Fakty i opinie

Trako, czyli Gdańsk kolejową stolicą Polski

Targi TRAKO to gratka nie tylko dla zawodowców związanych z branżą, ale i dla miłośników kolei.



Blisko 500 wystawców z 18 krajów, trzy pełne hale targowe, mnóstwo kolejowego sprzętu i tłumy zwiedzających - to 9. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2011, które do piątku, 14 października, potrwają w halach MTG w Gdańsku. Takie imprezy pozwalają poznać kolej od lepszej strony, niż na co dzień.



Jak oceniasz kolejowe połączenia Trójmiasta z resztą Polski?

dośc dobrze, można dojechać bezpośrednio do wszystkich aglomeracji 5%
siatka połączeń jest dobra, ale tempo i komfort podróży wołają o pomstę do nieba 52%
to pytanie to żart, te połączenia praktycznie nie istnieją 43%
zakończona Łącznie głosów: 1127
Dla miłośników wszystkiego, co związane z koleją, nie ma lepszej gratki. Tabor kolejowy, pojazdy szynowe, elementy infrastruktury, transport aglomeracyjny, seminaria, debaty, wystawa modelarstwa kolejowego czy prezentacja długo oczekiwanego przez fanów kolejnictwa "Leksykonu kolejowego" to jedne z licznych atrakcji jakie można znaleźć na TRAKO 2011.

- Wśród zagranicznych wystawców tegorocznej edycji targów najliczniejszą grupę stanowią firmy z Niemiec, Czech, Słowacji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii - mówi Dorota Daszkowska-Kosewska, dyrektor targów TRAKO. - Czechy i Wielka Brytania przygotowały swoje pawilony narodowe.

Ciekawostką bliską sercu każdego mieszkańca Trójmiasta jest pierwsza makieta jednego z przystanków Kolei Metropolitarnej - Brętowa. Do 2015 roku, w miejscu dawnej stacji benzynowej przy ulicy Potokowej, powstanie węzeł przesiadkowy.

- Liczymy, że projekt uda się nam zrealizować do marca 2015 roku, prawie dokładnie w rocznicę zniszczenia przez Niemców kolei kokoszkowskiej. Trasa kolei metropolitarnej biegnie przecież częściowo po tej dawnej linii - opowiada Tomasz Konopacki, rzecznik Kolei Metropolitarnej.

Optymizmem na targach wieje ze strony wszystkich spółek Polskich Kolei Państwowych SA, dla których targi są też okazją do świętowania 10-lecia istnienia. Jednym z punktów programu targów jest debata pt. "Kolej: jak nas widzą tak nas piszą", zapowiadana jako pojedynek na argumenty między dziennikarzami, a rzecznikami prasowymi spółek kolejowych. Debatujący mają zmierzyć się z problemami takimi jak chaos na kolei, spóźnienia pociągów, stare wagony, brudne dworce i dlaczego przed wojną jeździło się szybciej.

Niezależnie od wyników sporu na argumenty lepszą, kolejową rzeczywistość wszyscy pasażerowie póki co oglądają na targach takich jak TRAKO 2011. Do piątku, 14 października w halach Międzynarodowych Targów Gdańskich przy ul. Beniowskiego.

Opinie (148) 5 zablokowanych

  • dobrze, ze mamy chociaz PESe z Bydgoszczy (5)

    ...jest cos naszego (polskiego) i nie musimy sie wstydzic

    • 90 6

    • tramwaje Solaris wygladaja na lepsze.... przynajmniej uklad wnetrzna jest dla podroznych

      • 14 2

    • Gratulacje!!!

      Gratulacje dla tych którzy wybrali w sondzie odpowiedź: to pytanie to żart, te połączenia praktycznie nie istnieją. Praktyka jest taka: http://rozklad-pkp.pl/stboard.php/pn?q=pl/node/149&input=5100009&boardType=dep&time=04:00&productsFilter=0&start=yesPodałem link do odjazdów z Gdańska Gł. jedynie w godz. 4.00-5.00.

      • 9 2

    • Jest jeszcze Solaris i Newag.

      • 9 0

    • Polskie firmy nie mają się czego wstydzić

      Proponuję zajrzeć na targi - Polskie firmy nie mają się czego wstydzić. Tramwaj Solarisa czy pociągi i tramwaje PESA to tylko kilka przykładów dużych firm które radzą sobie bardzo dobrze na tym rynku, ale w innych mniejszych branżach też mamy się dobrze. Jestem na Trako regularnie od czasu jak jeszcze odbywały się w Gdyni na WTC i będę tam za każdym razem!

      • 7 1

    • Pesa

      te tramwaje są super. Super i już.

      • 0 0

  • czy to dziadostwo z SKM Gdynia też się wystawia? (7)

    ze swoją rzeźbą w g..nie pt. modernizacja trupów za 1/3 wartości nowego składu

    • 63 27

    • Widzę, że kolega nie ma pojęcia o czym pisze (3)

      Modernizacja trupa jest właśnie najlepszą rzeczą jaką można zrobić (z punktu widzenia ekologii i ekonomii). Polecam wycieczkę do USA - tam można spotkać tabor kolejowy i autobusowy pamiętający czasy Ala Capone, tyle że jest ciągle modernizowany. Nie ma sensu zaśmiecać świata nowym, skoro z powodzeniem można używać starego.

      • 16 13

      • poloecam puknąć się w głowę

        gdzie polsza gdzie amerika...

        • 4 12

      • widać jesteś słabo wykształcony skoro imponuje ci ameryka i USA (1)

        dziadostwo energetyczne i komunikacyjne

        • 8 5

        • za to nadal jesteśmy sto lat za nimi

          i jeszcze długo się to nie zmieni. żeby to zauważyć nie trzeba twojego wykształcenia.

          • 5 5

    • Modernizacja to podstawa choć... (2)

      Modernizacja to podstawa. Na całym świecie się tak robi. Trochę to wygląda jak montowanie do Trabanta silnika z Porsche, ale czy tak trabant po zmianie zawieszenia, silnika, hamulcow i reszty ukladow dalej jest trabantem?Z drugiej strony modernizację można by robić w trochę bardziej przemyślany sposób. Nie rozumiem dlaczego SKM z uporem maniaka przebudowuje składy w standardzie dalekobieżnym zamiast postawić na standard podmiejski ze zredukowaną ilością toalet (i tak na trasie Gdańsk/Gdynia nie powinno się z nich korzystać i max 1 na sklad wystarczy) i większą ilością drzwi... No ale niestety beton kolejowy czasem ciężko przełamać.

      • 9 1

      • Dlatego, że: (1)

        1. Pociągi podmiejskie mogą jeździć do Słupska (sic!)2. Jest to bardzo elastyczne rozwiązanie. składy SKM moga byc wypożyczane do innych regionalnych/wojewódzkich kolei.3. Jeśli nie było by kibli w każdej sekcji, zaraz pasażerowie by zaszczali siedzenia i pojawiłby się artykuł na trójmieście od jakiegoś pana Krzysztofa czy innego stałego czytelnika, który by wydarłby się w niebogłosy, pomstując na brak toalet z cyklu: co to jest? jesteśmy w UE, XXi wiek a jeździmy jak bydło.

        • 1 0

        • Mistrz... bo kible w SKM są zamknięte na amen...

          • 3 0

  • PKP ma tupet pokazując sie na targach akurat w Gdańsku.. (5)

    ciekawe czy dyrekcja przyjechała do Gdańska pociągiem czy firmowymi furkami.

    • 96 7

    • (3)

      Dyrekcja PKP podróżuje pociągami, mogę Cię zapewnić

      • 5 6

      • Tak tak wiem.... bo przecież pod kogoś są te rozkłady układane...

        ... no przecież nie pod zwykłych pasażerów.

        • 6 3

      • Takimi

        Jak Napieralski podczas kampanii - full wypas.

        • 7 0

      • He he

        Otórz nie przyjechali służbowymi furami nażreć się i napić. Wielkie show po wyjściu zwiedzających...

        • 4 0

    • do Ex Neptun dołączają dwie wypasione "jedynki" z Cegielskiego - zauważ

      a powinni stare parchate jedyny z PRLowskiego Cegielskiego bez klimy i nowych foteli.

      • 1 0

  • Czekamy na PKM!!! (4)

    • 32 4

    • Widziales te ochydne przystanki (3)

      Kto daje zgodę na takie obskurne przystanki

      • 13 3

      • (2)

        jedź na zachód zobaczysz takie same, ostatnio był art o skm wgorze to burzyli się, że drewniany dach mało zachodni, tu pokazują takie jak np, w anglii czy hiszpaniii to też źle, eh

        • 8 3

        • Dlaczego PKM nie bedzie sie zatrzymywał na Politechnice??? To chyba pomyłka?

          • 1 7

        • czy wy macie

          jakąś obsesję na punkcie zachodu??? 'jak tam jest brudno, to dlaczego u nas ma nie być'- na tej zasadzie, tak? nie przesadzajmy, nie należy się oglądać na innych nie uprzątnąwszy uprzednio swego podwórka.

          • 2 1

  • nie znieszczenia przez niemców tylko przez ruskich... (5)

    • 26 5

    • Niemcy wysadzili wiadukty, Ruscy rozkradli, Polacy nie odbudowali

      • 19 0

    • .. tego co niemcy i ruscy nie dokonali to uczynili styropianowi patriotci

      30-lat orza i mamy kartoflisko, a co bedzie za 4-lat????? krajna odłogiem kwitnąca

      • 8 5

    • to niemcy wysadzili wiadukty nad ulicami aby ruscy mieli problemy z wjazdem do miasta

      • 1 0

    • a kto zbudował :)))

      • 0 0

    • Niemcy. Niemcy zostawiali pociąg na moście i później po obu końcach mostu żeby zrobić zaporę na wroga.

      • 0 0

  • Będzie minister Grabarczyk z kwiatami?

    • 45 3

  • Ciekawe, czy będzie prezentacja..... (3)

    ....wykresu przedstawiającego czas przejazdu w relacji Gdańsk-Warszawa przez ostatnie 100 lat. Przypominam, że ta farsa to zresztą też za nasze (a w każdym razie - podatników) pieniądze się odbywa.

    • 33 6

    • może być (2)

      minister stanie i powie, że w badanym okresie czasu tendencja jest wzrostowa i jest dobrze, a będzie jeszcze lepiej.

      • 4 0

      • bo faktycznie tendencja wzrostowa jest... (1)

        czas przejazdu rośnie

        • 6 1

        • kiedyś jechało się 4h!!!

          • 1 2

  • Pendolino bez kołyski (8)

    Zamiast 200 km będzie 120 km Za 1/3 pieniędzy można kopić polska kolejkę z Bydgoszczy która osiąga 180 kmzamiast bubla z zachodu

    • 68 12

    • PESa nie startowała w przetargu

      może ma zbyt wiele zamówień albo SWiZ były "porządnie" napisane:)

      • 13 1

    • fakt to jest porażka, PESa powinna być tak dofinansowana, że w Polsce powinna wygrywać każdy przetarg i byłoby cool

      • 14 5

    • Poczytajcie jak bardzo psuja sie pociagi bydgoskiej PESY (1)

      Codzienne awarie i postoje w polu! Cos jest mocno nie tak z ta firma.

      • 4 11

      • za co minus? Za rozwaloną PESĘ we wtorek o 18.00 na Wojska Polskiego?

        Za ten syf, w którym nie ma się czego trzymać?

        • 0 1

    • sam jesteś 120 (2)

      Pendolino bez problemu pojedzie 200 na prostych odcinkach, a jeśli dojdzie do urealnienia przepisów dotyczących przyspieszenia na łuku. to możliwe, że na większości z nich będzie można jechać 180, więc nie ma tragedii.

      • 11 2

      • takie to będzie urealnienie

        jak na wiosnę tego roku... jeżeli mają śmigać ponad 200 na h, to najpierw chyba muszą mieć po czym, co?

        • 3 1

      • A na trasie łukowej 20 km/h żeby pasażerowie nie pospadali

        • 0 0

    • niestety PKP twierdzi, ze przeciez to tylko 10-20 minut zysku - tak lae przy 2h 20 minut to chyba duzo!

      • 0 0

  • tylko nikt nie pomyślał o dojazdach (3)

    ... o zablokowanych ulicach wokół MTG

    • 20 6

    • dojazd jak przystało na targi kolejowe, jest pociągiem!

      • 5 0

    • Te targi są ostatni raz w tym miejscu. Już budyn załatwił będzie wyburzanko i postawią biurowce

      • 0 0

    • Targi są ostatni raz w tym miejscu. Już zaklepane jest wyburzanko i postawienie tu biurowców.

      • 0 0

  • Kolej Metropolitarna a SKM (9)

    Niech mi ktoś wytłumaczy dlaczego perony SKM i PKM mają inną wysokość? Dlaczego teraz gdy wszystkie perony i składy SKM są modernizowane nie można dostosować ich wysokości do standardowej? Dlaczego PKM nie będzie zatrzymywał się na przystankach SKM na Stoczni, Politechnice, Zaspie i Wzgórzu? Tak wam zależy na wydaniu dotacji że robicie byle jak aby tylko pokazać że się wydało?

    • 36 11

    • idz np. na Zaspe i zobacz układ torowisk i mozliwości zatrzyamnia się na Zaspie..... chyba ze PKM bedzie fruwac to wstdy jest (5)

      szansa

      • 15 2

      • Pofatygowałem się podszedłem do okna i zobaczyłem układ torowisk:) (4)

        Gdzie tu problem żeby PKM zatrzymywała się tam gdzie SKM? Gdzie jest napisane że PKM musi iść dokładnie po śladach starej kolei? Jak się wydaje 700 mln to powinno się 5-10 razy zastanowić czy nie wydać "trochę" więcej żeby było porządnie.

        • 12 9

        • Kwestia w zmianie w rozkładach. (2)

          Czyli jeżeli chcemy aby był to KM co 10 min, to trzeba by się liczyć z utrudnieniami 2x na 10 min na torach. Do tego dochodzi wcinanie się pomiędzy SKM i dokłądne rozplanowanie tak SKM, aby nagle nie wydłużyła się jazda ludzi. Do tego Ślepota ludzi, którzy wsiadają do pierwszej lepszej kolejki i nagle jest zonk. Jeżeli już wydac kasę to na taki wiadukt który przeprowadzi wjazd KM na drugą stronę, tylko powstaje pytanie czy to nie podroży jego dwukrotnie.

          • 11 0

          • z tramwajami sobie radzą

            pociągi też można ponumerować jak linie

            • 11 2

          • Pociaągi metra jeżdzą co 2 minuty SKM w szczycie co 7 minut

            jest więc sporo czasu do zagospodarowania:) a na "ślepotę ludzi" jest wiele skutecznych rozwiązań-mogą być i inne kolor pociągów:) Wiadukt na pewno będzie droższy tylko zobacz ile ludzi porusza sie po trójmieście pociągami przewozów regionalnych albo intercity? Gdyby przystanki PKM były tam gdzie SKm było by to wiele bardzie atrakcyjne rozwiązanie. Poszedłbym nawet dalej-wiadukt powinien przyjmować też pociągi jadące bezpośrednio z Sopotu w kierunku lotniska .

            • 3 3

        • Chlopie, to pociag NA LOTNISKO a nie kolejka SKM stajaca co 300 metrow

          Mniej egoizmu!

          • 2 1

    • na politechnice nie będzie sie zatrzymywał??!! To nie dobrze... jest to jeden z bardziek obleganych przystanków skm w Gdańsku (2)

      uczelnie, stocznie, szpital... nie przemysleli tego

      • 1 6

      • PKM będzie się zatrzymywała na peronach pociągów dalekobieżnych (1)

        Dlatego nie będzie atrakcyjna dla ludzi, którzy aby dojechać z/do Politechniki, Stoczni, Zaspy czy Wzgórza bo dojazd będzie wymagał 2 biletów na PKM i SKM a czas dojazdu z przesiadką będzie prawie 2 razy dłuższy...

        • 4 6

        • Hmm Studeńci jakoś często wysiadają także we wrzeszczu

          Więc nie przesadzajmy, że nagle przestanie to być mało atrakcyjne. Już nie raz mi znajomi mówili, że na połowę wydziałów lepiej jest wysiąść we Wrzeszczu, bo jest krócej niż z PG. Więc nie przesadzajmy. A żeby zrobić tak jak mówisz to KM musiałaby przecinać linie dalekobieżne we wrzeszczu, co sporo utrudniałoby częste kursy tego pociągu. Tak naprawdę Łatwiej byłoby wpuszczać KM od strony linii SKM, ale to wymagałoby dużo większej inwestycji czyli w wiadukt nad torami w celu poprowadzenia go na drugą stronę.

          • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.