliniczna. Wymieniono na nim nawierzchnię, szczególnie w rejonie przejazdów przez tory tramwajowe. Wreszcie uporządkowano stale rosnący ruch rowerowy w tym obszarze poprzez wydzielenie specjalnego przejazdu przez drogę i torowisko. Torowisko, wyjątkowo mocno zniszczone w tym rejonie, również doczekało się wymiany. Lekkiej korekcie poddano łuk do skrętu spod wiaduktu w stronę Węzła Kliniczna, chociaż nadal nie zdecydowano się na puszczenie tędy regularnego ruchu tramwajowego.

Czy odczuwasz poprawę w ruchu drogowym w Trójmieście?

Na Przymorzu, w ramach budowy centrum handlowego Leclerc, przebudowano fragment ul. Obrońców Wybrzeża na szeroką arterię po dwa pasy w każdym z kierunków. Niestety wygodna droga zwęża się przed skrzyżowaniem z Dąbrowszczaków. Poszerzony odcinek sfinansowany został przez inwestora centrum handlowego, pozostały miał być wybudowany za fundusze pochodzące z budżetu miasta, a tych na razie brak.

W listopadzie otwarto wreszcie ul. Wilanowską, która odciążyła wyjątkowo zatłoczony rejon Gdańska. Nowa droga, nie imponuje ani rozmachem prac, ani swoim wyglądem, ale chociaż w minimalnym stopniu skróciła czas dojazdu z południowych dzielnic do centrum.

Nietypowo, bo w listopadzie rozpoczęto prace nad poszerzeniem ul. Łostowickiej. Dwa pasy w każdą stronę, przebudowane skrzyżowanie z ul. Kartuską - tak w 2011 ma wyglądać nowe oblicze tej drogi. Pracę będą realizowane etapami i zgodnie z zapowiedziami nie mają zbytnio utrudnić ruchu drogowego. Planuje się jedynie możliwość wprowadzenia ruchu wahadłowego, lecz nie przewiduje się się całkowitego zamknięcia ulicy.

1 października wyłączono po ponadstuletniej eksploatacji "żółty wiadukt" przy Bramie Oliwskiej. Początkowo planowano go zburzyć, jednak po fali krytyki urzędnicy wycofali się z tego pomysłu i powrócili do początkowej wizji, mówiącej o przeznaczeniu jego na drogę pieszą - rowerową. Ruch aut mają przejąć dwa nowe wiadukty, które połączą al. Zwycięstwa z ul. Nową Wałową.

Niestety, w mijającym roku zdecydowanie zabrakło inwestycji w transport publiczny, który w odróżnieniu od samochodowego, nie wymaga ciągłych nakładów finansowych. W przeciwieństwie do nowych dróg, nie przenosi problemu w inny rejon miasta (np. otwarcie całej Trasy Kwiatkowskiego już dzisiaj powoduje przeciążenie zjazdów w ul. Hutniczą), lecz rozwiązuje go kompleksowo na co najmniej 20 - 30 lat.

W tej kategorii udało się wyremontować (z kilkutygodniowym poślizgiem) szpecący miasto peron SKM w Gdyni. Pojawiło się zadaszenie oraz nowa nawierzchnia. Lekkiemu liftingowi został poddany również peron przystanku Gdańsk-Politechnika, cały czas trwają prace na stacji Gdańsk-Oliwa.

Inwestycje w 2008 roku to jednak początek ogromnych inwestycji, które rozpoczną się w najbliższych miesiącach. W mijającym roku w Gdańsku przygotowano setki stron dokumentów oraz projektów, które będą realizowane w kolejnych latach. W przyszłym roku mają ruszyć prace m.in. przy Trasie Słowackiego, która połączy port lotniczy ze stadionem w Letnicy oraz Trasie Sucharskiego, w ciągu której powstanie pierwszy w Polsce tunel podwodny. W ciągu najbliższych dwóch - trzech lat, powstanie wreszcie ostatni odcinek Trasy W-Z wraz z przebudową węzła w Karczemkach. Same prace drogowe, których wykonanie planuje się na Euro 2012 kosztować będą ok. 3 mld zł, co jest sumą największą ze wszystkich miast - organizatorów tego wydarzenia.

W Gdyni natomiast największą inwestycją w najbliższym okresie będzie budowa węzła drogowego przy Urzędzie Miejskim i przystanku SKM Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana.

Opinie (169) ponad 20 zablokowanych

  • BASENY !!! CO K.....A Z BASENAMI ????

    • 0 0

  • GDYNIA MIASTO Z MORZA I CUDOWNI MIESZKANCY TO NASZA DUMA (3)

    • 0 0

    • a ja zycze gdanszczana zeby wyzbyli sie zawisci i nienawisci do Gdyni :) (1)

      • 0 0

      • Gdynio nasz ukochana i wymarzona wierzymy, że przyszły rok będzie jeszcze lepszy niż ustępujący, tego z całego serca Ci życzed

        Bo jesteś Gdynio naszym jedynym miastem z morza i marzeń i własnie tu, jako ludzie młodzi, widzimy najwieksze możliwości biznesu i odpoczynku. Wspaniałych ludzi kierujących tym miastem, ale i cudownych mieszkanców. Jesteś naszą największą dumą.
        Jesli nawet coś niewychodzi to wiemy doskonale dlaczego.
        Tylko bezpartyjna samorządność się liczy.
        Wszystkiego Najlepszego w 2009 roku, ogromnych inwestycji publicznych, prywatnych,... i jeszcze większego rozwoju. Dalej mądrych i celnych decyzji przez WŁODARZY !!!!

        • 0 0

    • Co to za debil na tym forum pisze te dyrdymały?

      • 0 0

  • "Czerwona kartka" dla Prezydenta i władz miasta Gdańska (2)

    Za zjazd w Kościuszki z Al.Grunwaldzkiej. Jak budowali to już widziałem, że jest "no good". Zamiast rozwiązać wjazd do "Galerii Bałtyckiej" z głównej ulicy zadecydowano o stworzeniu paranoi komunikacyjnej. Blokuje Grunwaldzką w kierunku Gdyni, zjazd ze Słowackiego i ponieważ kierowcy robią co chcą wyjazd w kierunku Gdańska. Po prostu złoty medal nieudacznictwa i krótkowzroczności.

    • 0 0

    • (1)

      W którym miejscu z głównej ulicy? Na wysokości "wysepki" z pasu w kierunku Gdyni? Dwa zjazdy pod rząd? Dopiero zablokują. A co z tymi, co jadą z innych kierunków?

      • 0 0

      • z kierunku Gdańska

        Prawy pas (od Cristalu) przypomina piękny sznureczek. Wszyscy chcą do "bandyckiej" tylko jak zjechać, i gdzie?
        Nie sztuka zbudować centrum tylko zrobić to tak, żeby nie blokowało to przepływu pojazdów i ludzi,

        • 0 0

  • (1)

    A kiedy zrobią coś z połączeniem Łódzkiej i Warszawskiej, rano stoi się w korku ok 40 min, żeby przejechać 1 kilometr bo nikt nie chce wpuścić aut jadących z popdprządkowanej...

    • 0 0

    • własnie 2 dni temu zmieniono organizacje ruchu

      teraz Warszawska jest główną droga a na Łódzkiej jest Stop. Nie wiem czy to lepsze bo teraz skręcają z warszawskiej na Łódzką beda czekac a co za tym idzie takze ci jadący prosto warszawską....

      • 0 0

  • 3miasto stoi w miejscu w porównaniu do innych większych miast (1)

    3miasto...eehhh...jest kilka lat wstecz za Wrocławiem, Poznaniem...o Wawie nie wspominając.

    • 0 0

    • w przęmądrzaniu się to na pewno

      a szczerze mówiąc Poznań rozczarowuje w porównaniu np, z Wrocławiem

      • 0 0

  • drętwy artykuł

    a co meritum - Gdynia robi drogi samochodowe a Gdańsk rowerowe ! Najlepszy jest trakt sw wojciecha - dużo gorzej niż w Rumunii

    • 0 0

  • scieżki rowerowe (1)

    pier... sciezki rowerowe ziejące pustką przez 3/4 roku. W Polsce nigdy transport rowerowy nie będzie popularny na wielką skalę (i klimat nie ten i nie ta mentalność), a rekracyjnie wystarczy trakt nad Zatoką, kasę ze scieżek przeznaczyć na drogi i chodniki

    • 0 0

    • eee

      za granica rowerzysci po ulicach jezdza i tyle, pieszy i tak nie ustapi rowerzyscie;/

      • 0 0

  • inwestujcie w ścieszki rowerowe (1)

    najlepszym rozwiązaniem jest inwestycja w infrastrukture rowerową

    • 0 0

    • Tak, będę jeździł z Górnego Tarasu i z powrotem z dzieckiem na rowerze...

      i to jeszcze przy minus 6. Samo zdrowie.

      • 0 0

  • GDYNIO JESTES PERLA KASZUB I POMORZA (1)

    • 0 0

    • buhahahaxD

      • 0 0

  • Gdynia, ulica Hutnicza - korki rano, w południe i po południu (6)

    • 0 0

    • osiedlowa płk. dąbka (5)

      korki rano i ok 16. do tego jest waska tak ze autobusy musza prawie sie zatrzymywac zeby sie minac. Ta ulica mamy dojezdzac na lotnisko w babich dolach. zenada

      • 0 0

      • Wraz z budową lotniska, (3)

        poszerzony będzie fragment: Kwiatkowskiego-Dąbka do wiaduktu przy torach

        • 0 0

        • nie bedzie zadnego lotniska (1)

          to tylko pobożne życzenia, tj wieżowiec libeskinda w gdańsku

          • 0 0

          • pewnie że nie będzie

            • 0 0

        • Ty jesteś dobrze poinformowany to wiesz co twoi kumple planują z Hutniczą

          • 0 0

      • coś ci sie pomyliło kolego...

        ... ta droga którą chcesz dojeżdżać do lotniska ma póki co dwa pasy w każdą stronę, port lotniczy będzie od strony Kosakowa a nie Babich Dołów

        jeśli zaś chodzi o Kwiatkowskiego to w godzinach szczytu czystą przyjemnością jest postać sobie w korku i ruszając pod górę pozarzynać z lekka zamiennie sprzęgło z ręcznym jak kto lubi

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane