• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To był dobry rok dla kierowców (ale przyszły będzie jeszcze lepszy)

Krzysztof Koprowski
31 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trasa Kwiatkowskiego to największa zakończona trójmiejska inwestycja drogowa w 2008 roku. Trasa Kwiatkowskiego to największa zakończona trójmiejska inwestycja drogowa w 2008 roku.

Mijający rok był udany pod względem inwestycji drogowo-komunikacyjnych. Udało się dokończyć kilka inwestycji planowanych i realizowanych od ponad 30 lat. To dopiero jednak przedsmak przyszłych prac.



Ul. Wilanowska w pewnym stopniu poprawiła układ drogowy dzielnicy Gdańsk-Południe. Ul. Wilanowska w pewnym stopniu poprawiła układ drogowy dzielnicy Gdańsk-Południe.
"Żółty wiadukt" służył najpierw powozom, a potem samochodom przez ponad 100 lat. "Żółty wiadukt" służył najpierw powozom, a potem samochodom przez ponad 100 lat.
Najbardziej spektakularną inwestycją, zakończoną po ponad 34 latach od wbicia pierwszej łopaty, jest gdyńska Trasa Kwiatkowskiego. Otwarta z wielką pompą w czerwcu, po trzech miesiącach odbiorów technicznych, wpłynęła w znaczny sposób na układ drogowy północnej Gdyni. Dzięki niej z ulicy Morskiej na odcinku od obwodnicy do trasy, zniknęły tiry i setki aut. Dzielnice leżące na północnych krańcach Gdyni zyskały też doskonałe połączenie z trójmiejską obwodnicą. Oczywiście trasa znacznie poprawiła dostępność drogową gdyńskiego portu.

W czerwcu otwarto z ponad półrocznym poślizgiem poszerzoną o dwa pasy ulicę Janka Wiśniewskiego. Nowa droga zwiększyła przepustowość istniejącego połączenia centrum z Trasą Kwiatkowskiego.

Również dzielnice na południe od centrum Gdyni, zyskały nową drogę - kolejny odcinek Trasy Różowej. Inwestycja wykonana dużo mniejszym nakładem finansowym, ograniczona była jedynie do poszerzenia ul. Lotników od wiaduktu przy SKM Redłowo do skrzyżowania z ul. Wielkopolską. Z pewnością jedna skróciła czas dojazdu do centrum mieszkańcom zarówno Orłowa i Redłowa, ale także wielu gdyńskich sypialni ciągnących się od torów kolejowych aż po Dąbrowę.

W Sopocie w czerwcu uruchomiono tunel samochodowy pod deptakiem Monte Cassino. Schowanie aut, pozwoliło nie tylko na nieoddzielenie pieszych od ruchu samochodowego, ale także na stworzenie (w przyszłości) atrakcyjnej strefy wypoczynkowej w bezpośrednim sąsiedztwie mola.

Najważniejsze w Trójmieście

Trasa Kwiatkowskiego w Gdyni - 30 lat budowy, kilka miesięcy korzystania, kierowcy są w raju

Tunel w Sopocie - czyli kierowcy na dole, przechodnie na górze i morze na wprost

Trasa Sucharskiego w Gdańsku - czyli kilka miliardów do wydania na fragment wewnętrznej obwodnicy Gdańska
W ub.r. Gdańsk nie męczył remontami kierowców, którzy już wcześniej cierpieli za sprawą remontów ul. Mickiewicza, Marynarki Polskiej, Podwala Grodzkiego czy Pomorskiej. Nie oznacza to jednak, że w mijających miesiącach nie robiono nic.

Pod koniec maja uruchomiono wyremontowane skrzyżowanie Hallera - Wyspiańskiego - Kliniczna. Wymieniono na nim nawierzchnię, szczególnie w rejonie przejazdów przez tory tramwajowe. Wreszcie uporządkowano stale rosnący ruch rowerowy w tym obszarze poprzez wydzielenie specjalnego przejazdu przez drogę i torowisko. Torowisko, wyjątkowo mocno zniszczone w tym rejonie, również doczekało się wymiany. Lekkiej korekcie poddano łuk do skrętu spod wiaduktu w stronę Węzła Kliniczna, chociaż nadal nie zdecydowano się na puszczenie tędy regularnego ruchu tramwajowego.

Czy odczuwasz poprawę w ruchu drogowym w Trójmieście?

Na Przymorzu, w ramach budowy centrum handlowego Leclerc, przebudowano fragment ul. Obrońców Wybrzeża na szeroką arterię po dwa pasy w każdym z kierunków. Niestety wygodna droga zwęża się przed skrzyżowaniem z Dąbrowszczaków. Poszerzony odcinek sfinansowany został przez inwestora centrum handlowego, pozostały miał być wybudowany za fundusze pochodzące z budżetu miasta, a tych na razie brak.

W listopadzie otwarto wreszcie ul. Wilanowską, która odciążyła wyjątkowo zatłoczony rejon Gdańska. Nowa droga, nie imponuje ani rozmachem prac, ani swoim wyglądem, ale chociaż w minimalnym stopniu skróciła czas dojazdu z południowych dzielnic do centrum.

Nietypowo, bo w listopadzie rozpoczęto prace nad poszerzeniem ul. Łostowickiej. Dwa pasy w każdą stronę, przebudowane skrzyżowanie z ul. Kartuską - tak w 2011 ma wyglądać nowe oblicze tej drogi. Pracę będą realizowane etapami i zgodnie z zapowiedziami nie mają zbytnio utrudnić ruchu drogowego. Planuje się jedynie możliwość wprowadzenia ruchu wahadłowego, lecz nie przewiduje się się całkowitego zamknięcia ulicy.

1 października wyłączono po ponadstuletniej eksploatacji "żółty wiadukt" przy Bramie Oliwskiej. Początkowo planowano go zburzyć, jednak po fali krytyki urzędnicy wycofali się z tego pomysłu i powrócili do początkowej wizji, mówiącej o przeznaczeniu jego na drogę pieszą - rowerową. Ruch aut mają przejąć dwa nowe wiadukty, które połączą al. Zwycięstwa z ul. Nową Wałową.

Niestety, w mijającym roku zdecydowanie zabrakło inwestycji w transport publiczny, który w odróżnieniu od samochodowego, nie wymaga ciągłych nakładów finansowych. W przeciwieństwie do nowych dróg, nie przenosi problemu w inny rejon miasta (np. otwarcie całej Trasy Kwiatkowskiego już dzisiaj powoduje przeciążenie zjazdów w ul. Hutniczą), lecz rozwiązuje go kompleksowo na co najmniej 20 - 30 lat.

W tej kategorii udało się wyremontować (z kilkutygodniowym poślizgiem) szpecący miasto peron SKM w Gdyni. Pojawiło się zadaszenie oraz nowa nawierzchnia. Lekkiemu liftingowi został poddany również peron przystanku Gdańsk-Politechnika, cały czas trwają prace na stacji Gdańsk-Oliwa.

Inwestycje w 2008 roku to jednak początek ogromnych inwestycji, które rozpoczną się w najbliższych miesiącach. W mijającym roku w Gdańsku przygotowano setki stron dokumentów oraz projektów, które będą realizowane w kolejnych latach. W przyszłym roku mają ruszyć prace m.in. przy Trasie Słowackiego, która połączy port lotniczy ze stadionem w Letnicy oraz Trasie Sucharskiego, w ciągu której powstanie pierwszy w Polsce tunel podwodny. W ciągu najbliższych dwóch - trzech lat, powstanie wreszcie ostatni odcinek Trasy W-Z wraz z przebudową węzła w Karczemkach. Same prace drogowe, których wykonanie planuje się na Euro 2012 kosztować będą ok. 3 mld zł, co jest sumą największą ze wszystkich miast - organizatorów tego wydarzenia.

W Gdyni natomiast największą inwestycją w najbliższym okresie będzie budowa węzła drogowego przy Urzędzie Miejskim i przystanku SKM Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana.

Opinie (169) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    skrzyzowanie hutniczej z piaskowa i ogolnie cala hutniacza do d...

    co z OPAT?????????

    • 0 0

    • Gdynia przygotowuje cały projekt OPAT,

      a co będzie dalej zobaczymy?
      Jeśli Gdańsk nie zdąży się załapać, będzie więc przygotowana alternatywa

      • 0 0

  • Gdańsk ma strategię: zamyka lub w najlepszym wypadku remontuje

    Niby jedno Trójmiasto ale strategie na rozwiązania komunikacyjne zgoła odmienne. Gdynia buduje nowe drogi natomiast Gdańsk w tym roku zamknął żółty most, w przyszłym zamknie Słowackiego za lotniskiem (na stałe - już nie będzie tej drogi!).
    Jest to jakiś pomysł - będą mieli mniej kilometrów do utrzymania / remontów (z czego jak czytamy są tacy dumni).

    Tak na marginesie: dzięki Euro będzie Słowackiego od lotniska w dół, może i Trasa Sucharskiego, ale przez Euro nie będzie poprawy komunikacji w dzielnicach Południowych. Miasto przez lata będzie spłacać Baltic Arenę, rozbudowę lotniska, kolej metropolitarną, trasę Słowackiego, Sucharskiego, ....

    • 0 0

  • Trasa Kwiatkowskiego (13)

    1km za 25 milionów euro w cenach z 2002 roku. Sukces?

    • 0 0

    • kili. głupota nie boli (3)

      wiesz ze tam są przęsła najwyższe w Polsce i w prwnym momencie trasa jest prowadzona na wys.12 piętra.
      Do tego biegnie przez TPK i nalezało przywrócic nasadzenia i ekosystem.
      skąd ty o tym możesz wiedziec siedząc przy kompie w oruni?

      • 0 0

      • (2)

        Masz rację ,że głupota nie boli świadczy o tym twoja znajomość sprawy.

        • 0 0

        • znajomość sprawy (1)

          Napisz cos wiecej o znajomości sprawy - znawco

          • 0 0

          • Przeczytaj!
            "Średni koszt budowy kilometra nowej autostrady wyniesie 11,7 mln euro Przypomnijmy, że każdy kilometr odcinka ze Swarożyna do Nowych Marz kosztował średnio 5,6 mln euro."
            Jeżeli te informacje nie są dla Ciebie zastanawiające z ceną za 2,3 km trasy Kwiatkowskiego 280 milinów złotych (30mil euro /kilometr)to naprawdę nie mamy o czym dyskutować. To daje cenę Kwiatkowskiego ponad 5 razy wyższą od autostrady.

            • 0 0

    • taa... a jechałes kiedys tamtędy? (3)

      jakbyś jechał to byś wiedział dlaczego była o tyle droższa od zwykłego kawałka drogi wybudowanego na płaskim terenie

      • 0 0

      • Kwiatkowskiego jest : (2)

        1. Na kilku na prawde imponujących mostach
        2. Ścina wzgórza takimi "półtunelami"
        3. Na najwyższym wzgórzu zbudowana jest kładka
        4. Mówimy jeszcze o przejściach podziemnych (przy ulicach Ściegiennego i Leszczynki)

        także inwestycja jest imponująca

        • 0 0

        • (1)

          Czy to jest co napisałeś obroną tej ceny?
          Przypominam , autostrada w cenach z 2008 ,1 km 11milonów euro ( nie ma znaczenia w jakim terenie będzie budowana). Kwiatkowskiego to droga szybkiego ruchu z założenia i w praktyce powinna być tańsza niż autostrada.

          • 0 0

          • Jak czytam takie pseudomadrosci proroka Lebiody,to mi ziemniaki w piwnicy gnija.Jedyne,co moze tlumaczyc twoj glupawy wpis to,fakt ze masz 13 lat.

            • 0 0

    • trasa Kwiatkowskiego to bubel budowlany bo: (3)

      1 Ma niebezpieczne zjazdy i podjazdy - z braku środków zrobili za stromy skręt w kierunku Gdańska
      2, Brak pobocza praktycznie uniemożliwia w razie potrzeby przejazd np karetki, środkiem miedzy samochodami
      3. właczenie się do ruchu z ulicy Hutniczej grozi "dzwonem"

      • 0 0

      • w sumie zakręt na estakadzie w stronę gdańska jest bardzo dobry, jeden tir boka strzelił...
        NAPRAWDĘ BEZPIECZNA ESTAKADA!
        przy zimie takiej naprawdę prawdziwiej, tiry i tak będą śmigać przez chylonie albo wielkopolską na doł, jakiś skończony idiota po podstawówce zrobił te zakręty.
        Nikt o zdrowych myślach, by takiej głupoty nie zrobił.
        Dziękujemy Ekolodzy, że zgodziliście się na budowę estakady!
        PozdR.

        • 0 0

      • (1)

        zjazdy i podjazdy sa zabezpieczona .. podgrzewana nawierzchnia !

        • 0 0

        • smigam codziennie do pracy i jest gites

          jw

          • 0 0

    • Najbardziej spektakularną inwestycją, zakończoną po ponad 34 latach od wbicia pierwszej łopaty

      aahahahahha

      • 0 0

  • korki

    Zamknięto zólty wiadukt i maisto ma w d..... kierowcow. Korki pod stocznia od klinicznej. A całe Podwale Przedmiejskie. jeden wielki korek od salonu mazdy na Elbląskiej. I znowu miasto ma w d........ pomoc kierowcom.

    • 0 0

  • Rewelacja, no rewelacja. Artykuł sponsorowany?

    jak jest każdy widzi

    • 0 0

  • ODP:SZWECJA

    ZAMIEŃ SŁOWA W CZYNY!Od narzekania są baby ,wiec przestań marudzić,tylko pomyśl jak poprawić sytuację.Jedno można stwierdzić placząc na forum nie rozwiążesz problemu>Wyjdź na ulice ,zorganizuj ludzi i powiedz swoje zdanie .ŻYJEMY W WOLNYM KRAJU!!!

    • 0 0

  • Szkoda mi Polaków bo sylwester z roku na rok coraz biedniejszy!!

    A to ciekawe bo trabia we wszystkich mediach jak to polacy coraz bogatsi sa!!Wystarczy przypomniec sobie jaki sylwester wypasiony był 5-10 lat temu iprezy na świerzym powietrzu w kazdym miescie w polsce a w trójmiescie było ich zawsze ok 4 nawet 5 zakazdym razem fantastyczne pokazy fajerwerków.Dodatkowo mnustwo ludzi na super imprezach w pabach itp Bilety były wykupione na miesiac przed sylwestrem!! A teraz wszedzie pełno wolnych miejsc a bilety mozna było kupic na minute przed nowym rokiem 2009.Bylejaka i marna impreza była tylko w Gdyni i Gdańsku.A pokazy ognisztucznych tak słabe ze w ciogu roku sa lepsze na organizowanych weselach.Ludzie tez gotówki poskapili bo wiekszosc kupowała tylko petardy i rakiety które tylko byle jak mrugneły!! A prawdziwym powodem moze byc własnie brak kasy i wysokie ceny za wszystko i wszedzie.Co swiadczy ze bajeczki i kwitnacym dobrobycia serwowane przez media na codzien sa kompletna bzdurą!

    • 0 0

  • nieoodzieleni Sopocianie

    "W Sopocie w czerwcu uruchomiono tunel samochodowy pod deptakiem Monte Cassino. Schowanie aut, pozwoliło nie tylko na nieoddzielenie pieszych od ruchu samochodowego"

    a ja myślałem, że ten tunel to po to, by oddzielić pieszych od ruchu samochodowego...

    • 0 0

  • Maie TVN na UPC ???? (1)

    • 0 0

    • od wczoraj wieczora nie

      tak samo jak i nie mamy teraz (gdańszczanie) rozkładów jazdy autobusów i tramwajów... ZTM przejął na siebie publikację tychże od 1 stycznia (a nie publikuje), ZKM wyłączyło swoją publikację (bo ma się tym zająć ZTM) i... zostaliśmy na lodzie...

      ZTM ma ludzi w (_._) bo nie opublikował rozkładu na swojej stronie

      ZKM ma ludzi w (_._) bo wyłączył swój... ale ZKM miał zawsze ludzi w (_._) więc to akurat nie dziwi

      • 0 0

  • dobry rok dla kierowcow? (1)

    Nie sadze. Byc moze bedzie dobry za 3-4 lata jak te wszystkie nowe drogi juz powstana, ale na razie to tylko sporo powstalo w Gdyni. A za 3-4 lata znowu przybedzie kierowcow i znowu beda korki i mimo nowych drog znowu bedzie zly rok dla kierowcow. Tworca artykulu powinien tez wspomniec o obwodnicy poludniowej Gdanska.
    Dobra wiadomosc jest taka , ze Lostowicka ma byc 2 pasmowa.
    Co z wiaduktem Armii Krajowej nad Lostowicka? Co z nowa Lodzka i nowa Swietokrzyska, co ze spartaczona Spacerowa?

    • 0 0

    • nie chcę martwić, ale szasne na południową maleją z godziny na godzinę. Poza tym to inwestycja GDDKiA, a tutaj z tego co widzę same inwestycje naszych lokalnych samorządów.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane