• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj Pesa Jazz Duo pojedzie na Morenę?

Maciej Naskręt
20 maja 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tramwaj z bydgoskiej PESY - Jazz Duo. Tramwaj z bydgoskiej PESY - Jazz Duo.

Tylko jedna firma, bydgoska PESA, złożyła ofertę w przetargu na dostawę pięciu dwukierunkowych tramwajów dla Gdańska. Jeden pojazd Jazz Duo kosztuje ok. 7 mln zł.



Który parametr w tramwaju jest najważniejszy?

W gdańskim Zakładzie Komunikacji Miejskiej otwarto w poniedziałek tylko jedną ofertę złożoną w przetargu na dostawę pięciu sztuk dwukierunkowych tramwajów, które mają obsługiwać planowaną linię łączącą Siedlce z Moreną. Propozycja należała do spółki PESA z Bydgoszczy. Chce ona za dostawę pojazdów typu Jazz Duo 54,1 mln zł brutto.

Zamawiający inwestycję wycenił na kwotę 48 mln zł, ale... netto. Zatem nie powinno zabraknąć pieniędzy na pokrycie kosztów zamówienia.

Komisja przetargowa w ZKM sprawdzi teraz ofertę.

- Na ewentualne rozstrzygnięcie przedsięwzięcia będzie trzeba poczekać od kilku do kilkunastu dni. Koszt zakupu wyłącznie jednego tramwaju to ok. 6,9 mln zł - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy gdańskiego ZKM.

Kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu stanowiła: w 60 proc. cena tramwaju, w 35 proc. występowanie zasobnika energii, a także w 5 proc. średnica koła - im większa, tym lepsza, ale nie powinna przekroczyć 660 mm.

Przypomnijmy, że ZKM oczekuje od dostawcy nowych i przystosowanych do dwukierunkowej jazdy tramwajów. Dwukierunkowość, czyli drzwi po obu stronach i kabiny motorniczego na początku i końcu pojazdu, jest niezbędna, by tramwaje mogły korzystać z trasy, na której nie będzie pętli, a zawracanie odbędzie się na zasadzie tzw. trójkątowania (metoda przypominająca zawracanie samochodem na tzw. kopertę - ul. Bulońska) oraz jazdy w przeciwnym kierunku (ul. Rakoczego).

Nowe tramwaje muszą być wyposażone w monitoring oraz klimatyzację. Długość pojazdu nie może być większa niż 32,5 m, ma on umożliwiać podróż 250 osobom jednocześnie, z czego 28 na miejscach siedzących. Pojazdy muszą być też przystosowane do pokonywania spadków do 6 proc., czyli tyle ile potrzeba, by wjechać na górny taras Gdańska.

Miejsca

Opinie (133)

  • Nowoczesny wygląd (9)

    to może się podobać:) oby tylko siedzenia nie były pod kątem i lepiej być nie może

    • 143 4

    • Skoda 15 T jest o wiele ładniejsza :) (3)

      Kto był w Pradze ,ten wie.

      • 5 19

      • PESA super dla Gdańska!!

        • 15 4

      • Widać ilu w Pradze nie było bo Skoda i tak ładniejsza

        • 2 2

      • Ma jedną poważną wadę

        nie jest polska. A powinniśmy stawiać na swój rozwój a nie pomagać sąsiadom. Zwłaszcza w kryzysie trzeba o tym pamiętać

        • 21 2

    • A może napiszą o dzisiejszej -KOLEJNEJ - AWARII ZTM w Gdańsku!!!!Znowu awaria torowiska !!!! Obyście wyborcy zdechli budynia zdechli w męczarniach!!! zresztą o d*pokracji jest taka opinia-złodzieje i krętacze głosują na takich jak oni sami.OBYŚCIE ZDECHLI JAK NAJSZYBCIEJ !!

      • 5 25

    • bombardier zdecydowanie lepszy, ale niestety mniejszy (1)

      darował bym te siedzenia gdyby pesa przy każdym zatrzymaniu nie przechylała się na prawą stronę.
      Porażka!!! przednie hamulce (zwłaszcza prawy)
      są wyraźnie bardziej skuteczne.
      Wszyscy wiemy co się dzieje kiedy jadąc rowerem naciśniemy tylko przedni hamulec

      • 3 12

      • człowieku

        tramwaj to nie rower, prsa hamuje elekromagnetycznie.
        poza tym chyba nie wiesz, że wszystkie samochody przodem hamują - wynika to z praw fizyki...

        • 7 1

    • (1)

      Te pesy to jedne wielkie G*WNO! Siedziec nie ma jak, bo depczą po tobie stojący walający się pasażerowie, dzięki "genialnemu" ustawieniu siedzeń, a stać też nie ma jak, bo depcze się po nogach siedzącym pasażerom, którzy nie mają jak i gdzie schować nóg! Do tego przesadnie i nieumiejętnie ustawiana klima, która w upalne dni jest chyba nastawiana na 20' w dół od temp rzeczywistej! Jedna wielka porażka! Jak by nie mogli czegoś w stylu dortmundów znaleźć... Tam i siedzieć i stać wygodnie da radę...

      • 6 6

      • tylko nie niemieckie dortmundy. Pesa jest ok polska i dobra, tylko kolory bym zmieniła.

        • 2 2

  • poważne pytanie (11)

    "zawracanie odbędzie się na zasadzie tzw. trójkątowania (metoda przypominająca zawracanie samochodem na tzw. kopertę)"

    może ktoś mi wyjaśnić po co tak kombinować? Czy tramwaj nie może po prostu dojechać do ostatniego przystanku, gdzie kończy się tor, motorniczy przesiąść się do kabiny na końcu pojazdu i ruszyć w przeciwnym kierunku?

    • 142 29

    • redaktor nie zna tematu, trójkątuje się tramwaje które nie są dwukierunkowe

      • 98 1

    • (2)

      I co wyjedzie na czołowe innemu tramwajowi ? w takiej sytuacji jak piszesz to może być tylko 1 tramwaj na jeden tor, a miasto chce 5 ,...

      • 23 41

      • tak jak samochodem

        obstawiam że konczysz manewr na przeciwnym pasie ;)

        • 22 0

      • Ale na DWA tory.

        • 22 2

    • (2)

      może dlatego, że takie rozwiązanie miałoby sens przy pojedynczym torowisku, a tak to tylko bezsensownie powiększyłoby koszty? a poza tym, nie będziemy mieli zwykłej pętli tramwajowej, tylko śmieszniusi trójkąt. czemu? bo pętle są diabelnie DROGIE. a wszyscy użytkownicy tego portalu lubią narzekać, że albo coś drogie, albo na pewno fuszerka, albo "wszystko fajnie, ale i tak odpowiedni kolesie dostaną sporo w kieszeń". tralalalala

      • 7 7

      • coś tam wiesz... (1)

        ale powód jest prostrzy. To jest rozwiazanie tymczasowe, bo tramwaj ma jechać za kolejne parę lat dalej do nowej pętli przy Warszawskiej i może nowej zajezdni.

        • 5 1

        • Prowizoryczne rozwiązania są kosztowne.

          • 2 7

    • (2)

      Nie może. Wówczas jechałby raz lewostronnie a raz prawostronnie. A pasażerowie byliby zdezorientowani.

      • 3 4

      • Co Ty gadasz? (1)

        Po to są zwrotnice, by po kilkudziesięciu metrach mógł wrócić na tor właściwy. Przykład Budapeszt. też nie rozumiem, tego dziwnego zawracania... :/

        • 22 1

        • Budapeszt?

          po co szukac tak daleko.. Letnica z przystankiem pt. "Mostostal" ;)

          • 15 0

    • i tramwaj ma pojechac w drodze powrotnej po lewym torze. Tylko jaki mamy w Polsce obowiązujący ruch?

      • 0 17

  • (10)

    pięć wystarczy aby obsłużyc całą linie?
    Coś mało

    • 20 19

    • taką krótką linię - wystarczy (8)

      • 2 1

      • (7)

        jedynka powinna mieć trasę Morena - Stogi
        dziesiątka Morena - Nowy Port

        Czyli linie dosyć spore, ale oczywiście aż tyle nowych tramwajów nie trzeba, bo po "starych" liniach one jeżdżą. Ale aby ten zamysł zrealizować, trzeba wyremontować linię tramwajową na Stogi.

        • 1 3

        • Ja inaczej proponuję: (6)

          1: ŁOSTOWICE ŚWIĘTOKRZYSKA - Brama Wyżynna - Jana z Kolna - Hallera - BRZEŹNO PLAŻA
          2: OLIWA - Zaspa - Opera - 3 maja - ŁOSTOWICE ŚWIĘTOKRZYSKA
          3: MIGOWO - Bulońska - Nowolipie - Siedlce - Przeróbka - STOGI PASANIL
          4: (trasa bez zmian)
          5: (trasa bez zmian)
          6: (trasa bez zmian)
          7: ŁOSTOWICE ŚWIĘTOKRZYSKA - Brama Wyżynna - Jana z Kolna - Letnica - Brzeźno - AL. HALLERA
          8: (trasa bez zmian)
          9: SIEDLCE - 3 maja - Opera - Hallera - BRZEŹNO PLAŻA
          10: BRĘTOWO PKM - Potokowa - Siedlce - Jana z Kolna - Letnica - NOWY PORT GÓRECKIEGO
          11: (trasa bez zmian)
          12: MIGOWO - Bulońska - Siedlce - Hucisko - Opera - Wrzeszcz - OLIWA
          13: BRZEŹNO - Hallera - Zaspa - Oliwa - Wrzeszcz - Opera - 3 maja - PRZERÓBKA
          14: (trasa bez zmian)
          15: NOWY PORT OLIWSKA - Brzeźno - Hallera - Jana z Kolna - Hucisko - Centrum - BRAMA WYŻYNNA
          16: KLINICZNA - Letnica - Brzeźno - Hallera - Politechnika - Wrzeszcz - Oliwa - ZASPA
          17: STOGI PLAŻA - Przeróbka - Dworzec Główny - Opera - Hallera - BRZEŹNO PLAŻA
          18: KLINICZNA - Opera - 3 maja - Hucisko - Kartuska - Potokowa - BRĘTOWO PKM
          19: CHEŁM WITOSA - 3 maja - Opera - Wrzeszcz - Oliwa - Zaspa - Hallera - Brzeźno - Letnica - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Przeróbka - STOGI PASANIL
          (wybrane kursy ze Stogów skrócone do Zaspy!)
          20: STOGI PLAŻA - Przeróbka - Centrum - Witosa - Havla - ŁOSTOWICE ŚWIĘTOKRZYSKA.
          Ewentualne poprawki proszę pisać w odpowiedziach.

          • 4 1

          • moje 3 grosze

            43: MONOPOLOWY - jelitkowo plaza - Moja Chata a Zimom Aqua ppark sopot zamjast jelitkowo

            • 8 1

          • (2)

            A po co jechać z plaży na Stogach na plażę w Brzeźnie?

            • 2 3

            • (1)

              To byłby ich łącznik, który by kursował całorocznie. Ta linia zastąpiłaby trójkę.

              • 1 1

              • To może na skróty tunelem pod Wisłą?

                • 0 0

          • 21 - 22 (1)

            21: SOPOT Reja - Niepodległości - droga zielona - Gospody - Chłopska - Obr. Wybrzeża - Czarny Dwór - Hallera - Brzeźno Plaża
            22: KLINICZNA - Hallera - Nowa Kościuszki - Galeria Bandycka - Grunwaldzka - Wojska Polskiego - Wita Stwosza - STRZYŻA

            • 2 0

            • Takie linie i trasy nie istnieją. Masz na myśli proponowane trasy? PS Masz błąd: zamiast "Galeria Bandycka" powinno być: Galeria Bałtycka.

              • 1 0

    • Gdańsk posiada też 45 dwukierunkowych i częściowo niskopodłogowych tramwajów dortmundów (N8C). 5 sztuk a nie więcej gdyż inny tabor może obsługiwać tą linię a brakuje miejsca w zajezdni (kasy też).

      • 6 0

  • O nie! (8)

    Tylko nie pesa, to najgorszy tramwaj z możliwych

    • 44 135

    • Jasne lepsze niemickie graty, których chcą się pozbyć za kase (3)

      a w Berlinie są już polskiej produkcji nowe tramwaje

      • 19 5

      • (1)

        Bombardiery od 5 lat miały tylko 5 awarii .... a PESA ? hmm któż to by zliczył ... powoli zaczynają doganać HELMUTY :)

        • 13 14

        • Poczekajmy do końca umowy serwisowej. wtedy dopiero nie będzie czym jeździć. W N8C są właściwie tylko 2 typy usterek :)

          • 6 1

      • ????

        Jakie polskie sa w Brelinie??

        • 4 0

    • (3)

      Pesa jest super!

      • 14 9

      • Super do d*py!

        • 2 2

      • Bombardier (1)

        Lepsze są Bombardiery

        • 2 3

        • Bombki górą !!!

          Zgadzam się, w bombardierze czuje się solidność, a w pesie średnio, na dodatek w bombardierach jest więcej miejsc siedzących w lepszym układzie a nie jak w pesie pod skosem.

          • 0 0

  • niby klima w pesach jest a wszystkie okna otwarte więc nie działa. (7)

    i tak od samego rana - czy motorniczy tak robią na początek dnia ? Czy to ma być oszczędność na klimie? Bo jedno jest pewne - wizerunek ZTM tak nie ulegnie poprawie.

    • 52 14

    • proszę o przemyślenie (1)

      a czy uważasz , że to motorniczy specjalnie nie uruchamia klimatyzacji , czy może ona poprostu nie działa bo nie zostala naprawiona i nie da jej się właczyć?

      • 8 12

      • a może klimatyzacja działa tylko ludzie z przyzwyczajeń rodem z pksu otwierają okna?

        • 38 5

    • ale to ludzie są mądrzejsi (3)

      i zaraz po wejściu otwierają okna, bo przecież są zamknięte, a taki upał..

      • 27 0

      • napewno

        lodówki w chałupach też trzymają z otwartymi drzwiami, bo w środku jest przecież tak zimno

        • 9 0

      • Jasne

        a na każdym przystanku, tramwaj wjeżdża w specjalne rękawy, by nie tracić chłodu po otwarciu drzwi??????.

        • 2 0

      • Akurat przy drzwiach masz nawiew ograniczający problem.

        W wypadku okien nie. A spróbuj ludziom wytłumaczyć, że by klima działała okna muszą być pozamykane. Ale nie oni wiedzą lepiej.

        • 2 0

    • Będąc motorniczym na pewno chciało by mi się przechodzić 30m tramwaj i otwierać okna. Życiowy plan zła
      A ZTM nie zajmuje się ani konserwacją ani stanem techniczny tramwajów i ich podzespołów. Sa jedynie zleceniodawcą do wykonywania przewozów w mieście

      • 2 0

  • (4)

    Jak zwykle Maciej Naskręt wykazał się ogromną wiedzą. Tak, Gdańsk kupuje dwukierunkowce, bo inaczej nie da się trójkątować. Bzdura! Każda Pesa i Bombardier mają kokpit do jazdy do tyłu. Dwukierunkowce są potrzebne do torów przy PKM, gdzie nie da się trójkątować.

    • 54 4

    • (3)

      gdzie ty masz chłopie w pesie i bombardierze kokpit do jazdy tyłem?

      • 1 27

      • ogarnij sie

        ogarnij sie przy ostatnich drzwiach w pesie jest pulpit do jazdy tylem

        • 19 3

      • (1)

        Jakby kokpit jazdy tyłem był widoczny, to by każdy mądral z niego dla żartu skorzystał. Dlatego jest wkomponowany gdzieś przy tylnej szybie.
        Weź chłopie wpierw poczytaj, potem się wymądrzaj.

        • 24 1

        • A jest.

          W Pesie jest pulpit do jazdy tyłem,na koncu po lewej stronie,mala klapka,,w której wiecznie sa pozapychane zamki czym sie da.A w NGt6 pulpit z tyłu jest dwukierunkowy,pieknie zamkniety klapa

          • 1 1

  • (3)

    dla kogo ta linia ? do wrzeszcza przez siedlce 30 minut ? wyrzucanie kasy w kisiel

    • 27 39

    • Póki nie będzie Nowej Politechnicznej

      to rzeczywiście połączenie z Wrzeszczem jest słabe.

      • 0 0

    • a koleją metropolitalną?

      • 0 0

    • no na pewno nie dla ciebie "gen juszu"

      • 0 0

  • Niby Polskie (5)

    ale niestety dziadostwo. Szarpie, hałasuje i jeszcze ten pisk w środku. Ja jestem patriotą ale niestety Pesa to jest bardzo kiepskiej jakości producent. Do trzech bombardierów zakupionych w ramach trasy na Chełm nie dorównują.

    Od początku ten przetarg był ustawiony pod Pesę. Mam nadzieję że wygra ten Jazz, bo Swing DUO to koszmar, jechałem tym w warszawie. Jeden rząd w jedną drugi w drugą. A gdzie miejsca poczwórne? Gdzie można grupą usiąść i pogadać.

    • 32 78

    • ty nie jesteś patriotą

      ty niestety jesteś patridiotą.....

      • 5 8

    • w kawiarni.

      • 12 1

    • pisk w środku jest we wszystkich współczesnych pojazdach

      o napędzie elektrycznym - w trajtkach jest dokładnie ten sam. to piszczą wyższe harmoniczne na dławikach ;)

      • 5 1

    • jak ci nie pasuje Pesa

      to możesz podróżować starymi tramawajami, które cały czas kursuja na Stogi, malkontenctwo straszne

      • 3 2

    • "Gdzie można grupą usiąść i pogadać."

      A co to pub czy tramwaj?

      • 3 0

  • M Zaspa (6)

    skoro to produkcja taśmowa, a nie jednostkowa krótka seria, to powinno się negocjować cenę. PESA będzie przecież robic przetarg do Wawy i nie potrzebuje do tego całego nowego know how, ani zmian projektowych, 7 milionów to olbrzymia kasa.
    I bardzo ważna uwaga - jak to możliwe, że dopiero po roku czy ileś tam użytkowania ZTM zauważa, ze siedzenia na ukos nie odpowiadają pasażerom? pytam, jak to możliwe, że w przetargu za kilkadziesiąt milionów, a wczesniej za dużo więcej, nie wzięto tego pod uwagę. Dla pasażera to chyba nawet ważniejsze niż klimatyzacja

    • 45 11

    • (3)

      a mi siedzenia na ukos bardzo odpowiadają jak i innym co mają dłuższe nogi a jak jesteś karakan z krótkimi nóżkami to nie siadaj tam ;P

      • 11 17

      • nie chodzi o to by tam nie siadać (1)

        ale o to, że jak jest tłok, to obok osoby już siedzącej na tym skośnym siedzeniu nie ma jak wygodnie stanąć, żeby jeszcze dosięgnąć do uchwytów i nie potknąć się o kolana siedzącej osoby...

        • 16 1

        • to zależy

          czy kolana są interesujące - o takie to można się potknąć, zawsze można potem przeprosić, coś poprawić

          • 10 2

      • i potem przez te twoje długie nogale inni muszą przeskakiwać...

        • 2 0

    • Ja się też pytam

      jak to możliwe, że światło nad wejściem w trakcie jazdy pali się na niebiesko, a nie na czerwono. Jak to możliwe, powtarzam, ale zaraz o co ja się pytałem?

      • 5 0

    • nie ZTM tylko ZKM panie M zaspa :D

      • 1 0

  • Może z okazji nowych zakupów w Pesie (3)

    ZKM przeprowadzi porządne szkolenie motorniczych, bo jak dotąd to z 90% z nich szarpie pojazdami jak cholera.

    • 62 13

    • jaki rozkład taka jazda

      • 9 4

    • (1)

      Główną domeną tutaj nie jesteśmy my jako pasażerowie a rozkład jazdy. Co jak dla mnie dziwnym nie jest. Więc jakie wsiadanie, taka jazda - im wolniej wsiadamy tym szybciej tramwaj jedzie. Logika sprawy.

      • 8 2

      • ...lecz nie wypowiedzi, czorcie jeden.

        (chyba, ze slyszales kiedys o domenach pobocznych i nam opowiesz.)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane