• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj Pesa Jazz Duo pojedzie na Morenę?

Maciej Naskręt
20 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tramwaj z bydgoskiej PESY - Jazz Duo. Tramwaj z bydgoskiej PESY - Jazz Duo.

Tylko jedna firma, bydgoska PESA, złożyła ofertę w przetargu na dostawę pięciu dwukierunkowych tramwajów dla Gdańska. Jeden pojazd Jazz Duo kosztuje ok. 7 mln zł.



Który parametr w tramwaju jest najważniejszy?

W gdańskim Zakładzie Komunikacji Miejskiej otwarto w poniedziałek tylko jedną ofertę złożoną w przetargu na dostawę pięciu sztuk dwukierunkowych tramwajów, które mają obsługiwać planowaną linię łączącą Siedlce z Moreną. Propozycja należała do spółki PESA z Bydgoszczy. Chce ona za dostawę pojazdów typu Jazz Duo 54,1 mln zł brutto.

Zamawiający inwestycję wycenił na kwotę 48 mln zł, ale... netto. Zatem nie powinno zabraknąć pieniędzy na pokrycie kosztów zamówienia.

Komisja przetargowa w ZKM sprawdzi teraz ofertę.

- Na ewentualne rozstrzygnięcie przedsięwzięcia będzie trzeba poczekać od kilku do kilkunastu dni. Koszt zakupu wyłącznie jednego tramwaju to ok. 6,9 mln zł - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy gdańskiego ZKM.

Kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu stanowiła: w 60 proc. cena tramwaju, w 35 proc. występowanie zasobnika energii, a także w 5 proc. średnica koła - im większa, tym lepsza, ale nie powinna przekroczyć 660 mm.

Przypomnijmy, że ZKM oczekuje od dostawcy nowych i przystosowanych do dwukierunkowej jazdy tramwajów. Dwukierunkowość, czyli drzwi po obu stronach i kabiny motorniczego na początku i końcu pojazdu, jest niezbędna, by tramwaje mogły korzystać z trasy, na której nie będzie pętli, a zawracanie odbędzie się na zasadzie tzw. trójkątowania (metoda przypominająca zawracanie samochodem na tzw. kopertę - ul. Bulońska) oraz jazdy w przeciwnym kierunku (ul. Rakoczego).

Nowe tramwaje muszą być wyposażone w monitoring oraz klimatyzację. Długość pojazdu nie może być większa niż 32,5 m, ma on umożliwiać podróż 250 osobom jednocześnie, z czego 28 na miejscach siedzących. Pojazdy muszą być też przystosowane do pokonywania spadków do 6 proc., czyli tyle ile potrzeba, by wjechać na górny taras Gdańska.

Miejsca

Opinie (133)

  • pesa (1)

    brawo Panie Naskręt po raz kolejny dziennikarski babol jedna pesa kosztuje ok 7mln a 5 producent dostarczy za 54 mln!!!!! ciekawostka ,tylko niech pan nie pisze ,że te 7mln to netto bo jak nie liczył to tez nie pasuje Pański profesjonalizm powala na kolana nie po raz pierwszy

    • 2 1

    • do kolo

      Warszawa kupuje Pesy za 6.5 mln,ale oni wzieli ponad 40 sztuk,Gdansk za 6.9 mln,a Ta róznica ktorej nie kumasz to na osprzet potrzebny do obsługi.Wszysztko jest na stronie ZKM Gdansk,w dziale przetargi

      • 0 0

  • PESA to tzw "BYDŁOWÓZ"

    Tramwaj z małą ilością miejsc siedzących przystosowany do przewozu bydła.

    • 6 2

  • Pytanie

    Na stronie Wikipedii widziałem plany na lata 2015-2020 w budowie linii np. z Wrzeszcza na Morene. Trasa ma rzekomo biegnąć przez ulicę Miszewskiego, Do Studzienki, Traugutta, Sobieskiego itd. Ktoś może się wypowiedzieć na ten temat i jak jest możliwe puszczenie tramwaju tymi ulicami?

    • 2 0

  • PYTANIE DO WSZYSTKICH ''ZNAWCÓW''

    Co w Pesie jest polskiego?????

    • 0 0

  • fakty

    Jak cholera szarpie

    • 0 0

  • Do lamusa

    Bombki do lamusa

    • 0 1

  • Bombardier

    Ja wolałbym że by zakupiono tramwaje Bombardiera

    • 1 0

  • Poziom hałasu

    Ciekawe jaki hałas będą generowały,nikt na temat nie wypowiada się, a jest to bardzo istotne zwłaszcza dla bezpośrednich mieszkańców przy kolei.

    • 1 0

  • Zdecydujcie się, PESA czy tramwaj?

    PESA nie zrobiła nic dobrego a jedyne co w Gdańsku można pełnoprawnie nazwać tramwajami to Konstal 105Na, 114Na, Duewag N8CnF i Alstom NgD99. Bombardiery i Pesy to ścierwo

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane