• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj Pesa Jazz Duo pojedzie na Morenę?

Maciej Naskręt
20 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tramwaj z bydgoskiej PESY - Jazz Duo. Tramwaj z bydgoskiej PESY - Jazz Duo.

Tylko jedna firma, bydgoska PESA, złożyła ofertę w przetargu na dostawę pięciu dwukierunkowych tramwajów dla Gdańska. Jeden pojazd Jazz Duo kosztuje ok. 7 mln zł.



Który parametr w tramwaju jest najważniejszy?

W gdańskim Zakładzie Komunikacji Miejskiej otwarto w poniedziałek tylko jedną ofertę złożoną w przetargu na dostawę pięciu sztuk dwukierunkowych tramwajów, które mają obsługiwać planowaną linię łączącą Siedlce z Moreną. Propozycja należała do spółki PESA z Bydgoszczy. Chce ona za dostawę pojazdów typu Jazz Duo 54,1 mln zł brutto.

Zamawiający inwestycję wycenił na kwotę 48 mln zł, ale... netto. Zatem nie powinno zabraknąć pieniędzy na pokrycie kosztów zamówienia.

Komisja przetargowa w ZKM sprawdzi teraz ofertę.

- Na ewentualne rozstrzygnięcie przedsięwzięcia będzie trzeba poczekać od kilku do kilkunastu dni. Koszt zakupu wyłącznie jednego tramwaju to ok. 6,9 mln zł - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy gdańskiego ZKM.

Kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu stanowiła: w 60 proc. cena tramwaju, w 35 proc. występowanie zasobnika energii, a także w 5 proc. średnica koła - im większa, tym lepsza, ale nie powinna przekroczyć 660 mm.

Przypomnijmy, że ZKM oczekuje od dostawcy nowych i przystosowanych do dwukierunkowej jazdy tramwajów. Dwukierunkowość, czyli drzwi po obu stronach i kabiny motorniczego na początku i końcu pojazdu, jest niezbędna, by tramwaje mogły korzystać z trasy, na której nie będzie pętli, a zawracanie odbędzie się na zasadzie tzw. trójkątowania (metoda przypominająca zawracanie samochodem na tzw. kopertę - ul. Bulońska) oraz jazdy w przeciwnym kierunku (ul. Rakoczego).

Nowe tramwaje muszą być wyposażone w monitoring oraz klimatyzację. Długość pojazdu nie może być większa niż 32,5 m, ma on umożliwiać podróż 250 osobom jednocześnie, z czego 28 na miejscach siedzących. Pojazdy muszą być też przystosowane do pokonywania spadków do 6 proc., czyli tyle ile potrzeba, by wjechać na górny taras Gdańska.

Miejsca

Opinie (133)

  • klima włączona a matołki i tak okna otwierają (1)

    to po co matołkom klima

    • 5 0

    • bo klima za słaba

      • 0 0

  • Z tego co mi wiadomo...

    ...ZTM złożył również ofertę przebudowy torowiska pod Urzędem Miejskim. W efekcie czego tramwaj jadący na przykład z Siedlec będzie jechał na Hucisko, Bramę Wyżynną, Centrum, Urząd Miejski i wracał w kierunku do Siedlec. Jak dla mnie prawdopodobieństwo tego że owych pięć składów wystarczy do "normalnego" obsłużenia pasażerów z dzielnic Śródmieście, Siedlce oraz Piecki-Migowo jest powiedzmy do przyjęcia. Problem tylko polegał będzie na tym czy osoba która układała będzie rozkłady jazdy na nową linię tam planowaną, będzie brała pod uwagę że układa je dla tramwajów czy dla pseudo rakiet jeżdżących po torach (tak jak to ma miejsce na odcinku Centrum - Łostowice - Centrum, gdzie tramwaje tam jadące, nie jadą a wręcz zapierd***ją bo ktoś "inteligentny" poukładał rozkłady jazdy niekompetentnie względem możliwości eksploatacyjnych i technicznych tramwajów jak i cykli świateł usytuowanych na trasach przelotowych jeżdżących tam tramwajów. Tam przydałoby się pozmieniać rozkłady jazdy a w tym przypadku nie dopuścić do zdublowania tamtego pomysłu.

    • 3 2

  • na stojaka

    wiekszy jest

    • 0 0

  • pl.wikipedia.org/wiki/PESA_Jazz

    • 0 0

  • (1)

    Czy rzeczywiście pętla jest taka droga? Niech sobie wezmą jakąś nieużywaną już pewnie parę takich jest w Gdańsku. Jak boisko chcą przenosić z Oliwy to ipętlę pewnie można.

    • 3 3

    • Znając dwóch wiceprezydentow miasta

      jako przedstawicieli i reprezentantów, nie mieszkańców a deweloperów czyli Bielawskiego i Lisickiego, to inaczej należy widzieć problem z pętlą. Nie chodzi o koszt dodatkowych 100-150 m torów (szef GIK by sie tylko cieszył) ale o to że IM jest "szkoda" tak bezcelowo zmarnowanego terenu.

      • 1 0

  • Do trójkątowania nie są potrzebne dwie kabiny, bo tramwaj z jedną kabiną też może jechać do tyłu po odpowiednim ustawieniu tzw. zwrotnika kierunkowego. Panie Naskręt, jeszcze wiele Ci brakuje do profesjonalnego dziennikarza od komunikacji...

    • 4 0

  • Wiadomość dnia!

    • 0 2

  • ....

    maja więcej miejsca na filmiku warszawskie dwukierunkowe pesy, ale niestety są też siedzenia pod kontem ;/

    • 0 1

  • Polak potrafi

    Tylko Polak potrafi tak narzekać,ludzie poszukajcie pozytywnych rzeczy , a nie tylko narzekania i to na tramwaj ,HE,HE....Módlcie się żeby było za co kupić bilet na ten tramwaj bo widoki są coraz gorsze.

    • 5 2

  • Pesa Jazz Duo...

    ... czekajcie niech wprowadzą... pewnie ceny biletów podniosą bo trzeba będzie tą inwestycje przecież zwrócić...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane