• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj Pesa Jazz Duo pojedzie na Morenę?

Maciej Naskręt
20 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tramwaj z bydgoskiej PESY - Jazz Duo. Tramwaj z bydgoskiej PESY - Jazz Duo.

Tylko jedna firma, bydgoska PESA, złożyła ofertę w przetargu na dostawę pięciu dwukierunkowych tramwajów dla Gdańska. Jeden pojazd Jazz Duo kosztuje ok. 7 mln zł.



Który parametr w tramwaju jest najważniejszy?

W gdańskim Zakładzie Komunikacji Miejskiej otwarto w poniedziałek tylko jedną ofertę złożoną w przetargu na dostawę pięciu sztuk dwukierunkowych tramwajów, które mają obsługiwać planowaną linię łączącą Siedlce z Moreną. Propozycja należała do spółki PESA z Bydgoszczy. Chce ona za dostawę pojazdów typu Jazz Duo 54,1 mln zł brutto.

Zamawiający inwestycję wycenił na kwotę 48 mln zł, ale... netto. Zatem nie powinno zabraknąć pieniędzy na pokrycie kosztów zamówienia.

Komisja przetargowa w ZKM sprawdzi teraz ofertę.

- Na ewentualne rozstrzygnięcie przedsięwzięcia będzie trzeba poczekać od kilku do kilkunastu dni. Koszt zakupu wyłącznie jednego tramwaju to ok. 6,9 mln zł - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy gdańskiego ZKM.

Kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu stanowiła: w 60 proc. cena tramwaju, w 35 proc. występowanie zasobnika energii, a także w 5 proc. średnica koła - im większa, tym lepsza, ale nie powinna przekroczyć 660 mm.

Przypomnijmy, że ZKM oczekuje od dostawcy nowych i przystosowanych do dwukierunkowej jazdy tramwajów. Dwukierunkowość, czyli drzwi po obu stronach i kabiny motorniczego na początku i końcu pojazdu, jest niezbędna, by tramwaje mogły korzystać z trasy, na której nie będzie pętli, a zawracanie odbędzie się na zasadzie tzw. trójkątowania (metoda przypominająca zawracanie samochodem na tzw. kopertę - ul. Bulońska) oraz jazdy w przeciwnym kierunku (ul. Rakoczego).

Nowe tramwaje muszą być wyposażone w monitoring oraz klimatyzację. Długość pojazdu nie może być większa niż 32,5 m, ma on umożliwiać podróż 250 osobom jednocześnie, z czego 28 na miejscach siedzących. Pojazdy muszą być też przystosowane do pokonywania spadków do 6 proc., czyli tyle ile potrzeba, by wjechać na górny taras Gdańska.

Miejsca

Opinie (133)

  • Matematyka

    Zastanawiam się jak to możliwe:
    tramwaj kosztuje 7 mln złotych x 5 sztuk dla mnie to 35 mln zł.
    PESA złożyła ofertę na 48 mln netto....
    Nie rozumiem.

    • 11 1

  • Pani Alicja ma na nazwisko MONGIRD!!!

    Pozdrawiam Panią Pani Alicjo :)))

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 2 1

  • I znowu techniczne idiotyzmy.....

    Metodą trójkątowania można zmienić kierunek jazdy tramwaju JEDNOKIERUNKOWEGO !!! Dwukierunkowy po prostu jedzie w drugą stronę, jest z punktu widzenia techniki jazdy symetryczny.

    • 4 1

  • polski bajzel

    • 0 1

  • 7x5= 54 mln ? (1)

    jeden tramwaj jazz duo kosztuje 7 mln... gdańsk chce ich 5 PESA wyceniła je na 54 mln. 7x5 = 54 hmm

    • 6 0

    • 5 szt.. razem 54 mln

      "Koszt zakupu wyłącznie jednego tramwaju to ok. 6,9 mln zł - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy gdańskiego ZKM"

      • 0 0

  • I znowu miejsca siedzące będą umiejscowione pod takim kątem, że stojący pasażerowie depczą po stopach tym ,którzy siedzą?

    • 7 0

  • nowe tramwaje... (1)

    Po co robić nowe linie skoro nie ma pieniędzy na modernizacje starych? Zróbmy tory na morenę, bo ludzie ze stogów za jakiś czas już i tak torów nie będą mieli... same się rozlecą. Podróżuję tramwajami od wielu lat, ostatnio codziennie z przymorza na przeróbkę i wiem że tory tam są w stanie "samoczynnego rozpadu". Odkąd jeżdżę tramwajem, na przeróbcę nie pamiętam poważnego remontu torowiska, podczas gdy we wrzeszczu były już 2 remonty.
    Należy też zwrócić uwagę na "wygodę użytkowania" lini kursujących w kierunku stogów... jako młody ojciec zdarza mi się jeździć z wózkiem i mogę śmiało stwierdzić że jest to koszmar, szczególnie tam gdzie tramwaj zatrzymuje się "na przystanku" na ulicy... w starych 105 z ostatniego stopnia się prawie zeskakuje bo jest za wysoko żeby normalnie wyjść, a teraz proszę sobie wyobrazić wysiadanie z wózkiem...
    Na moście siennickim nawet samochodem jest strach jeździć a co dopiero tramwajem, jak czasami brakuje fragmentu toru, bo akurat postanowił się wyłamać :)

    Za te pieniądze na nowe pesy i nowe torowisko, spokojnie można wyremontować trasę na stogi i jeszcze zostanie...

    Takie moje zdanie na ten temat. Pozdrawiam.

    • 7 4

    • ale Unia nie dopłaca do remontów

      ...ale Unia nie dopłaca do remontów tylko do budowy nowych :) Proste.

      • 0 3

  • po co? (1)

    nie wiem po co w tym tramwaju miejsca siedzące ... ? przecież niech stoją ... więcej wejdzie... " bydła" .. na sybir w bydlecych .. wożono ... a tu siedzenia ...stać i cicho być!

    • 9 1

    • przynajmniej więcej ludzi by się zmieściło i nie byłoby ścisku

      jestem za. Nikomu się nic nie stanie jak trochę postoi, nawet starszemu dziadkowi czy babci. Naprawdę

      • 0 1

  • Gdańsk ma już 45 sztuk dwukierunkowych tramwajów.

    Spoko można byłoby je skierować na Morenę, a zakupić te "normalne" (pewnie tańsze) z dodatkowymi miejscami dla pasażerów w miejscu drugiej kabiny dla motorniczego.

    • 6 3

  • Świetnie, że Pesa będzie zdobiła nasze ulice !!!

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane